Medicijn 'tegen vuurwerk' pakt rampzalig uit voor honden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Medicijn 'tegen vuurwerk' pakt rampzalig uit voor honden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 12:25

http://www.omroepwest.nl/nieuws/27-12-2 ... U.facebook

Citaat:
DEN HAAG - Een medicijn dat hondenbezitters gebruiken om de angst voor vuurwerk bij hun viervoeters te verminderen, pakt averechts uit. Daarvoor waarschuwt de Koninklijke Hondenbescherming in Den Haag.
Oud en Nieuw staat voor de deur en daarmee breekt voor veel honden een angstige periode aan. Honden kunnen ontzettend bang voor vuurwerk zijn en bij het horen van een harde knal in paniek vluchten.

Een bekend medicijn om die angst te bestrijden is het middel 'Vertranquil', verkrijgbaar via dierenzaken en internet. Hondenbezitters denken vaak dat het geweldig werkt omdat ze geen angst meer bij hun hond zien.

Spieren zijn verslapt:

Maar in werkelijkheid wordt de geluidsgevoeligheid van de hond vergroot, maar kan de hond dat niet meer laten merken omdat het medicijn de spieren verslapt. De hondenbescherming raadt aan om met de dierenarts te overleggen welk medicijn wel effectief is.

:oo Wat zielig...
Laatst bijgewerkt door Giolli op 28-12-13 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

dinek123

Re: Medicijn 'tegen vuurwerk' pakt rampzalig uit voor honden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:27

geld dit ook voor calmivet?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:27

Wij gaven vroeger niets anders. Gewoon via de dierenarts.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 12:29

dinek123 schreef:

Ik denk het niet, anders had er wel bij gestaan denk ik?

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:29

Giolli schreef:
dinek123 schreef:

Ik denk het niet, anders had er wel bij gestaan denk ik?

mm okay

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:31

Het is toch al heel lang bekend dat Vertranquil alleen het lichaam sedeert, maar niet de geest? Hond is dus gewoon geestelijk compleet bij, maar kan een stuk minder. De angst is dus net zo aanwezig alleen kan zo'n dier dat niet laten blijken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:32

Ik meende inderdaad ook dat dit al veel langer bekend is :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 12:33

Wat ik me dan af vraag, zou dit alleen bij Vertranquil zijn, of ook bij andere sedeer middelen? (Zoals bij paarden)

Mooi banketstaaf als je paard doodsbenauwd is voor een scheerapparaat, jij scheert hem en beest gaat in zijn geest compleet uit zijn dak, maar kan alleen niks. :x

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:33

Is ieder jaar een topic over op BB. Goed dat steeds meer mensen er van bewust worden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 12:35

Iris82 schreef:
Is ieder jaar een topic over op BB. Goed dat steeds meer mensen er van bewust worden.

Oh, dat wist ik niet! Wist ook niet dat het al langer bekend was. Zal even temmen anders

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:35

Giolli schreef:
Iris82 schreef:

Oh, dat wist ik niet! Wist ook niet dat het al langer bekend was. Zal even temmen anders

Nee hoor laat maar staan hoor, hoe meer het weten hoe beter :)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:38

Calmivet ook, zelfs diazepam (via dierenarts) geven wij liever niet mee, ook dit heeft een meer veslappende dan angstremmende werking.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:40

En dit is waarom je je dieren nooit moet volstoppen met verdovingsmiddelen.
En alsnog doen mensen het massaal waardoor de angst alleen maar groter word.

Wil je echt iets dat geen kwaad kan, geef 'm dan valeriaan of iets in de trant, daar worden ze echt rustig van en de spieren verslappen en juist niet door, maar het geeft gewoon een rustgevende werking.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:40

Dit is toch al heel lang bekend?

(Ik vind ook dat mensen beter zelf moeten nakijken wat voor effect iets heeft voordat je het geeft. Tenminste, voordat ik mijn dieren zomaar wat geef kijk ik eerst kritisch. Want van deze medicatie is dat al een lange tijd bekend...)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-12-13 12:41, in het totaal 2 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:41

:oo

Geef dan gewoon niets!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 12:41

Onze honden mogen in de kast liggen met oud en nieuw. De Berner vind echt dood eng, maar de Jack moet verplicht in de kast omdat die anders gewoon de aangestoken rotjes van mijn broer pakt, of achter de ballen aan rent met carbid schieten. :+

Gelukkig hebben we een enorme kast, die stoppen we helemaal vol met kussens en daar liggen ze dan lekker in te pitten. Lijken ze prima te vinden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:42

Giolli schreef:
Wat ik me dan af vraag, zou dit alleen bij Vertranquil zijn, of ook bij andere sedeer middelen? (Zoals bij paarden)

Mooi banketstaaf als je paard doodsbenauwd is voor een scheerapparaat, jij scheert hem en beest gaat in zijn geest compleet uit zijn dak, maar kan alleen niks. :x

Ja daar is dat ook bij (bij alle merken weet ik niet)
Acepromazine is de werkzame stof in de hier genoemde Vetranquil. Wat ook bij paarden wordt gebruikt.
Acepromazine is ook de werkzame stof in Relaquine, een middel ter sedatie van een paard.

Mij is ook geleerd dat je een paard niet mag rijden met sedatie, dit omdat spieren licht verlamd zijn, dus ook het hart en deze dan de extra belasting niet aan kan.
Ook eten met sedatie mag niet omdat er dan verstopping op kan treden.

Dus met scheren al het niet veel anders zijn dan bij de honden.
Wel is het natuurlijk zo dat een paard gedurende het scheren kan ondervinden dat het minder eng is als hij bij aanvang dacht. En dan toch de keer er op zonder sedatie goed te scheren is.
Maar het beste is rustig proberen te laten wennen.
Laatst bijgewerkt door little_king op 28-12-13 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:43

Giolli schreef:
Onze honden mogen in de kast liggen met oud en nieuw. De Berner vind echt dood eng, maar de Jack moet verplicht in de kast omdat die anders gewoon de aangestoken rotjes van mijn broer pakt, of achter de ballen aan rent met carbid schieten. :+

Gelukkig hebben we een enorme kast, die stoppen we helemaal vol met kussens en daar liggen ze dan lekker in te pitten. Lijken ze prima te vinden.

_O- pakt ie echt de rotjes! Wat een geweldige hond hahaha!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 12:44

Nee het is een 'rot'beest! Levens gevaarlijk! Hihi..
Of van die grondbloemen, man dat vind ie echt geweldig.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:47

BrittS schreef:
zelfs diazepam (via dierenarts) geven wij liever niet mee, ook dit heeft een meer veslappende dan angstremmende werking.

Ik heb geen hond, wel een kat maar die is niet enorm gestressed in deze periode (gelukkig), maar puur uit interesse.

Werkt diazepam (valium) dan zo anders bij dieren dan bij mensen? Ik weet dat het inderdaad een spierontspannende werking heeft, maar volgens mij heeft diazepam toch ook een angst en stressremmende werking? iig bij mensen wel naar mijn weten.
Of ligt dat meer aan de dosering?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:38

Ik gebruik niet voor niets Sanal relax. :)
Dat werkt kalmerend zonder dat het spierverslappend werkt.
Het haalt bij mijn kat de scherpe randjes van de angst af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:42

Daarom geven wij het hondje van mijn zusje gewoon paar eetlepels advocaat. Slaapt ze heerlijk van. Alleen andere dag wat meer dorst. Maar beter een gillende hond door huis heen, die van angst niet meer weet wat ze doet.

Andere honden reageren er niet op. Alleen oppassen met romeinse kaarsen en die wondertolletjes.

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:45

Ik heb 3 honden. Als ze onrustig en blafferig worden van het vuurwerk ga ik met ze spelen voor afleiding, balletje gooien, brokjes verstoppen, etc. Ook krijgen ze op oudjaarsavond een enorm bot waar ze de hele avond op kunnen kluiven.
1 hond is echt zo doodsbang, die geef ik op oudjaarsavond een beetje advocaat. Ik merk dat ze daar iets minder angstig door is en tussendoor wat meer slaapt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:51

Ik geef bach bloesem remedy is ook op natuurlijke basis en rustgevend

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:52

Ik geef mijn honden helemaal niks.
Ik heb er 2 die bang zijn waarvan eentje doof word en er elk jaar minder op reageerd( vorig jaar zelfs helemaal niet).
En eentje die bij mij wil zijn dus ik ga dan apart met haar zitten met de radio kogel hard aan.
Wij hebben hier maar een uurtje echt last can vuurwerk, die overleven we wel zonder zo een 'kalmeringspilletje'