nieuwe rattenkooi kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

friends_f_e

nieuwe rattenkooi kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 16:35

Hallo bokkers,
Long time no see maar nu zit ik wel met een vraagje.
Ik zit met de twijfel (eigenlijk al heel lang) om een nieuwe kooi te kopen. Ik heb op dit moment een kooi van +/- 80x55x125. Groot en ruim, dat wel voor 3 ratjes maar in mijn geval een hel om te kuisen. De kooi staat op wieltjes en heeft een schuif die je eruit kan halen, maar ik kan hem niet tegoei kuisen. Heel de bovenverdieping bestaat uit parket waar het minste spatje water in dit geval vlekken nalaat (uit ervaring..). Met water boven kuisen is al en hele opdracht op zich. Naar beneden krijg ik hem ook niet want hem naar beneden tillen is ook een heus werk dat niet mag van mijn moeder omdat het voor te veel brokken zou zorgen |o . Mijn punt nu is dat de kooi permanent smerig is omdat ik ze niet deftig kan kuisen (veel hoekjes en spleetjes die alleen met sopje te kuisen zijn) en dat ben ik zowel voor mezelf (geur) en mijn ratjes beu.

Omdat ik volgend jaar ook op kot ga (en ik hoop een kot te vinden waar ratjes mogen want mijn mama staat niet echt te springen om ze nog lang te hebben), zoek ik eigenlijk een kleinere kooi die beter vervoerbaar is en eventueel draagbaar. Liefst van al met een bak die je kan losklikken van de kooi zoals ik vroeger voor mijn gerbils gehad heb, dat vind ik heel praktisch.

Daarom had ik aan deze gedacht: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... 35023#more
Nu is deze natuurlijk wel kleiner dan die dat ik nu heb maar ik heb geen idee hoe lang ik mijn ratjes nog bij me kan hebben (ze zijn 2 jaar). Ik weet ook dat ik later er weer ga nemen als ik het huis uit ben en dus wil ik een kooi die altijd praktisch gaat zijn.

Dit is mijn kooi nu: http://i43.tinypic.com/3004sg8.jpg

Dus zou dat een goede kooi zijn?
Alvast bedankt! :)

Ik ga hem waarschijnlijk ook verkopen als ik een nieuwe kooi heb gevonden, dus indien iemand een redelijke prijs zou weten, zou het handig zijn :o Hij is in nog goede staat, geen geknaag aan de kooi en hoogstens wat aantasting van urine aan de randen binnenonder in maar dat valt heel erg mee.

IrishCold

Re: nieuwe rattenkooi kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:32

Die je nu hebt vind ik beter...

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:36

Een kleinere kooi gaat net zo goed stinken als je 'm niet fatsoenlijk schoonmaakt :) Dat je er niet goed bij kan is echt geen excuus, gewoon heet water pakken, een afwasborstel, schuursponsje en vaatdoekje en schrobben maar.
De minimum maten voor een kooi voor 2 ratten zijn 80x50x80. De kooi die je laat zien is dus aan de kleine kant. Voor de 2 oudjes die je nu hebt is dat niet zo'n bezwaar, maar ik zou persoonlijk geen jonge ratten houden in zo'n kleine kooi, die hebben de ruimte nodig om lekker te kunnen rennen en klimmen.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:38

heey!

zet je kooi van nu eens onder de douche!
klinkt een beetje stom maar die van mij gaat vaak onder de douche en wordt daarmee ook in elk hoekje schoon.
in de douche bak zetten en sproeien maar :)

wat je zij van het bovenste plateau dat niet nat kan worden? misschien vervangen voor een beter? want van hout stinkt sws al heel snel..

ik vind zelf het zonde als je zo'n grote kooi wegdoet om dan een klein kooitje te halen.. ze zullen er niet vrolijker van worden..

en als je dat wel wil.
wat dacht je van een Furet tower?

heb je alsnog een super grote kooi en kan je de onderste kant gebruiken voor op kot. en als je dan thuis zit kunnen ze de hele toren gebruiken :)

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 17:43

Douche daar heb ik ook al aan gedacht maar de kooi past er niet in.. En met veel water is heel erg moeilijk omdat ik niet mag smossen en om hem echt te kuisen moet ik er zelf onderdoor in kruipen maar dan zit ik zelf ook weer in de weg :') . Kuisen is echt de hel. Ik kan hem ook niet tillen en bv ergens op zetten dat hij steunt en ik beter er onder kan want daar weegt hij veel te veel voor :\

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:47

Kan je niet zo'n beschermer voor de vloer voor bureauwieltjes onder de kooi leggen of waar je de kooi uit kuist?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/44881100/

Dan kan je toch de grote kooi houden, maar wel proper maken zonder dat je water op de vloer morst.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:15

de kooi die je op het oog hebt is te klein... de minimale afmetingen van een kooi zijn 80x50x80 cm... bijvoorbeeld een Jenny of Jenny KD... deze kooi is te laag. Ik vind de kooi die je nu hebt beter.... je zou de kooi bijvoorbeeld in de zomer met de stoomreiniger kunnen schoonmaken... doe ik ook (met mijn alu)... werkt prima... :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:32

Voliere gewoon eens in de zoveel tijd uit elkaar halen en in de garage of tuin goed schoonmaken.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:19

De kooi die daar staat heeft dezelfde maten als een furat KD, kan prima voor 3 ratjes vind ik. Beetje leuk inrichten :) Je kan hem inderdaad ook makkelijk uit elkaar halen en de delen afzonderlijk onder de douche zetten :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:03

3? Ik vond mijn Jenny al klein voor 2 dames. Ieder z'n ding, maar zo zou ik geen beesten willen houden.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:06

Het ligt ook helemaal aan je ratten en aan de inrichting vind ik. Hier ging het altijd prima, het genoeg matjes, een loopwiel en speelgoed. TS haar meiden gaan al richting de 2, dus die zullen ook niet de actiefste meer zijn ;)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:37

Misschien is een Furat Tower iets voor jou? Ik vind 3 ratjes ook teveel voor een Jenny. Ik had er voor een kleine maand 4 in zitten (omdat ik mijn Royal Suite Double uit Rotterdam -voor mij de andere kant van Nederland- moest halen) en toen waren de twee jongste echt nog mini, maar toen vond ik het al te klein, laat staan met 4 (of in jouw geval 3) volwassen ratten. Van de Furat Tower kan je ook de bovenkant losklikken en de onderkant leeggooien in de kliko.

Afbeelding

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:41

De kooi die je op het oog hebt is opzich een hele goeie :)
Een Furret xl of Tower zou ik persoonlijk niet aan beginnen. Zijn volgens velen een draak om schoon te maken.
Ikzelf vind de Ferret Nation of de Critter Nation hele mooie kooien! Zou ik zeker even opzoeken. :)

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 01:09

^Die lijken me ook niet zo praktisch in kuisen, niet? Ik moet hem ook zelf betalen overigens, mijn mama wilt geen cent meer steken in een nieuwe kooi dus ik zoek er ook één die niet té duur is..
Mijn ratten zijn trouwens ook alles behalve actieve crossertjes, het is ofwel slapen of eten :')
Laatst bijgewerkt door friends_f_e op 31-12-13 01:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:24

Furet Tower is juist heel erg fijn schoon te maken! Alles kan gemakkelijk uit en in elkaar en je komt door de grote openingen van de kooi ook gemakkelijk erin met je arm om schoon te maken zonder uit elkaar te halen. Ik heb een hoop hamster/rattenkooien gehad, en dit is juist géén draak om schoon te maken, maar de makkelijkste tot nu toe.

Hij is vooral in de hoogte erg groot, maar laat dat nu juist het probleem niet zijn hier? Alleen maar leuk voor de ratjes. De kooi die je op het oog hebt vind ik echt te klein voor 3 ratten. Voor het geld kan je beter naar een tweedehands kooi kijken, dan koop je voor hetzelfde geld een grotere kooi.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 01:43

Die furat tower zoekende in google kwam ik dit tegen: http://www.ferplast.com/en/shop/small-p ... rret/furat
Deze voldoet op zich wel aan de minimum hoogte, breedte en lengte?
Hij spreekt me ook wel aan door het tralie die je volledig kan openen langs boven, helaas geen prijs hier.

edit: Ik zie net dat hij niet groter is..

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 02:01

... Die kooi heeft echt op een paar cm na precies dezelfde afmetingen als de kooi in je openingspost. Die is in principe te klein voor drie volwassen ratten (ik weet niet of je mannen of vrouwen hebt, maar mannen worden ook nog een stuk groter dan vrouwen, dus daar moet je ook rekening mee houden). Bovendien, zoals eerder genoemd, zal een kleinere kooi ook eerder gaan ruiken/stinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:02

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 19:53

Ik vandaag besloten om het geld dat ik tegoed had voor kerstmis waar ik normaal een gitaar voor mee wou kopen gebruik voor een nieuwe kooi. Dus kan ik meer spenderen en vandaag in de tom&co zag ik er één die ik heb besteld.
Deze: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... oog/100540 en ik moet zeggen dat in het echt hij echt gigantisch is vind ik.. Nu alleen rot dat hij op deze site 50 euro afgeprijsd is en wij in tom&co spijtig genoeg de volle prijs betaald hebben.. |o

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:54

Dat is een mooie kooi! Veel plezier ervan :D Jammer van de afprijzing inderdaad.