Hond herplaatsen, waar let je op bij bezichtiging?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urion

Hond herplaatsen, waar let je op bij bezichtiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 15:57

Hoi iedereen,

Ik ben langzaam opzoek naar een nieuwe hond. De voorkeur gaat uit naar een particuliere herplaatsing daar ik zoveel mogelijk wil weten over de hond. Maar of dat zich uiteindelijk ook zo voordoet is nog maar de vraag.

Mijn vraag is hoe jullie het hebben ervaren om een hond over te nemen van iemand van bijvoorbeeld marktplaats. En dan heb ik het over een volwassen en gevormde hond. Opgevoed vanuit het oogpunt van de verkoper of misschien wel helemaal niet opgevoed...

Waar kijk je naar, hoe lang doe je over een beslissing? Neem je mee op proef of ga je vaker kijken? Ik wil voorkomen dat ik een impulsieve aankoop doe en wil zeker weten dat ik een geschikte hond heb gevonden.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:02

Wij hebben Lilo gekocht toen ze 5 jaar oud was. Bij ons is het anders gegaan dan normaal.
Man en vrouw gingen uit elkaar en er was geen mogelijkheid om te gaan kijken. Wij hebben met die vrouw afgesproken dat ze met Lilo naar ons toe zou komen. Zo kon ze meteen zien waar Lilo terecht zou komen.

Ze kon ons huis niet vinden en parkeerde een klein stukje verderop, waarna wij er naartoe gelopen zijn.
Terug naar huis heb ik Lilo vast gehouden.

Vanaf mijn eerste blik op Lilo wist ik het. Dit is onze hond. Er was geen twijfel. Ondanks dat we niet uit ervaring wisten hoe het gedrag van Lilo was, wist ik meteen dat de "klik" er was.

Het ging eigenlijk precies hetzelfde als met Boris die we als pup gekocht hebben. Die eerste blik, meteen de klik.

Urion

Re: Hond herplaatsen, waar let je op bij bezichtiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 16:07

Dat heb ik in het verleden ook gehad met mijn dieren. Echter waren dat dan katten of paarden. Met een hond vind ik het wel enger. Maar zou zomaar kunnen hoor, dat ik toch weer het gevoel heb ja dit is het... en dan meenemen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:32

Wat voor hond zoek je?
wij hebben een pension (dus geen asiel), maar krijgen af en toe van een eigenaar te horen dat een hond herplaatst moet worden, om diverse redenen.
Heb nu bv een erg leuke, vrolijke en speelse beagle van 10 maanden, wegens ziekte eigenaar, die zolang hij nog niet herplaatst is, bij ons verblijft.
Ook een leuke zwarte mechelse herder, die de politie-opleiding doet, maar daar te vriendelijk en zacht voor is (echt een knuffel).
Beide honden zijn super met kinderen, katten en andere honden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:38

Ik had niet zoveel eisen, ik wou een kleine hond als gezelschap omdat mijn grote hond liever buiten dan binnen is. Eigenlijk wilde ik heel graag een jonge Chi of Pomchi(en nog), maar op FB zocht een kennis van een kennis opvang voor een maltezertje die 13 jaar lang aan de verwarming vastgebonden had gezeten. Hondje was 13 jaar, graatmager, slechtziend, slechthorend, kon nauwelijks lopen, niet zitten, verrot gebitje waar ivm leeftijd niets meer aan te doen is, tere botjes en dus steeds opletten, onzindelijk, janken in de nacht... Geen mens meer die daar nog aan wil beginnen dus ben ik gaan kijken en gewoon een lief vriendelijk karakter was genoeg. Ondertussen een stuk dikker, sterker, meurt door eerst kvv en ondertussen barf niet meer uit zijn bek, sterker in de poten waardoor hij beter kan bewegen en steeds meer kan, zindelijk, jankt bijna niet meer ... en een dankbaar dier.
Absoluut niet wat ik zocht maar toch gedaan dus.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 07-01-14 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:44

tja een asiel heeft regelmatig net zoveel informatie als dat een particulier jou kan geven en daarnaast een proeftijd en de meeste asielen willen heel graag herplaatsen maar ook heel graaag in 1x goed (anders krijgen ze de hond toch terug en schieten ze niets mee op). Niet altijd is een verleden bekend maar net als wij weten al of een hond in de kennel sloopt (mand en handdoeken) of de hond wel/niet zindelijk is (wij laten ze dus uit) of ze sociaal zijn naar andere honden, hoe ze op katten reageren, hoe ze richting mensen (en dus ook kinderen) zijn of ze graag spelen en apporteren, los kunnen enz.

En dan nog kunnen we verrast worden maar tja dat is als je met levende dieren werkt. Wij herplaatsen wel eens honden die niet alleen kunnen zijn en die bij de nieuwe eigenaar 0,0 problemen geven op dat gebied puur omdat ze 2 uur per dag beweging krijgen i.p.v. 15 minuten (wat werkelijk vaak voor komt)

Vele asielen (er zijn natuurlijk verkeerde opvangen net als verkeerde particulieren) zijn betrouwbaarder dan particulieren. Als asiel ben je je er beter van bewust als het verkeerd uit pakt zo'n herplaatsing dat je de hond terug krijgt en negatieve reclame. Particulieren hebben dat niet. Als pietje zich bedrogen voelt maakt hun niet uit. Die ........ hond is de deur uit en ze zoeken het er maar lekker mee uit.

En je hebt nog de mensen die ontzettend veel om hun hond geven en deze moeten herplaatsen en de hond zo ongeveer heilig verklaren en hij kan alles aan en vind alles goed en alles is geweldig aan het dier terwijl dat eigenlijk niet zo is maar dat zien ze niet.

Gelukkig zijn er uiteraard ook goede mensen en die moet je zien te vinden. Sowieso altijd vragen of je een ronde met de hond mag gaan lopen. Zoek zoveel mogelijk verschillende situaties op en kijk hoe hij daar op reageerd. Kijk hoe hij in huis is bij die mensen waar hij het gewend is en spreek altijd een proefperiode af. Dit is gewoon nodig en moet kunnen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:45

Ik heb meerdere herplaatsers gehad en heb er nu twee. Een via een stichting met een zeer uitgebreid profiel maar hond is wel heel erg veranderd sinds hij bij ons echt thuis is.

Andere was een onverwachte herplaatser van een particulier. Die was veel meer een blanco blad w.b. bekende voorgeschiedenis.

Particulieren stellen hun hond vaak mooier voor dan de hond is terwijl de meeste stichtingen proberen zo eerlijk mogelijk te zijn maar de hond niet altijd goed genoeg kennen in een stabiele thuisomgeving.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:07

klopt wij als asiel weten ook niet hoe een hond in een thuissituatie is. Echter 90% van de honden is in een thuis situatie rustiger en relaxter dan in een asiel. Soms wel heel extreem en daar moet je doorheen prikken.
Mijn vorige boxer heeft 6 maanden in het asiel gezeten voordat ik hem mee nam. Hij viel uit naar andere honden, beet in je handen en armen, als hij los was liet hij zich niet meer vangen, uitlaten was een uitputtingstocht omdat hij zo in de riem ging hangen (trekken aan de lijn zelf dus) en totaal niet los wilde laten. Had je een ketting als riem dan ging hij in je jas hangen en kreeg hij en tak te pakken dan werd hij helemaal uitzinnig. Het is dat ik hem zelf in die periode mee gemaakt heb anders zou ik het niet geloven! Commando's kende hij echt niet en slopen deed hij als de beste.

Hij was namelijk nog geen 10 minuten bij mij thuis (en nogmaals ik wist heel erg goed hoe hij in het asiel was!!!!) en hij liep los en welk commando ik ook gaf hij voerde het uit. Apporteerde als een gek en liep keurig aan de riem. 9 van de 10 andere honden waren welkom en speelde hij mee, liefst samen aan 1 speeltje en met de jacks van de overburen (hij was een boxer) dan won de jack altijd haha. Hij sloopte niets, en was een wereldhond. Toen we hem langer hadden bleek hij links,rechts ook goed te kennen om op commando te doen (zoekspelletjes vond hij geweldig en op die manier konden we hem overal naar toe sturen). Uiteindelijk tijdens spelletjes dat hij naar iemand van ons moest rennen en daar een stok bijv. af moest pakken kwamen we erachter dat hij waarschijnlikj ook het IPO programma o.i.d. kende. Stond je stil dan ging hij je aanblaffen, bewoog je dan ging hij proberen dat speelgoed te pakken totdat je stil stond dan ging hij aanblaffen. Toen we dat eens probeerde met jute werd hij helemaal gek. Later eens en keer op een echte mouw laten bijten en toen werd hij echt heel erg fel met het hele sfeertje erbij. Daarom luisterde hij schijnbaar ook zo enorm goed en kon hij ook feilloos de fiets volgen.

Dus idd een uitstekend voorbeeld van een hond die in de opvang totaal niet de hond was die hij in huis situatie bleek te zijn. Mijn andere 2 volwassen herplaatsers waren overigens in de opvang precies zoals ze thuis ook zijn.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 02:57

Bedankt voor de reacties.

Donja ik zoek een stafford of kruising stafford/pittje of ander stoer uiterlijk met klein hartje.

dierenfan het punt met een asiel is dat ik er tot nu toe steeds niet voor in aanmerking ben gekomen. Ik heb met het asiel in Rotterdam geen prettige ervaring. De vorige keer dat ik ben gaan vragen naar een bepaalde hond kreeg ik eerst een gesprekje waarin ik mij kon voorstellen en mijn eisen kon vertellen. Daarna bleek dat de hond die ik op het oog had niet bij mij zou passen. Toen ik vroeg of zij een leuke hond hadden die wat betreft karakter wel bij mij zou passen werd ik weer door verwezen naar de website. Als ik weer interesse had in een hond mocht ik weer langskomen. En daar word ik dus moe van. Ik wil kiezen op karakter en ik vind dat wel of niet met katten overweg kunnen en wel of niet naast mij lopen aan de riem, geen karaktertrekjes zijn maar gewoon een opvoeding (daarbij heb ik geen kat).

Ik wil een lieve hond, in dit geval een stafford of iets dat erop lijkt, die bij mij op de bank komt liggen als ik aan het werk ben (werk thuis). Die eventueel mee kan naar stal maar dat is geen must, en die los kan lopen of netjes aan een lange lijn zodat hij in de bossen kan banjeren tijdens het wandelen. Weinig eisen maar vervolgens zeg ik dat ik 23 ben en zie je het argwaan bij de medewerkers van asiel naar boven komen. Ik begrijp dat best wel maar ik heb het nu een paar keer willen proberen en dan ben ik het gewoon beu.

Edit: Probeer dus niet te zeggen dat ik geen hond uit het asiel durf te vertrouwen op zijn ogen ipv op het tekstje op de website, integendeel. Maar daar krijg je vaak de kans niet voor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:19

Mijn kruising stafford/ bull terrier is ook bij mij gekomen via marktplaats. Ze was toen 2,5.

Ik heb wat mail- en telefonisch contact gehad en ben toen gaan kijken. Ze moest weg omdat de vorige eigenaren nog twee volle staffords hadden en een kennel/ fokkerij wilden starten. Mijn hond was ze dus teveel op dat moment. Ze hebben een heel helder en geloofwaardig verhaal verteld.
De hond was erg levendig en enthousiast, leefde in huis met andere honden en reageerde en luisterde zowel binnen als buiten in het park prima.
Ik was spontaan verliefd en heb haar dezelfde avond meteen meegenomen. Ik had geen betere keus kunnen maken, ik heb er een perfecte hond aan.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:25

Kijk anders eens op ik zoek een warme mand op Facebook, de gene die de website beheerd is een fokker van Staffordshire bull terriërs. En de meeste honden die daar op komen zijn staffords. Komen erg leuke honden voorbij die om wat voor reden dan ook weg moeten.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 11:21

Fijn dat het zo makkelijk ging Goof zoiets moet je hebben inderdaad. En Zorry bedankt voor de reactie ik ga gelijk kijken. Edit: Heb inmiddels gekeken en dat is een hele goede tip zelfs!

Ik heb trouwens een leuke advertentie gezien op marktplaats en hoop dat ze gaat reageren. Volgens de beschrijving een lieve hond met goede opvoeding en sociaal naar mens en dier. Zou top zijn.
Laatst bijgewerkt door Urion op 08-01-14 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:28

Ik kan je wel eerlijk vertellen dat het trekken aan de riem en het niet overweg kunnen met katten geen opvoeding is, maar een echt kenmerk bij staffords/pitts. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. :) Ze zijn veel feller op andere honden dan de 'gemiddelde' hond, maar in huis zijn het de liefste droelen en je kunt er een ontzettend sterkte band mee ontwikkelen. Echter zou ik in jouw geval voor een jong dier gaan en even contact opnemen met iemand die veel ervaring heeft met deze honden, die kan je helpen bij vragen over de opvoeding, want dat is niet altijd even makkelijk. :) Dit is mijn ervaring, als je voor een oudere hond gaat met zo'n sterk karakter kan het zijn dat je hem/haar niet helemaal meer kan buigen naar jouw wensen, omdat deze honden (vaak) best domidant zijn.
Laatst bijgewerkt door Eight op 08-01-14 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 11:30

Ben ik het toch niet mee eens Bunga. Ik heb meerdere staffords en pitbulletjes gehad en geen ervan trok aan de riem, dat hebben wij toch echt afgeleerd. Erg trekken vind ik overigens niet erg, als het uit vrolijkheid is. Maar dan moeten ze zeker los kunnen lopen. Ik weet niet waarom je denkt dat ik geen ervaring heb met deze honden dat staat namelijk nergens.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:30

Toen wij onze Schotse Collie adopteerden zijn we hem eerst op voorhand gaan bezoeken, hebben 100den foto's en filmpjes van hem gezien en hebben met hem gewandeld, gespeeld etc etc.

Nu 4 jaar later hebben we er nog steeds een onwijs fijne hond aan, de eigenaar heeft antwoord gegeven op al onze vragen en is ook eerlijk geweest in elk opzicht.

De eigenaar is nog altijd heel enthousiast als hij foto's ontvangt van hem :)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:31

Wij kwamen onze hond tegen op Facebook :P Heel toevallig woonde ze ook nog een paar straten verderop :P Dus eerst eens gekeken daarna zijn ze bij ons wezen kijken en toen voelde het zo goed dat ze eigenlijk gewoon is gebleven. Wij hebben haar wel via zo'n stichting die honden uit het buitenland haalt alleen was onze al een aantal jaar in Nederland maar was het dus niet helemaal goed gegaan met de vorige eigenaren. Bij zo'n stichting zitten de honden vaak eerst in een pleeggezin en daardoor weten ze vaak toch meer over zo'n hond dan in het asiel dus misschien ook wel wat voor jou? :) Wij hebben ook een stafford kruising :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:32

Urion schreef:
Ben ik het toch niet mee eens Bunga. Ik heb meerdere staffords en pitbulletjes gehad en geen ervan trok aan de riem, dat hebben wij toch echt afgeleerd. Erg trekken vind ik overigens niet erg, als het uit vrolijkheid is. Maar dan moeten ze zeker los kunnen lopen. Ik weet niet waarom je denkt dat ik geen ervaring heb met deze honden dat staat namelijk nergens.

Je moet maar eens contact opnemen met mensen die er jaren ervaring mee hebben. Die kunnen je wat meer vertellen over de ontwikkeling van een karakter. Meestal zijn dit vooral mensen die bij een vereniging aangesloten zitten. Ik geef je geen kritiek, absoluut niet, maar een tip! En het trekken, dat is echt echt pitt eigen, en als iemand dat altijd heeft toegestaan is het heel moeilijk om dit er uit te krijgen. Daarbij zijn er veel honden waar het gewoon echt in zin, en dan moet je goed de baas zijn om dit tegen te kunnen houden :) Het zijn gewoon honden met veel karakter, maar binnen vaak de meest lieve honden

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 11:34

Wat leuk Mi_Amore, van jou vooral dat je nog steeds foto's stuurt. Menig mens houd daar uiteindelijk mee op. Heb het ook liever wel dan niet.

QueenE ik vind honden die uit het buitenland komen over het algemeen erg duur. Een hond van 325 euro en die is dan al in Nederland... ik vind het in deze tijd gewoon teveel geld. Ik heb het wel hoor maar heb het er niet voor over om het grof te zeggen. Zal genoeg kosten kwijt zijn in de loop der jaren, als de dierenarts te pas moet komen sta ik als eerste met mijn dier voor de deur... en met dat in gedachten vind ik het niet tof om een halve maand huur te moeten betalen.

Bunga ik voel mij ook niet aangevallen hoor absoluut niet. Maar je ging er vanuit dat dit mijn eerste stafford zou worden, terwijl ik met vier jaar alleen buiten liep met onze eerste pittbul. Je hebt trekken aan een riem en trekken aan een riem he, als je begrijpt wat ik bedoel.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:36

Daar ging ik inderdaad van uit, ik lees nu dat dit niet het geval is. Maar ik neem aan dat je ook wel snapt wat ik bedoel :) ik zou wel even vragen in ieder geval of de je hond op proef mag. Mijn ervaring is dat er veel staffords weg gaan op de leeftijd dat ze karakter vormen, dus ik zou hem eerst op proef nemen zodat je kan kijken of het niet tegen valt. En verder van je gevoel uit gaan, het zijn geweldige honden

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:38

Daar heb je gelijk in hoor :) Wij kozen er ook niet bewust voor om zo'n hond uit het buitenland te halen maar kwam toevallig zo op ons pad :) Ik vond het ook wel even slikken hoor die prijzen :P

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 11:40

Geeft niet Bunga, en ja op proef nemen zou prettig zijn al ga ik snel hechten. Ik heb wel in mijn advertentie op marktplaats staan dat ik minimaal wil dat de eigenaar met de hond bij mij ook op bezoek komt en niet ik alleen bij hen. Je vormt toch ook een ander beeld als de hond in je eigen huis is denk ik.

QueenE ik denk dat als ik een geweldige hond tegenkom dat een berg kost en ik heb het geld..ik hem ook niet laat lopen hoor. Dat is het nare aan een dierenvriend zijn he. Zal er niet bewust voor kiezen haha, anders blijf ik aan de gang! Meestal komt er wel wat op je pad dat je niet kan laten lopen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:43

ik kreeg deze van de week via facebook aangeboden. Een Rottweiler wat voor je? Wel geen Stafford, maar wel een stoere hond. Ik ken de hond verder niet hoor. Maar iets raakte mij toen ik de foto zag.
Ik ben niet geschikt voor een rottweiler; niet consequent genoeg, maar misschien is het iets voor jou.
http://rottweilernederland.nl/rottweiler-reu-bikkel/
Laatst bijgewerkt door janouk op 08-01-14 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:46

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 11:47

Bedankt Janouk maar deze hond is beter af bij iemand anders. Hij wilt graag bezig gehouden worden met spelletjes en heeft een huis met tuin nodig. Ik ben meer opzoek naar een hond die ook zonder dat hij het vervelend vind bij mij een paar uur op de bank kan komen liggen als ik aan het werk ben en ik heb ook geen tuin. Zo te lezen is hij iets te dominant voor wat ik voor ogen heb.

Kentaro over deze hond is niet veel bekend lees ik. Ik wil mijn hond mee kunnen nemen naar stal en hier lopen kinderen, honden en katten. Iedereen en alles laat elkaar met rust maar ik kan de gok niet nemen dat als ik een kleine over de vloer heb de hond er op af gaat. Voor mij is het dus heel belangrijk dat de hond in huiselijke kring is opgegroeid of dat men in ieder geval al wéét dat de hond wel of niet met ander dier of mens om kan gaan.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:55

ik heb je een pb gestuurd..

edit al beantwoord succes hoop als je er wat aan hebt