Hond laat nagels niet knippen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Hond laat nagels niet knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 00:43

Dag Bokkers!
Zoals de titel al zegt laat mijn hond haar nagels niet knippen. Het gaat om een Franse Bulldog van 2 jaar, enorm lief en braaf in omgang, gromt nooit, bijt nooit, echt een droomhondje. Maar als het om nagels knippen gaat verandert ze in een klein monstertje, ze wordt dan echt hysterisch, ze gaat grommen, bijten en janken. De DA wilt het niet meer doen omdat hij bang is dat haar hartje het zal begeven van de stress, en het zelf doen is gewoon onmogelijk. Het is me één keer gelukt door haar te blinddoeken, maar ondertussen heeft ze dat trucje ook al door dus werkt dat niet meer..
Heeft iemand hier voor mij de gouden tip?
Alvast bedankt!

Thesserd

Re: Hond laat nagels niet knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:47

Pfoe, dat is altijd lastig als de hond al zo'n beetje volwassen is.

Vind hij poot geven geen probleem? Misschien daarmee rustig opbouwen. Poot geven, snoepje, langer poot vasthouden, snoepje, nog langer vasthouden, snoepje, nageltjes aanraken, snoepje, langer aan nageltjes friemelen, snoepje, met een schaartje in de buurt komen, snoepje, tussen door stoppen, volgende dag opnieuw, etc. Het is dan even zelf bekijken hoe hij dat oppakt, hoe snel dat gaat of hoe langzaam dat gaat :+

Dit soort dingen associëren met leuke dingen als een snoepje en lieve woordjes in combinatie met langzaam en 'onschuldig' opbouwen is vaak de beste oplossing.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:47

Een hond zijn nageltjes slijten vanzelf als ze genoeg buiten komen hoor

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:48

^ Dat klopt ook, maar enkel als ze dan genoeg op stenen/asfalt lopen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 00:51

Mijn honden komen genoeg buiten hoor ;). Ik heb de enorme parking van de zaak van mijn ouders die in het midden vol ligt met steentjes, maar aan de randen bedekt is met gras. De honden willen zelf niet op de steentjes lopen, dat is uiteraard niet aangenaam voor hun pootjes, dus gaan ze steeds het gras in. Ik kom zelden met hun op het asfalt aangezien ik naast een drukke steenweg woon en ik dat gewoon niet veilig vind.

@Thesserd ik heb al geprobeerd om het met snoepjes en leuke dingen te associëren, maar zodra ze de schaar ziet heeft ze zelfs geen interesse meer in het snoepje..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:53

Haha oke, is het een erg opvallende schaar?

Misschien is er een keer te diep geknipt waardoor het haar pijn heeft gedaan? Kan me anders niet voorstellen dat ze er zo'n hekel aan kan krijgen :P

Eventueel ander schaartje proberen die er anders uit ziet en dan ook beginnen met het schaartje en de hond. Insmeren met iets vlezigs, zodat ze er zelf aan kan ruiken, aflikken evt. Het schaartje leuk maken :+ laat dat knippen dan maar zitten voor een tijdje.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 01:00

Het is een standaard hondenschaartje :(
En neen, maar ze heeft wel ooit een keer haar nagel afgescheurd met het spelen.. Ze is volgens mij gewoon bang van het geluid tijdens het knippen, want na de 'knak' gaat ze steeds janken. Ik zal het morgen eens met een andere schaar proberen, misschien helpt dat wel wat.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:01

Ok, ik ga er niet van uit hoor, maar jullie knippen toch niet te kort hè. Dat gebeurt vrij snel namelijk :+ Dan verbaast het me niks dat ze na elke knip jankt. xD

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:01

Hier ook een fransoos!
Ze EET je op als je bij dr nagels in de buurt komt...
De liefste hond ever maar pak nou geen schaar.

Ivm haar jonge leeftijd konden we gewoon niet veel lopen en de nagels moesten er echt aan geloven. Heb weleens een strijd van 2 uur over 2 nagels gehad.
Nu ze vaak op het asfalt komt is nagelknippen overbodig.

Mijn andere bulletje laat gewoon dr nagels knippen geen probleem.

Sterkte, maybe een hondentrimmer...

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:05

Gewoon veel over de weg wandelen :)
Bij onse hond zijn ze nog nooit geknipt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:08

Als het echt de tang is dan zou je daar iets mee kunnen, die gewoon op de bank of tafel leggen en er verder niets mee doen, zodra ze ontspant belonen, als dat goed gaat dan kan je hem steeds iets dichterbij leggen en er zo voor zorgen dat de tang iets leuks word.
Als ze kan ontspannen met de tang naast haar dan haar pootje eens optillen, tang richting haar pootje houden, belonen en tang weer weg leggen.
Misschien dat een ander soort tang kan helpen als ze deze als iets heel negatiefs ziet.

Lukt het echt niet om haar ontspannen te krijgen dan lijkt mij de enige oplossing om haar nagels te laten doen als dat echt nodig is bij de DA met een roesje (als jou DA bang is dat ze anders te gestrest raakt)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 01:15

@Thesserd, nee we knippen niet te kort :+. Ik denk dat ze gewoon jankt omdat ze van het geluid schrikt..

@doei hier hetzelfde, de andere Bull is absoluut geen probleem. Maar als de DA het al niet wilt doen betwijfel ik dat een trimmer het wel gaat doen..

@Dees_daan ik gebruik liever geen verdovende middelen, Franse Bulldogs zijn nogal gevoelig daarvoor, er kan snel wat misgaan.

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:33

Je zou het ook eens kunnen proberen om de nageltjes te vijlen. Zodat ze in ieder geval iets korter zijn. Kost wel wat meer tijd maar is misschien wel een uitkomst.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:43

Probeer eens of ze het door iemand anders van het gezin wel laat doen. Bij onze chihuahua ben ik de enige die het wel kan doen en waarom geen idee. Hij is veel meer gehecht aan mijn moeder en zus. Anders inderdaad vijlen proberen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 01:55

Mijn vader en moeder hebben het ook al geprobeerd, maar je kan gewoon niet in d'r buurt komen met de schaar.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 02:07

Dan zou ik vijlen. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 02:18

Gewoon een kwestie van volhouden, ga met die schaar op schoot zitten, ga met die schaar staan rommelen als je haar voert, neem de schaar mee als je gaat wandelen, desnoods knup je de schaar aan de halsband. En steeds een stapje verder gaan, schaar in ene hand hond in de andere hand, daarna beide in dezelfde hand enz. Pootjes geven terwijl je de schaar vasthoud enz.
Het is een kwestie van volhouden en vooral niet te snel willen gaan, je hebt bovendien alle tijd want zo vaak hoef je geen nageltjes te knippen. Vooral niet toegeven aan raar gedrag van je hond, doet ze gek dan houd je haar vast tot ze kalmeert maar ga niet zitten aaien of snoepjes voeren dat werkt averechts. Overhalen met snoepjes is zowieso geen goede manier, daarmee leg je veel te veel nadruk op het slechte gedrag en de hond weet dat hij er vanaf is als hij weigert. Snoepjes alleen geven ter beloning als hij het goed heeft gedaan, wanneer je bv het schaartje teruglegt in de la neem je een snoepje mee terug. Niet hannessen met blinddoeken enzo, daarmee maak je het juist erger.
En ondertussen gewoon een keertje extra over straat lopen tot je wel kunt knippen.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 02:50

Pff wij hebben er hier ook 1!
Was echt geen doen gewoon!
Muilkorf en zelfs daar kreeg die het nog mee voor elkaar eronder te komen. Terwijl het verder zo'n braaf hondje is die nooit wat kwaad zou doen. Hij vind het ook niet fijn om zn pootjes vast gehouden te worden behalve als je om een pootje vraagt met snoepje.
Wonderbaarlijk zat ik laatst een nacht beneden op de bank met hem en dacht, laat ik is proberen zijn nagels te knippen (hij is al 8 jaar bij onsen nog nooit is het iemand gelukt :=)
En toen zomaar, na heel wat geduld en soms even streng zijn, is het me gelukt om al zijn nagels te knippen!
Weet niet hoe t kwam, maar hij gaf zich helemaal aan me over zonder dat ik écht streng hoefde te zijn ofzo. Laatste tijd weet die ook wel echt dat ik de baas ben en dat je niks tegen mij in kan brengen, althans dat probeert die niet eens meer (ik sla 'm niet ofzo hoor, niet zo opvatten. Ik zou mijn kind nooit pijn doen :+)
Maar was aardig trots dat ik de eerste in 8 jaar was die zijn nagels kon knippen! (ook de dierenarts niet :=)
Ik hoop dat het snel gaat lukken, ik weet hoe vervelend het is!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 03:04

D_Desteny schreef:
Dan zou ik vijlen. :)

helemaal mee eens ik ben honden trimster en doe dit ook bij de honden die heel bang zijn
neem ze op de bank bij je als hij dat mag
en ga zonder iets met je hand aan zijn poot vrummellen en dan ook aan zijn nagels
dit blijf je herhalen een paar dagen (ja ik weet het knip is makkelijker )
maar dan probeer je er met een vijltje langs te gaan 1 x maar en zo bou j het op
went hij dat je aan zijn nagels zit en voor dat je het weet kan je ze ook knippen

hoop dat het lukt !!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 07:07

ik hoef nooit te knippen maar als er iets moet gebeuren wat ze rot vinden is mijn commentaar altijd (tegen hun haha) dat ik alles gekocht heb wat hun toe behoord en ook dat en dat het gewoon moet en gaat gebeuren. Muilbandje om, vast pakken en hup geen gemekker. Daarna klaar, bandje af, koekje erin en weg wezen ;)

Als je in 1x door pakt heb je nog niet half zoveel problemen als dat je twijfeld en weer probeerd.

Echter als dit vaak voor gaat komen dan zou ik idd maar gaan oefenen en vijlen in het begin maar wel oefenen totdat je kan knippen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 08:07

Bij mijn Jack Russel kan het ook niet. Heb het als puppy eens geprobeerd maar hij jankte alsof ik zijn poot eraf knipte. Daarna durfde ik het niet meer. Hij heeft sindsdien zijn nagels zelf bijgehouden, hij bijt ze zelf af. :+
Bij ons nieuwe puppy, een Maltezer, heb ik het wel net gedaan. Hij had hele lange nagels die rondliepen als haakjes. Hij bleef overal achterhangen. Ik heb toen de puntjes eraf gehaald en hij deed niks. Nu gaat het super.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:42

Mijn mechelse herder vind het ook vreselijk. Normaal hoef ik ze niet te knippen maar omdat hij geopereerd is en daardoor niet veel mocht lopen slijten ze bijna niet. Soms lukt het me om er een stukje af te knippen maar hij vind het ook doodeng. Ik laat het nu als we voor controle komen door de dierenarts doen, dan is het zo klaar. Maar wat voor vijl zou je daarvoor kunnen gebruiken? Heeft iemand daar een voorbeeld van? Dat zal nog wel lukken.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:00

Een grove nagelvijl.

Sowieso is het een kwestie van laten wennen aan de schaar.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:13

Dankjewel voor de tips allemaal. Ik heb gisteravond nog eens rustig aan geprobeerd door wat met de schaar te prullen en pootje geven. Het is me gelukt om één nagel te knippen, ze heeft zelfs niet gejankt, maar bij de tweede werd ze weer knetter.. Ik heb haar wel uitbundig beloond na die ene nagel :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:45

Als je dan elke dag één nagel doet en daarna uitbundig beloond en stopt kom je er wel!
Vind dit al een hele vooruitgang als ik je eerst hoorde, dus er is nog best hoop.