slipketting (hond) zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_ankieee

slipketting (hond) zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:07

geen idee of het hier goed staat, zouden de mods het anders willen verplaatsen?

Mijn hond, kruising labrador x toller, heeft al vanaf ze (denk ik?) ongeveer 1,5 jaar is een slipketting omgehad, vooral omdat ze heel erg trok en ze bij iedere andere halsband weer een trucje had verzonnen om deze af te krijgen.

Nu krijg ik de laatste tijd steeds vaker te horen dat een slipketting heel zielig is, en dat ik toch echt een normale halsband zou moeten kopen voor haar, of reacties als iemand mijn hond ziet; 'wow wat is dat voor halsband? lijkt me niet vriendelijk' etc.

Wat is jullie mening hierover?

voorbeeld slipketting die ik gebruik; (1e foto)
https://www.google.nl/search?q=slipketting+hond&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=g3DAUvmqC-On0QWK2oGIDw&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1467&bih=731

eclair98

Re: slipketting (hond) zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:08

Ik vind (net zoals bitten enzo) maar hoe je er mee omgaat :j, gebruik je hem ''hard'' ja, dan vind ik het zielig, gebruik je hem ''zacht'' nee, dan vind ik het best kunnen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:10

Bij normaal gebruik zou ik niet weten wat er zielig aan is. :n Werkt wanneer nodig en hangt met een losse lijn normaal om er geen last van te hebben.

Anoniem

Re: slipketting (hond) zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:11

Ik gebruik een jachtlijn voor de berner (is vergelijkbaar) omdat hij altijd uit de halsband weet te komen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:12

Ik vind een slipketting echt niet kunnen.
Waarom niet investeren in het aanleren van correct gedrag?
Tuigje om zodat de nek ontlast wordt en goede begeleiding zoeken.
Heb je veel meer aan dan aan zo'n onding ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:12

Inderdaad, als je weet hoe je hem moet gebruiken is er niks mis mee :)

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:13

Zo een hebben wij ook voor onze Duitse herder x Mechelse herder, gewoon omdat hij soms gigantisch vervelend kan zijn als er andere honden in zijn buurt komen. Zo heb je net wat meer controle en deze riem weet hij niet af te krijgen, wat hij bij andere riemen wel voor elkaar krijgt.

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:14

Ik vind het niet zielig zolang je het gewoon goed/diervriendelijk gebruik. Een 'normale' halsband is vaak lastig omdat veel honden er echt in gaan hangen.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:15

Silence schreef:

Waarom zou het niet kunnen? Als je zo'n ding goed gebruikt is er niks zieligs aan hoor.
Overigens weet onze hond zich uit het tuigje te kunnen werken. Hij gaat stilstaan en trekt zich met zijn volle gewicht naar achteren, en tja, dan is hij los.

dyoka

eclair98 schreef:
Ik vind (net zoals bitten enzo) maar hoe je er mee omgaat :j, gebruik je hem ''hard'' ja, dan vind ik het zielig, gebruik je hem ''zacht'' nee, dan vind ik het best kunnen.

Ik vind niet dat je hier diervriendelijk mee om kunt gaan.

dyoka

Chroosje schreef:
Waarom zou het niet kunnen? Als je zo'n ding goed gebruikt is er niks zieligs aan hoor.
Overigens weet onze hond zich uit het tuigje te kunnen werken. Hij gaat stilstaan en trekt zich met zijn volle gewicht naar achteren, en tja, dan is hij los.

Waarom doet hij dat dan?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:16

Ik denk dat pakweg 80 procent van de honden baasjes m verkeerd gebruikt. Een dat is wat er zo rot aan is. Tis een correctie middel. Eigenlijk zou je nog het beste met twee halsbanden kunnen lopen. En voor het normale werk een en voor een eventuele correctie.

Praktisch iedereen die ik zie die met een slip loopt heeft de hond erin hangen al hijgende. En das zo funest voor de keel, de wervels en het strottenhoofd.

Carr_friesje

dyoka schreef:
eclair98 schreef:

Dan beschik je dus duidelijk niet over de juiste kennis over de slipketting..

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:16

Silence schreef:

Saar (zoals ze heet) heeft echt alle cursussen gevolgd die er maar te volgen zijn, toen ze pup was heeft ze er zeker 4 gevolgd en goed afgerond. Correct gedrag heeft ze zeker,
ze is alleen ongelofelijk dominant, omdat ze thuis niet met anderen honden omgaat,
en altijd losloopt (groot terrein, weiland, red.)

ik ga de laatste tijd steeds vaker wandelen over het fietspad en wandelpad door de polder,
omdat ik vind dat ze dat ook gewoon normaal moet kunnen..

tuigje hebben we al geprobeerd maar dan trekt ze juist nóg meer..

Chroosje

dyoka schreef:
eclair98 schreef:

Waarschijnlijk heeft u (of heb jij) een beeld voor je van mensen die de hele tijd aan die riem lopen te sjorren, dat is niet diervriendelijk nee. Maar er zijn ook mensen die er wél normaal mee omgaan, één keer een correctie en het is klaar.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:18

tuigje kweek je idd alleen maar spieren mee als je verder niks met het gedrag doet.

Slipketting is imo een prima middel om een korte en duidelijke correctie te geven, wanneer dit niet nodig is en de hond niet trekt hangt de ketting gewoon losjes.
Wat iris82 zegt is idd de meest ideale situatie, 1 slipketting en 1 gewone band.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:18

Als je een normale halsband goed ''strak'' vastmaakt kan ie niet afgaan hoor :j
Geen ervaring met slipkettingen.
Tegen het trekken kan je een snuitband kopen.. en die alleen gebruiken indien nodig. :)

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:19

dyoka schreef:
Chroosje schreef:

Waarom doet hij dat dan?

Omdat hij vroeger is aangevallen door drie honden tegelijk, hond zijn gedrag verkloot, tegen mensen doet hij lief, maar tegen andere honden gaat hij gemeen doen. Dan wil hij zich los wurmen, en met een slipketting kan hij dat niet.

Hij wurgt zichzelf niet hoor, voor het geval dat u/je dat denkt. Het is gewoon een normale riem, mits je hem goed gebruikt.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:19

je kan hem op twee manieren om doen.....

De goede manier is zo, dat als de hond netjes naast je loopt (altijd links of altijd rechts ivm de "lus" ) dat de "lus" om zijn nek losser gaat. Dus voelt hij geen druk om zijn hals/nek. zo gauw hij gaat trekken zal de "lus" zich om de hals/nek sluiten en druk geven...... bedoeling is dat zo gauw de hond dus netjes naast je loopt de "lus" losser wordt en er geen druk is, Dus beloning voor het goede gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:20

Berner loopt gewoon naast mij, alhoewel hij al een poos geen riem meer om heeft gehad. Maar als hij riem om heeft dan hangt de touw slapjes.

En met een gewone halsband kun je de hond ook mee beschadigen. Als ik zie hoe sommige daar hard aan trekken.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:20

Ik had voor mijn DH ook een slipketting. Zij vloog op iedere hond af die ze zag om te spelen maar nadat ze 1 keer de ketting voelde was het haar duidelijk. Daarna liep ik altijd zonder druk op de ketting en dan is het helemaal niet zielig. Als de lijn in een boogje hangt kun je er dus weldegelijk diervriendelijk mee omgaan.

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:20

Tessa_93 schreef:
Als je een normale halsband goed ''strak'' vastmaakt kan ie niet afgaan hoor :j
Geen ervaring met slipkettingen.
Tegen het trekken kan je een snuitband kopen.. en die alleen gebruiken indien nodig. :)

we hebben een normale band, tuigje en snuitband al geprobeerd, deze drie werken iig niet.

Saar loopt nu al 6,5 jaar dag en nacht rond met een slipketting, nooit problemen mee gehad alleen
de laatste tijd krijg ik veel meer commentaar erop, dat het 'zielig' zou zijn.
vandaar het topic ;)

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:21

Marjolein29 schreef:
Ik had voor mijn DH ook een slipketting. Zij vloog op iedere hond af die ze zag om te spelen maar nadat ze 1 keer de ketting voelde was het haar duidelijk. Daarna liep ik altijd zonder druk op de ketting en dan is het helemaal niet zielig. Als de lijn in een boogje hangt kun je er dus weldegelijk diervriendelijk mee omgaan.

dit is ook precies wat ik dacht! :j

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:22

Chroosje schreef:
Omdat hij vroeger is aangevallen door drie honden tegelijk, hond zijn gedrag verkloot, tegen mensen doet hij lief, maar tegen andere honden gaat hij gemeen doen. Dan wil hij zich los wurmen, en met een slipketting kan hij dat niet.

Hij wurgt zichzelf niet hoor, voor het geval dat u/je dat denkt. Het is gewoon een normale riem, mits je hem goed gebruikt.

Zeg maar jij hoor. ;)
Ik zie ten eerste niet in hoe een hond uit een tuig kan komen als die goed is afgesteld?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:23

Ik heb er geen ervaring mee.
Als ik iemand zie lopen met z'n hond aan een slipketting, denk ik meestal dat de hond anders niet onder controle is. :)
Inderdaad als je weet hoe je het moet gebruiken, weet ik niet of het zielig is.

Maar ik weet dat op de meeste hondenscholen ze verboden zijn.
Waarom weet ik eigenlijk niet?