Hond ontzettend bang voor vuurwerk.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xVultures

Hond ontzettend bang voor vuurwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:35

Hoihoi!

Ik zit hier thuis met de hond van mijn vriend die ontzettend bang is voor vuurwerk :( .
Ik weet dat je een hond nooit moet troosten als ze bang zijn om dit soort dingen.
Maar wat kan ik doen om haar een beetje rustig te krijgen?
Ze is echt ontzettend onrustig.. ik heb al een radio aangezet maar dit maakt de angst niet minder.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:36

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

xVultures

Re: Hond ontzettend bang voor vuurwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:38

Ik dacht daar ook al aan. maar dat is zeker alleen maar verkrijgbaar bij de dierenarts. en daar kan ik nu niet heen :(

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:40

Ik heb pilletje van de DA opgehaald. Hond word er niet moe ofzo van, neemt alleen wat stress weg. Ik zut dus nu met een hond die naar alles blaft maar tenminste niet meer in de vensterbank staat om iedereen met vuurwerk even te denken kunnen grijpen :Y)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:40

En daar hoor je de laatste dagen dus andere verhalen over, [***].
Ik zou de hond gewoon zoveel mogelijk normaal behandelen en niet teveel aandacht aan zijn angst gaan besteden. Wil hij ergens liggen zodat hij dichtbij jou is, laat hem daar liggen. Houd hij je in de gaten, laat hem. Zolang jij je normaal gedraagt, gaat hij steun bij jouw zoeken.

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:41

xnatalie95 schreef:
Ik dacht daar ook al aan. maar dat is zeker alleen maar verkrijgbaar bij de dierenarts. en daar kan ik nu niet heen :(

Ik heb trouwens pilletje gekregen die eigenlijk voor mensen bedoeld is.. Maar hoe het heet? :\

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:43

Ik zit rustig op de bank met een bang hondje op schoot.
Ik troost niks maar als ze graag op schoot wil liggen en zich daar goed bij voel vind ik het prima.
Misschien een optie voor de hond? Of valt deze niet in formaat schoothond?

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:47

Ze kruipt inmiddels steeds onder het bureau of zit strak tegen mijn benen aan. maar als het iets te hard gaat staat ze ontzettend hard te blaffen/janken en begint ze zenuwachtig rond te rennen. een kalmerend middel durf ik niet zonder overleg zomaar te geven... bij mijn eigen hond hebben we een paar dagen van te voren vuurwerk afgestoken achter 't huis. maar bij deze durf ik dat niet.. het is van haar zelf al een heel zenuwachtig hondje en het is echt een jagertje. straks grijpt ze 't vuurwerk.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:49

Creëer een plekje waar ie zich kan verstoppen met een deken of iets dergelijks, en verder zn gang laten gaan en niet troosten.

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:49

moyra schreef:
Ik zit rustig op de bank met een bang hondje op schoot.
Ik troost niks maar als ze graag op schoot wil liggen en zich daar goed bij voel vind ik het prima.
Misschien een optie voor de hond? Of valt deze niet in formaat schoothond?

Ze past niet helemaal op schoot maar het kan wel haha. haar exacte ras weet ik niet. maar had gehoord dat het een windhond x herder was. zal het zo is proberen ze ligt nu redelijk rustig onder de tafel.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:50

Probeer de hond vooral af te leiden van het vuurwerk.

Zag gister nog iets leuks voorbij komen van een zelfgemaakte verassingsdoos voor honden die je dan vlak voor 12 uur geeft en waar ze dan anderhalf tot 2 uur mee bezig zijn.

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:51

Zilkesteyn70 schreef:
Creëer een plekje waar ie zich kan verstoppen met een deken of iets dergelijks, en verder zn gang laten gaan en niet troosten.

had ik vanochtend ook al geprobeerd. maar ze wil er niets van weten. de kat was er wel blij mee :') .

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:53

dravergekkie schreef:
Probeer de hond vooral af te leiden van het vuurwerk.

Zag gister nog iets leuks voorbij komen van een zelfgemaakte verassingsdoos voor honden die je dan vlak voor 12 uur geeft en waar ze dan anderhalf tot 2 uur mee bezig zijn.

Dankjewel voor de tip! dit zouden we best wel kunnen doen vlak voor 12 uur!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:37

voor mij een heel goed stukje:

Over het internet gaan vele tips en tricks. Wat kun je het beste wel doen met je hond en wat niet?

Tot mijn verbazing zijn er stichtingen die voorvechter zijn voor dieren, maar tips blijken te plaatsen als "negeer de angst van je hond volledig". Mijn eerste reactie is dan "arme hondjes".

Het negeren van angst is een enorm achterhaalde training. Je zou daarmee uitstralen dat de hond dan leert "baasje vindt het niet eng, dus dan zal het wel niet eng zijn."

Maar, veel vaker zie je bij de reactie van de hond "baasje helpt me niet, dus dan kan ik maar 1 ding doen: wegrennen!"
Veel honden rennen weg tijdens de wandeling, of verstoppen zich bibberend in de kleinste hoekjes in huis. Arme hondjes!

Dit noem je de zogenaamde "fight or flight" reactie: de hond is bang en kan dan twee dingen doen. Vechten of vluchten. Vechten tegen vuurwerk is vrij zinloos, dus kiest de hond al snel voor het tweede.

Hoewel het vandaag, 31 december, wat laat is om nog iets te doen aan de angstreactie van je hond, kun je hem wel gaan ondersteunen en het jaar daarop "je leven beteren", zodat de hond die "hel" niet nogmaals hoeft mee te maken.

een aantal mogelijkheden:

- Voor de honden die echt panisch zijn: maak een klein, donker holletje. Dek bijvoorbeeld de bench af met een dikke deken en laat alleen de voorkant vrij (voor frisse lucht). Donker en klein voelen de angstige honden zich vaak nog het fijnst bij. Een kelderkast met een mandje/dekentje kan ook een optie zijn. In elk geval iets wat ver bij deuren en ramen weg is en waar het geluid en de lichtflitsen gedempt worden. Leg er eventueel wat kranten onder, zodat je de behoefte kan weghalen als ze dit laten lopen en dwing de hond geenszins om naar buiten te gaan als hij dit toch niet durft.

- Voor de honden die panisch zijn, maar nog wel contact met jou maken: sla een deken om de hond heen en pak hem tegen je aan op de bank. Op schoot, (of als de hond heel groot is naast je) en maak fysiek contact door tegen de hond aan te zitten. Als jij niet bang bent voor vuurwerk, kan je hond via jou voelen dat je niet bang bent. Het voordeel is dat hij erop kan gaan vertrouwen dat het misschien wel meevalt.

- Kruipt je hond naar jou ondanks dat gemaakte holletje? Laat hem dan lekker bij jou liggen; als jij veiliger bent dan wat dan ook, moet je dat uiteraard koesteren!

Voorgaande tips zijn voor de honden die het komende jaar veel meer training nodig hebben om in 2014 de hel niet meer zo te hoeven ervaren als ervoor.

Voor honden die wel reageren, maar niet compleet in paniek zijn, is er nog een "10 voor 12" mogelijkheid:

De hond moet hiervoor nog wel in staat zijn om voedsel aan te pakken. Daarmee kun je overigens testen of hij "wat schrikachtig" of "panisch" is. In het eerste geval zal hij wijfelend, of normaal voer aan pakken. In het tweede geval kun je deze tip overslaan; hij zal niet eten.

Zet een afgesloten bakje voer op de salontafel. Rammel er kort mee en geef de hond wat voertjes door ze op de grond te strooien. Je legt nu de connectie: rammelend bakje = voer.
Vervolgens wacht je tot er vuurwerk klinkt. Zeg niets, maar ren zo snel mogelijk naar het bakje, rammel ermee en laat wat voertjes vallen. Ook erna zeg je niets, maar ga je weer verder waar je mee bezig was.
Dit herhaal je door de dag heen vandaag bij elke reactie op vuurwerk: rammel het bakje en strooi wat voertjes uit.

Laat je hond voor de laatste keer uit rond half 12 in de avond. Iedereen zit nu voor de buis met Linda de Mol af te tellen tot de champagne kan knallen, dus er klinkt weinig vuurwerk buiten.

Geef je hond vlak voor de ingang van 2014 een groot kauwbot, een gevulde Kong, een voedselbal enzovoorts. Kortom: als het vuurwerk losbarst, heeft hij het enorm druk!

Sluit ramen en deuren en doe de gordijnen dicht. Dit dempt licht en geluid.

En is je hond echt in blinde paniek? Zit dan de avond uit en meld je zo snel mogelijk aan bij vuurwerktraining, zodat je hondje in 2014 hopelijk staat te springen van blijdschap bij de eerste knal!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:38

in elk geval zeer goed en zelfs dubbel aanlijnen! Heb nu dierenambu dienst en er zijn al 3 honden (die zijn gemeld in elk geval) uren lang zoek waarvan 1 al 2 dagen kwijt en 1 is bij de oppas (die dacht dat de hond niet bang was en liet hem los lopen) weggelopen!

Ook niet zomaar in de tuin laten hoor honden in paniek in vreemde omgeving doen hele rare dingen!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:43

[quote="dierenfan"]in elk geval zeer goed en zelfs dubbel aanlijnen! Heb nu dierenambu dienst en er zijn al 3 honden (die zijn gemeld in elk geval) uren lang zoek waarvan 1 al 2 dagen kwijt en 1 is bij de oppas (die dacht dat de hond niet bang was en liet hem los lopen) weggelopen!

Ook niet zomaar in de tuin laten hoor honden in paniek in vreemde omgeving doen hele rare dingen![/quote

Daarom blijven die van ons vanaf vanmiddag al in hun eigen box. Daar mogen ze zoveel poepen en plassen als ze willen. Ruim ik morgen wel weer op. Gaat dan samen met de paardenmest op de mesthoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:46

Inderdaad goed aanlijnen en snel plasje laten doen, als hij echt bang is buiten dat jullie snel terug naar huis kunnen,

Afleiden en wel geruststellen etc.
En een lkkr plekje creëren. En laat hen zitten bij jou onder hey bureau. Geef hem af en toe en aai, laat hem merken dat je hem 'steund' :)

Verder gordijnen etc goed dicht.

Neej

Re: Hond ontzettend bang voor vuurwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:55