Planten voeding voor in Aquarium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Planten voeding voor in Aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 21:41

Hallo!
Ik ben laatste tijd een beetje aan het balen.
Mijn schildpadden en kwi kwi's hebben mijn planten aangevreten en uit de grond getrokken..
Maar ik heb ze weer in de grond gestoken in de hoop dat de wortels nog weer verder wouden groeien(deze hadden ze ook afgebeten).
Maar het komt maar niet op gang.
Ik ben al tijden aan het wachten tot het weer enigzinds gaat groeien.
Maar er gebeurt niks.
Heb er 2 maal plantenvoeding(tertaplant plantamin) in gedaan, maar dit heeft niet geholpen.

Ik weet niet of het van toepassing is maar:
ik voer 1 soms 2 maal per dag
Om de dag diepvriesvoer voor mn schildpadden.

Ik voer 2 keer per dag door mijn kwi kwi's die anders mijn planten aanvallen en opeten..
Ook gaat er om de dag(de dag dat er geen diepvriesvoer wordt gegeven) een algentablet in.

Wie kan mij helpen bij het vinden van een goed werkende (betaalbare) (vloeibare) plantenvoeding?

Annemeik

Re: Planten voeding voor in Aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:42

Heb je een voedingsbodem onder je steentjes zitten?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:45

Heb je genoeg licht? Daarnaast heb ik al jaren aquaria en altijd zonder plantenvoeding. Planten groeien prima.
Je moet, als je echt plantenvoeding wilt gebruiken, wel weten of je planten voeding uit de grond of uit 't water halen. Als ze uit de grond halen, zul je namelijk iets van voeding bij hun wortels moeten stoppen. Heb je speciale bolletjes voor. Als ze 't uit 't water halen, is vloeibare plantenvoeding nuttig. EasyLife is wat dat betreft een goed en bekend merk. Maar nogmaals, ik heb er allemaal geen ervaring mee.

Mocht je geen voedingsbodem hebben (wat Annemeik vraagt), zou ik er ook niet aan beginnen. Dat is een hele gedoe om dat nu nog onder je zand te gaan doen en na een tijd is zo'n voedingsbodem ook 'leeg'. Sowieso als je dieren hebt die in 't zand gaan graven, lijkt 't mij geen aanrader om dan een voedingsbodem te gaan gebruiken. Dan zou ik echt voor van die bolletjes doen die je plaatselijk bij de wortels in je bodem stopt.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 21:54

Ik heb geen voedings bodem genomen, omdat deze naar verloop van tijd inderdaad "op" zijn.
Mijn planten hebben altijd goed gegroeid, en ik heb een goede planten lamp.

Misschien moet ik eens op zoek gaan naar die bolletjes.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:01

Als het licht in orde is, dan kun je eens een watertest doen, er is er een waarmee je kunt testen of er genoeg in het water zit voor plante :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 13:36

Waar zijn deze watertesten te halen en hoe duur zijn ze?

Verder nog mensen met ideeen?

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:46

Voedingsbodems gaan op, gaan na een tijdje rotten en stinken (en is heel irritant als je dieren hebt die gaan wroeten in de grond).
Die bolletjes kunnen werken, maar de meeste panten getijden goed op een vloeibare voeding. Je zou er ook een CO2 paddestoel in kunnen zetten, dat doet planten vaak goed (maar zijn duur).
De bolletjes zijn ook niet erg goedkoop, ik heb er wisselende ervaringen mee (de ene plant reageerd er beter op dan de ander).
Gebruik zelf wekelijks de plantenvoeding van Easylife. Niet heel goedkoop spul, maar al mijn planten doen het er goed op.

Ik ken wel teststrips, maar die zijn niet speciaal voor planten, maar voor het water algemeen. Hoe beter het water, hoe beter je planten (en meestal ook je vissen).
Die testen zijn helaas ook niet erg goedkoop...

Zo te elzen heb je een lamp voor de planten, als het een speciale lamp is, is dat voldoende. Te veel licht geen vaak meer schade (lees veel algen) dan minder.
Planten groeien niet, zonder volgende voedingsstoffen, daar zou ik dus naar kijken. Maar een verstoring in het systeem (water eco) kan ook zorgen dat de planten stoppen of minder hard groeien.

Heb je last van algen? Of valt dat nog mee?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 18:12

Ik heb practisch geen algen eigenlijk, her en der wat groene spikkels op de ramen

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:10

Dan zal er met je verlichting niet zo gek veel mis zijn.. Planten voeding zou moeten werken, en wat geduld. Wat voor planten heb je er in staan? Niet alle planten groeien even hard namelijk..

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 12:26

Ik weet niet precies wat voor planten, maar normaal groeiden ze wel snel, daarom had ik ze ook gekocht, zodat mn aquarium snel vol planten zou staan.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:33

Eten ze de plantjes niet af waardoor het lijkt of ze niet groeien?
Groeien de plantjes niet gewoon van de "poep "van de schildpadden ? Dan hoeft er geen voeding bij in toch ?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 12:35

Ze hebben vreselijk van de planten gegeten,maar momenteel gaat het goed.

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:15

En nee, planten leven niet van de poep van..dat zou wel makkelijk zijn ;-)
Hopelijk is een beetje geduld en planten voeding voldoende!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:42

Planten en schildpadden gaan niet samen is mijn mening.

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:09

Wat heeft TS aan zo'n advies ;(

Ik denk dat het wel kan, al heb ik zelf geen schilpadden. Schilpadden staan er wel om bekend dat ze flink van je planten kunnen knagen, maar wellicht met voldoende beplanting en voldoende voedsel is het in evenwicht te houden.. Hopelijk blijven je schilpadden voorlopig van de planten af, anders krijgen die niet voldoende kans aan te sterken en zullen afsterven.

Heb wel gelezen dat schilpadden flink poepen, en dat doet je waterplant niet goed. Wil je dus dat die planten gaan groeien, zul je flink regelmatig water moeten verversen, de voedingstoffen welke je er uit haalt voor de plant d.m.v. verversing weer aanvullen met planten voeding.
Succes! ;)

P.s wat heb je voor schilpadden?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:16

Vaak merk je dat wanneer de wortels flink beschadigd zijn de planten er idd niet mooier op worden. Het hangt van het soort af of ze hiervan herstellen.

Voor het testen van waterwaarde's GEEN strips gebruiken. deze zijn absoluut niet nauwkeurig en kunnen een vertekend beeld geven.
Het beste is om te testen met een druppeltest, van bv Tetra of Sera. Nee deze zijn niet goedkoop.
Maar bij een goede speciaalzaak kan je ook je water laten testen.

Co2 etc zou ik niet eerder gaan toevoegen zolang je geen waarde's weet, want het hangt van meer factoren af die in evenwicht moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:38

Mijn schildpadden krijgen de juiste voeding, maar gooi er paar planten bij en binnen een dag heb ik niks meer in mijn bak staan. In de vijver gaat het redelijk zomers. Maar denk dat ik in de toekomst daar ook maatregelen voor moet nemen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 18:09

Ik heb dwerg muskus schildpadjes, deze blijven dus mooi klein :)

Het valt mee hoeveel ze aan mn planten knagen, het zijn de kwi kwi's die ze eruit trekken, en dan gaan de schildpadden aan de wortels knagen...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 18:16

Dit zijn mijn 2 schatjes:
Laguz
Afbeelding

En Fehu
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:33

Oh ja even vergeten. Ik heb geelwangen :')

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:11

Jeej, die zijn echt klein, wat een leukerts!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:20

tsja geelwangen vreten alles en inderdaad de poep van schildpadden is geen goede voedingsmest daar ze ook vlees eten, garnaaltjes of uit de korrels.

als je er planten in wilt zou ik een hoekje afscheiden men een klein plexiplaatje wat je vastplakt en daar je plantjes in zetten, bij de dieren zelf wat neppers als schuilplaats.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:53

Als je wilt dat planten in je aquarium het goed gaan doen, moet je idd een meststof gebruiken. Als je dan nog bewoners in je aquarium hebt die de planten aanvreten, kunnen die planten daar niet tegenop groeien. En dan, hoe meer licht, hoe sneller de planten groeien.

Je zegt dat je niet aan voedingsbodem begint omdat het na verloop van tijd "op" is. Eens in de zoveel tijd ga je je aquarium toch opnieuw moeten inrichten. In mijn ogen kun je dus maar beter wel een mest/ voedingsbodem gebruiken.

En wil je info van een echte expert met voldoende ervaring betreffende begroeide aquaria? Neem even contact op met dit bedrijf

http://www.thegreenmachineonline.com/