Kat vroeg onzindelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Kat vroeg onzindelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 19:13

Een van mijn katten is onzindelijk aan het worden -O-

Er liggen regelmatig stukjes poep in het huis of soms een hele drol en laatst zelfs op de eettafel :x
Net lag er een paar meter van de kattenbak ook een plasje.

Maar mevrouw is pas 13,5.. Ik dacht altijd als ze onzindelijk wordt dan is het mooi geweest, maar ik had verwacht dat ze dan wel een stuk ouder zou zijn, dement en gewoon op. Echter is ze verder gewoon gezond, mooie vacht, eet goed, verzorgd zich goed alleen slaapt wel heul veel.

Ze gaat nog wel gewoon naar de kattenbak maar denk dat ze minder controle heeft over de sluitspieren ofzo.

Hoe oud was jullie kat en hoe gingen/gaan jullie ermee om?

Flevolander

Re: Kat vroeg onzindelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:22

Bezoekje aan je da plannen voor een check? Wellicht functioneren bepaalde organen minder waardoor ze dit gedrag vertoond?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 19:24

organen? Wat zou dan niet goed functioneren? Het is trouwens niet vanuit het niks, eerder deed ze het weleens maar het wordt steeds vaker. Ontlasting en alles is gewoon goed.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:35

saskiakefie schreef:
organen? Wat zou dan niet goed functioneren? Het is trouwens niet vanuit het niks, eerder deed ze het weleens maar het wordt steeds vaker. Ontlasting en alles is gewoon goed.

Denk aan nieren of bijvoorbeeld de schildklier..

Schildklier die versnelt werkt kan bijvoorbeeld ook gedragsverandering opleveren als bijverschijnsel.. En verhoogde nierwaarden zorgen voor pu/pd wat ook er voor kan zorgen dat de kat meer naar de bak moet en dit wellicht invloed kan hebben op de zindelijkheid.. 13,5 is een leeftijd waar wij hier in het asiel al standaard urine onderzoek bij doen om het soortelijk gewicht van de urine te bepalen(concentratie van de urine) wanneer deze laag is volgt bloedonderzoek. Dit omdat een grootdeel van de katten boven de 10 toch vaak kampen met verslechterde nierwaardes..

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:39

Idd even naar de dierenarts gaan, als het bijvoorbeeld nierproblemen zijn moet je hier zo vroeg mogelijk bij zijn.
Zijn er dingen veranderd in huis? Iets waardoor ze misschien stress van kan hebben gekregen?

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:43

Beneden zolang een kattenbak neerzetten of juist boven ligt aan waar die "echte" nu staat.
(kan gewoon teiltje ofzo zijn)

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:45

Je leest altijd dat dit een teken kan zijn van lichamelijk ongemak/ziekte. En dat je dan verder niks aan de kat hoeft te merken. Toch een bezoekje brengen aan de DA denk ik....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 19:45

@nenchyislief: Het plasje zag ik nu voor het eerst. :) Het is vooral ontlasting wat ze hier en daar achterlaat. Nee er is niks veranderd en zij is ook niks veranderd qua gedrag

@Lisannuuh: Kattenbak staat beneden en de onlasting ligt eigenlijk ook nooit boven, alleen beneden vaak in de buurt van de kattenbak

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:56

dat het plasje maar voor de eerste keer was is geruststellend, dan zou niet meteen aan nierproblemen oid denken.

Je zou misschien kunnen proberen om (als dat kan, ik weet natuurlijk niet hoe je huis eruit zien :+ ) een extra bak neer te zetten.
zoals je het beschrijft lijkt het alsof ze het net niet op kan houden tot ze bij de bak is, dus dan kan een extra bak helpen.

Verder kan je de ongelukjes in de kattenbak leggen en niet weggooien, want dan weet ze dat het de bedoeling is om haar behoefte er ín te doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:40

Kan verschillende oorzaken hebben.
Krijgt ze nu ander voer dan eerder? Andere samenstelling van haar drolletjes misschien?

Vindt je steeds kleine drolletjes terug of gewoon de hele grote boodschap?

Kan zijn dat haar sluitspier niet goed genoeg afknijpt waardoor er een keutel aan haar bips blijft plakken die ze dan later onderweg ergens kwijtraakt.
Ik heb Noren en daar blijft ook wel eens een keutel kleven in het haar en die vindt je dan later ergens anders terug :)

Gras eten wil ook nog wel eens een oorzaak zijn van ergens een keutel vinden, dan is de keutel al wel gepasseerd maar een deel vd grasspriet nog niet en dan gaat die keutel dus mee de bak weer uit :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 11:59

Nou dat plasje bleek helemaal geen plas te zijn, maar mijn andere kat is ziek en dat is wss galg ofzo :\

@Cissy: Over het algemeen zijn het idd kleine stukjes poep. Gras eet ze eigenlijk alleen in de zomer want in de winter wil ze echt niet naar buiten.. Ja 2 seconden. Het voer is al een paar jaar hetzelfde. :)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:24

Jammer dat je elke tip waar het woord dierenarts in voor komt naast je neer legt.. suc6 met je katje..