Met de handen in het haar! Gedragsverandering epilepsie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Met de handen in het haar! Gedragsverandering epilepsie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 11:53

HoiHoi..

Ik zit met een vervelend probleem waar ik het moeilijk vind om een besluit rond te vormen..

Ik heb een 11 jarig mini-maltesertje.. Tot enkele maanden geleden heel erg actief, vrolijk, speels, ... alle positieve karaktereigenschappen die je je maar kan wensen! Het enige dat hij enkele maanden geleden begon te doen was overal gaan plassen. Dit ook laten nakijken, maar er kon niets medisch worden gevonden. Ook was er niets in zijn omgeving veranderd.. Het zou de ouderdom wel zijn volgens heel wat dierenartsen..

Tot op een dag...

Mijn moeder gaat elk weekend bij haar ouders slapen en neemt het mini-maltesertje mee. Maar op zaterdagochtend kreeg ik plots telefoon.. Mijn moeder helemaal in paniek want ons "Oetske" was in elkaar gestuikt.. Omdat ik zoiets niet goed op afstand kan beoordelen zocht in onmiddellijk een dierenarts bij haar in de buurt en vroeg of ze mocht langskomen.. Het verdikt: Epilepsie.. Aanvankelijk dacht ik "Oké, ik ken nog hondjes die dit hebben en die hun leven is eigenlijk zo goed als niet veranderd" maar dan kwam ze met ons Oetske thuis.. Kwa karakter is hij bijna onherkenbaar geworden. Het altijd vrolijke hondje is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een hondje dat niet graag meer bij ons in de zetel vertroeft, boos is op al onze andere dieren en zelfs mijn Mechelse herder "aanvalt" (dit door voor hem te gaan staan en boos te blaffen) , grolt en blaft wanneer hij iets moet doen tegen zijn zin (zoals buiten gaan plassen), tegen en in zijn eigen slaapplaats plast en hier vervolgens in gaat liggen, soms wat doelloos rondloopt,... maar wel nog graag gesteeld word.
We proberen het hem doorgaans zo aangenaam mogelijk te maken. We pakken hem niet meer op, laten hem rustig zijn gangetje gaan en dan geeft hij een tevreden indruk.. Wel verplichten we hem nog om zijn behoeften buiten te gaan doen en dan laat hij duidelijk merken dat hij hier niet mee gediend is. Vroeger ging hij ook erg graag mee wandelen.. Maar als je hem dat nu nog maar voorstelt grolt hij reeds..

Over het algemeen heb ik het moeilijk met het feit dat ik mijn hondje, zoals ik hem al die jaren gekend heb, kwijt ben.. Dat ik geen "afscheid" heb kunnen nemen..

Voor de mensen die het hun afvragen: Uiteraard zijn hier reeds heel wat dierenartsen aan te pas gekomen.. Ook zijn we naar de universitaire dierenkliniek van Antwerpen gereden om te vragen of hij op dit moment afziet en of het nog rechtvaardig is hem in leven te laten.. Hier hebben ze ons gezegd dat afzien niet het geval is, maar dat hij meer in zijn eigen leefwereldje vertroeft. Wel geven ze hem geen jaren meer te leven.. Inslapen om hem het leed te besparen was voor hen in dit geval nog niet van toepassing.

Zijn er mensen die dit verhaal misschien herkennen en eventueel tips kunnen geven over hoe het best met hem om te gaan? Hoe ik zijn leven nog meer aangenaam kan maken en, wanneer dit laatste hoofdstuk op zijn einde loopt, ik dit toch met een meer aangenaam gevoel kan afsluiten?

Morgen gaan we trouwens ook naar de kapper om hem te laten scheren. Dan krijgt hij daarna een warm truitje aan.. Dit truitje is namelijk makkelijker te onderhouden dan een lange vacht en bespaart hem de stress van het wassen.

Zilfstar

Re: Met de handen in het haar! Gedragsverandering epilepsie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:57

Zo te lezen heeft hij geen epilepsie op zich gehad maar een herseninfarct ofzo. Of heeft hij door de aanval hersenbeschadiging opgelopen. Ik zou het aankijken en een tijdje of het nog hersteld. En anders over enkele weken toch eens nadenken of hij nog een hondwaardig leven heeft zo.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:03

Er wordt inderdaad ook gedacht aan hersenbeschadiging door de epilepsie-aanval. Dit konden we laten nagaan door een bepaald onderzoek (hersenscan als ik me niet vergis) .. Maar dit onderzoek alleen zou al 800 euro kosten en alleen maar worden verricht om te diagnosticeren en niet om te behandelen. Daarom hebben we dit ook niet laten doen.

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:09

Kan prima epilepsie zijn,hier pas ons jonge hondje nog geen 3 jaar in laten slapen ook Door de epilepsie maar ook omdat ie verder erg ziek en gewoon doorgefokt was helaas! Missen hem nog dagelijks. ..maar los daarvan het kan heel goed mogelijk zijn onze hond werd ook steeds minder en minder na zn aanvallen....De laatste is hem eigenlijk teveel geworden ( kreeg wel medicatie maar groeide eroverheen x op x ) hij bleef onze andere hond aanvallen gericht en aas met niets anders meer bezig als hem aanvallen. ... Dus de laatste weken hebben ze gescheiden geleefd. ..ook merkte je in zn gedrag dat alles anders werd wat ooit een alle mans vriend was was nu enorm eenkennig en wilde alleen nog mij. .. epilepsie maakt soms meer kapot dan je dus kan denken. ......

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:10

WOW! ja dat kost een beste duit, zo'n onderzoek. En daarmee heb je je hond niet terug. Het kan nog verbeteren, er zijn geen medicatie voor (na genoeg niet voor honden). Dus even wat weken afwachten.

Ik wil je wel waarschuwen dat je hond nogmaals een aanval kan krijgen en dat er grote kans is dat zijn hersenen dan nogmaals of erger beschadigd raken. Heeft hij nu medicatie tegen epilepsie? Kan ook zijn dat hij een toeval heeft gehad omdat er al iets niet goed zit in zijn koppie. Sterkte!

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:14

Hier Hulp enigsinds rust en regelmaat niet teveel gesjouw meer met de hond naar andere mensen...en ook weggaan konden we amper...ook dan ging het mis in zn koppie en werd is alsmaar onrustiger. ...

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:14

Hij krijgt op dit moment inderdaad medicatie tegen zijn epilepsie. Sinds hij op deze medicatie staat is het tot nu toe goed onder controle. Bij de 1ste aanval zei de dierenarts even af te wachten om na te gaan of het éénmalig was. De dag erna kreeg hij echter al een 2de aanval en dan is er ook besloten over te gaan op medicatie.

Om eventjes nog wat te verduidelijken: Hij heeft tot hier toe nog nooit gebeten. Het is vooral erg boos grollen en blaffen dat hij doet. Zijn huidig gedrag is eigenlijk niet meer geëvolueerd..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:16

Het dier heeft duidelijk geen plezier meer in zijn leven, het is aan de bazen om te beoordelen hoelang je dit door laat gaan.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:21

Het is niet zo dat hij helemaal geen plezier meer in het leven heeft. Hij kan er namelijk erg van genieten om in zijn eigen mandje bij ons in de living te liggen, hier geaaid te worden. Bij ons aanwezig te zijn. Ook eet hij nog goed en graag.. Soms komt hij ook nog om zijn aai vragen.. En hij kwispelt als je tegen hem praat.. Dus het is niet zo dat hij de hele tijd maar zielig of kwaad is.. zolang je hem zelf wat laat beslissen wat hij doet en je doet niets dat hij onaangenaam vind, voelt hij zich wel goed..

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:22

Is al uitgesloten dat er een tumor bij de hersenen zit?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:29

annepaardoes schreef:

Dat is vermoedelijk hetzelfde verhaal als het onderzoek naar hersenbeschadiging; dure diagnostiek, geen therapie mogelijkheden, dus zinloos.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:48

Kuggur schreef:
annepaardoes schreef:

Dat is vermoedelijk hetzelfde verhaal als het onderzoek naar hersenbeschadiging; dure diagnostiek, geen therapie mogelijkheden, dus zinloos.

Vermoedelijk heb je gelijk, maar helemaal zinloos vind ik het niet. Wanneer je weet dat het een tumor is zal er geen verbetering meer mogelijk zijn. (Ik ben natuurlijk geen dierenarts, maar even afgaande op het feit dat een tumor groeit.) Als het een hersenbloeding is geweest is er misschien nog kans op wat verbetering. Misschien heeft de hond met ondersteuning van medicatie nog een goed leven.
In het geval van een tumor kun je dan jezelf de vraag stellen hoe lang je het leven wil rekken met medicatie. Dat is natuurlijk wel situatie afhankelijk.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 12:29

De kans bestaat inderdaad dat er een gezwel zit. Hij heeft blijkbaar ook de ziekte van Cushing.. Dus dat zou wel wat verklaren.. Maar idd, dat is dan ook weer met het dure onderzoek op te speuren.. terwijl er zowel in het geval van epilepsie als een tumor niets aan te doen valt..
Een herseninfarct is het volgens de dierenartsen niet omdat hij hier geen symptomen van vertoont.
Wanneer het echt duidelijk wordt dat hij afziet zal er ook besloten worden hem te laten inslapen. Maar daar is hij momenteel nog te "goed" voor. Hij ziet niet af, maar geeft duidelijker aan wat hij wel en niet graag heeft. Op zich is hier niets mis mee.. Wel vind ik het jammer hem plots zo veranderd te zien..

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 12:20

Ondertussen hebben we hem laten knippen.. Zoals verwacht is hij heel wat afgevallen.. We zijn echter al een tijdje bezig met hem terug op gewicht te krijgen, maar dit gaat erg moeizaam.. Momenteel krijgt hij mini-senior-brokken van hills, afgekookte kip tussendoor en eet hij de performance brokken van mijn Mechelse herder tussendoor..
Als iemand nog goede tips heeft om hem in gewicht te laten bijkomen?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:03

Is dat hij afvalt iets van de laatste tijd? Zijn jullie van brok veranderd? Hij heeft nog wel steeds eetlust neem ik aan aangezien hij de brokken van je herder tussendoor ook opeet?

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 14:29

Dat is inderdaad ook iets van de laatste tijd.. Hij eet nog wel gewoon goed.. Zijn tandjes zijn enkele maanden geleden ook weer onder handen genomen, dus dat zit allemaal wel goed.. Bloedwaarden waren ook allemaal goed..