Heel handig!
# 1 V.l.n.r.: Lotus (korte oor-haren, na een trim-ongelukje...), Luna, Leila

# 2 Lotus en Leila. Lotus nog met lange oren eerder dit jaar.

Afgelopen jaar was een moeilijk jaar.
In de zomer kregen we de schrik van ons leven:
Toen we 's avonds terug kwamen van een hapje uit eten, konden we Luna (onze chihuahua x dwergkees kruising van 4,5 jaar) niet meer vinden.
Na lang zoeken bleek ze doodstil onder de tafel te liggen. Ze bewoog niet.
Na het verliezen van onze pup Lizzy, 3 jaar geleden, stond mijn hart stil. Niet Luna!
Ik rende naar de tafel, pakte haar voorzichtig en een kleine slaak van opluchting golfde door mijn lichaam: ze was nog warm.
Maar dat was ook de enige geruststelling die er was. Want ze bewoog geen spier meer. Ze lag compleet stijf en plat. Zelfs geen pupilreflex.
Direct de dienstdoende dierenarts gebeld en naar de kliniek gereden.
Die heeft haar zorgvuldig onderzocht en een steroïden injectie gegeven. Zeer waarschijnlijk een hernia.
Met pijnstillers en medicijnen zijn we naar huis gegaan om de volgende dagen in spanning af te wachten hoe het zou verlopen.
Maar het verbeterde niet echt. Tenminste, niet snel genoeg.
De eerste dagen heeft ze niet kunnen poepen en plassen en ook niet kunnen bewegen.
Ik zal jullie de nare details van de week die daarop volgde besparen... We hebben na de eerste hulp van de dierenarts, flink wat wasjes moeten draaien...
Ondertussen was ze nog steeds verlamd, probeerd soms wel op te staan, maar had daar gewoon de kracht niet voor.
Om een heel lang verhaal van maanden herstel, kort te maken:
We zijn uiteindelijk bij een osteopaat terecht gekomen die haar meerdere keren onder behandeling heeft genomen. Dat had ontzettend veel werking.
Met ondersteuning van de medicijnen, pijnstillers en homeopatische middelen is ze er langzaam maar zeker weer bovenop gekomen.
Inmiddels is ze weer net zo eigenwijs als vroeger. Kan ze weer rennen, spelen, rondjes springen en andere gekkigheden uithalen die ze vroeger ook deed.
Ze is 99% hersteld.
Het was voor mij een heel bijzonder moment, dat ik haar weer voor het eerst goed, mooi en vrolijk op de foto kon zetten voor de kerstfoto van dit jaar.
D'r haren ook weer helemaal aangegroeid, nadat ze voor wat bloedtesten ook kaal was geschoren bij d'r hals...
Knappe Luna:
# 3

Natuurlijk mag ik Leila en Lotus ook niet vergeten. Die zijn lief, voorzichtig en zorgzaam geweest tijdens Luna's herstel.
# 4 Leila (bijna 3)

# 5 Leila

# 6 Lotus (geadopteerd via bokt, toen heette hij nog Diesel) 3,5 jaar oud

# 7 Lotus

Let op: © 2013 Kyno Focus Hondenfotografie
Alle rechten voorbehouden. Voor iedere vorm van gebruik is voorafgaande toestemming van de fotograaf vereist.