Oefeningen Puppy

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ostra

Oefeningen Puppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 20:04

Hoi Bokkers,

Wij hebben sinds bijna een maand een heidewachtel pup. Ze is nu bijna 14 weken.
Het gaat super goed met haar. Ik heb alleen een vraagje, onze hond vind het erg leuk om oefeningen te doen. Ze heeft alles zo door binnen een paar minuten heb ik haar al dingen geleerd. Ik doe dit natuurlijk niet de hele dag door ( dingen aanleren/trucjes). Ik merk dat ze het gewoon super snel oppakt en erg leuk vindt. Nu heb ik de komende maand nog redelijk veel tijd dus ik zou jullie advies graag willen hebben om haar leuke/nuttige dingen aan te leren. Ik wil graag niet te wilde dingen omdat ze nog klein is en ze daardoor last van haar heupen kan krijgen, dus geen dingen springen ofzo.
Ze kan nu zit, af, poot, rollen, blijven en komen op commando, apporteren en loslaten en braaf naast lopen aan twee kanten. Ik heb soms de paardenbak tot mijn beschikking daar heb ik ook het blijven en komen geoefend en dat had ze eigenlijk zo door. Dus oefeningen die ze hier kan doen is ook leuk. Ook probeer ik onderweg onder het lopen wel eens oefeningen als door twee hekken bij de gymzaal lopen. Dit heeft ze in een keer al door. Nu heb ik nog nooit een hond gehad dus tips en trucks zijn altijd welkom.
Ik ben hierdoor dus een beetje inspiratieloos geraakt en hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:29

Lijkt me genoeg voor een puppy van 14 weken....

Die van mij is 13 weken en kan nog niet eens zitten op commando. Ben al blij als hij zijn behoefte op de krant doet ipv op het tapijt. :')

dierenfan

Re: Oefeningen Puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:46

ik zou niet te hard van stapel lopen hoewel mijn hond als pup ook giga snel leerde en daarna een hele periode had dat hij moeilijker leerde. Alle honden zijn daar weer anders in. Kan zijn dat het met die van jou ook zo is kan ook zijn dat het zo blijft natuurlijk. Het commando 'staan' zou ik ook zeker aanleren en tandjes kijken, oren bekijken, ogen schoonmaken, poten verzorgen allemaal handelingen waarbij het voor de dierenarts handig is dat de hond het beheerst. Op een stevige tafel staan bijv.

Geen idee wat je in de toekomst met je hond wil gaan doen maar anders wel staan in achteruit aan leren. Als je ooit G en G gaat doen is dat namelijk ideaal (bij appel op afstand). Dat doe je door de hond aan een koekje te laten ruiken en dan rustig het koekje naar de borst doen tussen de voorpoten (niet naar beneden dan gaat ze liggen). de meeste honden gaan dan staan. Als je die ambities totaal niet heb dan kan je gewoon vanuit zit (niet commando zit geven want dat is verwarrend voro de hond doe hem naar zit lokken) vooruit 'trekken' met snoepje en heb je het resultaat staan ook al.

Oh en leren aan onverwachtse geluiden te wennen. Sla met de etensbak op voorwerpen wat lawaai maak. Oftewel ga met heel veel lawaai eten halen en geven aan je hond. Leer hem zo dat lawaai erg leuk is want daar volgen koekjes op. Als wij een nestje hebben in de opvang dan vanaf de 2de week vallen er op de gang (tegels) al bakken (en dan is de deur van het puppen verblijf dicht dus is het voor hun lawaai van buitenaf en dat is vanaf dat ze kunnen horen meerdere keren per dag zo). Zodra ze gaan eten gaan we met veel lawaai en vallende bakjes eten klaar maken. Nooit zo'n enthousiaste bende puppen mee gemaakt als tegen de tijd dat ze 7 á 8 weken zijn en weten als ze veel lawaai horen dat er eten aan gaat komen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:01

Rechts (of links), door en spring zou ik ook nog aanleren. Het is ontzettend handig om een hond op afstand de berm in te kunnen sturen of houden als hij eigenlijk te ver weg is om te laten komen en niet veilig is om te blijven. Ook kan je, wanneer ze stabieler in gedrag worden, ze dan gemakkelijker los laten. Je kan namelijk gewoon voorkomen dat ze de weg op lopen.

Door voor door een tunneltje e.d. en spring om een oplossing te kunnen bieden. Spring hebben we op de hondencursus aangeleerd door een hoepel. Dat hoeft zelfs voor de "ultieme" test niet meer dan 10cm van de grond.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:13

Mijn inziens is dit op die leeftijd veel te veel. Kan zo'n jong ding niet verwerken. Heb hier ook een hond die op die leeftijd zo snel leerde die heb ik bewust geremd anders kom je je vroeg of laat tegen. Dan is de lol eraf.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 22:04

Bedankt voor al deze reacties, erg fijn. Het laatste wat ik wil is ze natuurlijk afstompen oid ;)
Ik doe het dan maar 5 min maximaal 2 keer per dag hoor, ze leert gewoon snel denk ik. Zindelijk is ze ook al ze geeft aan als ze wat moet doen en dan gaan we naar buiten en in haar bench houdt ze het op ook s' nachts dat kon ze na een week ongeveer. Ik heb deze oefeningen uit het puppy cursus boek, ze kent ze nu allemaal wat ik gelezen/gehad heb van een vriendin. Dierenfan, bedankt voor je duidelijke uitleg, ik zal morgen eens een poging maken met staan en later achteruitgaan. Ze is al bij de dierenarts geweest een paar keer om te wegen en een keer voor onderzoek+inenting, en ik bekijk haar pootjes oortjes ogen ook dat vindt ze allemaal best. Vuurwerk vond ze ook niet eng gelukkig.

@ miroza Lijken me leuke oefeningen, maar hoe moet ik ze aanleren?

We, waarschijnlijk mijn moeder gaat wel de puppy cursus volgen hoor en van de zomer wil ik ook graag cursussen lessen gaan volgen eerst gehoorzaamheid en daarna jachttraining.
Een vriend van ons heeft gevraagd of hij haar voor de echte jacht mag gebruiken, dat weten we nog niet.

Misty12Jarig

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:57

Misschien kun je ( in de paardenbak of op een grasveld) een kleine slalom uitzetten met bijv oranje pilonnen. En dan de pionnen steeds dichter bij elkaar. Leer haar verschillende dingen ophalen. Onze hond heeft een aantal speeltjes zoals een sok, een bal, een aap en knoop. In haar jonge jaren wist ze precies wat ze op moest halen als we wat vroegen. Heel veel plezier met de hond.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:04

Dat vind ik al vrij veel voor zo'n jonge pup! Wel onwijs leuk dat jullie er beide plezier in hebben.

Als je zeker weet dat je jachttraining wilt gaan doen is het misschien een idee om haar dingen te laten zoeken op commando? Ik weet dat ze bij ons in de dierenwinkel speciale speeltjes hebben die op echte dieren lijken waarmee voor de jacht getraind kan worden. (Is mij verteld hoor, weet niets van jachttraining af.) Lijkt me alleen wel handig om er een commando aan te verbinden, voor je hond straks in het bos achter elk konijn aan gaat. :+

Veel plezier met je pup!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 08:24

Ik zeg ook: rustig aan! Dit is al veel te veel voor zo n baby, honden hebben zelf die rem niet dus wij moeten aan de rem trekken zodat ze niet teveel gaan doen en in de war raken.
Neem hem gewoon veel mee naar drukke plekken, daar kan je uiteraard een keer een zit en af vragen. Neem hem mee naar het bos, als hij met andere honden speelt kan je testen of hij echt zo goed luistert ;) maar keep it simple!!

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 11:03

Ze gaat al regelmatig mee naar het bos en het strand ( hier dichtbij) dat vind ze super leuk.
Daar kan ze ook gewoon zit en af de rest doe ik daar niet eigenlijk mag ze daar lekker dollen.
Maar ze luistert ook goed met andere honden, we wonen tegenover een hondenuitlaatplaats dus ze mag niet naar andere honden gaan, tenzij ik zeg dat ze dat mag. Op stal heeft ze wel wat honden vriendjes.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:43

Wij hebben nu een puppy van 6 maanden en hij kan:
zit, poot, af, voet, naast, volg, highfive, apporteren, hier, blijf, wacht
misschien is het wel leuk om highfive te leren :D

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 09:18

Ja highfive is ook leuk, moet ze natuurlijk niet gaan verwarren met poot. Slalom ook een aantal keren gedaan dat vindt ze ook prachtig. En met de grote zwarte hond op stal los in de bak spelen vindt ze erg leuk ze doet hem zo na.