Fascinerende dieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Fascinerende dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 17:52

Je komt ze best vaak tegen, dieren die iets kunnen/hebben/doen wat geen ander dier kan/heeft/doet. Bepaalde dingen zijn algemeen bekend, bijvoorbeeld dat uit de afgehakte tentakel van sommige zeesterren een nieuwe zeester groeit. Of dat sommige hagedissen hun staart kunnen laten vallen wanneer ze aangevallen worden.

Maar er zijn ook minder bekendere dieren met uiterst fascinerende eigenschappen, bijvoorbeeld de Picasso Doktersvis (Dory uit Finding Nemo). Deze vis kruipt uit het ei zonder hart! Als doktersvislarfjes maken ze namelijk eerst kaken en darmen aan zodat ze kunnen eten. Daarna volgt de rest :D. Of bijvoorbeeld de Napoleonvis, waarvan sommige vrouwtjes op middelbare leeftijd (zo rond de 15 jaar) van geslacht veranderen waardoor ze mannelijk worden. Een octopus heeft drie harten. Daarnaast zit bij octopussen het verstand niet alleen in de hersenen, maar ook in de armen!

Weten jullie meer dieren die fascinerende eigenschappen hebben welke eigenlijk wel gemeengoed zouden moeten zijn? Daar is dit topic voor! Het rariteitenkabinet, maar dan enkel voor dieren :D.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:10

De grasshopper mouse (weet geen Nederlandse benaming, latijns: Onychomys)

Familie van de huis tuin en keuken muis, met het verschil dat dit een agressieve vleeseter is. Hij eet o.a. andere muizen maar ook slangen en schorpioenen, hij is ook immuun voor het gif daarvan. Hij jaagt ongeveer zoals een kat, en huilt als een wolf om zijn territorium te verdedigen.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:11

Ik vind de blobvis aardig fascinerend lelijk :')

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:14

Er is een rupsje wat zich voordoet als een slang. Er komt ook als hij zich bedreigd voelt serieus zo'n rood tongetje uit :') Ik ga even een plaatje zoeken :)

Edit: er zijn verschillende soorten en heb er dus maar even eentje gepakt. Op youtube vind je zelfs filmpjes!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Minimus op 02-01-14 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:15

Een slak heeft mannelijke en vrouwelijke geslachtsorganen.
Bij het paren worden ze beide bevrucht en sommige soorten kunnen zichzelf bevruchten!

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:16

ik vind clownvisjes ook wel zeer fascinerend, blijkt dat als het vrouwtje sterft, het mannetje van geslacht veranderd en dus een vrouwtje wordt en dan opzoek gaat naar een andere partner ... en het vrouwtje is het grootst van de 2 :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Fascinerende dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 18:20

Kijk, dat zijn de leuke wetenswaardigheden :D.

@NinaCharlie, dat is dus niet wat mijn bedoeling is met dit topic...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:17

mm_paarden03 schreef:
Een slak heeft mannelijke en vrouwelijke geslachtsorganen.
Bij het paren worden ze beide bevrucht en sommige soorten kunnen zichzelf bevruchten!

A.Fulica kan dat sowieso. Heb hier het bewijs thuis zitten :')

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:21

heb jij slakken thuis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:31

Momenteel 9 stuks, komen nog meer. Wil nog een andere soort. En krijg er van 1 soort waarscheinlijk nog 2 bij.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:36

DAMWolf schreef:
Er is een rupsje wat zich voordoet als een slang. Er komt ook als hij zich bedreigd voelt serieus zo'n rood tongetje uit :') Ik ga even een plaatje zoeken :)

Edit: er zijn verschillende soorten en heb er dus maar even eentje gepakt. Op youtube vind je zelfs filmpjes!

[ Afbeelding ]

OMG! ik ben geflashed! haha *\o/*

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:44

Wat grappig! :D
Dat rupsje die doet alsof hij een slang is, nahw :D.

Ik vind de Kea echt briljant:

In NZ heb je hier waarschuwingsborden voor met een afbeelding van een vogel die aan veters trekt van een schoen :'). Ze slopen alles wat op hun pad komt, inclusief geparkeerde auto's. Vaak word er in 'Kea gebied' ook gewaarschuwd om alles goed af te sluiten, en op je spullen te letten zoals camera's. Ze kunnen samen werken. Er is mij verteld dat een of twee vogels iemand afleiden terwijl de ander er vandoor gaat met je spullen.
Bovenstaande filmpje is echt een interessante aflevering, vanaf 01:35 zie je hoe ze een auto slopen :').

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:47

TammyVN@ik wilde net schrijven...een ekster :D
Alles wat in jou post staat kun je ook voor een ekster zeggen.
Ze zijn geweldig,intelligent,mooi...!

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:54

Eksters zijn inderdaad ook heel intelligent, maar ik heb eigenlijk nooit waarschuwingsborden gezien voor eksters :P.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:59

De "issus" is een miniscuul insectje dat een soort tandwieltjes in zijn lichaam heeft. Deze gebruikt hij om te springen. De 'tandwieltjes' zitten tussen de voorpoten en worden door reflex gestuurd. Het beestje kan een versnelling bereiken van 400g (!!) (ter vergelijking: een mens sterft bij 20g) en heeft daarmee ook de award voor grootste versnelling in het dierenrijk :)

Meer leesvoer (Engels) en plaatjes/gifjes:
http://www.popularmechanics.com/science ... e-15916433

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:01

femo schreef:
DAMWolf schreef:

[ Afbeelding ]

OMG! ik ben geflashed! haha *\o/*

Dat bruine wat je trouwens ziet is het buikje van de rups :)) Je kunt de pootjes zien zitten!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:04

Hoe heet die rups eigenlijk?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:20

Deze specifieke rups heet Hemeroplanes triptolemus.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:46

[ Afbeelding ]
[/quote]

OMG! ik ben geflashed! haha *\o/*[/quote]

Dat bruine wat je trouwens ziet is het buikje van de rups :)) Je kunt de pootjes zien zitten![/quote]

Ja! echt superziek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:39

Ik vind de axolotl erg fascinerend (google voor een afbeelding). Het zijn lopende vissen die kunnen evolueren in een salamander. Meestal blijven ze in hun embryo stadium en wanneer ze een ledemaat kwijt raken, bijv. een voet dan groeit deze weer compleet aan. Daarnaast zien ze er zo ongelooflijk lief uit!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 06:58

Axolotls zijn geen vissen, maar amfibieën, specifiek molsalamanders, die in hun larvestadium blijven, neotenie genoemd.

Ze hebben inderdaad een enorm vermogen tot regeneratie, welke zelfs tot de minder vitale organen strekt.

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:46