Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Maar snap het punt wel ivm de hitte. Wij brachten haar een paar keer per jaar naar de trimster om alles netjes bij te werken.
Hij heeft dan zo'n ontplofte staart en zo kaal dat je de huid door zijn stekeltjes vacht ziet. Maar na 2 weken is dat ook weg
angelaatjuh schreef:Wij hadden er 1.. Ze is vorig jaar in mei gestorven op 12 jarige leeftijd (en 9 maanden). Wij hebben haar nóóit laten scheren, vind dat zo zonde van de vachtMaar snap het punt wel ivm de hitte. Wij brachten haar een paar keer per jaar naar de trimster om alles netjes bij te werken.
We hebben nu een Australian Labradoodle. Berners blijven favoriet, maar je ziet er al zoveel rondlopen met HD en andere aandoeningen aan de gewrichten en dergelijke. Zo jammer, want het zijn echt geweldige honden!
xx_Horsiex schreef:angelaatjuh schreef:Wij hadden er 1.. Ze is vorig jaar in mei gestorven op 12 jarige leeftijd (en 9 maanden). Wij hebben haar nóóit laten scheren, vind dat zo zonde van de vachtMaar snap het punt wel ivm de hitte. Wij brachten haar een paar keer per jaar naar de trimster om alles netjes bij te werken.
We hebben nu een Australian Labradoodle. Berners blijven favoriet, maar je ziet er al zoveel rondlopen met HD en andere aandoeningen aan de gewrichten en dergelijke. Zo jammer, want het zijn echt geweldige honden!
Dit valt reuze mee zolang je maar naar fokkers gaat die aangesloten zijn bij de rasvereniging en via die regels fokken.

angelaatjuh schreef:xx_Horsiex schreef:
Dit valt reuze mee zolang je maar naar fokkers gaat die aangesloten zijn bij de rasvereniging en via die regels fokken.
Onze vorige hond kwam ook bij een fokker vandaan
Ik was nog heel klein, dus ik weet niet precies hoe t gegaan is. Maar we hebben zeker niet de eerste en de beste genomen.
shettie1978 schreef:dan ga ik het toch ook maar wagen met scheren hoor, zetten jullie dan op de tondeuse zo'n opzet stuk of gewoon kortste standje ??? we hebben een speciale dieren tondeuse![]()
Femkepien heb je een foto van je geschoren Berner misschien ??
Amandavd schreef:HD is erfelijk en kan verergerd worden door leefomstandigheden, dus als jullie hond HD had, wat te zien is op een RX, dan zat het bij de ouders ergens niet goed.