Ernstig dilemma, inslapen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Ernstig dilemma, inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 10:20

Wij (ouders en ik) hebben een ontzettend lieve teckel in ons bezit waar iedereen gek op is (13 jaar). Sinds zaterdag begon de hond door zijn voorpoten te zakken. Aangezien het weer wegtrok zijn wij niet direct naar de DA geweest. Zondag begon het weer en kon hij niet eens zijn hoofd omhoog houden. Alle alarmbellen gingen rinkelen, zondagnacht naar onze DA gegaan en die heeft ons direct doorgestuurd naar de kliniek in Utrecht. Ze zijn twee dagen bezig geweest met allerhande onderzoeken en ze weten het nog niet. Wat ze nu denken is een hoge nekhernia of een tumor. Hij lijd nu veel pijn en ze houden hem op de been met allerhande pijnstillers en infusen. Een scan alleen al kost 1000 euro, een hernia operatie tussen de 2000 en 2500 euro. Tevens zijn wij al 500 euro kwijt voor de opname.
Wij zijn nu hard opzoek naar een goedkopere alternatief, niet dat wij het geld niet hebben of niet genoeg van de hond houden omdat de hond maar omdat het natuurlijk ook al een wat ouder dier is. Als het een tumor is, wie weet komt het terug?
wie o wie weet wat wijsheid is in deze situatie. Wij zijn hard opzoek naar een oplossing maar komen er niet uit..

Ceriadwen

Re: Ernstig dilemma, inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:23

13 en dan nog door die molen heen? Dat is de enige vraag die jij je moet stellen om het antwoord op je vraag te hebben.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:26

ik zou er met een hondje van 13 en zo veel pijn niet meer aan beginnen.. we willen nooit onze hond los laten maar als hij z n koppie niet eens meer omhoog kan houden en je hem in leven moet houden met allerlei pijnstillers en infusen weet je hopelijk zelf ook wat het beste is voor het beestje...

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:27

Als ze nog niet weten wat het is bij je hond zou ik dat nog laten uitzoeken zodat jullie een goed besluit kunnen nemen en niet zullen denken: wat als? Verder zou ik advies vragen aan je artsen. Die weten de conditie van jullie hond en zullen dit het beste kunnen beoordelen wat eerlijk is tegenover hem.

Veel sterkte ermee!

Ohana_91

Inderdaad, 13 jaar en dan dat beestje nog van alles aan willen doen? Hoe lang rekt het zijn leven? Misschien is hij met een jaar wel af, misschien heeft hij nog 4 jaar, je weet het niet, maar hij heeft al een behoorlijke leeftijd. Onze hond had op 5 jarige leeftijd een hernia, dat is wel een verschil.

Anoniem

Ceriadwen schreef:
13 en dan nog door die molen heen? Dat is de enige vraag die jij je moet stellen om het antwoord op je vraag te hebben.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Je moet je afvragen of je al deze ellende het dier nog wil aandoen?

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:28

Ceriadwen schreef:

Inderdaad, je kan je afvragen wat erger is voor dat arme dier...

Mee naar huis nemen, wat extra tijd geven en als het niet verbetert............

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:28

Je moet kijken wat eerlijk is voor het beest... Is het een hernia --> veel pijn.. Zo wil je niet dat hij zijn laatste tijd doorbrengt neem ik aan? En bij een tumor, voor mijn idee is het dan ook "over", vaak komt het toch weer terug en is het alleen rekken (ook niet altijd even "vriendelijk")

Als mijn ouders hond iets krijgt, dan is het heel sneu, maar het beest is ook al 13 en denk eerder dat we er dan voor zouden kiezen hem niet te laten leiden. Een oude hond dat nog allemaal aandoen (herstel gaat langzamer etc.) tjah...

Aan de andere kant, wij weten niet hoe fit je hond nog is... Heb je er zelf vertrouwen in of?

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:29

Van buiten af makkelijk zeggen, maar hondje is 13 en heeft pijn.... Laat het hondje gaan. Op je 13de al die ingrepen.

In ieder geval wat je ook doet, heel veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:29

Ik persoonllijk vind dat je een dier dat dergelijke pijnen heeft, ook niet meer mee naar huis moet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:30

Hoe komt je hond uit de narcose? Ik heb mijn hond van 15 laten opereren een makkelijk te verwijderen tumor...maar een hernia is toch wat anders.

Ik zou voor inslapen gaan, bespaard de hond een hoop ellende, ziektebed, pijn, herstel, revalidatie...

Meestal overlijd een hond toch snel na zo een zware ingreep op die leeftijd.

Mijn DA zegt dat honden in de natuur nooit zo oud worden, ze bij ons veel te goed verzorgd worden, te goed voer, alles...ze vaak te lang ook als kwakkeldier bij ons worden gehouden en dat het eigenlijk dan geen honden leven meer is.

Heel moeilijk, verdrietig en pijnlijk, maar eens komt de dag...

Veel sterkte, na zo een lange tijd is het steeds weer heel erg moeilijk om afscheid te moeten nemen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:31

Ik zou voor inslapen kiezen. Diertje heeft een mooie leeftijd bereikt en een goed leven gehad.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:32

een hele dikke kus geven, zeggen hoeveel je van hem houdt en laten gaan.

Als hij er al uit komt, moet hij een poos rust houden. Kans bij oudjes is dat het elk moment klaar kan zijn. Zou jij je hond aan willen doen dat hij z'n laatste momenten moet doorbrengen zonder te doen wat hij het leukste vind in de wereld?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:33

Ik zou 'm ook laten gaan ...
Sterkte.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:33

Hernia is niet gelijk weg hij zal moeten revalideren.

En zoals Russel zegt hoe komt hij door de nacose, hoe gaat hij alles verwerken en hoe lang rek je zijn leven.

Ik zou er voor kiezen om hem te laten gaan :) tis mooi geweest zo en genoeg pijn gehad want die hernia zat er ook niet vanaf vrijdag

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:36

persoonlijk zou ik voor inslapen kiezen, met name gezien de leeftijd en veel pijn

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:40

Een dierenarts zei laatst (inzake een andere hond): laat hem inslapen voordat hij stopt met kwispelen......

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:43

Laat hem gaan,het is echt niet makkelijk maar gun het dier al die ellende niet.
Ik wens je heel veel sterkte met deze beslissing :(:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:50

Als je even heel goed bij jezelf te rade gaat, weet je het antwoord.

Ik wil je veel sterkte wensen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 10:52

Heel erg bedankt voor alle reacties! En ik ben echt bang dat jullie wel gelijk hebben.. Zo'n gevoel had ik ook wel maar had stiekem beetje gehoopt misschien dat iemand zou zeggen dat ik achterlijk was als wij hem zouden laten inslapen.

Bij een tumor is het sowieso einde verhaal, hernia operaties is zo riskant ja.. het slagen van de operatie en de leeftijd speelt ook een grote rol. Hond was altijd een hele goede conditie, niets wees op ziek zijn. Eind jullie is hij nog op controle geweest, kregen complimenten mee omdat hij er zo goed aan toe was. Ouders hebben hem gister opgezocht en hij probeerde te kwispelen en naar ons toe te lopen. Zo sneu.. Toen hij zondag nog bij ons was heeft hij tot op het laatst alles opgehouden, pas als wij hem naar de tuin hielpen, echt een lieverd.

Ouders worden om 11 uur gebeld door de kliniek en dan willen ze weten wat ze moeten doen. Wij neigen er naar om hem toch te laten scannen, zodat we weten waar hij iig aan overlijd. Uitkomst tumor oid zou dan (hoe vreemd het ook klinkt) een opluchting zijn. Weten we zeker dat we een goede keuze hebben gemaakt. Het geld was hij toch wel waard. Wel willen wij nog vragen naar de kansen van een hernia operatie, hoewel ik denk dat de beslissing als is gemaakt. Is meer voor eigen gemoedsrust..

Kans is erg groot dat hij wordt ingeslapen. Misschien vanavond nog, kan gelukkig thuis gebeuren met onze eigen DA. Kunnen we hem nog een dikke kus geven gelukkig voor alle trouwe jaren..
Laatst bijgewerkt door Raineri op 31-12-13 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:54

Houden van betekend ook loslaten. Als het mijn hondje was had ik hem allang laten gaan. niet dat ik er niks voor over heb, maar 13 is een mooie leeftijd, en dit is een moeilijk geval op zijn leeftijd als hij 3 was geweest had ik er anders over gedacht maar als ik jullie was laten gaan

EDIT: sterkte en succes!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:57

Ninx schreef:
Een dierenarts zei laatst (inzake een andere hond): laat hem inslapen voordat hij stopt met kwispelen......

machtig mooie uitspraak.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:57

eef_doortje schreef:
Houden van betekend ook loslaten. Als het mijn hondje was had ik hem allang laten gaan. niet dat ik er niks voor over heb, maar 13 is een mooie leeftijd, en dit is een moeilijk geval op zijn leeftijd als hij 3 was geweest had ik er anders over gedacht maar als ik jullie was laten gaan

EDIT: sterkte en succes!

sluit me hier bij aan

uit liefde mogen jullie ook deze moeilijke maar eerlijke keuze maken

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:04

Heel veel sterkte met jullie keuze, ik denk dat je het andwoord zelf ook wel weer als je je hart volgt..
13 is een mooie leeftijd en moeten doorgaan met pijn is niks..

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:04

Ik zou idd de scan laten doen zodat je wat meer zekerheid hebt en goed overleggen met de da wat die vind. Heel veel sterkte in ieder geval met deze moeilijke periode