Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 04:12

Die zal voor het raam liggen kijken naar het luchtspektakel :D
(Maya, de hond :+ )

Annemun
Berichten: 146
Geregistreerd: 30-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 07:54

Mijn hond is bang van hoesten en de hik van mensen, maar van vuurwerk absoluut niet }:0
We hadden het geluk dat toen hij pup was we op vakantie 5 avonden achter elkaar een vuurwerkshow op het strand hadden, dan ging hij gezellig mee. Dus voor hem is het nu, 12 jaar later, nog heel normaal. Hij gaat ook gewoon mee naar buiten als de klok 24.00 uur heeft geslagen.
Ik weet dus wel dat die pup fase heel belangrijk kan zijn voor hoe hij de rest van zijn leven ergens mee omgaat. Maar waar die angst voor hoesten vandaan komt, we weten het nog steeds niet :P

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:04

Mijn honden slapen of zitten op de bank naar buiten te kijken.

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:56

mijn hond reageert niet heel extreem angstig, maar vind het wel heel spannend. Wij zorgen dat er de hele dag iemand thuis is.
Helaas moet iedereen de hele dag werken, dus ik neem haar mee naar mijn werk (dierenwinkel) en zet haar aan de balie (zo kan ik haar in de gaten houden) vast of gaat in een bench in het magazijn.
Zo is ze in de avond mentaal heeel moe, en zal ze voor de rest niet zo veel meer meekrijgen :-)

Ik ga haar wel van T.A.P nervositeit druppels geven (homeopathisch), dat doe ik eigenlijk vanaf de kerst zodat het tijd genoeg heeft om in te werken, en dat geeft haar net wat meer ondersteuning :-)
Ook heeft ze een tundershirt aan.
Liever voorkomen dan genezen (is nog een jonge hond)

Mijn vorige hond moest ik chemische middelen geven om hem rustig te houden, daar ben ik geen grote voorstander van, tenzij het niet anders gaat ;-)

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:57

nathalie_v schreef:
Mijn vorige hond moest ik chemische middelen geven om hem rustig te houden, daar ben ik geen grote voorstander van, tenzij het niet anders gaat ;-)


Wat voor middelen waren dit. Is het heel schadelijk, of valt het mee?
Ik wil dit nog even in mijn achterhoofd houden voor onze bejaarde teef :Y)

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:00

1 is heel bang en bivakeerd onder een bed
De andere zit de hele tijd voor t raam te kijken

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:04

Dat was het middel Vetranquil
Let wel op dat je hier op tijd mee begin (liefst een dag van te voren, zodat de hond nog geen stress heeft omdat het middels anders niet zo goed werk (hond gaat er dan heel hard tegen vechten, omdat het stress niveau al heel hoog is ;-) )

Het is zo dat de hond het wel hoort , maar niet meer reageert. (soort spier ontspanner) hierdoor blijf jij ook rustiger (is een soort cirkel, hond onrustig, jij onrustig, hond nog onrustiger etc..)
De hond zal het dus nog wel eng vinden, maar niet meer zo heftig reageren.

edit: alleen te verkrijgen bij de dierenarts. Maar als je de situatie uitlegt zal je het wel meekrijgen ;-)

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:25

Spierverslappers raad ik ten zeerste af. Veel honden zullen het juist alleen maar enger vinden doordat ze zich niet optimaal voelen maar wel weg willen. Kalmeringsmiddelen prima, spierverslappers niet doen!

Ziviaantje

Berichten: 723
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:34

nathalie_v schreef:
Dat was het middel Vetranquil
Let wel op dat je hier op tijd mee begin (liefst een dag van te voren, zodat de hond nog geen stress heeft omdat het middels anders niet zo goed werk (hond gaat er dan heel hard tegen vechten, omdat het stress niveau al heel hoog is ;-) )

Het is zo dat de hond het wel hoort , maar niet meer reageert. (soort spier ontspanner) hierdoor blijf jij ook rustiger (is een soort cirkel, hond onrustig, jij onrustig, hond nog onrustiger etc..)
De hond zal het dus nog wel eng vinden, maar niet meer zo heftig reageren.

edit: alleen te verkrijgen bij de dierenarts. Maar als je de situatie uitlegt zal je het wel meekrijgen ;-)



Hou er rekening mee dat de hond door deze middelen alleen maar angstiger wordt. Ieder jaar zullen ze er nog banger voor zijn. Ze maken het namelijk gewoon allemaal mee, het geluid komt gewoon door, alleen kunnen ze niet meer reageren... Door veel dierenartsen wordt het gelukkig niet meer gegeven...

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:41

Mijn hond doet altijd alsof hij de wereld aankan, maar eigenlijk is hij een enorme schijtlaars :')
Bij Oud & Nieuw is hij dan ook doodsbang en durft hij niet achter de bank vandaan te komen tot het echt volledig voorbij is. Best sneu, maar wat doe je eraan.. Ook bij uitlaten daarna zit hij nog net niet in je jas.
De kat vind het ook behoorlijk spannend, maar die is er veel minder bang bij.
Vroeger had ik konijnen, maar die leken het niet eens te horen. Zaten rustig op een strootje te knabbelen :+

Ik ken overigens iemand die haar hond een slokje Jenever gaf bij Oud & Nieuw. Heeft wel geholpen, hond lag de hele avond plat :+

Ziviaantje

Berichten: 723
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:45

Mijn jongste hond boeit het niet, mijn oudste hond is vanaf pup afaan al erg geluidsgevoelig, ook voor machines, vrachtwagens enz. ...Vuurwerk en onweer was altijd een ramp, hoe ik het ook "volgens de boekjes" deed. Tot ik een tip las op internet van een fokker die haar honden melatonine gaf. Ze gaf een nogal hoge dosis in mijn ogen... Ik ben begonnen met 1 tabletje van ik geloof 5 mg (gewoon het standaard tabletje bij de drogist vandaan). Ik ben wel op tijd begonnen (vanaf dat er regelmatig afgestoken wordt). Honden worden er niet slaperig van maar laten alles meer "over zich heen komen". Met oud en nieuw gaf ik 2 tabletten. Ieder jaar werd de angst minder en minder. Inmiddels is ze 7 1/2 jaar en ik geef nu nog niets... Pas met oud en nieuw. Als er nu een knal komt schik ik meer dan zij :D Ze ligt er ontspannen bij met oud en nieuw... Ik ben wel altijd gewoon thuis met de honden. Ik heb al vele mensen deze tip gegeven en tot nu toe alleen maar positieve reacties. Het is wel zo hoe langer de hond al angstig is, hoe langer het duurt. Maar ieder jaar wordt het minder...

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:14

vetranquil is een geweldig middel als je je hond rustig moet houden na bijv. een operatie aan zijn gewrichten terwijl hij eigenlijk vol energie zit en daardoor niet kort te houden is zonder dat het problemen geeft.

Vetranquil is een middel waar je bij vuurwerk angst NIET naar moet grijpen. Tenzij je totaal geen andere kant meer op kan maar dan zou ik gaan voor een pension buitenaf waar de hond niet zonder goed aangelijnd te zijn en wel op omheind terrein uitgelaten wordt (dubbele zekerheid) en verder in een kennel opgesloten zit.

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:17

al mijn dieren zijn er niet bang voor hond schrok bij zijn eerste jaar wel even maar gewoon geen aandacht aan gegeven en iets lekkers gegeven toen hij rustig lag prima gewerkt

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:42

Ziviaantje schreef:
Tot ik een tip las op internet van een fokker die haar honden melatonine gaf. Ze gaf een nogal hoge dosis in mijn ogen... Ik ben begonnen met 1 tabletje van ik geloof 5 mg (gewoon het standaard tabletje bij de drogist vandaan). Ik ben wel op tijd begonnen (vanaf dat er regelmatig afgestoken wordt). Honden worden er niet slaperig van maar laten alles meer "over zich heen komen". Met oud en nieuw gaf ik 2 tabletten. Ieder jaar werd de angst minder en minder. Inmiddels is ze 7 1/2 jaar en ik geef nu nog niets... Pas met oud en nieuw.


5mg, jeetje wat een dosis! Dan lig ik zelf echt helemaal plat hoor. Ik slaap met 1mg al binnen een half uur. 5mg is ook niet de normale drogist dosis, dat zijn pilletjes van 0,1mg. Bedoel je dan misschien dat je 0,5mg gaf?
Wel interessant, misschien dat ik dat wel probeer maar dan moet ik wel echt de goede dosis weten! Hoe laat geef je dit dan? En geef je dan de time-release tabletjes zodat het de hele dag wat afgeeft?

TheNovelist

Berichten: 1504
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:44

Mijn kat trekt zich er niks van aan.
Hij is is nu 3,5 jaar en ik heb hem toen hij 2,5 jaar was opgehaald op 31 december. Ben gelijk die avond bij hem gebleven om te kijken of hij het eng vond. Maar hij sliep gewoon lekker veder.
Heb nu wel een pup van 6 maanden. Dus ik zie wel hoe hij reageerd :)

Ziviaantje

Berichten: 723
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:34

Sassol schreef:
Ziviaantje schreef:
Tot ik een tip las op internet van een fokker die haar honden melatonine gaf. Ze gaf een nogal hoge dosis in mijn ogen... Ik ben begonnen met 1 tabletje van ik geloof 5 mg (gewoon het standaard tabletje bij de drogist vandaan). Ik ben wel op tijd begonnen (vanaf dat er regelmatig afgestoken wordt). Honden worden er niet slaperig van maar laten alles meer "over zich heen komen". Met oud en nieuw gaf ik 2 tabletten. Ieder jaar werd de angst minder en minder. Inmiddels is ze 7 1/2 jaar en ik geef nu nog niets... Pas met oud en nieuw.


5mg, jeetje wat een dosis! Dan lig ik zelf echt helemaal plat hoor. Ik slaap met 1mg al binnen een half uur. 5mg is ook niet de normale drogist dosis, dat zijn pilletjes van 0,1mg. Bedoel je dan misschien dat je 0,5mg gaf?
Wel interessant, misschien dat ik dat wel probeer maar dan moet ik wel echt de goede dosis weten! Hoe laat geef je dit dan? En geef je dan de time-release tabletjes zodat het de hele dag wat afgeeft?


Dat zal het wel zijn :P Gewoon 1 tabletje. Zoals ik al zei weet ik niet uit mijn hoofd hoeveel mg dat is :+

Ziviaantje

Berichten: 723
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:36

Heb ff gekeken, inderdaad 0.1 mg. Time release is wel handig! Zelf heb ik de simpele... geef ik er 2, hooguit 3 op de dag zelf , verspreid over de dag.

nee123
Berichten: 882
Geregistreerd: 30-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:48

De katten van mijn oma (op boerderij) die zijn eigenlijk ook van ons, maar ja, die zijn niet in huis dus ik weet niet hoe ze reageren. We hadden een NewFoundlander, die stond altijd binnen weet ik nog wel die was geloof ik best druk. Ik denk dat de katten het niet erg vinden, alleen zijn er ook kittens wat ik wel een beetje zielig vind..maar ze kunnen gelukkig wel in een schuur komen, is denk ik wat minder eng. En als mijn haflinger ook in de stal staat, zijn ze niet alleen ;P

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:54

Een van mijn katten vond het op de flat nog prachtig, al die lichtjes - daar kreeg ze de knallen niet zo van dichtbij mee. Vorig jaar voor het eerst in huis, en daar vond ze al die knallen toch niet zo leuk - zaten ze de hele avond bij mij onder een dekentje op de bank. De andere kat vindt 't helemaal niks en kruipt het liefste onder het bed. Voor haar laat ik in de kamer waar ze kan schuilen ook het licht en de radio aan.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 01:49

Over Vetranquil zijn heel interessante artikelen te lezen op internet hierover, het is namelijk pure dierenmishandeling om dieren met vuurwerkangst dit te geven. Het verlamt ze min of meer (verslapt de spieren), maar de dieren maken alles mee en het geluid wordt ook nog eens versterkt. Bij de Uni Utrecht is dit fenomeen bekend en geen fatsoenlijke dierenarts zal dit middel nog voorschrijven bij vuurwerkangst. Er zijn wel andere middelen te krijgen die hiervoor wel geschikt zijn en je hond ook werkelijk rust geven.

Hieronder een artikeltje dat ik zonet even van internet geplukt heb van vorig jaar:

Citaat:
Hond lijdt door vuurwerk en medicijngebruik tijdens jaarwisseling
vrijdag 28-12-2012 08:22
Dit is een origineel bericht van Hondenbescherming
Den Haag, 28 december 2012

Oud en Nieuw betekent champagne en vuurwerk. Feest dus voor veel mensen, maar niet voor honden, die vaak vreselijk bang zijn. En niet zonder reden, omdat vuurwerk levensgevaarlijk is voor honden. Om ernstige incidenten te voorkomen, roept de Hondenbescherming iedereen die vuurwerk gaat afsteken op om rekening te houden met dieren. 'Gooi alstublieft geen vuurwerk naar honden of naar andere dieren en gooi geen vuurwerk achteloos op terreinen, in tuinen e.d., waar dieren kunnen zitten', aldus woordvoerder Just de Wit. 'Iedereen die gehoor geeft aan deze oproep wil ik hierbij namens alle honden alvast hartelijk danken', aldus de Wit.

Daarnaast wil de Hondenbescherming hondenbezitters die hun toevlucht nemen tot medicijnen om hun honden te kalmeren, waarschuwen. Er wordt namelijk helaas door veel dierenartsen nog steeds een medicijn voorgeschreven met als werkzame stof acepromazine. Dit medicijn lijkt echter de geluidsgevoeligheid te vergroten, terwijl het dier zijn angst niet meer kan uiten, omdat het medicijn de spieren verslapt.

'Het medicijn is bijvoorbeeld bekend onder de merknaam 'Vetranquil'. Hondenbezitters denken vaak dat het fantastisch werkt omdat ze niets aan hun hond meer zien. Wanneer de geluidsgevoeligheid door het medicijn wordt vergroot, lijdt de hond echter wel degelijk. Terwijl hij dit niet kan uiten', aldus Just de Wit van de Hondenbescherming. 'Bijzonder hondonvriendelijk!'

Uit onderzoek komt naar voren dat een groot aantal dierenartsen nog altijd acepromazine voorschrijft bij vuurwerkangst. Indien u als hondenbezitter dit middel krijgt voorgeschreven, weiger dit dan resoluut. Indien medicijngebruik nodig is overleg met uw dierenarts over alternatieve medicijnen.

Om de hondenbezitter en zijn hond enigszins op weg te helpen om deze knallende avond door te komen, staan op de website van de Hondenbescherming (hondenbescherming.nl) een groot aantal tips en adviezen.

We hopen dat met onze oproep en onze tips de hondenbezitters en de honden de jaarwisseling goed doorkomen en wensen alle honden en hun baasjes een gezond 2013 toe!

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:40

Hmmmm... Ik had eerder geplaatst dat mijn hond altijd een paar advocaatjes kreeg, maar dat ga ik nu maar niet doen. Mijn hond krijgt Rimadyl (pijnstiller/ontstekingsremmer) voor zijn artrose, de werkzame stof is carprofen, en daar mag absoluut geen alcohol bij. Carprofen versterkt de effecten van alcohol, niet handig dus.

Iemand ervaring met valeriaan (bij kat en hond, en evt. het effect als er ook pijnstilling wordt gegeven)?

Edit: valeriaan en Bach Rescue kunnen ook niet lees ik net, omdat de middelen zijn geconserveerd in alcohol. Dan maar geen middeltjes geven en kijken wat er gebeurt...
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 28-12-13 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:42

Mijn hond is er dol op.
Hij gaat altijd mee naar buiten om naar de 'mooie lampjes' te kijken.

Katten geven er niet veel om, muziekje op, tv aan, allebei vrij hard en die beesten zitten gewoon rustig.
Paard zou ik niet weten hoe hij reageert, maar de stalhouders houden ze in de gaten.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:49

Onze honden vinden het leuk en gaan voor het raam zitten om 00.00. :j

Samiyah

Berichten: 5867
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Groningen

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:53

Ik heb mijn kat nog maar 3 maanden dus het is afwachten hoe ze reageert... Over het algemeen is ze niet snel onder de indruk dus ik denk dat het wel goed komt. :)

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:03

Wij hebben 3 honden en ze reageren allemaal anders. De een zit op de vensterbank naar buiten te kijken. Hij vind het geweldig. De ander maalt er buiten niet om, maar binnen blaft hij als hij nu vuurwerk hoort (op oudjaard is het zo veel dat hij niet meer blaft nu is het gewoon heel stil en schrikt hij van het geluid) de ander is heel bang die geven we bach rescue remedy en wilt de dagen er voor liever alleen gauw voor de deur zijn behoefte doen.