Nieuw konijn erbij voor mijn voedster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emilio_

Nieuw konijn erbij voor mijn voedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 12:18

Hallo,

Vorige week vrijdag is mijn vrouwtje haar mannetje overleden, de dag erna hebben we meteen een jong rammetje gekocht bij een fokker weg, 10wk.
Ik heb ze in aparte hokken staan, naast elkaar zodat ze elkaar kunnen zien en licht kunnen snuffelen. Dit gaat op zich goed.

Maar er is een paar dagen geleden iets gebeurd: het jonge konijntje liep op de grond en ging omhoog staan tegen het hok van de voedster waarop de voedster heel kwaad reageerde. Nu heb ik ze om en om eruit, de een op de bank en de ander het hok open, dit de hele dag door.

Maar nu is mijn vraag wat kan ik het beste doen? Doe ik het nu goed of kan ik het beter anders doen?

Laptopmuis

Re: Nieuw konijn erbij voor mijn voedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:25

Allereerst, ... ik denk dat je er beter aan had gedaan om een gecastreerd rammetje uit een opvang te halen. Daar te koppelen zodat je wist dat het een goed koppel was. Nu is het hopen dat het na de castratie gaat klikken.

Het kan zijn dat ze zo kwaad reageerde omdat het haar eigen hok is en haar territorium.

Laat je ze samen op het moment? Want dat zou ik niet meer dan,.. aangezien het mannetje dadelijk al vruchtbaar is.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:31

Je kan denk ik beter het mannetje laten castreren en dan koppelen, dan komt hij al heel anders op je voedster af omdat hij geen last meer heeft van z'n driften

Emilio_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 12:32

Bedankt Voor de reacties, heb er zeker wat aan

Het was wel de bedoeling hem te laten castreren zodra dat kon.
Nee ik heb ze niet bij elkaar in het hok maar wel naast elkaar.

Met het koppelen kan ik ze beter in een onbekende ruimte voor beiden doen? Ik dacht nl zelf aan de ren in de tuin, agz het pas in het voorjaar zou kunnen

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:37

Koppelen moet inderdaad op neutraal terrein, dus waar beide nog nooit zijn geweest. In principe hoef je niet te wachten tot het najaar. De mannetje kunnen vaak met 4 maanden gecastreerd worden, zodra de balletjes zijn ingedaald. Twee weken na de castratie zijn ze niet meer vruchtbaar.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:00

Hoe oud is het vrouwtje eigenlijk?
Is er een groot leeftijdsverschil, bedoel ik?

Emilio_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 13:01

Nee, het vrouwtje is van september 2012, het mannetje van oktober 2013