Cavia's knoeien enorm tijdens het drinken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara

Cavia's knoeien enorm tijdens het drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 22:15

We hebben hier 2 cavia's zitten in een flinke bak met een drinkflesje. Een tijdje geleden hebben we het vorige flesje, eentje met 2 van die kogeltjes in het buisje, vervangen omdat deze nogal lekte. Mijn ervaring met flesjes met zulke balletjes is dat ze allemaal vroeg of laat gaan lekken, maar nooit iets beters tegengekomen. Nu hebben we een flesje met een nippel en dat gaat op zich prima, die lekt niet. Alleen blijken onze cavia's enorme knoeiers te zijn -O- Zeker eentje, minstens de helft van wat ie drinkt, lekt gelijk alweer uit z'n bekkie en belandt dus in de bodembedekking. Hebben er inmiddels een bakje onder staan, maar die moeten we toch wel dagelijks leeggooien omdat ie vol zit. Bij de buisjes met de balletjes hadden we er ook iets onder staan vanwege het lekken, maar die zat niet zo snel vol. Een drinkbakje is niet echt een optie, daar belanden binnen no time keutels en zaagsel in. Wie heeft een idee hoe we dit op kunnen lossen?

Daphne__

Re: Cavia's knoeien enorm tijdens het drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:30

Doe het bekje eens open, zijn de tanden erg lang?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:37

Een gewoon drinkbakje hoger zetten, bijvoorbeeld op twee bakstenen. Werkte hier goed in de binnenkooi, zat echt wel eens wat troep in, maar dat viel erg mee en je ververst het toch dagelijks.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:39

Dat vinden ze een leuk spelletje, ik heb de flesjes met dergelijke nippels gewoon weer vervangen door de classic modellen, als je die goed vult lekken ze nauwelijks

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:43

Ik gebruik zelf het liefst drinkbakjes. Mijn ervaring is dat de meeste cavia's daar toch ook voorkeur aan geven. Het liefst zet ik die in de permanente ren, gewoon zo'n flinke hondenbak. Maar nu zitten ze tijdelijk in gekoppelde kooien en dus moet ik het waterbakje met enige regelmatig schoonmaken en hangt er dus maar een klein waterflesje bij (van 100mL, van het type dat jij ook hebt).

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 14:47

Thanks voor de reacties!

Drinkbakjes zijn hier niet perse favoriet. We zetten een van de cavia's apart tijdens het voeren van biks omdat ie echt veeeeel te dik werd. Ze krijgen wel verder onbeperkt hooi en groen, alleen hij krijgt dus beperkt biks. Zodra die terug komt in de gewone kooi, gaat ie drinken uit het flesje, terwijl ie ook een drinkbakje in de andere kooi heeft staan.

Tanden checken we regelmatig en die zijn niet te lang.

Mijati, jij hebt dus wel goede ervaringen met die buisjes met balletjes?