Ervaringen met Demodex bij jonge hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Ervaringen met Demodex bij jonge hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 23:47

Hallo allemaal,

Hierbij even een topicje omdat ik benieuwd ben of er hier mensen zijn die een hond hebben gehad met Demodex. Mijn hondje heeft er momenteel last van en vandaag is bij de DA de diagnose gesteld door middel van een huidafkrabsel. Hondje heeft een kaal plekje onder zijn oog en op een pootje, en is wat jeukerig. Er is spul besteld waarmee hij gewassen moet worden en daar beginnen we volgende week mee (Ectodex).

Ik heb begrepen dat Demodex niet zo makkelijk de kop in te drukken is, vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen van anderen. Mijn hondje is een gecastreerd reutje van acht maanden, hij komt uit Bulgarije en is een Bordercollie kruising.

Sinds een week of twee á drie vonden wij hem wat jeukerig en omdat we eens per week naar de DA gaan (pretbezoekjes en wegen, DA zit nl om de hoek en mijn zusje studeert diergeneeskunde dus het is ook altijd lekker kletsen daar ;) ), hebben we toen meteen even gevraagd. Er waren toen nog geen plekjes zichtbaar. De plekjes zijn nu wel zichtbaar en er kon dus ook meteen gericht een afkrabsel genomen worden.

Hondje is verder goed gezond, vrolijk en tierig en doodnormaal, vacht is prachtig (krijgen er geregeld complimenten over) en ontwikkelt momenteel als een razende (bevedering groeit lekker enzo, krijgt een mooie staart, broek en kraag) wat mogelijk voor een verminderde huidweerstand zorgt.

Dus; iemand met tips of ervaring hiermee? ik hoor het graag!

Overigens wil ik ook wat visolie gaan geven ter ondersteuning van de (huid)weerstand, en beschik ik over een veilig natuurlijk middel om de huidweerstand lokaal te bevorderen.

Alvast bedankt,

Groetjes Renée

merrieveulen

Re: Ervaringen met Demodex bij jonge hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 12:15

Niemand ervaring met dit probleem?
Nou ja hier dan in ieder geval een update: de visolie is besteld en ook Echinacea druppels, op aanraden van DA en de opvang waar Kenny vandaan komt. Beiden zijn supplementen ter ondersteuning van de (huid) weerstand.

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:32

Mijn teefje heeft jeugd demodex gehad. Bull terriër. Hier komt dat vaker bij voor. Ze had een paar plekjes. Ze heeft toen vier weken 1 x per week een spuit ivomec gehad. Nooit meer terug gekomen.
Succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 16:07

Ah ok dank je! Ivomec mag bij mijn hond niet gebruikt worden omdat de werkzame stof in dat middel ivermectine is. Dit is giftig voor collies en collie-achtigen.

Hoe oud is jouw hondje nu?

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:33

Oh echt weer wat geleerd. Dana is nu 7....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:47

OK dank je!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 02:45

Je kunt ook pipetjes gebruiken van bv stonghold, maar dat zal je hond dan ook wel niet mogen ivm werkzame stof.
Demodex kan idd hardnekkig zijn, dit komt omdat het chronisch aanwezig is en de kop op steekt wanneer de hond een wat slechtere weerstand heeft. Wordt het verwaarloosd heb je echt een probleem maar dat is normaal gesproken niet aan de orde.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 06:19

Gelukkig weet jullie dierenarts dat Ivomec giftig is. Helaas wist onze da het niet en is onze collie op tweede kerstdag destijds overleden aan het spuitje.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 07:04

Als je de instructies hebt op gevolgd met de ectodex van je dierenarts kan je daarna het beste onderhouden met Advocate. Maandelijks een pipetje in de nek, werkt ook tegen vlooien en bepaalde wormen maar bovenal is het ook geregistreerd tegen demodex.

Het spuiten van ivomec is echt iets voor vee artsen ipv dierenartsen. Beetje ouderwets en volgens mij off lable.
Succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 20:03

Bedankt allemaal!

Dat ivermectine gevaarlijk is wist ik al omdat het ook in de bijsluiter gemeld wordt van wormenkuren voor paarden (ja je leest het goed, ik ben een bijsluiterlezer!).
Advocate heb ik idd ook over gelezen, ben benieuwd wat onze DA daarover zegt.

@ anneliesdj, klopt, het is in principe op elke hond aanwezig, waardoor problemen ontstaan is niet 100% duidelijk. weerstand en puberteit worden o.a. genoemd als (mogelijke) oorzaken.

Mijn spulletjes komen als het goed is morgen binnen, dan kan het grote 'kill the critters' beginnen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:57

Advocate kan het ook mee idd.

Voor zover ik weet kan het bij elke hond op de huid zitten maar is de huid te hard om er grip op te krijgen, alleen pups tot enkele dagen of een week kunnen geinfecteerd raken omdat de huid dan nog geen weerstand heeft. Ze worden dan geinfecteerd als moeders het ook heeft, daarom is fokken met een hond die demodex heeft (gehad) ook af te raden omdat je vrijwel zeker pups fokt met demodex. Eenmaal als pup de huid binnengedrongen blijft het daar en is het dus alleen te onderdrukken met een goede verzorging.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 07:16

Mijn hondje heeft het als pup gehad.
Een kruising jr.
Hij moest iedere dag een spuitje met een medicijn in de bek. Na 2 maanden weer een huidafkrabsel en toen was het weg! :)

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 07:52

Mijn amerikaanse bulldog heeft het als pup gehad. Had spul gekregen om te wassen van de da en zelf gaf ik visolie en vitamine c erbij. Was snel onder controle en nooit meer een uitbraak gehad

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 16:46

Bedankt allemaal!

@ Annelies, in principe zit het op elke hond, het is onderdeel van de normale huidfauna. Idd komt het bij pups meer voor door de zachte huid, en omdat de oorzaak voor problemen niet 100% bekend is wordt afgeraden om te fokken met dieren die er gevoelig voor zijn (geweest). In veel gevallen is het bij jonge honden een tijdelijk iets wat zichzelf wel oplost.

En idd als de huid (weer) gezond is is een hond in staat om het zelf onder controle te houden.

Overigens geldt dit ook voor paarden, alleen is het dan de Demodex equus en niet de Demodex Canis-mijt. Net een ander type. Hierdoor kunnen de mijten ook niet overlopen van honden naar paarden, of naar mensen.

Als er één mijt gevonden wordt is dit ook niet altijd een sluitende diagnose voor het probleem, omdat de mijten dus in principe op elk dier voorkomen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:25

Jaren geleden heb ik samen met mijn ex een bordeaux dog gehad die het had. Het is inderdaad een hardnekkig iets. Ging ook niet makkelijk weg. In diezelfde tijd is ze naar een ander baasje gegaan. En geloof dat ze daar goed is opgeknapt. Hoe en wat kan ik je helaas niet meer vertellen.
Vond het een rot iets!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:33

merrieveulen schreef:
Niemand ervaring met dit probleem?
Nou ja hier dan in ieder geval een update: de visolie is besteld en ook Echinacea druppels, op aanraden van DA en de opvang waar Kenny vandaan komt. Beiden zijn supplementen ter ondersteuning van de (huid) weerstand.

onze eerste golden retriever (van mijn ouders) had het, maar nu spreek ik over 17 tot 20 jaar geleden want de huidge hond is alweer 14,5 jaar oud.

die moesten we scheren ivm lange vacht wat niet handig werkt met het zeer regelmatige wassen
twee keer per week wassen met volgens mij idd ook ectodex, als er trouwens op staat dat je de ruimte waarin je de hond wast moet ventileren, vooral doen... ben 1 keer vergeten het raam open te doen , ben een week schor geweest , snapte ook gelijk waarom de hond niet graag gewassen wilde worden.
en hij kreeg tabletten , twee maal daags
heeft een tijdje geduurd (we zijn echt wel een maand of twee minimaal flink aan de gang geweest)
ben zelf niet zo van de agressieve shampoos en chemicaliën , maar het arme beest ging stuk van de jeuk, dus toch maar wel gedaan.

de tabletten waren een trial trouwens die indertijd net bij de praktijk bekend was, die waren al getest in lab etc , mochten toen net de praktijk in.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:41

Ja, ook Boem heeft dat gehad toen hij zo´n 5 maanden was. Ik weet helaas de naam van de speciale (gigantisch stinkende) shampoo niet meer. Wel heb ik hem geprikt met ivermectine. Dit allemaal op advies van de DA. Uiteindelijk heeft het toch zo´n 5 maanden geduurd voordat hij helemaal plekvrij was.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:52

heb het even nagevraagd, maar wij zijn idd ook tegen de vijf maanden bezig geweest met Jordy om hem vrij te krijgen van.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 22:30

jeetje dat klinkt niet echt fijn... Tja ivermectine mag dus niet, en de tabletten die ik ken bevatten dit ook, of een andere stof die niet bij collies mag. Ik weet niet of er meer soorten tabletten zijn? Bij Kenny kom je al snel dus uit op de shampoo ook. Het stinkt inderdaad vreselijk, ik heb het raam wel open gehad gelukkig, haha!

Kenny is nu één keer gewassen en hij deed het voortreffelijk. zijn gezicht doe ik normaal nooit met douchen maar zelfs dat liet hij goed toe. Tijdens het wassen moet ik ook oogzalf gebruiken, een vette zalf die de ogen en oogslijmvliezen beschermt tegen het gif. Ik masseer het met mijn vingers helemaal in, de vacht is veel te dicht om het met een spons of borstel er echt goed in te krijgen.

Ik ben inderdaad normaal ook niet van de chemische troep, maar we hebben niet echt keuze en ik durf het niet af te wachten. men zegt dat het bij jonge honden vaak ook vanzelf overgaat maar ik durf dat niet te riskeren omdat ik ook gezien heb wat het kan doen als het níét overgaat.

Ik heb de DA ook meteen gevraagd over scheren, omdat mijn pony's ooit luizen hebben gehad en ik die ook écht niet luisvrij kreeg tot ik besloot ze toch maar te scheren. De DA gaf aan te denken dat dit niet nodig is, maar ik heb wel gemerkt dat het érg lastig is om overal echt goed op de huid te komen dus als de behandeling niet naar behoren aanslaat moeten we dat misschien toch maar doen. Ik hoop het niet want zijn broek en kraag groeien net zo mooi, kan hij weer opnieuw beginnen.

Ik denk dat het bij Kenny toch vooral komt door een wat mindere weerstand, hij heeft af en toe ook een beetje een hoestje en ik vond hem vandaag ook niet helemaal fit overkomen (even extra in de gaten houden dit laatste, want gisteren is hij dus gewassen en ik sluit een reactie op het gif dan ook niet uit). Hij heeft momenteel ook een enorme groeispurt en ik heb onlangs zijn dagelijkse voergift flink opgeschroefd ook om die reden.

Aanpakken die handel!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:38

En pipetjes Advocate mag hij ook niet?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 23:02

Lastig, dierenartsen adviseren over het algemeen van niet, maar studie zegt dit:

Citaat:
Ivermectin-sensitive breeds
Studies have been performed to determine the safety of Advocate when administered to ivermectin-sensitive collies. Ivermectin-sensitive collies were treated with up to five times the recommended dose for three consecutive treatments at 28-day intervals.

There were no clinical abnormalities or adverse reactions observed in any of the dogs. Work carried out to determine the safety of accidental oral uptake of Advocate in ivermectin-sensitive breeds of dog revealed that 10% of the unit dose given orally resulted in no adverse effects, while 40% resulted in severe neurological signs.

As with any product containing macrocyclic lactones, special care should be taken with Collies, Old English Sheepdogs and related breeds or crossbreeds, to correctly administer the product. In particular, oral uptake by the recipient and/or other animals should be avoided.

Orale opname is dus sowieso zwaar af te raden volgens dit artikel, maar op de huid zou moeten kunnen geven zij aan.

Op de site van een Nederlandse dierenkliniek vind ik dit,

Citaat:
Tegen vlooien, wormen, schurft, oormijt.en hartworm.
Bij collies, Old English Sheepdogs en gerelateerde rassen of gekruiste rassen speciale aandacht worden geschonken aan de juiste toediening van het product.Contra-indicaties
Niet gebruiken bij puppies jonger dan 7 weken. Niet gebruiken bij overgevoeligheid voor één van de bestanddelen van dit product.

Dosering/Toediening
Hond gewicht (kg lg) /Te gebruiken pipet Volume (ml)
< 4 kg /Advocate voor kleine honden
> 4-10 kg /Advocate voor middelgrote honden
> 10-25 kg /Advocate voor grote honden
> 25-40 kg/ Advocate voor zeer grote honden
> 40 kg De geschikte combinatie van pipetten gebruiken.

Vlooienbestrijding en preventie:
Eén behandeling voorkomt verdere vlooienbesmetting gedurende 4 weken. Aanwezige poppen in de omgeving kunnen nog uitkomen gedurende 6 weken of langer nadat de behandeling werd gestart, afhankelijk van de klimaatcondities. Advocate dient maandelijks te worden toegediend indien het gebruikt wordt als onderdeel van een behandelingsstrategie tegen door vlooien veroorzaakte allergische dermatitis (FAD).

Behandeling van bijtende luizen (Trichodectes canis):
Het product dient eenmalig toegediend te worden. Controle door de dierenarts 30 dagen na de behandeling wordt aanbevolen, omdat bij sommige dieren een tweede behandeling nodig kan zijn.

Behandeling van oormijtinfectie (Otodectes cynotis):
Het product dient eenmalig toegediend te worden. Losse debris dient bij iedere behandeling voorzichtig uit de uitwendige gehoorgang verwijderd te worden. Controle door de dierenarts 30 dagen na de behandeling wordt aanbevolen, omdat bij sommige dieren een tweede behandeling nodig kan zijn. Niet direct in het oorkanaal toedienen.

Behandeling van schurft (veroorzaakt door Sarcoptes scabiei var. canis):
Het product dient tweemaal toegediend te worden met een tussenperiode van 4 weken. Behandeling van demodicosis (veroorzaakt door Demodex canis): Toediening van het product, twee- tot viermaal, telkens met een tussenperiode van 4 weken, is efficiënt tegen Demodex canis en leidt tot een zichtbare verbetering van de klinische symptomen. Aangezien demodicosis een multifactoriële aandoening is, wordt aangeraden, waar mogelijk, eventuele onderliggende aandoeningen eveneens op geschikte wijze te behandelen.

Preventie van hartworm:
Honden die verblijven in regio’s endemisch voor hartworm of die reisden naar endemische regio’s, kunnen geïnfecteerd zijn met volwassen hartworm. Om deze reden dient voordat een behandeling met Advocate wordt gestart het advies in de rubriek 'Waarschuwingen' te worden overwogen.
Voor de preventie van hartworm dient Advocate iedere maand toegepast te worden gedurende de tijd van het jaar wanneer muggen (de intermediaire gastheer die de hartwormlarve draagt en overbrengt) aanwezig zijn. Advocate kan het gehele jaar door worden toegediend of tenminste één maand voor de eerste verwachte blootstelling aan muggen. Deze behandeling dient met regelmatige intervallen van 1 maand te worden voortgezet tot één maand na de laatste blootstelling aan muggen. Om een routine te krijgen, is het aanbevolen dat op dezelfde dag of datum van elke maand wordt behandeld. Indien een ander preventief product in een hartworm preventieprogramma wordt vervangen, dient de eerste behandeling met Advocate te worden uitgevoerd binnen de maand na de laatste toegediende dosis van de vorige medicatie. In niet endemische regio’s is er geen risico voor hartwormbesmetting bij de hond. Daarom kunnen ze behandeld worden zonder speciale voorzorgen.

Behandeling van longworm (Angiostrongylus vasorum):
Het product dient eenmalig toegediend te worden. Controle door de dierenarts 30 dagen na de behandeling wordt aanbevolen, omdat bij sommige dieren een tweede behandeling nodig kan zijn.

Behandeling van rondwormen, haakwormen en zweepwormen:
In regio’s endemisch besmet met hartworm kunnen de maandelijkse behandelingen het risico van herinfectie door respectievelijk rond-, haak- of zweepwormen significant reduceren. In niet endemische regio’s, kan het product worden gebruikt als onderdeel van een seizoensgebonden preventieprogramma tegen vlooien en gastro-intestinale nematoden. Studies toonden aan dat maandelijkse behandelingen van honden infecties met Uncinaria stenocephala voorkomen.

Wijze van toediening:
Uitsluitend voor uitwendig gebruik. Neem één pipet uit de verpakking. Houd de tube rechtop, draai en verwijder het dopje. Het dopje er omgekeerd weer op plaatsen, draaien om het zegel te verbreken en het dopje weer verwijderen.

Bijwerkingen
Het gebruik van het product bij honden kan gepaard gaan met een voorbijgaande jeuk. In zeldzame gevallen kunnen vettig haar, erythema en braken voorkomen. Deze symptomen verdwijnen zonder verdere behandeling. In zeldzame gevallen kan het product een locale overgevoeligheidsreactie veroorzaken. Wanneer het dier na de behandeling de plaats van toediening likt, kunnen in incidentele gevallen voorbijgaande neurologische symptomen waargenomen worden. Het product smaakt bitter en speekselen kan voorkomen wanneer het dier de plaats van toediening likt onmiddellijk na behandeling. Dit is geen symptoom van intoxicatie en verdwijnt na enige minuten zonder behandeling. Correct gebruik minimaliseert de mogelijkheid voor het dier de toedieningsplaatsen te likken. In zeer zeldzame gevallen kan het product ter hoogte van de toedieningsplaats een sensatie veroorzaken, resulterend in voorbijgaande gedragsveranderingen (zoals sloomheid, agitatie of gebrek aan eetlust).

Er wordt dus niet gelijk geroepen dat het helemaal niet zou kunnen. Als we bij de DA zijn zal ik eens vragen of ze het voor me uitzoekt. Zou wel handig zijn als hij hiermee gewoon behandeld kan worden, scheelt ook nog eens een hoop werk, en evt. scheren zie ik al helemaal niet zitten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 23:20

Ik lees net ook dat er een gen-test mogelijk is waarbij het mogelijk is om te kijken of de hond het gen heeft dat hem gevoelig maakt voor Ivermectine. Eventueel is het misschien ook een optie om dat te doen, ook aangezien hij vaak meegaat naar de stallen en ik gehoord heb (weet niet zeker of dat klopt), dat dan ook keutels van pas ontwormde paarden (met ivermectine uiteraard) een gevaar kunnen vormen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:27

ik heb echt nog hard zitten denken wat die tabletten nou toch waren die wij indertijd hebben gebruikt...maar kan er echt niet meer opkomen.
indertijd was het een nieuw iets, (+- 15 jaar terug denk ik) maar als ik google zou het ivermectine of moxidectine gebaseerd moeten zijn geweest , beiden iets waar je idd mee uit moet kijken

wij hebben indertijd de hond wel geschoren, maar dat heb ik niet gevraagd of dat handig was of niet , maar gewoon gedaan.
Langere vacht + een langere periode meermaals wassen, , scheren leek mij heel wat praktischer.
je bent sneller klaar met wassen, je bent sneller klaar met opdrogen en beestje droogt ook makkelijk echt helemaal op... het scheren hebben we na de eerste keer wassen gedaan trouwens.
toen besloot ik dat lang haar irritant was bij zoiets .

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 15:08

Ja ik heb het ook gelijk aan de DA gevraagd maar het leek haar niet nodig. Echter, door de ervaringen met de wintervachten van mijn pony's weet ik wel dat het zeker voordelen kan hebben. Kenny's jeuk is nog niet minder na de eerste keer wassen nu, maar misschien ben ik erg voorbarig. Hij moet sowieso vijf keer gewassen worden.

wat voor apparaat hebben jullie gebruikt? ik heb een lichte paardentondeuse om te toiletteren, hiermee heb ik onze oude hond meerdere keren helemaal geschoren, waarbij ik er wel wat haar op liet zitten natuurlijk (hond was oud en hoorde geplukt te worden maar dit werd pijnlijk voor haar omdat de vacht niet goed meer losliet). Mijn pony's heb ik destijds gedaan met een schapenmachine, dus die hielden ook zo'n cm haar over. Hun vachten waren veel te zwaar voor zo'n tondeuse.

Ik kan meerdere lengtes instellen met mijn apparaat, en zit dan zelf te denken aan zo'n cm of één á twee over te laten. Hoe hebben jullie dat gedaan, en is de vacht daarna weer helemaal goed hersteld? Kenny ziet er zo mooi uit en ontwikkelt heel mooi in zijn vacht, zou het jammer vinden als dat eraan ging. Hoewel het oplossen van de klachten voorgaan natuurlijk.

De tijd van het jaar is niet erg gunstig voor scheren helaas.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:50

ik had de handigheid dat ik indertijd een agrarische opleiding deed, met als bijvak dierverzorging en dus op school alles hadden voor het scheren en toiletteren van honden ,ik heb er een 3 mm kop op gezet en een lab van een retriever gemaakt ;)
maar die 3 mm heb ik gedaan omdat hij ook voor ene golden een ontzettend volle vacht had, vrij dun haar , maar veel...heel veel.
met een iets beschaafdere vacht zou je het denk idd wel wat langer kunnen laten.

vacht is hier gewoon helemaal netjes herstelt, zal misschien 1 of 2 keer ruien kosten, maar het scheren zou absoluut geen blijvende veranderingen moeten opleveren