Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:24

Lauratje_88 schreef:
Met aanlijnen leer je hem niet dat hij bij jou moet blijven.


ja wel hoor, lange (longeer/speur) lijn er aan.. zonder lijn kunnen ze dus altijd weg, hoe meer succes hoe moeilijker het word om het af te leren. daarmee alleen is het natuurlijk niet opgelost maar zodra hij weg rent aan de lange lijn roep je, roep je nog eens en dan.. kan hij niet verder dus hij leert dat het geen effect heeft om ergens achteraan te gaan omdat hij toch niet verder kan. zodra hij terug komt belonen, zo leert hij dat het bij jou veel leuker is

Cindyrella

Berichten: 862
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: 't Mooie Zuud-Beveland

Re: Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:11

Goed topic Janneke, ik lees mee! Hier een hond met hetzelfde probleem, een graadje erger zelfs nog!

Hebben een Duitse Staande en een Weimaraner, beide jachthonden dus.
De Weimaraner blijft keurig in de buurt als ie los is. De Duitse Staande gaat niet meer los, want zodra ze het knipje van de lijn hoort, is ze als een pijl uit een boog weg. En met weg bedoel ik ook echt weg.... Wegen, dijken en akkers over, gewoon helemaal de polder door, onvindbaar. Is zoooo niet tof.
Niets helpt, fluitje, kaasje, speeltje, commando's, weg gaan, ernaartoe gaan, echt niets..... Laatst was ze 'ontsnapt' en kwam ze thuis met een kip van de buren die 500m verder wonen.

Lees dus graag mee, wie weet zit DE tip ertussen!

Zwerfkei
Berichten: 321
Geregistreerd: 29-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:29

Cindyrella schreef:
Goed topic Janneke, ik lees mee! Hier een hond met hetzelfde probleem, een graadje erger zelfs nog!

Hebben een Duitse Staande en een Weimaraner, beide jachthonden dus.
De Weimaraner blijft keurig in de buurt als ie los is. De Duitse Staande gaat niet meer los, want zodra ze het knipje van de lijn hoort, is ze als een pijl uit een boog weg. En met weg bedoel ik ook echt weg.... Wegen, dijken en akkers over, gewoon helemaal de polder door, onvindbaar. Is zoooo niet tof.
Niets helpt, fluitje, kaasje, speeltje, commando's, weg gaan, ernaartoe gaan, echt niets..... Laatst was ze 'ontsnapt' en kwam ze thuis met een kip van de buren die 500m verder wonen.

Lees dus graag mee, wie weet zit DE tip ertussen!



Toch maar ns teletac proberen, voor de veiligheid vd hond

Cindyrella

Berichten: 862
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: 't Mooie Zuud-Beveland

Re: Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:14

Voorlopig gewoon niet meer los, indd voor de veiligheid van de hond en eigen gemoedsrust!
Teletact vind ik echt een uiterst redmiddel, maar eigenlijk liever helemaal niet!

Stomme is, aan bijvoorbeeld 2 longeerlijnen achter elkaar doet ze prima haar commando's. Ook op die manier is ze mee de jacht in geweest. Maar zodra ze voelt dat de lijn er af is, ist foute boel!

Zwerfkei
Berichten: 321
Geregistreerd: 29-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:15

Cindyrella schreef:
Voorlopig gewoon niet meer los, indd voor de veiligheid van de hond en eigen gemoedsrust!
Teletact vind ik echt een uiterst redmiddel, maar eigenlijk liever helemaal niet!

Stomme is, aan bijvoorbeeld 2 longeerlijnen achter elkaar doet ze prima haar commando's. Ook op die manier is ze mee de jacht in geweest. Maar zodra ze voelt dat de lijn er af is, ist foute boel!


de jacht mee in geweest? wat voor jacht. bij ons gaat n hond echt niet mee al hij aan twee aan elkaar geknoopte lijnen moet

wat is er mis met de teletac

_Mellanie

Berichten: 2509
Geregistreerd: 11-12-07

Re: Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:20

wij hebben zelf ook een hond als ze bedenkt dat ze er vandoor gaat, doet ze het ook echt.
sluit zich af voor de hele wereld en blijft achter haar doel aan rennen.

wij hebben nu een teletac :j
en we hoeven nu geen schok meer te geven we hoeven alleen maar het piepje te laten horen en ze komt netjes weer terug

Zwerfkei
Berichten: 321
Geregistreerd: 29-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:24

_Mellanie schreef:
wij hebben zelf ook een hond als ze bedenkt dat ze er vandoor gaat, doet ze het ook echt.
sluit zich af voor de hele wereld en blijft achter haar doel aan rennen.

wij hebben nu een teletac :j
en we hoeven nu geen schok meer te geven we hoeven alleen maar het piepje te laten horen en ze komt netjes weer terug


HOPPA top om te horen. Het is NIET onvriendelijk en oh zo heerlijk ontspannen trainen en wandelen voor baas en hond.

Als je maar weet HOE je m gebruikt. Net zoals sporen slofteugel etc bij paard

Cindyrella

Berichten: 862
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: 't Mooie Zuud-Beveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:41

Aan een enkele longeerlijn meegeweest de jacht in! Jeweetwel, drijven en apporteren! Ging prima, super apporten gedaan en de jagers waren erg blij met ons en de honden!

Ieder zijn mening wat betreft teletac. Dat geldt ook voor sporen, zweep, slofteugels!
Geen zin om deze discussie aan te gaan, wil topic van de TS niet verpesten! Maar wil wel graag meelezen!

Edit: ik heb overigens nergens gezegd dat ik er totaal op tegen ben! Maar voor een hond van nog geen 1,5 jaar oud, vind ik het niet nodig. Zullen echt wel andere oplossingen zijn!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 22:05

Teletac is zo'n halsband die schokje geeft? Heb daar serieus al over na lopen denken... Op zo'n moment dring ik niet door met stem, commando of speeltje, maar die focus moet er dan wel af, dus als het geen fase blijkt te zijn, ga ik daar verder naar informeren.

Vandaag toch geeoon paar keer op het erf los laten lopen en het ging prima! Op de wei nog gespeeld en expres wat verder weg laten gaan en hem helemaal de hemel in geprezen toen hij direct voor kwam toen ik het commando gaf! Heb ook maar weer extra snoepjes in mn zakken gedaan ;)

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:24

Trainen dat hij beloond wordt als hij dit vervelende gedrag niet vertoond.
Als hij wel netjes mee loopt, beloon je hem dan ook?
En als je ziet dat hij afgeleid gaat worden vraag je zijn aandacht, krijg je die dan beloon je hem. Zo steeds een stapje langer.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 10:38

Ik probeer zo veel mogelijk goed gedrag te belonen. Zowel in huis als aan de lijn als los.
Belonen door te spelen, met stem en/of brokje.

Vanochtend ging het super eerst. Stukje wandelgebied, dus hem los gedaan. Ging ook super! :j Om de paar minuten even een commando gegeven en gelijk flink beloond als ie t gelijk juist uitvoerde.
En toen kwam er een reiger vlak boven m langs gevlogen en was ie foetsie.
Ik reageerde te laat dus erachteraan rennen ging niet meer.
Toen de reiger weg (of iig niet meer interessant was), kwam ie me wel gelijk weer opzoeken. Heb m ff kort beloond dat ie kwam, maar was echt pissig, dus zal niet helemaal goed zijn overgekomen.
Heb m maar aangelijnd daarna.

Misschien had ik m niet los moeten doen, maar anders weet ik t nooit. Maar ja.

Anoniem

Re: Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:32

Vriend van mijn moeder heeft ook de teletac gebruikt bij zijn hond. Hij heeft een gigantisch groot erf. En telkens als er fietsers of wandelaars voorbij kwamen, vloog zijn hond er naar toe (bleef wel achter het draadje) en maar blaffen.

Hij kon roepen wat hij wou, hond kwam niet. En ging hij naar de hond toe, dan ging ze er een spelletje van maken. Dus los je er ook niks mee op.

En hij heeft paar keer de stroom moeten gebruiken, want zodra ze uit die focus is. Luistert ze weer prima. En nu gaat ze er niet als een gek er meer achter aan. En blijft rustig haar ding doen.

En hij heeft alles geprobeerd, voordat hij dit ding heeft aangeschaft.

Een tip, ren er nooit achter aan. Vinden ze alleen maar leuk. Bij mijn pup liep ik gewoon de andere kant op.

liesjecryos
Berichten: 1971
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:18

Cindyrella schreef:
Aan een enkele longeerlijn meegeweest de jacht in! Jeweetwel, drijven en apporteren! Ging prima, super apporten gedaan en de jagers waren erg blij met ons en de honden!

Ieder zijn mening wat betreft teletac. Dat geldt ook voor sporen, zweep, slofteugels!
Geen zin om deze discussie aan te gaan, wil topic van de TS niet verpesten! Maar wil wel graag meelezen!

Edit: ik heb overigens nergens gezegd dat ik er totaal op tegen ben! Maar voor een hond van nog geen 1,5 jaar oud, vind ik het niet nodig. Zullen echt wel andere oplossingen zijn!


Als jou hond met een lijn de jacht mee in gaat en niet los kan luisteren,heeft hij niks te zoeken in de jacht.
Nu heeft het dier geleerd zijn neus te gebruiken maar niet zijn oren.
Dit is dus de reden waarom veel mensen roepen dat jachthonden overal maar achteraan gaat.

ijspeert

Berichten: 939
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Overal ter wereld

Re: Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:42

Zover ik weet is het gebruik van de teletac verboden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:31

ijspeert schreef:
Zover ik weet is het gebruik van de teletac verboden

Volgens mij niet hoor. Je kunt ze overal kopen.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:37

Oh herkenbaar!
Wij hadden er ook zo eentje, oren dicht en gaan!

Lekker in de pubertijd. Wij hebben een elektrische halsband gekocht. Daar kon je een piepje mee geven, een trilling en een stroomschok. Dus eerst roepen, nog een keer roepen. Luisterde hij niet? Een piepje. Nog niet? Een trilling. Dan nog niet? Een stroomschok. Na ieder piepje/trilling/schok roepen en het commando 'hier' (als je hond dat kent).

We hebben 2x de stroomschok gebruikt. 1x in begin toen meneer nog dacht dat het een grapje was allemaal en 1x toen hij achter een kat aanging. Doordat wij het in die volgorde bleven doen en zowel het trillen als de stroomschok op de laagste stand hadden luisterde hij weer goed maar werd niet bang!

Wij hebben nóóit direct een stroomschok gedaan. Want ja, ik vind dat zielig. Maar heb liever dat mijn hond wat pijn had dan dat hij dood was omdat hij een weg overstak!

Edit; Die wij hadden kon je gebruiken voor 2 honden. En met 1 afstandsbediening switchen tussen de 2. Dit werkt echter heel onhandig.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:56

liever een stroomschok dan zoals vandaag een hond van de snelweg te moeten schrapen omdat hij een haas/konijn? belangrijker vond dan luisteren......

En wat mij betreft ook veel liever een stroomschok en duidelijkheid dan vele jaren aan de riem te moeten lopen. Echter dan moet het middel wel goed gebruikt worden door mensen die er verstand van hebben en er verstandig mee om gaan! Ik ben tegen het gebruik als anti blafband omdat het wel zo makkelijk is dan hoef je niet op te voeden en tegen het gebruik dat men niet traint e.d. en allerlei andere middelen eerst gebruikt voordat men zo drastisch hier mee gaat beginnen.

Mijn halve jachthond ging als puber achter alles aan wat bewoog qua bladeren die over de weg rolden door de wind als wild. Nooit stroom gebruikt maar wel zeer veel koekjes en aandacht vragen. Inmiddels is hij ruim volwassen en voor 95% te vertrouwen dat hij nergens achteraan gaat. Verstand komt met de jaren dus geef je hond tijd en lijn hem in situaties die hij moeilijk vind nu gewoon aan. Voorkomen is beter dan genezen en zeker in de 'puberteit' is de riem wat vaker nodig en heb je veel momenten waar je moet trainen en aandacht moet vragen. Maar ook buiten die tijd kan je dat wel eens hebben. Als hij voer gevoelig is kan je daar echt heel leuk mee trainen. Vanmiddag zelf met mijn ruim volwassen hond bezig geweest in een losloop gebied om te maken dat hij meer bij mij blijft en minder richting andere (vreemde) honden gaat. Voor een eerste keer ging het super goed!

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 08:03


dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 08:23

ook geen idee of die wet er al door is van mij mag het gerust!!

Wat de hond van TS heeft is namelijk een 'probleem' van jong zijn in combinatie met zijn ras daar hoef je echt niet een teletac voor om te gaan hangen. Een hond van net een jaar daar kan het niet mee zijn dat je al allerlei manieren geprobeerd heb. Daarnaast geeft TS zelf al aan als ze met hem bezig is geen problemen alleen met volledige vrijheid kan hij zichzelf niet beheersen. Dus gewoon een poos aanlijnen in die tijd en dan gaat dat vanzelf goed komen. Waarom moet tegenwoordig alles snel snel snel met veel druk en stroom? Puur omdat we de optie stroom hebben en het wel zo makkelijk is? Heb nog nooit stroom gebruikt niet met de honden in het asiel waar ik veel mee train (in 10 jaar tijd) en niet met eigen honden en honden van anderen waar ik mee getraind heb. Het komt gewoon zonder stroom ook goed maar dan wel met veel geduld en veel goed op tijd gegeven beloningen!

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 08:54

Idd mee eens dierenfan,
Van mij mag die wet er ook absoluut doorheen. Pas nog een discussie gehad dat het probleem nooit opgelost had kunnen worden zonder prikband... :( ik durf te zeggen dat een prikband NOOIT nodig is. Zolang ik mijn paard a 1.85 a zo n 6- 700 kilo aan een normaal halster met touwtje overal kan houden kan je mij nooit wijs maken dat een prikband nodig is.
Net als in dit verhaal. Hoe simpel is het nou om hard te trainen terwijl hij aan de lange lijn zit?.. O ja dat kost tijd en dat willen we er natuurlijk niet aan verspillen.... Als je kind wegloopt doe je hem immers ook een stroomband om z'n nek 8)7

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 08:57

Je moet zo'n stroomband echt goed gebruiken, voor je het weet leer je verkeerd gedrag aan. Het kan zo zijn dat ze dan nog verder weg rennen. Ik heb zo'n band ook geprobeerd bij schapendrijven maar je moet echt weten hoe je er mee om moet gaan om het juiste resultaat te bereiken met zo'n band.

Ga vooral nooit achter je hond aan rennen!!! (tip van de honden school). Loop dan op de meest overdreven vrolijke manier de andere kant op met een piepspeeltje in je hand oid. Probeer zijn aandacht te trekken door een hoge stem op te zetten.

Ik deed mijn hond aan een hele lange lijn toen ze ditzelfde gedrag vertoonde, en liet haar dan gewoon lopen. Als ze dan eens wegrende dan riep ik haar (op een enorm overdreven vrolijke manier) en als ze dan kwam kreeg ze een brokje. Rende ze door, tsja dan werd er hard aan de lijn getrokken waardoor ze ook wel een over de kop vloog. Luister je niet....dan consequenties. Dat resulteert nu in een geweldig luisterende hond die los mee gaat naast paard, fiets, scooter en ook los is met schapendrijven.
Op deze manier ook een andere niet luisterende bordercollie van een half jaar (die helemaal verwilderd was door vrijheid op een boerderij) luisterend gekregen.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 11:14

essiesilly schreef:
Net als in dit verhaal. Hoe simpel is het nou om hard te trainen terwijl hij aan de lange lijn zit?.. O ja dat kost tijd en dat willen we er natuurlijk niet aan verspillen....

Dus als ik het goed begrijp vind jij dat ik geen tijd in het trainen steek met mijn hond? Omdat ik hem niet aan de lange lijn doe? :/ Mag ik weten waar je dat uit mijn verhaal haalt?
Valt echt even verkeerd bij mij. Ik werk hard om hem goed op te voeden! En ik heb de tijd om met hem bezig te zijn (herstellende van een burnout) en doe dat dus ook.
Ik train iedere dag met hem, tijdens wandelen steeds met korte stukjes, steeds andere dingetjes. Maar ook wel eens op de speelweide met 'hindernisjes' en opdrachten, of bal verstoppen dat ie die gaat zoeken, etc. En ik laat hem graag ook even z'n gang gaan, daarom gaat ie los. Op cursus zei de instructeur ook, dat je je hond wel het vertrouwen moet geven, dus dat doe ik dan ook.
Dat gaat vaak prima, maar ook regelmatig even echt niet en is ie pleite.

Eerste kerst nog wezen wandelen. In het duingebied hem los gedaan en dat ging echt helemaal super! Steeds even terug gefloten en hem de hemel in geprezen en beloond toen ie ook gelijk kwam, en dat was eigenlijk iedere keer wel. We wisten niet direct waar het pad heen leidde, maar toen we de hoek om kwamen was er ineens het einde en gelijk de strandovergang. Ik keek naar de zee (echt een paar honderd meter verder) en zag hem daar al achter de meeuwen aanrennen.
Mensen hadden hem het hek uit zien komen en was gegana zoals ik dacht. Hij had de meeuwen gezien en was in 1 streep vol gas naar de vloedlijn gescheurd. Ze vonden het een prachtig zicht, zei die man wel 3x....
Heb op strand, toen ie mijn kant op leek te komen, maar ineens weer 'afsloeg', de manier van Laurier geprobeerd, dus ben boos achter hem aan gaan rennen. Hij keek 4x ofzo achterom en toen ineens ging ie liggen in onderdanige houding. Moest geeneens heel ver sprinten, gelukkig :')

Net tijdens wandeling hem heel even los gelaten om met de bal te spelen. Hij was lekker fanatiek, haha! Een keer zag ie ergens iets zeer interessants, maar kreeg hem uit de focus en heb hem uitbundig beloond toen hij weer naar mij toe kwam. Daarna nog een keer balletje dichtbij gegooid en daarna aangelijnd.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:06

Ik doel op het feit dat er al een paar keer geroepen is doe er maar een stroomband om.. Er is ook al een paar keer gezegd doe er een lange lijn aan, simpeler kan je het niet hebben want hij KAN nl geen succes hebben met ineens weg rennen. Zo kan je dus van af het begin weer trainen naar hoed luisteren zonder stroom

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:20

Stroom als allerlaatste redmiddel heb ik geen probleem mee, als de hond een gevaar voor zichzelf of andere wordt. Maar dus pas als de andere manieren geprobeerd zijn. En met proberen bedoel ik langer dan een dag of een week. Als je een methode toepast moet je die blijven volgen tot je vastloopt. Je kan geen dingen door elkaar proberen, want dan werkt er niks. En hoe vaker er succes gehaald wordt met wegrennen/ergens achteraan jagen, hoe moeilijker het is om het af te leren.

Ik zou er idd een lange lijn aandoen zoals Essiesilly al uitgelegd heeft. Bij mij komt een hond niet los tot hij laat zien dat hij keurig terug komt op commando, zelfs met afleiding. En met het loslaten begin ik ergens waar amper prikkels zijn. Daar moet ik wel bijzeggen dat ik niet eens roep als ik niet zeker weet dat de hond niet terugkomt op mijn commando. (En dat betekent in de praktijk dat puppen heel snel los lopen en tegen de puberteit weer vast gaan en we weer opnieuw gaan trainen)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 14:38

Die laatste zin is fijn te lezen MyWishMax! Dat is wel iets wat bij mij beetje dwars zat, dat ie dan ineens nu weer vast moet, maar das dus heel gewoon en oké.

Lange lijn heb ik wel eens tijdje geprobeerd, maar ga ik weer doen. Toen had ie in NoTime door wanneer ie vast en wanneer ie los was, helaas.
Hopelijk gaat het me nu goed lukken.