Gekke ouwe poes!!!

Moderators: Duhelo, MirandaT, Essie73, Ods

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Zilfstar

Gekke ouwe poes!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 14:28

Al 14 jaar hebben wij onze zwarte huiskamer- en tuinpanterin. Ze kwam als proppie van 3 weken oud bij ons nadat haar moeder doodgereden was en de eigenaren van die mamapoes zich geen raad wisten met het jonge grut (ze wisten niet eens dat ze een nest had). Ik heb onze Desdamona dan ook met de fles groot gebracht. Ze sliep in een soort hangmatje op mijn buik om warm te houden, kreeg hoe-ben-ik-een-poes lessen van onze andere volwassen poes en de nodige snuffels en likken van onze Duitse herder die een aantal jaar erna overleed.

Nu is ze altijd eigenzinnig geweest en gebleven, tot heden toe. Kwam altijd gezellig op bed erbij liggen al ik 1 van mijn kids borstvoeding gaf, heeft bij de jongste mij bijgestaan tijdens de weeën (zat echt naast me), ving muizen voor me die ze dan binnen los liet en die ik dan weer mocht gaan vangen (ennnnn bedankt :P ) en heeft beide kids met veel beleid, dosering en zelfkennis in stapjes bijgebracht wat een poes was en vooral dat er in die poezelige poot scherpe nageltjes verstopt zitten die, als je niet oppast als je later groot bent, gevaarlijk uit zouden kunnen halen (al heeft ze de kids nog nooit een diepe kras gegeven, Mij wel :Y) )

7 jaar geleden kwam onze laatste grote uitbreiding van het gezin: de HOND. Een zwarte labrador met zijn hart op de juiste plaats en erg gek op onze poezen. Desdamona heeft het ons nooit vergeven en kwam nooit meer beneden bij ons zitten op de bank. Ze was boven of buiten maar nooit in de woonkamer. Die hond heeft ze inmiddels wel getraind. Zij gaat voor het kattenluik zitten en wacht tot de hond beweegt. Komt hij echt in beweging als in "opstaan" dan peert ze hem door het luik. Hond weet dus inmiddels dat hij geen kans maakt en laat haar met rust.

Nu is zij het laatste jaar onze enige poes nog maar en ze is dus inmiddels 14. We merken de afgelopen maanden dat ze steeds vaker binnen zit in de woonkamer! En was dat eerst nog hoog in de klimpaal of op de eettafel.... inmiddels zit ze 's avonds vaak bij ons op de bank, loopt rondjes over de salontafel of drentelt voorbij de hond. Die dan dus diep zucht omdat hij weet dat ie geen kans heeft even lekker te neuzen.

Maar... gisteren zat ze dus op de salontafel en kwam de hond neuzen en stond ze dat toe. Ze gaf hem zelfs enkele speelse tikken op zijn neus. En nu kwam ik net van stal terug en tot mijn verbazing ligt de hond uitgebreid op de grond (vloerverwarming!) te maffen met de poes werkelijk 2 metertjes van hem vandaan OOK liggend op de grond!! En ja, ze deed het nog (en hield hem net een streng oog in de gaten)

Iemand ervaring met ouder wordende poezen dat ze zo van gedrag kunnen veranderen? Ze lijkt mij verder niet dement ofzo, weet alles nog te staan etc.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:39

Heel herkenbaar, onze kat is ook 14 en ook zij vertoont 'abnormaal' gedrag. Wij dachten in eerste instantie ook aan dementie, maar ze weet inderdaad alles nog te vinden, is niet verward etc.
Vroeger kwam ze nooit op schoot bijvoorbeeld, maar tegenwoordig vindt ze niks heerlijker dan op, naast of tegen iemand te liggen :Y) . We zien ook dat onze andere kat er sterk op reageert, zij valt de andere helaas steeds vaker aan. We gaan er dus vanuit dat het vanuit het ouder worden is, misschien omdat ze zwakte toont en daarom gezelschap opzoekt? Dat zou ook verklaren waarom onze andere kat steeds aanvalt..

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:40

Hier heb ik er ook zo een rondlopen.
We hebben onze Poezemien (oma heeft de naam bedacht :+ ) van het asiel, ze was zwaar mishandeld geweest en wij gunden haar een goed en lief tehuis voor haar laatste jaren. Tegelijk met haar hadden we ook een andere kat meegenomen. Helaas na 3 jaar is Siebert (de andere kat) overreden. Toen we na 2 maanden een kitten in huis haalden was het oorlog..
Poezemien die altijd bij ons op schoot lag, je overal volgde, zelfs los mee ging wandelen. In een keer was ze verdwenen, als de kleine en Poezemien elkaar tegenkwamen begon Poezemien volop te brullen en uit te halen.
Ze kwam nooit meer binnen en dus gaven we het eten maar in de garage.
Zo is dat zo'n 3 kwart jaar doorgegaan. En toen trof ik 's-ochtends ineens een Poezemien aan die met de kleine aan het spelen was..

Dus ja, in mijn geval kan je idd zeggen dat oudere katten in een keer om kunnen slaan :+

Zoë, nog steeds m'n kleine lieverd.
Je word nooit vergeten. Veel te vroeg van ons afgenomen..
19.10.2001 - 03.08.2009

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie