groene algen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dakario

groene algen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 16:56

Hey

Ik heb een tropische aquarium met voornamelijk guppy's. Al 8 jaar lang. Sinds vorig jaar ben ik verhuisd en de aquarium met guppy's zijn meeverhuisd. Op mijn oude adres staan ze niet in volle zon maar in schaduw en nooit echt contact met zon. Dus om de half jaar kuisen was al voldoende. Nu op nieuwe adres staan veel ramen en ik heb de aquarium geplaatst op zo donker mogelijk plaats maar krijgt toch geregeld zon (vooral s middags). Nu moet ik de aquarium al om de drie maanden kuisen.

Heeft iemand tip om groei van groene algen te beperken? Volgende methoden zijn al gebruikt zonder resultaat:
- AlguMin van Tetra
- Grote slakken (waren na 2 maanden al dood)
- Algeneters (waren na 4 maanden al dood)

Blijkbaar kunnen alleen guppy's en bodemkruiper dat overleven.

aquarium is 60 l met ingebouwde filter en bevat luchtpomp (genoeg zuurstof). Geen echte planten maar plastieken (meeste planten gingen kapot van algen). 2 grote rotsen waar vissen zich kunnen verstoppen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:00

Heb je verwarming?

De algen komen door de zon, iets anders is er niet van te maken. Zorgen dat er geen zon meer op het aquarium kan vallen lost je probleem waarschijnlijk op. (hier zit 's zomers tot een uur of 13.00 altijd de helft van de gordijnen dicht om zonlicht in het aquarium te voorkomen).

Een andere optie is dat het blauwalg is. Hoe ziet de alg eruit? Draden? plakken? Is het echt groen/groen of meer blauwgroenig? Als je het uit het water haalt en eraan ruikt, stinkt het dan?

Daarnaast: hoe vaak ververs je het water? En hoe vaak maak je het filter schoon?

Dakario

Re: groene algen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 17:45

Filter wordt om de twee weken verschoont. en volledige waterverversing om half jaar waarbij alles helemaal schoongemaakt wordt. om de twee maanden de helft van water ververst.

het zijn soort kussenachtige donkergroene algen en stinkt niet, wel moeilijk voor eraf te kuisen.

er zitten slakken in aquarium met die langwerpige huisjes.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:55

Dakario schreef:
Filter wordt om de twee weken verschoont. en volledige waterverversing om half jaar waarbij alles helemaal schoongemaakt wordt. om de twee maanden de helft van water ververst.

het zijn soort kussenachtige donkergroene algen en stinkt niet, wel moeilijk voor eraf te kuisen.

er zitten slakken in aquarium met die langwerpige huisjes.

Ok, ik denk dat het al een boel helpt als je de manier waarop je je aquarium schoonhoudt veranderd.

Een filter hoef je eigenlijk maar 1x per 2 maanden schoon te maken. Je haalt dan een aantal liter water uit je aquarium, en daar spoel je de watten in uit. Keramische buisjes etc. hoef je eigenlijk nooit uit te spoelen. Het filter vormt de basis van de bacteriecultuur in je water.

Al je water verversen hoeft nooit, en is vooral erg slecht voor de biocultuur in het water. De meeste mensen houden 1x per maand 30% van het water verversen aan. Als je dat doet kun je met een slang over de bodem gaan om vissenpoep en andere troepjes op te zuigen.

Wat je kunt doen is kijken of je verwarming niet te hoog staat (tussen de 22 en 25 graden is ideaal voor guppen). Daarnaast controleren of je niet teveel voert. Wat je voert moeten ze in 2 minuten toch wel echt op hebben. Verder zou ik voorlopig iedere dag de alg met de hand even uit het water halen. En toch echt proberen te zorgen dat er geen zonlicht meer in het aquarium kan vallen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 14:04

Ok bedankt voor de tips.

Ik heb voorlopig nooit slierten algen. Wel algen op wanden.Die kan ik voorlopig met magneetgommetje schoonmaken maar water wordt er wel groener van.

Cassidy

Re: groene algen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:02

Misschien een optie om garnalen in je aquarium te doen?