Kat aanschaffen en jong kind, raskat of HTK?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Kat aanschaffen en jong kind, raskat of HTK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:16

Ik zit er een heel klein beetje aan te denken om een kat aan te gaan schaffen. Ik heb zelf een zoontje van bijna 2. Graag zou ik dus een kat willen die lief is voor kinderen. Ik zou waarschijnlijk wel gaan voor een oudere herplaatser. Dit kan dus zowel uit het asiel als via een bemiddelingssite (of Marktplaats).

Is het verstandig om me te orienteren op een bepaald ras als het gaat om kindvriendelijkheid (noem bijvoorbeeld een Ragdoll) of volstaat een HTK kat ook?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:30

Ik zou voor een HTK kat gaan. Puur omdat ik denk dat als een (dure) raskat als herplaatser wordt aangeboden daar waarschijnlijk wel wat mee aan de hand is.
Bovendien heb je in een asiel veel meer keus in HTK, daar zullen toch ook wel katten bij zitten die kinderen zijn gewend (en er ook lief voor zijn). ;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:33

Ik denk dat je moet kijken naar het karakter van de kat.

Ik heb 1 htk en 2 ragdolls. Ze zijn alle 3 anders maar alle 3 super met kinderen. Als mijn vriendin op visite komt dan komen ze allemaal buurten en de htk gaat het liefst bij het kindje liggen in de maxicosi :o

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:36

Een dure raskat als herplaatser is vaak helemaal niks mis mee! Soms is het omdat ze als fokdier met pensioen gaan, of dat ze moeite hebben met de grote groep katten in de cattery.

Ik heb helaas geen goede ervaringen met asieldieren, dus ik zou eerder een ex fokpoes/dekkater in huis nemen, maargoed, dat is ieder voor zich.

Kwa ras, tja, mijn kruising Siamees x Balinees kun je bij wijze van spreken op z'n kop houden, hij zal nooit bijten of slaan, maar het zelfde geld voor mijn Main Coon.

Agossie

Re: Kat aanschaffen en jong kind, raskat of HTK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:38

Niet van Marktplaats... je weet nooit wat je krijgt.

Persoonlijk zou ik eerder naar het asiel gaan en een HTK-kat uitzoeken. Bij het asiel weten ze vaak goed wat de kat wel en niet kan hebben en daar zijn ze ook eerlijk. Op Marktplaats willen ze nog wel eens wat "verkeerde informatie" geven om maar van het dier af te zijn en dan zit jij met de gebakken peren.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:39

Ik zal ook voor een HTK kat gaan en dan waarschijnlijk voor een poes.
als je naar het dierenasiel gaat kunnen mensen je uitleg geven over katten, heb je meer keuze en kunnen ze zeggen welke je het best kan nemen.
Weet je ook meteen zeker dat je geen last van muizen meer hebt :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:40

Of een kat wel of niet geschikt is hangt heel erg af van de opvoeding, zowel van de kat als van je zoontje. Wij hebben altijd HTK katten uit nestjes bij de boer gehad en het ging prima samen.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:40

Ik zou vooral naar het karakter kijken en het beeld van een bepaald ras loslaten. Raskatten zijn leuk, maar kunnen heel specifieke raseigen karaktertrekken hebben die het leven met de kat niet altijd even makkelijk maken. Dit werkt bij katten hetzelfde als bij honden.
De beste match vindt je nu eenmaal als je afgaat op het karakter/persoonlijkheid in plaats van het plaatje.

Het kiezen voor een herplaatser heeft een bijkomstig voordeel; de karaktertrekken van het beestje zijn bekend en hij is - waarschijnlijk/hopelijk - al opgevoed.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:47

Lisannuuh schreef:
als je naar het dierenasiel gaat kunnen mensen je uitleg geven over katten, heb je meer keuze en kunnen ze zeggen welke je het best kan nemen.

:+ Heel grappig. :')

Maar dat was niet de hoofdreden.

Hoe dan ook, een poes? Ik dacht dat ze altijd zeiden dat katers knuffeliger waren?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:48

Die specifieke karaktereigenschappen van een raskat kan ook juist de reden zijn om er wel voor te kiezen. Bv ragdolls zijn zeer lief, aanhankelijk en knuffelig, ook in vergelijking met de meeste HTK katten en ze zijn rustiger over het algemeen.

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:50

helemaal met chakkie eens,
wij hebben hier thuis altijd herplaatsers gehad, bijna allemaal perfecte katten op 1
na die was doodsbang, gelukkig mochten we die na 2maanden gewoon weer terug brengen,
en een nieuwe kiezen,
wij hebben bijna altijd katers gehad en 1poes, die poes was een kreng, ik heb daarom niet
zoveelmet poezen,

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:50

Waarom neem je niet een jong katje? Dan zoek je ouders die lief en rustig zijn en kies je het meest rustige lieve kitten. Vervolgens kan het kleintje gelijk opgroeien met jullie kleintje, en hebben jullie alles zelf in de hand wat betreft opvoeding (van kind én kat :D )

Met zo'n herplaatser weet je nooit precies wat die heeft mee gemaakt.

Wat betreft HTK of raskat, zou ik niks over kunnen zeggen. Behalve dat sommige rassen natuurlijk feller kunnen zijn, dan anderen. Maar dat zal ook aan het beestje zelf liggen.

Ohja, wat onze dierenarts zei was dat lapjeskatten pittiger zijn, dan andere kleuren. Tot nu toe lijkt het te kloppen bij ons nieuwe prinsesje, maar kan ook toeval zijn natuurlijk :+
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tui ... tten.56106

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:51

Iris82 schreef:
Lisannuuh schreef:

:+ Heel grappig. :')

Maar dat was niet de hoofdreden.

Hoe dan ook, een poes? Ik dacht dat ze altijd zeiden dat katers knuffeliger waren?

Dat is ook mijn ervaring. (En ik heb +- 5 eigen poezen en 6 eigen katers gehad & 67 katten voor de opvang). Verder ben ik van mening dat een raskat of HTK kat geen verschil hoeft te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:56

Zelf heb ik topervaring met sphynx katten. Die zijn supersociaal en hygiënisch :D ik wil geen ander ras meer, t is echt een lieverd en kan met iedereen overweg.en oh ja, ze staan op 1 als het gat om sociale rassen. Is laatst onderzocht :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:58

Ik zou voor een asielkat gaan. Er zitten er zat leuke in het asiel, je mag zo vaak komen kijken als je wil en mocht het toch niet werken valt er vaak wel goed iets te regelen (informeer hier wel even naar). Bovendien zijn ze altijd gecastreerd en 'medisch goedgekeurd', bovendien zal het asielpersoneel over het algemeen eerlijk zijn over het karakter van de kat die je op het oog hebt.

Kitten is ook een goed idee (moet je wel nog even wachten, kittenseizoen is pas over een maand of 2-3), die wennen heel gemakkelijk aan vanalles. Je moet dan alleen wel even de tijd hebben om 'm een beetje op te voeden.

Wbt katers vs poezen, katers zijn in mijn ervaring inderdaad rustiger en knuffeliger. Pin echter niks vast, voor hetzelfde geld komt er ineens een mega knuffelige poes op jouw pad :D (die heb ik ook gekend! Een regelrecht sletje was dat beest := )

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:59

heel simpel het verschild van kat tot kat en er ligt heel veel aan de opvoeding.
ik heb 2 poezen die je op de kop kunt houden en netjes hun grenzen aangeven dmv weglopen en buiten bereik gaan liggen. van jongs af aan meegekregen, niet leuk->weglopen en niet slaan.
met sint maarten zitten ze de hele avond op de trap bij de voordeur en genieten van alle aandacht en kinderen. (kinderen mogen ze altijd even aaien en een snoepje geven)
vriendin van mij heeft 2 katers en een poes, kun je ook alledrie op de kop houden en het zijn schatten met de kinderen.

andere vriendin van mij had 3 katten, 1 poes en 2 katers. totaal andere opvoeding en ook katten waar je beter geen kinderen bij kon laten.
foute opvoeding? nee, maar die katten zijn gewoon anders opgevoed.
kat vn haar vriend was ook niet echt lief, die was zo verwend dat ze de aandacht niet kon delen ;)

het maakt niet uit welke kat je neemt, maar wel hoe je ze opvoed.
spreek met je kind af dat de kat ook zijn eigen plek heeft waar hij/zij niet gestoord mag worden en dat er een zero tolerance is op pesten en slaan/krabben.
zowel de kat als het kind moeten opgevoed worden en zullen de grenzen zelf in het begin niet weten :)

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:01

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:09

Ligt aan de opvoeding van de kat en van het kind. Als je een lieve kat hebt maar kind trekt voortdurend aan de staart kan het niet anders dat de kat daarop gaat reageren. Het zou oneerlijk zijn de kat te straffen als je kind wat fout doet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 14:18

Ik lees verschillende meningen, maar al met al toch wel richting kater.

Wat ik me afvraag, zouden jullie een volwassen herplaatser of een kitten aanraden? (of twee kittens)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:20

Dat ligt een beetje aan jullie situatie, hoe zijn jullie en hoe is jullie kindje?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:28

Hier ook zowel thuis als op stal de ervaring dat met name de (ex-)katers het gekst zijn met kinderen. Al hebben we ook een echte kroelpoes op stal. En onze oude dame hier thuis heeft de kids prima opgevoed in het fenomeen kat-heeft-scherpe-nagels-in-die-poezelige-pootjes-zitten zonder krassen overigens. Desdamona deed altijd heel lief haar pootje tegen het grijpgrage handje aan en dan heel zachtjes de nageltjes laten voelen. Maar toen waren beide echt baby's.

Het is erg afhankelijk van de kat. Wij zijn (ik zwanger van nr 2 en zoon 2,5 jaar jong) bij een kitten van 4 maanden wezen kijken en die koos onze zoon zelf gewoon uit. Kater denderde namelijk de klimpaal af en nestelde zich in de armen van onze zoon. dat was duidelijk.

Ik zou zeggen: ga naar het asiel, neem je kind mee en kijk welke poezen, katers of kittens positief op hem reageren.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:30

Mijn ervaring is dat katers wat onverstoorder zijn en poezen wat gevoeliger en heb heel wat katten in mijn leven gehad/gezien.

Verder zou ik in jouw geval ook sneller voor een kitten gaan omdat katten nogal gericht zijn op hun omgeving ipv op een baas, iedere verhuizing kan dus stress opleveren en kittens zijn daarin net wat makkelijker, een oudere kat kan door de stress van de verhuizing toch wat van karakter veranderen en dan met een (onvoorspelbaar) kleintje erbij kan dat net de druppel zijn.

ik ben het voor een groot deel eens met minikatje dat opvoeding een hoop doet, zowel bij kitten als bij het leren omgaan met dieren van je kind, echter er speelt toch altijd nog een deel karakter mee bij de kat en dat noemt minikatje minder.
ik had 2 katten uit hetzelfde nest vanaf 10 dagen oud (moeder was overleden en met de hand gevoed dus), een kater en een poes, zelfde opvoeding gehad, maar de poes bleef altijd wat 'gevoeliger', de kater was veel meer outgoing en vergevingsgezind en die kon je dus alles mee doen tot aankleden aan toe mocht dat aan de orde zijn geweest, hij leeft inmiddels niet meer, zijn zus nog wel en is altijd een gevoelig katje geweest, wat schrikkerigger, meer onder de indruk van 'straf' (een stamp op de vloer bijv bedoel ik daarmee), haar met kleine kinderen samen zou een minder goede combi zijn geweest dan haar broer, zij zou kleine kinderen uit de weg gaan (en als je haar daarvoor de ruimte geeft is er geen probleem hoor), maar daardoor is er minder interactie natuurlijk, haar broer zou het veel meer opgezocht hebben.

Over een raskat ja of nee, tja ik ben voorstander van katten uit het asiel/opvang, met een beetje zoeken vind je daar ook alle soorten karakters wel terug.

En over de kleuren van een kat, lapjes zijn vaak inderdaad wat eigenzinniger is ook mijn ervaring. Rooie (katers dan, rooie poezen geen ervaring mee) zijn weer wat meer macho/outgoing... maar dat is puur van wat ik meegemaakt heb
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 06-01-14 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:31

Agossie schreef:
Niet van Marktplaats... je weet nooit wat je krijgt.

Persoonlijk zou ik eerder naar het asiel gaan en een HTK-kat uitzoeken. Bij het asiel weten ze vaak goed wat de kat wel en niet kan hebben en daar zijn ze ook eerlijk. Op Marktplaats willen ze nog wel eens wat "verkeerde informatie" geven om maar van het dier af te zijn en dan zit jij met de gebakken peren.

Nou, dat deel van het asiel mag je ook weer inslikken. Vaak weten ze in het asiel NIET hoe een kat is. En logisch ook: veel zijn gevonden, komen van de straat, worden daar afgegeven, kortom, komen uit een bepaalde situatie in de klotesituatie van een asiel terecht (in een groep katten, te weinig aandacht, je voer ineens moeten delen, geen schoot waar je elke avond op kunt liggen, je vertrouwde mensen weg, om maar even wat te noemen). Katten kunnen vreselijk dichtslaan, zich anders gedragen dan dat ze normaal doen. Ze hebben geen idee hoe een kat gaat reageren als ie weer een plekje in een huis heeft bij andere mensen.
Het levende bewijs dat ze er ontzéttend naast kunnen zitten vliegt hier door het huis. Angstig katje, heel rustig, moest je rustig benaderen anders dook ie in elkaar. Wilde best een snoepje van je hebben, en lag meestal verscholen in een holletje ergens te slapen. Zo werd hij ook meegegeven, een rustige kat, zeer geschikt als maatje voor een oude kater. Nou, succes... hij was inderdaad angstig, het heeft even wat tijd gekost voordat ie in 1 ruimte met mij durfde te zijn. Nog meer tijd voordat ie ineens naast me op de bank sprong, nog meer tijd totdat ik hem kon aaien en vanaf dat moment ging het snel; het rustige angstige katertje veranderde binnen de kortste tijd in een stuiterbal, een wervelwind, zo'n ding waar je de batterijen niet uit kunt trekken, maakt alles stuk (per ongeluk, want hij is lomp :D ), graaft de planten uit, hangt in de gordijnen tarzan na te doen, haalt het behang van de muren, vliegt door het huis alle trappen op en af en is levensgevaarlijk als hij aan het voetballen is. Mijn oude kater heeft er behoorlijk moeite mee gehad :') Ik moet hem af en toe nog steeds uit de lucht plukken als ie weer eens een snoekduik neemt om op de oude kater te landen :+
Nou vind ik het niet erg, maar als je echt iets zoekt waar je goede info bij moet hebben, zou ik eentje op marktplaats zoeken die kinderen gewend is en het dier in z'n vertrouwde omgeving leren kennen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 14:37

Dat is ook een beetje mijn ervaring met de asiels hier in de buurt GC, vandaar dat ik het maar op Bokt vraag. Wellicht hebben andere mensen namelijk wel betere ervaringen met asiels en is mijn mening te gekleurd. Ook weet ik van twee asiels hoe de kittens daar opgroeiden en ik denk niet dat dat een goede basis is voor de toekomst. Ondertussen zitten er veel katten nu in pleeggezinnen heb ik begrepen.

Ik dacht aan een volwassen kat omdat ik dacht dat daar het karakter al beter duidelijk van was itt een kitten. Ik heb zelf jarenlange ervaring met honden, maar niet met katten. Mijn vader heeft wel een kat, maar zelf dus nog nooit 1 in huis gehad. Zoonlief is een druk mannetje dat erg van dieren houdt, maar zover ik hem nu ken, is hij niet gemeen maar voorzichtig. Hoe dat zich in de loop van de tijd gaat ontwikkelen weet ik natuurlijk nog niet, maar ik hoop hem wel een goede basisopvoeding qua dieren mee te kunnen geven want dat vind ik persoonlijk wel heel belangrijk.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:40

GamblersCup: ben beelddenker dus lig nu slap van de lach om jouw verhaal. haha lijkt me een heerlijk beest.

Nee idd bij het asiel weten ze niet hoe een kat is. Vaak kun je wel zien of ze positief op je kind reageren. omdat kinderen nogal puur zijn, zeker als ze 2 zijn.

Asiel, plaatselijk suffertje, raskat, marktplaats: het maakt niet uit. Maar mijn tip: neem je kind mee!

Ik heb al regelmatig het idee gehad als verrassing 2 kittens aan te schaffen en hoe ik dat dan zou doen. Die verbazing bij de kids... maar door het effect wat we hadden toen we zowel Kazimir gingen halen als ook bij het "uitzoeken" van zowel ons paard als onze pony, weet ik gewoon dat het heel belangrijk is dat alle gezinsleden erbij zijn. (zoals die ene Fries die straal langs onze kinderen keek en geen interesse toonde in tegenstelling tot die andere Fries die zijn hoofd meteen tegen zoon aan vleide en dochterlief door haar haren woelde met zijn lippen. 2 keer raden welke er nu bij ons op stal staat als grote kroelkip van de kinderen....)