Wachten op DA...voor castratie + inslapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Wachten op DA...voor castratie + inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:21

En er komt werkelijk niets uit mijn handen -O-
De dierenarts komt om 14.00uur aan huis om de kleine Spider(man) van dit topic; [BB] nestoverschotjes dump je op een 90km weg! te castreren. Hij doet het geweldig en is al veel gegroeid zie hier een fimpje van Spider en Minimaus terwijl ze "balletje balletje" aan het spelen zijn http://www.youtube.com/watch?v=N-T2GUOH ... e=youtu.be

Maar....ik ben vorig jaar een kat verloren aan narcose ;( wel een aidskat hetgeen een hoop kan verklaren, maar toch...het zit me totaal niet lekker. Zeker omdat hij eignlijk al wakker was en toen ineens dood lag. Heb zelfs nog geprobeerd hartmassage te geven en te beademen, wat niet gelukt is.

En dan moet ik een andere aidskat ook nog laten inslapen, waar ik ook eigenlijk geen vrede mee heb omdat de kat niet doodziek is. Wel is hij al in het aidsstadium, zweren in zijn bek en vermageren, maar in theorie zou hij het nog maanden kunnen volhouden. Deze kat is nu 3 jaar bij mij (opvang via asiel) maar hij is agressief tegen andere katten dus moet altijd apart zitten. Hij heeft nog een mooie zomer in mijn afgezette tuin gehad, waarbij ik als de andere katten buiten waren als een politieagent er bij moest blijven. Maar nu zit hij vanwege het weer alweer een maand of 2 binnen alleen in een kamertje, wat mij ook tegen de borst stuit...ik wil een kat niet op deze manier houden. Mijn andere aidskatten zijn sociaal naar andere katten en lopen gewoon bij de rest.
Ik zou het me nooit vergeven als een van mijn FIV- katten aids op zou lopen door mijn schuld.....maar toch...een leven beeindigen vind ik heel moeilijk.

DA staat er helemaal achter, en vrienden die mijn situatie hier kennen ook, maar ikzelf nog niet 100%. Toen de DA hier de vorige keer was kon ik het niet....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:23

Mist schreef:
Wel is hij al in het aidsstadium, zweren in zijn bek en vermageren, maar in theorie zou hij het nog maanden kunnen volhouden. Deze kat is nu 3 jaar bij mij (opvang via asiel) maar hij is agressief tegen andere katten dus moet altijd apart zitten.

Lees bovenstaande nog een paar keer door.....

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:24

Goof schreef:
Mist schreef:
Wel is hij al in het aidsstadium, zweren in zijn bek en vermageren, maar in theorie zou hij het nog maanden kunnen volhouden. Deze kat is nu 3 jaar bij mij (opvang via asiel) maar hij is agressief tegen andere katten dus moet altijd apart zitten.

Lees bovenstaande nog een paar keer door.....

Wilde net zeggen. Nog een paar maanden leuren met een dier met zweren in zijn bek?... wauw..

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:24

Heel veel moed en sterkte vandaag!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:30

Sterkte! het is altijd vreselijk dat besluit te moeten nemen. Zeker als ze nog niet helemaal doodziek zijn. Bedenk dat je hem zo wel een ergere lijdensweg bespaard.

Vind t wat minder dat de castratie aan huis wordt gedaan. heb je toch niet goede nazorg zeg maar. Bij katten moet je eraan denken dat de temp erg zakt bij de narcose. Beste is na de ingreep regelmatig zijn temp te controleren, ook na het wakker worden. Warm leggen, met kruik, deken erover na de ingreep en goed monitoren!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:41

@ziftstar; ik heb al vele katten op de keukentafel laten castreren (sterilisatie is een ander verhaal) ze gaan daarna in een bench met een snugglesafe en ik heb express heel de dag vrijgenomen om hem in de gaten te houden. Wij doen dit in het asiel ook zowat aan de lopende band.

@Sabinee; "leuren" waar lees jij dat uit ? hij vreet als een dokwerker, enige reden dat ik weet dat hij zweren heeft is omdat ik de aidskatten daar goed voor in de gaten hou door zelf in zijn bek te kijken. Aidskatten hebben wat vaker een dipje dan gezonde katten, maar zweren horen niet bij een "dipje" helaas.

muntdrop

Re: Wachten op DA...voor castratie + inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:50

Ik snap de eerste 2 reacties niet zo goed. Het is toch dood normaal dat ie and moeite heeft om een dier waar hij/zij veel om geeft in te slapen? Er is toch zelfs al een afspraak bij de dierenarts gemaakt? Misschien is het niet zo bedoeld maar ik snap het nut van deze reacties niet en vind ze wel heel hard overkomen.

Ts, ik wens je heel veel sterkte. Vind dat je een verstandig besluit hebt genomen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:54

[quote="Mist"]@ziftstar; ik heb al vele katten op de keukentafel laten castreren (sterilisatie is een ander verhaal) ze gaan daarna in een bench met een snugglesafe en ik heb express heel de dag vrijgenomen om hem in de gaten te houden. Wij doen dit in het asiel ook zowat aan de lopende band.

quote]

OK kon ik niet opmaken uit je post. Ben zelf paravet, vandaar. Sterkte ermee.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:20

muntdrop schreef:
Ik snap de eerste 2 reacties niet zo goed. Het is toch dood normaal dat ie and moeite heeft om een dier waar hij/zij veel om geeft in te slapen? Er is toch zelfs al een afspraak bij de dierenarts gemaakt? Misschien is het niet zo bedoeld maar ik snap het nut van deze reacties niet en vind ze wel heel hard overkomen.

Omdat TS in haaar OP het volgende schrijft:
Citaat:
DA staat er helemaal achter, en vrienden die mijn situatie hier kennen ook, maar ikzelf nog niet 100%. Toen de DA hier de vorige keer was kon ik het niet....

Dus ja, mijn reactie is ook hard, maar ik hoop echt dat TS zich niet terug trekt en het dier nog langer zo rond laat lopen.
Tuurlijk is het moeilijk om je dier te laten gaan, ik heb het enkele weken geleden ook moeten overwegen, maar blijf wel realistisch!

Edit; TS uiteraard erg veel sterkte!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:32

nou zeg! ik denk dat ts zelf de situatie het best kan inschatten! Zij ziet of de kat nog vrolijk is, etc.

ik vind het ook niet overkomen alsof zij beesten laat lijden, maar ze wil juist dat ze gelukkig zijn!

TS. ik had hetzelfde gedaan als jij. ik ben blij dat er mensen zijn zoals jij... ik denk dat het wel beter is als je je kat laat inslapen.. :) dat is het eerlijkst. anders word hij alleen maar slechter, en dat wil je niet ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 15:02

Misschien even nuanceren Goof, deze kat is zeker niet doodziek, en dat maakt het nu juist zo moeilijk. Ik wilde meer tijd om te overleggen met Gent. Hij heeft daar namelijk meegedaan aan klinische trials voor een nieuwe virusremmer die helaas nog niet commercieel beschikbaar is, hopelijk volgend jaar wel want want aan aids zelf gaan ze niet dood, maar door het verzwakte immuumsysteem waardoor ze van alles kunnen krijgen van nierziektes, kanker, ook zijn ze vatbaarder om FIP te ontwikkelen.

Juist omdat ik zieke zwervers en dergelijke opvang heb ik op zijn minst al 50 katten thuis in laten slapen, er heeft nog nooit een kat onnodig geleden

Je moet ze de kost niet geven, die ik hier heb opgevangen met compleet onstoken bekken e.d. en dan vaak (daardoor) (beginnend) nierfalen. Ik laat hun tanden trekken en dan kunnen ze 9vd10x nog een aantal jaren mee. Dat is bij deze kat geen optie omdat het te maken heeft met het immuumsysteem.

Hij is trouwens zojuist ingeslapen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:10

Agut, je hebt de juiste keus gemaakt. respect voor de dingen die je doet, en hoe je er tegenaan kijkt.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:15

Mist schreef:
Misschien even nuanceren Goof, deze kat is zeker niet doodziek, en dat maakt het nu juist zo moeilijk. Ik wilde meer tijd om te overleggen met Gent. Hij heeft daar namelijk meegedaan aan klinische trials voor een nieuwe virusremmer die helaas nog niet commercieel beschikbaar is, hopelijk volgend jaar wel want want aan aids zelf gaan ze niet dood, maar door het verzwakte immuumsysteem waardoor ze van alles kunnen krijgen van nierziektes, kanker, ook zijn ze vatbaarder om FIP te ontwikkelen.

Juist omdat ik zieke zwervers en dergelijke opvang heb ik op zijn minst al 50 katten thuis in laten slapen, er heeft nog nooit een kat onnodig geleden

Je moet ze de kost niet geven, die ik hier heb opgevangen met compleet onstoken bekken e.d. en dan vaak (daardoor) (beginnend) nierfalen. Ik laat hun tanden trekken en dan kunnen ze 9vd10x nog een aantal jaren mee. Dat is bij deze kat geen optie omdat het te maken heeft met het immuumsysteem.

Hij is trouwens zojuist ingeslapen.

:(:)

en

_/-\o_

Sterkte met het verlies. Een dier inslapen is nooit makkelijk
Hoe moeilijk het ook is, het is denk ik wel de beste keuze.
Verder lijden is hem bespaard gebleven.

Maar ik vind je een topper!
Super hoe je al die dieren toch nog een fijn huisje biedt, ondank de "enge" ziektes die ze hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:24

Heel veel sterkte TS, je hebt de juiste beslissing genomen :(:)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:26

Veel sterkte TS, het is altijd moeilijk om zo'n diertje te laten gaan, heb zelf ook in die situatie gezeten. In alle eerlijkheid: ik stond volledig achter de keuze om mijn kitten in te laten slapen, maar ik heb mijn vriend gevraagd de DA werkelijk opdracht ertoe te geven, ik kon het niet.

[quote="femo"]nou zeg! ik denk dat ts zelf de situatie het best kan inschatten! Zij ziet of de kat nog vrolijk is, etc.

In dit geval denk ik dat ook wel, alleen stond het een beetje raar in de OP, dat had er iets uitgebreider moeten staan want eerlijk gezegt viel ik ook over dat stukje.

Daarnaast is het lang niet altijd zo dat de dier eigenaren dat zelf in kunnen schatten. Helaas gebeurd het nog te vaak dat dieren in leven worden gehouden omdat het zogenaamd zielig is om in te laten slapen, terwijl het in werkelijkheid ronduit wreed is om het beestje te laten leven.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:29

Sterkte met je verlies, denk vooral terug aan wat je nog hebt kunnen betekenen.
Ik heb veel bewondering voor je dat je dit voor die katten overhebt. Ik heb ervaring met katten die aids hebben en het is echt niet altijd even makkelijk de keuzes die je moet maken.

Castratie goed gegaan?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 15:35

Zo'n "heerlijk leventje" heeft hij niet gehad hoor, ik vang de ellende op die andere mensen beu zijn.
Het is een main coon die waarschijnlijk is gebruikt voor dekkingen buiten het stamboek om of broodfok (gezien de FIV) en kwam bij mij toen hij nog maar 1.3kg woog voor een kat die minimaal 8 hoort te wegen. Van top tot teen onder de klitten en graatmager dus 3 jaar geleden. Een schim van de imposantie kater die het ooit geweest moet zijn. Op zijn top heeft hij bij mij 6.5kg gewogen en daar was nu wel iets vanaf, schat dat hij nu zo'n 6kg woog.

Hij is in een park gevonden, althans, dat zeiden de mensen die hem naar het asiel brachten (ongecastreerd nog!). Vaak zijn het helaas in dat soort gevallen de eigenaren zelf die er met een smoes vanaf willen.

Hij had totaal geen social skills naar andere katten toe, snapte goedbedoelde signalen niet wat ons een solitair leven doet vermoeden.

@ hopke; castratie is goed gegaan, zijn arme innie-minnie balletjes zijn geschiedenis en hij is al ver wakker, ligt nu uit te suffen onder het dekentje met zijn snugglesafe.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:46

PowerReiner schreef:
Veel sterkte TS, het is altijd moeilijk om zo'n diertje te laten gaan, heb zelf ook in die situatie gezeten. In alle eerlijkheid: ik stond volledig achter de keuze om mijn kitten in te laten slapen, maar ik heb mijn vriend gevraagd de DA werkelijk opdracht ertoe te geven, ik kon het niet.

femo schreef:
nou zeg! ik denk dat ts zelf de situatie het best kan inschatten! Zij ziet of de kat nog vrolijk is, etc.

In dit geval denk ik dat ook wel, alleen stond het een beetje raar in de OP, dat had er iets uitgebreider moeten staan want eerlijk gezegt viel ik ook over dat stukje.

Daarnaast is het lang niet altijd zo dat de dier eigenaren dat zelf in kunnen schatten. Helaas gebeurd het nog te vaak dat dieren in leven worden gehouden omdat het zogenaamd zielig is om in te laten slapen, terwijl het in werkelijkheid ronduit wreed is om het beestje te laten leven.

ja, dat gebeurd inderdaad te vaak. :( ik haalde alleen al uit de tekst dat TS het allemaal wel goed kan overzien. we hebben in iedergeval het beste voor de beestjes over, dat is wel duidelijk ;)