Konijnenren te diep...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Konijnenren te diep...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 16:20

Lieve bokkers,

Ik dacht eigenlijk te wachten tot ik afstudeerde en ging verhuizen, zodat ik toch een nieuwe ren moest maken/graven. Ik merk alleen dat het me toch een beetje dwars zit, maar ik wil niet mijn hele ren weer opnieuw moeten bouwen, dat is in deze tuin (bij mijn moeder) absoluut geen mogelijkheid wegens wat de vorige bewoners gedaan hebben... er zat namelijk beton in de grond. :(

Ik heb omdat mijn vader dat zo gedaan had bij onze vorige konijnen een halve meter diep alles opgegraven, gaas eronderdoor gedaan, daar wat stoeptegels op en toen alle grond er weer op gestort. Ideaal! Konijntjes kunnen graven wat ze willen zonder dat ze ooit ontsnapt zijn.

Maar ja... een halve meter diep is een heel eind om te mogen graven, en ze kunnen overal heen graven. Zodoende ontstaan er diepe, ingewikkelde tunnels waar ze de halve dag in zitten. Ik zie ze bijna niet overdag (mijn vorige konijnen zaten juist graag bovengronds, dus van te voren wist ik niet dat ik hier last van ging hebben) en mocht er wat zijn dan kan ik er ook niet bij.

Weet iemand een simpele oplossing hiervoor, zonder dat ik de hele boel weer overhoop zou moeten halen?

Dit is de eerste ren die ik zelf gebouwd heb, hiervoor deed mijn vader het, maar ik weet wel dat ik het een evt. volgende keer anders ga doen (hoogstens 10 cm diep en niet de hele ren graafbaar maken bv).
Ze zijn al niet zo knuffelig en dan mag ik er ook nog niet naar kijken zeker... :+

Wie helpt mij?

troi

Re: Konijnenren te diep...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:45

Hadden wij eerst ook zo tot er zoveel tunnels waren ne het gevaarlijk werd voor zowel konijn als mens om in de ren te komen (enkel is zo gebroken als je in zon tunnel zakt en met wat pech is het konijn ook nog geplet). Wij hebben de konijnen een uurtje in hun nachthok gedaan (met wat moeite..). Alles laten instorten, redelijk vlak gemaakt en er tegels op gelegd. Nu kunnen ze niet meer graven maar is het ook niet meer gevaarlijk.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 16:54

Tja ik wil ze eigenlijk nog wel de graafmogelijkheid bieden, want ik had inderdaad ook al aan die oplossing gedacht. Het is inderdaad idioot gevaarlijk, en we hebben onze vorige konijnen zelfs een keer uit moeten graven toen er een tunnel ingestort was 's nachts door de regen, terwijl ze er lagen te slapen. :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:57

denk toch dat het de enige oplossing is hoor, en dan dus minder diep weer terugplaatsen.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:33

Ik zou ze op een betegeld stuk zetten en dan een zandbak geven zodat ze kunnen graven.
Kan je nog kiezen hoe je het precies aanpakt, ofwel zo'n schelpenbadje gebruiken (handig omdat je die eventueel kan dicht doen als het regent, of een houten frame maken zodat je zelf kan kiezen hoe groot en hoe diep :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:37

echt vroeger kon dat hier ook zo diep maar heb daar toen binnen een half jaar al een einde aan gemaakt (zakte zelf er regelmatig door). Heb er toen een 2de laag gaas onder de grond over heen gelegd. Nog later een vaste ren met rubbermatten en alleen in de zomer en dan nog alleen overdag mogen ze op het gras en graven wordt niet gewaardeerd.

Tegels ging hier niet omdat ik hele grote nijnen heb (6 kg+) daarom wel de ren betegeld maar daar weer rubbermatten op gedaan.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:22

Tegels op de bodem en dan 1 zijde afzetten met een houten bak/platen als zandbak..? Kan je zelf bepalen hoe hoog (= diep) & lang dat dan wordt.. Had hier ook gewoon tegels en daarop een dergelijke zandbak gecreëerd.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:56

Onze zandbak die we hadden was een groot succes! Als een wc :')
Werd ook aldoor vol door de regen, dus was vaak 1 en al drap.. Dus eruit gehaald en een kattenbak neergezet.
We zagen ze nooit graven, nu ook niet op de steen, in het hok of ergens anders. :')

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 19:45

Graven is wel natuurlijk gedrag en ik heb geleerd dat het uitoefenen van natuurlijk gedrag wel bijdraagt aan het welzijn. Daarom wil ik het dus ook niet helemaal afnemen. :) Zeker omdat ze het nu gewend zijn (al stoppen ze zodra hun tunnel "af" is) vind ik het heel wat om dat meteen te stoppen dan.

Maar ik ga eens kijken wat ik met jullie tips kan doen, het zijn zeker goede ideeën en daar ben ik blij mee! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:40

Ik heb ook een zandbak, maar daar graven ze alleen in de hoeken in de hoop dat ze onderdoor kunnen. Hebben ze door dat ze niet uit de zandbak kunnen en geen tunnels kunnen graven, dan is de lol van het graven al weg en is de zandbak dus voor niets, althans hier :D Hier wil harken nog wel eens helpen :D

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:49

Ik zou een flinke speciekuip, kinderzandbak oid kopen, daarvoor een gat graven en dat als ondiepe graafzone gebruiken in je hok. De rest zou ik betegelen met stoeptegels. Heb vroeger ook een konijn gehad die een ren had met een meter diep pas gaas. Die kwam wel voor eten altijd uit het hol en dat was de check of alles goed ging, de ene keer dat ze niet kwam zijn we gaan graven en lag ze dood in haar hol. Maar fijn is is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:51

En als je nou van die buizen onder de grond doet en die half vult met aarde/zand? Dan moeten ze alsnog graven om er daadwerkelijk doorheen te komen en deze kun je afentoe zelf aanvullen, en ze kunnen niet inzakken

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 10:32

Allemaal goede ideeën!
Ik heb nog een rol gaas over geloof ik, dus als ik die nou wat ondieper er onderdoor leg en in de andere helft tegels zit ik al goed.

Moet ik even aan tijd/tegels zien te komen. :+

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:00

Kan je geen grote rollen pvc buizen onder de grond leggen in een soort van rondje dat ze altijd weer in de zandbak uit komen?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:16

Dat is me echt veel te veel werk... :') Dan moet ik echt alles overhoop halen en dat is een behoorlijke klus.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:20

Kun je het stuk waar ze wel kunnen graven niet kleiner maken. Bijvoorbeeld 1,5 bij 1 meter oid? Zo kunnen wel wel graven maar aanzienlijk minder groot.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:53

Ja door de boel te betegelen en onder het resterende stuk wat ondieper nog wat gaas neer te leggen denk ik dat dat moet kunnen. :)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:58

Als ik jou was, zou ik een stuk uitkiezen waar ze nog wel mogen graven. Dit stuk laat je zo, de rest betegel je. Het enige wat je dan nog moet doen, is een afscheiding maken tussen het betegelde gedeelte en het graafgedeelte. Dus van gaas een verticaal hek o.i.d. wat je ondergronds kan plaatsen.

Nadeel van een zandbak/speciekuip is dat als het regent, het water niet weg kan lopen en je dus een modderbak krijgt.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:59

ik heb gaas ongeveer 2 decimeter diep eronder gelegd en dan zand bovenop. konijnen kunnen wel graven maar geen ondergrondse gangen. ze maken dan bovengrondse gangen en hun hol is dan onder de houden schuilhok. zeer ideaal. graven maar toch veilig!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 18:03

Lieve bokkers, hartstikke bedankt!
Ik krijg nu echter constant dezelfde antwoorden en heb al verteld wat ik ongeveer van plan ben, dus lijkt me dat we het zo kunnen laten tenzij iemand met iets compleet nieuws komt. ;)

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:04

Wat een leven en mogelijkheden hebben je nijnen! Daar kan menig konijnen eigenaar nog iets van leren.
Succes met de ombouwing, het plan klinkt al goed.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je ren er uit ziet. Foto ? :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 20:36

Ehmmm ik heb ergens een hele oude foto... :+
We vinden het eigenlijk al armoe vergeleken met de oude ren (die deze konijnen niet meer meegemaakt hebben) want die was 2 bij 4 in het ovaal en dus ook een halve meter diep. :+

Hier zitten de konijnen die beide niet meer leven er nog in... vergeef me de scheve hekjes, er zat dus beton in de grond. Frustrerend. :+
Ik had het hier net omgeschept zo te zien.

Afbeelding

En tja wat een leven... ik vind echt wel dat een dier zoveel mogelijk moet kunnen doen wat erbij hoort.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:44

Oh wauw wat een speeltuin, ziet er een paradijs uit voor de nijnen. Tja bij niet iedereen is dat zo vanzelfsprekend jammergenoeg. Wel jammer dat het geen knuffelkontjes zijn haha ieder beestje z'n karakter natuurlijk.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 20:49

Tja ik heb niet echt goed de kans gehad ze goed te laten wennen - er rende er meteen al een de elleboog uit de kom (ja het kan) en dan moet je er vanalles mee doen aan pijnstilling etc.
Zijn ze nauwelijks aan je gewend en jij komt elke keer zo'n konijn uit het hok grijpen... :n Dat werkt niet.

Ik hoop binnenkort met clickertraining ergens te komen. :)