2 Mannelijke cavia's..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rampshellie

2 Mannelijke cavia's..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 18:46

Hée Bokkers,

Ik zit met een dilemma.. Ik heb vorig jaar juni 2 caafjes gekregen, zijn 2 mannetjes, die altijd samen hebben gezeten. De laatste tijd ging het echt niet meer, ze waren alleen maar aan het knorren en klapper tanden, ze waren allebei moeilijk te pakken, wat eerder echt niet zo was.
Nu heb ik ze gescheiden zitten, wel met de kooien vlakbij elkaar. De ene lijkt het goed te doen en allemaal prima te vinden en lijkt weer rustig te zijn (de onderdanige). Maar die andere lijkt toch wat ontevreden, weet niet hoe ik het goed uit moet leggen. Hij gooit z'n voerbakje om, alsof hij zich verveelt.
Ze krijgen genoeg te eten, ook groenvoer. Hooi krijgen ze in een hooiballetje, en hebben een knaagstick in de kooi hangen.
Wat is nu eerlijk voor zo'n beestje om te doen? Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen maar zo lijkt hij ook niet gelukkig!

What to do?!

Groetjes Rachel

Mir_horses

Re: 2 Mannelijke cavia's..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:48

Cavia's zijn echt groepsdieren, dus het kan zeker dat hij zich wat verveelt.
Als je je cavia niet weg wilt doen, is het een optie om het mannetje te laten casteren en een aantal weken later een dame bij te zetten. Zo ook met het andere mannetje.
Maar dat moet je willen aangezien je dan 4 cavia's hebt ;).
Maar cavia zo alleen is ook niet iets.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:49

Allebei laten castreren en bij allebei een vrouwtje zetten?

Laptopmuis

Re: 2 Mannelijke cavia's..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:50

Of beide castreren en vrouwtje geven of proberen ze beide te koppelen aan een jong mannetje van 3-4 weken oud.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 18:50

Nee daarom, maar cavia's er bij is geen optie. Wij hebben geen ruimte voor grotere kooien.
Ze kunnen wel neuzen door de kooien heen, ook al gaat dat niet altijd met liefde..

Misschien moet hij dan toch gecastreerd worden en een nieuwe huisje zoeken, al ben ik helemaal niet van het weg doen van een beestje. Daar heb ik ze ook niet voor genomen maar als dat beter voor hem is..