Hond uitlaten met vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Rebecca

Hond uitlaten met vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 18:01

:wave:

Omdat ik op het moment met een hond zit die zo ongeveer onder de bank verstopt zit :+ Vraag ik het me toch een beetje af...

Hoe doen jullie dat? De hond uitlaten rond deze tijd? Ik ben net verhuisd en in plaats van achteraf woon in nu midden in een dorp redelijk in de buurt van Duitsland. De afgelopen week werd mijn hond al steeds wat zenuwachtiger door de knalletjes (ondanks dat ik hem al een maand bach rescue druppeltjes doe wat vorig jaar voldoende was om hem zelfs met oud & nieuw redelijk rustig te houden) en sinds vandaag is het verschrikkelijk -O-

De hele dag wordt er hier geknald, echt harde knallen, soms vlak voor de deur, soms in het gangetje achter het huis want dat klinkt zo lekker hard :)) en ondertussen worden zelfs de gillende keukenmeiden afgestoken. Als het vijf minuten écht stil is, is het bijna een wonder.

Maar goed, mijn hond verstopt zich nu dus de hele dag, durft niet naar buiten... Ik heb hem om 12 uur nog redelijk uit kunnen laten en daarna kreeg ik hem met geen stok de deur meer uit (noja, het lukt wel, maar niet zonder dat hij helemaal gestrest is en buiten dus niks doet).

Hoe doen jullie dat met een angstige hond? Ik heb vandaag nog gekeken bij de winkel voor zo'n thunderjasjeding, alleen ik ben vier winkels af geweest en geen enkele had een jasje in zijn maat. Maandag maak ik een afspraak om pilletjes op te halen voor hem bij de DA (ook al ben ik daar eigenlijk op tegen) maar hij ligt nu echt heel de dag verstopt met een ademhaling van veel te hoog en eet en drinkt niet...

Tips voor het uitlaten en/of hoe je de hond iets minder gestrest krijgt zijn meer dan welkom.

_rosita_

Re: Hond uitlaten met vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:07

Drama! gister een uur buiten geweest om haar wat te laten doen. beest loopt doodsbang naar de lucht te kijken en wilt gewoon niets doen uit angst. probeer dus een beetje tussen de ergste knallen door naar buiten te gaan. vorig jaar heeft ze van 31 dec tot halverwege de 2e januari niet geplast..
echt..die troep mag van mij per direct verboden worden!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:07

echt alleen voor het hoognodige naar buiten en niet gaan wandelen, maar echt voor plassen en poepen, probeer zo vroeg mogelijk in de avond voor de laatste ronde naar buiten te gaan s'avonds wanneer het straatgeluid niet zo hard meer is klinken de knallen harder

verder zo goed als negeren, weinig aandacht aan besteden laat maar stressen in zichzelf alles wat jij nu doet is alleen maar voor hem een bevestiging dat het eng is, wanneer jij er geen aandacht aan besteed zal je hond zien dat er nix is om voor te stressen, immer jij strest ook niet.

ga desnoods met de auto naar een gebied waar geen knallen zijn om uit te laten en anders dweil erbij, hondje kan er ook niets aan doen

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 18:11

Oh, ik besteed er ook geen aandacht aan hoor, ik pluk hem af en toe eens onder het bed vandaan omdat hij er onder kruipt en er dan niet meer onder weg kan :+ Even het bed optillen en het probleem is over _O- en verder doe ik eigenlijk niets anders als normaal.

Ik wilde morgenochtend vroeg nog weer even met de auto naar het bos rijden, dan slapen de meeste mensen toch nog dus dan zal het wel rustig zijn met de knalletjes, hopen dat hij dan wat doet, dat ligt ook iets meer afgelegen. Baal er ook wel van dat het dit jaar al vanaf de 28ste verkocht wordt, is het een dag langer zo druk met vuurwerk...

Was hij maar zoals de poes in huis :') Die ligt gewoon de hele dag te tukken op een stoel en draait zich om de paar uur eens een keertje om omdat ze dan niet meer lekker ligt :').

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:12

Een hond heeft toch beweging nodig.ik zou dan ook naar een ander gebied met hem gaan.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 18:18

Ik wil met alle liefde naar een ander gebied gaan, maar ik ga hem niet onnodig laten stressen.

Zodra hij nu buiten is heeft hij niet eens aandacht om te rennen of spelen, het enige wat hij doet is zenuwachtig in mij proberen te kruipen, dus beweging krijgen lukt op het moment toch niet... Normaal gaat hij minstens een paar keer per dag uit, waarvan één keer per dag naar een hondenspeeluurtje in het bos met iets van 20 andere honden. Maar dat is er nu niet, want dat gaat niet goed met vuurwerk :n

Dus moonsparkle, als je dan tips hebt om mijn hond minder gestrest te krijgen, kan hij beweging zat krijgen. Maar zolang hij het liefst verstopt ligt ga ik toch echt geen uur met hem wandelen of fietsen :n Denk dat hij zijn energie nu wel beter kan gebruiken, want eten doet hij ook niet als hij zo bang is als nu.

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:20

Hier nog iemand met een hond met vuurwerkangst.
Wij doen het zo.
Wandel sochtens vroeg, dan slapen de meesten nog.
Verder nemen wij hem mee naar een industrieterrein. Open vlakte ( veel zand ) en overal cameras waardoor er geen knallers te vinden zijn ;)
Woon je dichtbij het strand dan is dit ook een optie.

Nou weet ik dat er mensen zijn die hier fel tegen zijn, maar wij hebben voor d-day diazepam. Verkrijgbaar bij de DA. Ik wou er eerst niet aan, maar geen Bach, advocaat etc etc hielp.
Onze hond was zo vreselijk gestrest... dat was gewoon zielig.
Pilletjes gehaald en op d-day om 00.00 zit hij nou zijn varkensoor te eten.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:32

moonsparkle schreef:
Een hond heeft toch beweging nodig.ik zou dan ook naar een ander gebied met hem gaan.

een weekje geen of weinig beweging is niet dodelijk gelukkig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:33

Hier het zelfde probleem! Chihuahua is doodsbang en wilt het liefst ook niet!
'S ochtends vroeg is het nog te doen hier, misschien bij jou in de buurt ook?

Ik zelf ben ook 'bang' voor vuurwerk, dus geef mijn hondje niet echt vertrouwen om met mij mee naar buiten te gaan en baal ook een beetje dat het al zo vroeg verkocht word!
De dag van oud en nieuw is ook de enige dag dat hij zijn behoefte binnen mag doen, ik ga hem die dag niet dwingen om naar buiten te gaan! (Alleen s ochtends vroeg)

Edit: tuurlijk gooi ik hem D Day smiddags in de tuin om te plassen en blijf ik er bij staan, maar helpt niet, hij blijft dan aan de deur graven en piepen!

Dit jaar ga ik naar een dorp verderop, waar bijna geen vuurwerk afgestoken word en neem hem mee! Dus in ieder geval iets minder stress hopelijk :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-13 18:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:35

Ik wandel ook 's ochtends vroeg, 's middags doe ik een klein plasrondje (meer wil ze ook niet want dan zijn ze natuurlijk aan het knallen maarja, hond moet toch uit), soms vroeg in de avond nog een rondje als ze moet en 's avonds laat als alle vuurwerk kinderen :P op bed liggen een ronde.

Deze week heeft ze flink op de veluwe in het bos gerend dus ik denk dat ze het wel even overleeft met een beetje minder beweging, ze wil nu ook niet buiten zijn.

Je kan ook dit maken trouwens, ga ik ook nog eens proberen, zijn ze toch een beetje bezig:
http://service4dogs.nl/vuurwerkpakket-voor-je-hond/

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:37

ik zou hem in jou geval in mijn auto (maar dan moet je die wel hebben ;) ) laden 3x per dag en elders uitlaten. Beter meer moeite doen en wel een hond die normaal lekker kan lopen en bewegen en behoefte doen dan mee sleuren en trekken waar je zelf niets mee wint en de hond alleen maar banger door wordt. Of hij schiet uit halsband/tuig en is pleitte....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:38

Ik ben erg blij dat mijn honden zo niet zijn. Die van mij zitten voor het raam en willen naar buiten.
Dan moet ik ze erg goed vast houden anders gaan ze achter het vuurwerk aan.

Ik heb ook niet echt tips voor je. Wens je alleen heel veel sterkte. Lijkt me een hele vervelend probleem.
Sneu ook voor het dier.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:39

Ik ga met mijn hond naar de polder, met de auto, dus die moet je dan maar net hebben natuurlijk.. (overigens is die van mij niet bang, ik die dit elke dag 2x)
Hier is het heel rustig nu en kunnen we lekker met de bal spelen!

Misschien kan jij dit ook?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:46

Trouwens ik lees tegenwoordig veel dat angst negeren volledig achterhaald is. Troosten en steun bieden mag en schijnt zelfs beter te werken.
Ik heb geen angstige hond dus kan het niet uitproberen..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:55

IMJ schreef:
Trouwens ik lees tegenwoordig veel dat angst negeren volledig achterhaald is. Troosten en steun bieden mag en schijnt zelfs beter te werken.
Ik heb geen angstige hond dus kan het niet uitproberen..

Negeren is idd echt achterhaald. Je hond is doodsbang en jij die zijn baas bent gaat hem volledig negeren. Dan weet zo'n hond helemaal niet meer waar hij het moet zoeken.

Het heeft geen nut hem te troosten want dan versterk je het gedrag als je aan geeft dat hij idd zielig is en samen zielig zijn nog leuker is dan alleen zielig zijn ;)

Echter als hij tegen je aan gaat liggen stuur hem niet weg maar laat hem doen. Leg gerust een hand/arm over hem heen dat geeft een hond steun dat jij hem helpt. Dit is geen troosten alleen wel steun geven in moeilijke tijd(en).

Persoonlijk als je hond graag speelt of eet ben ik voorstander van dat in te zetten. Schrikt hij bij een knal dan gek doen en als hij op je reageerd lekkers geven. Voor dat je weet is het lekkers veel belangrijker dan de knal en i.p.v. schrikken en weg vluchten is het schrikken en YES koekjes!!!!!!!! Hier werkt het super

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:03

Ah ja hier ook een angsthaas :j Zorg iig voor een goed passend tuig of halsbandje zodat ze echt no way los kunnen komen, ook niet in een paniek moment. En hond goed verlicht laten rondlopen nu zodat mensen je zien aankomen. Die van mij viel vorig jaar ter plekke verstijft op de grond als de knallen te dichtbij waren. En op oudejaarsdag weigerde hij 18 uur lang om naar buiten te gaan.
Dit jaar lijkt hij er een stuk beter tegen te kunnen. Tot nu toe alleen vlucht reacties gehad maar geen faint reacties meer.

Ik gebruik geen medicatie, ik geloof namelijk dat het in zijn geval alleen maar voor meer angst zorgt.

En hier wordt hond ook gewoon geknuffelt en geaait als hij het moeilijk heeft.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:04

Negeren is inderdaad al lang achterhaald. Troosten is niet goed maar ga leuke dingen met hem doen. En als hij inderdaad bij je wil liggen dan laat hem lekker. en inderdaad wat hier boven al staat probeer een knal tot iets leuks te maken.

Pillen zou ik niet aan beginnen maak je het alleen maar erger mee.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:04

Ik probeer ook vroeg en laat naar buiten te gaan. Mijn hond krijgt deze tijd van het jaar ook een tuig om, en dan een riem met 2 haken, aan de ene kant dus vast aan de halsband en de andere kant aan het tuig. Zo kan hij niet ontsnappen. Ik woon midden in de stad dus dat is best wel heftig soms..

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:05

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:10

Die van mij blaft soms in huis van schrik. Buiten is er geen enkel probleem. Ik weet echter niet hoe dit te stoppen. Een boze stem opzetten lijkt als enige een beetje te helpen. als ik het negeer wordt het blaffen harder en gaat hij langer door. Ik ben bang dat als ik hem dan een speeltje of koekje aanbied hij juist de link legt: knal, blaffen, koekje omdat hij direct blaft. Het lijkt ook altijd meer van schrik omdat het anders zo stil is in huis en op oud jaar als het constant is doet hij ook niks. Echter nu schrik ik me snachts rot als hij opeens blaft. Omdat er nu maar af en toe vuurwerk is wil ik hem eigenlijk ook niks geven qua medicatie.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 19:13

Dat vuurwerkpakket ziet er heel erg gaaf uit! Ben alleen bang dat ik niet meer al die spulletjes bij elkaar ga krijgen.

Mijn hond komt uit Rusland (heb hem nu bijna anderhalf jaar) en hij is heel erg bang voor harde geluiden, onweer, vuurwerk maar ook als mensen beginnen te klappen of als er eens een emmer valt of iets. Als hij bij mij zou gaan zitten zou ik hem ook niet wegsturen, maar hij zoekt uit zichzelf een verstop plek op. Vind ik ook prima, alleen ik vind het ook een beetje overdreven dat hij daar de hele dag blijft liggen :+

Een eindje weg ga ik al (één keer per dag - heb zelf namelijk nog geen rijbewijs dus ik heb al geluk dat dit lukt :+ ) zoals morgenochtend sta ik ook extra vroeg op om hem uit te laten en even flink te laten rennen :j Misschien dat ik hem ook maar meeneem naar de boerderij, daar zijn nog eigenlijk geen knallen en kan hij in elk geval nog even los. Maar ik ben bang dat hij niets anders doet dan bij mij blijven hijgen :').

Over de pilletjes: ik ben er absoluut geen voorstander van, maar er zijn ook andere pilletjes dan degene waar het geluid door wordt versterkt en de spieren worden verslapt. Ga dus maandag sowieso overleggen met de DA, want heel eerlijk: als ik hem nu zo zie met constant een paar knalletjes, dan wordt hij gek op D-Day... Dan heb ik hem nog liever in slaap :).

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:51

Och wat sneu toch.. Hier hoor je ook goed dat sinds vandaag weer vuurwerk gekocht mag worden en het lijkt wel of het elk jaar steeds harder wordt.

Een hondje wat zo bang is zou ik eigenlijk niet graag loslaten trouwens. Ook al zit je in vuurwerkarm gebied. 1 knal in de buurt en wie weet wat er dan gebeurt.. Was pas nog een topic over, hondje wat zo geschrokken was van een knal dat ie is weggelopen en urenlang zoek was, dat wil je natuurlijk helemáál niet.. Het is wel slim om inderdaad vuurwerkarme gebieden op te zoeken voor je wandelingen inderdaad :) En wat hierboven ook al gezegd wordt: Indien het hondje steun bij je komt zoeken, gééf dan ook die steun :)

Verder heb ik geen ervaring met angstige honden en vuurwerk, elk jaar prijs ik me weer gelukkig dat die van mij gewoon door de knallen heen slaapt (en hooguit geërgerd opkijkt zo van "wie maakt me wakker" ) en juist om dat zo te houden wandel ik nu ook enkel korte stukjes door de wijk met 'm en op oudjaarsdag loop IK al helemaal niet meer met 'm maar mijn vriend, zodat ik míjn schrik niet op hem kan overbrengen. Ik vind vuurwerk wél eng namelijk _O-

Sterkte in ieder geval! Voor volgend jaar zou je tijdig kunnen kijken of er bij jullie in de buurt iets van vuurwerktraining wordt gegeven :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:52

enigste medicatie die ik gerust geef is advocaat elk uur een lepel (grote honden) totdat ze lekker slapen ;) maar dat is gewoon als lekkernij en geeft ze net wat meer relaxtheid als het echt flink tekeer gaat op het hoogte punt (hoewel mijn ene hond vorig jaar 31-12 om 0.00 uur mee naar buiten ging om te kijken (met de deur open dat hij naar binnen kon gaan als hij wilde)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:56

wij wandelen met de honden en doen zelf net of er niets is. Enige probleem is dus wel dat ik zelf schrik door de giga klappers in de grote stad genaamd Den Haag -O-

Af en toe gooien ze een bom onder het viaduct en raakt Timo wat van streek, die denkt dat de Russen een invasie plegen en wandelt dan mopperend door het huis heen, buiten is er niets aan de hand met ze eigenlijk

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:00

Hoeft ook geen gigantisch pakket te zijn, mijne is nu bijvoorbeeld bezig met pleerol kaas pakketjes. Als er iets knalt kijkt ze ff op maar ze gaat er al snel mee verder. :P

Edit: Beetje jammer dat ie zo donker is :P mijn mobiel camera is een beetje lame.