Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:53

hanny_jelke schreef:
PowerReiner schreef:
Ik heb geen honden dus ik heb geen eigen ervaringen hiermee.

Wat ik wel weet: veel mensen schijnen hun hond of kat gerust te stellen als ze bang zijn. D.w.z. op schoot aaien en vasthouden en geruststellend praten, op zich niet raar aangezien honden de veiligheid van de baas opzoeken als ze bang zijn. Wat die mensen vaak niet weten is dat ze hiermee eigenlijk aangeven dat er een reden is om bang te zijn.

Voor zover is weet is de beste manier gewoon om de hond af te leiden door met hem te spelen of inderdaad mensen uit te nodigen waardoor de hond "bezig"blijft. Volgens mij werkt dit niet zo goed bij oudere honden, omdat deze al jaren angstig zijn geweest.

wij laten de dieren altijd zo veel mogelijk met rust, dan kunnen ze hun eigen weg zoeken. spelen of botten wil de bangen hond nu echt niet.



Bij de jongere dieren wil het spelen voornamelijk helpen om het vuurwerk niet als iets engs te ervaren. Wanneer de dieren ouder zijn wordt dit inderdaad lastiger omdat de angst overwint, dan zou ik ze inderdaad ook gewoon hun eigen weg laten zoeken.

LisannePruts

Berichten: 1383
Geregistreerd: 11-09-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:53

Die van mij ligt niet rustig. maar niet bang ofzo

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:00

PowerReiner schreef:
hanny_jelke schreef:
wij laten de dieren altijd zo veel mogelijk met rust, dan kunnen ze hun eigen weg zoeken. spelen of botten wil de bangen hond nu echt niet.



Bij de jongere dieren wil het spelen voornamelijk helpen om het vuurwerk niet als iets engs te ervaren. Wanneer de dieren ouder zijn wordt dit inderdaad lastiger omdat de angst overwint, dan zou ik ze inderdaad ook gewoon hun eigen weg laten zoeken.

we hebben het eerste jaar dat het voor hem oud en nieuw was veel gespeeld enzo en toen leek het hem niets te deren. om 00;00 houden we de honden altijd binnen, helaas is hij toen toch door de deur geglipt en heeft de nacht in het bos door gebracht, sindsdien is hij als de doods, dus laten we hem zijn eigen weg zoeken en als hij uit moet aan de riem,gekopeld aan die anderen ook, mocht hij er vandoor gaaan en zich los rukken is de anderen in iedergeval bij hem, hopend dat hem dat wat gerusteld.
maar wel laten hem niet zomaar los en houden hem stevig vast. hij blijft nu ook dicht bij ons dus dat scheelt

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:02

Jeetje, ik kan me voorstellen dat dat behoorlijk veel impact heeft gehad zeg!

Nena_

Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:04

Wij hebben 2 honden puck is 8 jaar en Diesel is bijna 2. Puck is altijd al heel bang geweest voor vuurwerk, Puck gaat in het hoekje van zijn mand liggen en gaat trillen, Diesel trekt zich er niks van aan en wil het liefst naar buiten met de bal gaan spelen :+ Wij geven de honden altijd een gevulde kong of een lekker bot, Puck raakt eigenlijk het bot helemaal niet aan omdat hij zo bang is. Het is lastig maar wij doen altijd of er niks aan de hand is, dus niet meer aanhalen als normaal etc.

Paola33
Berichten: 289
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:06

Iemand nog ideeen, ondanks medicijnen toch foute boel met mijn stress kip poes. Moet wel bekennen dat ze behoorlijk hard knallen hier. Gewoon niet grappig meer. Gaan hier met enige regelmaat lawine pijlen af. Ze wil normaal in mij zitten, maar zelfs dat werkt niet. Ga straks ook de da maar bellen, maar die gaat pas om 2 uur open. Iemand nog ideeen hoe ik haar gerust kan stellen, anders plast ze zichzelf weer onder zo bang is ze.

Miekje23

Berichten: 989
Geregistreerd: 31-03-11
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:07

onze boxer? die kijkt af en toe op en trekt zich er niks van an. gaat lekker liggen slapen. krijgt vanavond ook een lekker bot voor de afleiding. ze is al 6.

suus_pepper

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:10

Onze honden kan het gelukkig niks schelen. Liggen lekker te slapen en gaan gewoon (los) mee op een rondje!

Esmee_RS

Berichten: 4886
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:12

Mijn puppy van 3mnd kijkt er niet op of om van, ideaal!! Ligt gewoon lekker te slapen, is buiten ook niet bang oid..
Mijn kat van 12 daarentegen zit nu ergens verstopt :')

Asselruiter

Berichten: 800
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: België

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:24

Onze kat kruipt altijd weg onder de radiator of onder de kast. Veel is er niet aan te doen... We praten rustig op haar in, maar uiteindelijk is het meestal gewoon wachten tot het vuurwerk gedaan is en dan komt een grote knuffelportie voor de kat ;)

hafjesliefde

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:38

Wat een verschillende reacties allemaal! Mijn hond heeft er doodsangst voor spijtig genoeg. Als er geschoten wordt van de jagers in de buurt, is hij ook in alle staten. Als hij dicht bij ons kan zijn kalmeert hij gelukkig.

femkepien

Berichten: 458
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:53

Onze berner is nooit bang geweest tot 2 jaar geleden, kinderen hebben rotjes naar hem gegooid. Nu al 3 dagem van te voren stress. We proberen er weinig aandacht aan te geven maar gaat moeilijk als eens hond van 45 kilo gewoon trillend op je schoot klimt. Ook hebben we niet echt een plekje waar ie graag ligt.. ja de bank maar nu niet. We hebben overal hele grote ramen en hij wilt toch bij ons zijn.. we vinden het erg dat hij zo'n stress heeft omdat hij nooit bang is geweest :(

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:54

Mijn kat ligt in diepe slaap, geeft er niks om

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:55

femkepien schreef:
Onze berner is nooit bang geweest tot 2 jaar geleden, kinderen hebben rotjes naar hem gegooid. Nu al 3 dagem van te voren stress. We proberen er weinig aandacht aan te geven maar gaat moeilijk als eens hond van 45 kilo gewoon trillend op je schoot klimt. Ook hebben we niet echt een plekje waar ie graag ligt.. ja de bank maar nu niet. We hebben overal hele grote ramen en hij wilt toch bij ons zijn.. we vinden het erg dat hij zo'n stress heeft omdat hij nooit bang is geweest :(

Gewoon bij je laten komen, hij mag best bescherming bij jullie zoeken en die moeten jullie ook geven.

Samiyah

Berichten: 5867
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:57

Zoals al verwacht, m'n kat kijkt er niet op of om van en het knalt hier toch al flink :)

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 13:59

Vanmorgen toch nog even de kat naar buiten gedaan. Was de hele tijd in de buurt van mijn vriend en nu is ze nergens te bekennen. Nu heb ik me nog nooit zorgen om haar gemaakt en waarschijnlijk komt ze zometeen op haar dooie gemakje aanlopen. Ga zo wel even roepen buiten. Als mijn vriend haar roept steeds ze nog net geen middelvinger naar hem op :+
Die van anderhalf ligt heel ontspannen op de vensterbank

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:59

Ik kom er net achter dat mijn hond geen kick geeft om de harde knallen. Maar een rotje is wel een beetje eng :') maf beest.

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:59

Mijn katten kruipen in een hoekje als het begint. Later (op de dag) wennen ze aan het geluid en de knallen en durven ze weer wat meer naar beneden te komen. Ik laat ze gewoon met rust.
Mijn hond (5 mnd) begon met enorme angst vanochtend. Ik ben gewoon mijn ding gaan doen zoals altijd en heb ontdekt dat stofzuigen helpt. Hond ligt nu rustig op de bank te pitten. Buiten gaf ze er niet zoveel om. Vuurpijl vlak voor ons langs en eigenlijk wilde ze er achter aan! Jochie (in een groep) stak rotje af terwijl wij langsliepen en hond schiet hard blaffend op betreffende jochie af. Mooi! Hond beloond en jochie gewaarschuwd dat zoiets dan gebeurd! (Had gevraagd of ze even wilde wachten, maar dat wilde betreffende kereltje niet, de anderen wel.)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:15

Onze hond reageert er 's nachts niet op, maar nu is ie telkens als er een knal is aan het blaffen. Meent-ie zich dé waakhond. :+

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 14:27

Zo andere kat van het haardhout van de buurman geplukt en nu blijft zij ook binnen. Feliway stekker erin en straks een keer extra vlees. Buikjes goed vol en ze gaat zo liggen slapen. Nu wil ze vooral graag naar buiten om zich vervolgens te realiseren dat het toch wel eng is en zich te verstoppen :+
Vorig jaar zat ze klem achter het konijnenhok, heb uren lopen zoeken terwijl ze bijna onder onze neus zat.
Vriend had ook al op het hardhout gekeken, ze past daar precies tussen het hout en het dakje. Maar toen kwam ze dus niet. Bij mij kwam ze direct en mocht ik haar zelfs optillen.
Ga nu hun kattenbakken even goed schoonmaken en ze eten geven.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 16:00

Ik lees net trouwens een tip van iemand die de hond oordruppels geeft. Hier worden ze wat dovig van en horen ze dus niet alles meer. Wel in overleg met de da natuurlijk.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:01

Mijn kitten vind het reuze interessant. Hij rent steeds van het ene raam naar het andere om het allemaal goed te kunnen bekijken. Ook de harde klappen doen hem niks. Ben benieuwd hoe hij om 12 uur reageert. Het is overigens de eerste keer vuurwerk voor de kat.
Paard reageert er ook absoluut niet op.

Resfeber
Berichten: 4167
Geregistreerd: 24-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:04

Mijn kat was altijd hysterisch aan het doen met vuurwerk.
Nu ligt hij al heel de dag boven onder het bed te slapen. Volgensmij is hij dit jaar een beetje doof geworden. :=

Anoniem

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:08

Binnen zijn ze rustig, buiten staan 2 naar boven te kijken en 1 blaft af en toe even, van echt harde knallen schrikken ze wel, de andere hond wil niet naar buiten.
Ze hebben vandaag een 'tuindagje' ze knallen zoveel al de hele dag dat ik niet met ze ga wandelen nu.

Shaar

Berichten: 9184
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Olderchurch a/d Asshole

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:10

Ik heb 2 katten en hier knalt het de hele dag door. Moet zeggen dat ze helemaal niet zo bang zijn. Van huis uit ben ik dat anders gewend, thuis hadden we altijd erg bange katten. Die van mij gaan zelfs gewoon op het balkon zitten en zitten er tijdens de hardste knallen nog steeds :+