Herder krijgt jeuk van Carnibest, alternatieven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Herder krijgt jeuk van Carnibest, alternatieven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 14:21

Een bijna 1 jaar oude Oud Duitse Herder krijgt jeuk van de Canibest rollen. Het maakt geen verschil welke smaak/ingredienten er gevoerd worden.

Smuldier leverde ontzettende diarree op.

De hond is gevoelig op zn darmen en huid.

Heeft iemand een alternatief wat er gevoerd kan worden aan deze hond? Brokken/ander vers vlees?

dierenfan

Re: Herder krijgt jeuk van Carnibest, alternatieven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:38

ik zou hem eens laten onderzoeken waarom die klachten komen en waardoor. Gezien het ras en de problemen die jij zegt denk ik gelijk aan niet of zeer slecht werkende alvleesklier (oftewel pancreas problemen, oftewel EPI) de duitse herder staat daar zeer bekend om namelijk (en nog een aantal andere rassen ook). Onderzoek blijkt niet duur te zijn en als dat het is kan je in elk geval daar naar gaan voeren.

Mocht het dit zijn dan is vers voeren vele malen beter dan brok maar dan heb je daar ook weer speciaal vers vlees voor omdat ze bepaald orgaan vlees meer zullen moeten eten.

Mocht het dit niet zijn dan zou ik een eliminatie dieet gaan volgen. Dus maar 1 soort dier voeren een aantal weken en als dat goed gaat een diersoort erbij nemen. Uiteraard zijn er diersoorten die minder kans geven op allergieen en diersoorten die er meer kans op geven. Als ik het goed heb raad men vaak aan te beginnen met iets van paard, geit of lam o.i.d. en in elk geval kip en rund niet voeren.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 14:48

De ontlasting is onderzocht, daar kwam niks uit. De hond is inmiddels een aantal keren bij de dierenarts geweest, maar heeft nog niks opgeleverd. Alvleesklier is dacht ik ook onderzocht, dat zal ik voor de zekerheid nog even nazoeken.

Eliminatie dieet is idd een slim plan. Maar dan dus niet van Carnibest of Smuldier, daar reageert hij slecht op.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:59

geloof dat smuldier ook alleen maar rund en kip is wat zeker afgeraden wordt en carnibest weet ik niet of soorten heeft zonder rund en zonder kip.

waarom bij de DA geweest als ik het vragen mag? Ook omdat hij mager is? (ook een verschijnsel van honden met die problemen namelijk) Er is hier op het forum ook iemand met problemen met de ontlasting dan en die hond heeft wel alvleesklierproblemen maar weer anders dan anders (komt zeer, zeer zelden voor die afwijking). Kan zo echter niet zeggen wie

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 15:36

Vanwege de diarree. Hij is wel mooi op gewicht, dus dat scheelt al. Gewoon rundergehakt en kippenpoten verdraagt hij wel. Dus ik vermoed dat het iets is wat in die rollen wordt verwerkt, een of andere hulpstof ofzo.

De ontlasting is getest op allerlei verteringsenzymen. Hieruit bleek dat alle enzymen oke waren. Ik ga eens bellen met de dierenarts of dit ook iets zegt over de werking van de alvleesklier.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:46

hoop voor jullie en de hond at het niet zo is maar diaree is wel heel kenmerkend. Weet echter niet hoe het onderzocht wordt

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:54

Je zou eens kunnen kijken op de site van Lotgering.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:57

KingMarco schreef:

mwah, hond die het niet goed doet op carnibest zou ik lotgering helemaal niet voeren!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:01

Carnibest is idd een voeder wat niet voor 100% uit vlees bestaat, toevoegingen zijn rijst en een vitaminemix. Ga eens op zoek naar een goed vlees voeder wat echt alleen maar bestaat uit vlees/orgaanvlees en bot, hier zijn verder geen toevoegingen aan gedaan.

Lotgering is ronduit slecht voer, slechte kwaliteit vlees en geen vast recept. Wat pensionklanten van mij staan op dit vlees en het is te goor voor woorden, honden eten het vaak slecht en ook slechte ontlasting op dit vlees.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:08

Kijk idd eens naar een merk waar geen premix en rijst aan toegevoegd is. Darf bijvoorbeeld, of degomeat, all animal?

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:11

Waar kan je dan wel aan 100% puur vlees komen dat niet bewerkt is?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:11

Tinlo bevat volgens mij alleen gemalen vlees/bot/orgaan (voor elke smaak alles van 1 dier op wat mix smaken na) zonder toevoegingen, ideaal als eliminatiedieet. Haaksbarf heeft dit ook, maar voegt groenten toe.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:13

Pfoe, daar noem je me een paar merken voor een herder. Duur grapje! Goed om te proberen of het wel goed gaat, maar je bent dan al snel per maand 100 euro kwijt aan alleen het eten van je hond.

Het makkelijkst met elimineren is om zelf samen te gaan stellen. Weet je zeker dat er bijv. niet toch nog wat kvv van de vorige rol in zit (als ze eerst eend malen en dan konijn, kan er toch wat eend bij de konijn komen) en is stukken goedkoper. Maar als je zegt dat de hond van kippenbout en rundergehakt geen jeuk krijgt, zou ik het niet in de diersoorten zoeken, maar de supplementen.

Iets wat ik in beide KVV's terugzie is zonnebloemolie en groente. Welke groente dat is staat er niet bij. Kan dus heel goed zijn dat de hond het prima doet op Lotgering. Maar dat merk raad ik alleen aan als je een hond hebt die afvalt door te ademen zeg maar.

Zoek inderdaad een KVV wat alleen vlees bevat en vermijd even schaap/lam en geit (dit vanwege de diarree en schapenvet in Smuldier). Als dat goed gaat kun je die diersoorten een keer toevoegen om te kijken of dat nog een reactie geeft.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 01:45

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 08:13

Bedankt voor alle tips en het meedenken! We gaan ermee aan de slag.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 08:15

KootMiraDrum schreef:
DH hier staat op Orijen. Te koop bij http://www.zooplus.nl

Die wilde ik ook net noemen. Die van mij doet het er super op.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 08:15

Ik gebruik het vers vlees van Naturis

Maar ik adviseer je de Royal Canin Hypoallergeen..

Als je KVV wilt blijven geven dan adviseer ik je de eend te nemen, lagere eiwitten en beter verteerbaar.
Mijn hond was ook 6 maanden lang aan diarree, (9maande oud nu)
Na over te stappen op KVV (puppyvariant) ging het beter, maar nadat ik de eend nam was het een wonderbaarlijk verschil :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:10

dierenfan schreef:
KingMarco schreef:

mwah, hond die het niet goed doet op carnibest zou ik lotgering helemaal niet voeren!

das natuurlijk onzin.... een hond die het op carnibest slecht doet, (die van ons) kan het op lotegring super doen(again, die van ons)

maar ik zou er eerst achter willen komen waar hij op reageert, is het eventueel graan, of toch een diersoort,
graan is simpel, graanvrije kvv gaan voeren en als het ge-emmer over is, was het schijnbaar de rijst of weet ik het wat er nog meer in carnibest zit.

als hij op graanvrij nog steeds reageert, dan is het een beestje en zou ik eens kijken of hij zonder kip en rund in zijn eten nog reageert.

hier hebben we er 1 die gevoelig is op sommige granen en op kip...
leeft tegenwoordig op lotgering, naturis en smuldier, heeft ook dik een jaar uitsluitend op lotgering gestaan en heeft het dat jaar ook uitstekend gedaan kwa lijf en leden

gevoelige honden overzetten van vers op brok raad ik sowieso niet aan ...al helemaal niet een brok als royal canin...troep, er zijn brokken met betere ingredienten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:38

natudog is een goed merk kvv,graanvrij en meerdere diersoorten in te bestellen..en de meeste honden vinden het lekker :j

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:37

Wij zijn voor onze hond ook destijds van carnibest overgegaan op een eliminatie dieet en daarbij naturis gegeven. Daar doet hij het goed op. Wij zijn begonnen met geit en hebben dit uitgebreid met hert en lam.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:10

mijn honden vinden carnibest (alle smaken) goor. Denk te droog ofzo? Ze eten het met lange tanden (en zijn enorme vlees eters). Lotgering vinden ze heerlijk maar ze werden opeens enorm dik met weinig voeren, het rook erg zuur en zag eruit als heel veel vet en weinig anders (toen voerde ik het al een half jaar) ben daar dus ook mee gestopt. Nu voer ik darf eko en naturis naast smuldier.

Als je hond ergens allergisch voor is dan moet je geen voer gaan voeren wat geen vast recept heeft en standvastig is daar in en niet meerdere soorten dieren door elkaar heen gaat gooien.

Sassol, er worden idd duurdere merken genoemd maar denk dat carnibest ook geen goedkoop voer is ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 08:03

Lotgering heb ik een jaar terug een slechte batch van gehad, verder altijd tevreden, gewoon goed qua geur en uiterlik
maar het is idd wel wat vetter dan bijvoorbeeld naturis.