Kat eet niet. Tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:53

Voor nu dwangvoeren! Per direct! Katten MOETEN blijven eten. Na een aantal dagen niet eten treedt levervetting op en vervolgens de dood. Zorgen dus dat je er vandaag iets van voer in krijgt

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:01

annepardoes, ze zit op dit moment bij de DA met de kat. Dus ze kàn nu niet "per direct" dwangvoeren. Bovendien eerst maar eens erachter komen wat hij heeft, waarom hij niet wil eten en zo ziek is.

Overigens ben ik wel eens met iedereen dat een kat moet eten omdat het zijn dood kan betekenen als hij niet eet. Eten is belangrijker dan drinken bij katten.

Echter, ik heb nu 5 keer meegemaakt dat een kat met acuut nierfalen echt geen eten binnen hield. Bij alle katten was het nierfalen in dusdanig ver stadium dat ze niet meer te redden waren, alleen toonden die katten niet eerder dat ze ziek waren. Dan heeft dwangvoeren echt geen zin meer... Daarom adviseer ik nu "wacht even zijn bloedwaarden af".

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:25

Agossie: je begrijpt toch ook wel dat ik met per direct het niet op de seconde bedoel maar in ieder geval zo snel mogelijk. Daarnaast zeg ik dat ze in ieder geval nu moet dwangvoeren. Verder noem ik nergens iets over niet verder laten onderzoeken wat de kat heeft. Ik heb nu enkel een noodzakelijke tip gegeven.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:37

Een tip die velen al gegeven hebben, maar waar ik niet helemaal achter sta. En dat mag.
Ik spreek helaas uit ervaring.

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:09

Agossie schreef:
Een tip die velen al gegeven hebben, maar waar ik niet helemaal achter sta. En dat mag.
Ik spreek helaas uit ervaring.


Vanwaar sta je daar niet achter?

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:22

Niet helemaal. Dat is wat anders dan helemaal niet.

Omdat ik 5 katten heb moeten laten gaan aan acuut nierfalen. Eén daarvan hebben we, zoals iedereen zei, gedwangvoederd. Na 3 dagen kwam ALLES er uit, echt alles, het dier is drie dagen zo ontzettend ziek geweest, kots misselijk en wij maar eten erin pompen. Uiteindelijk bleek hij dus nierfalen te hebben en had het dwangvoeren echt niet meer uitgehaald. Hij zou toch nooit meer beter worden. Mijn moeder en ik hebben nog steeds spijt van het dwangvoeren, omdat we het dier veel lijden hadden kunnen voorkomen.
Daarna heb ik zelf ook 4 katten gehad die het hadden. Die aten ook niet meer, omdat ze kotsmisselijk waren. Ik heb nooit meer zo gedwangvoederd als toen en ik ben daar heel blij om geweest. Overigens nooit langer mee laten lopen dan 3 of 4 dagen.
Pas als je zeker weet dat het dier niet toch al ten dode is opgeschreven, en het ligt niet aan zijn nieren, ja, dan zou ik wel wat gaan proberen, maar eerst dit uitsluiten.

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:29

Agossie schreef:
Niet helemaal. Dat is wat anders dan helemaal niet.

Omdat ik 5 katten heb moeten laten gaan aan acuut nierfalen. Eén daarvan hebben we, zoals iedereen zei, gedwangvoederd. Na 3 dagen kwam ALLES er uit, echt alles, het dier is drie dagen zo ontzettend ziek geweest, kots misselijk en wij maar eten erin pompen. Uiteindelijk bleek hij dus nierfalen te hebben en had het dwangvoeren echt niet meer uitgehaald. Hij zou toch nooit meer beter worden. Mijn moeder en ik hebben nog steeds spijt van het dwangvoeren, omdat we het dier veel lijden hadden kunnen voorkomen.
Daarna heb ik zelf ook 4 katten gehad die het hadden. Die aten ook niet meer, omdat ze kotsmisselijk waren. Ik heb nooit meer zo gedwangvoederd als toen en ik ben daar heel blij om geweest. Overigens nooit langer mee laten lopen dan 3 of 4 dagen.
Pas als je zeker weet dat het dier niet toch al ten dode is opgeschreven, en het ligt niet aan zijn nieren, ja, dan zou ik wel wat gaan proberen, maar eerst dit uitsluiten.


Ah ha vandaar. Dat maakt het wel duidelijk. Begrijpelijk.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:33

Ik mocht juist willen dat ik er eentje wel gedwangvoederd zou hebben dan was ze er nu nog geweest, die wilde ook niet meer eten maar had niks te maken met nierfalen bleek achteraf. Helaas was het al te laat omdat ik toen nog niet beter wist.... Kan er nog steeds wakker over liggen en is al 7 jr geleden.
Je moet ze niet overvoeren maar er moet wel wat in.

Hopelijk heeft TS straks goed nieuws, de duimen draaien hier voor poezel....

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:38

Wat zei de DA? Y;(

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 01:21

Even een kort bericht vanaf telefoon;
Er is bloed afgenomen, maandag of dinsdag krijg ik de uitslag. Pas dan weet ik meer over de waardes van nieren en lever etc.
Dit weekend moet ik hem dwangvoeren en medicatie toedienen. Ik hoop dat hij het eten zelf weer oppakt.
Dit is niet goed voor onze relatie ook want inmiddels gromt hij naar me terwijl het altijd de meest aanhankelijke kat was. Niet tof. Hij klaagt ook, hij lijkt zich nu wel echt beroerd te voelen.

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 01:48

Probeer toch eens dit. Kook een kippenpoot met wat rijst en een heel klein beetje zout in ruim water zolang tot de rijst pap is en de kip overgaar. Ontbeen de kippenpoot en prak het vlees door de rijst. Dit is iets dat onze zieke katten vrijwel altijd wel wilden eten.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 01:56

Agossie schreef:
Omdat ik 5 katten heb moeten laten gaan aan acuut nierfalen. Eén daarvan hebben we, zoals iedereen zei, gedwangvoederd. Na 3 dagen kwam ALLES er uit, echt alles, het dier is drie dagen zo ontzettend ziek geweest, kots misselijk en wij maar eten erin pompen. Uiteindelijk bleek hij dus nierfalen te hebben en had het dwangvoeren echt niet meer uitgehaald. Hij zou toch nooit meer beter worden. Mijn moeder en ik hebben nog steeds spijt van het dwangvoeren, omdat we het dier veel lijden hadden kunnen voorkomen.
Daarna heb ik zelf ook 4 katten gehad die het hadden. Die aten ook niet meer, omdat ze kotsmisselijk waren. Ik heb nooit meer zo gedwangvoederd als toen en ik ben daar heel blij om geweest. Overigens nooit langer mee laten lopen dan 3 of 4 dagen.
Pas als je zeker weet dat het dier niet toch al ten dode is opgeschreven, en het ligt niet aan zijn nieren, ja, dan zou ik wel wat gaan proberen, maar eerst dit uitsluiten.


Wat een rotverhaal agossie.
Ik weet niet of hij misselijk is. Ik heb nu twee keer een kleine portie erin gekregen en dat heeft hij vooralsnog niet uitgespuugd. Hij lijkt wel echt beroerd nu. Ik twijfel ook of hij drinkt dus ik ga hem morgen ook water toedienen.

Ik zit te denken of het niet beter is hem toch op te laten nemen en door een sonde te laten voeden, want hij vergeeft me dit echt nooit ;(

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 02:04

Lastig dit, wij hebben een keer moeten dwangvoeren en dat was ook geen succes. en de sonde hij had toen echt zon ballon van vocht in zn buikje. maar ja ehm beter dat hij thuis als in een kliniek. en de sonde is dus niet altijd goed als je nog niet weet wat er is. Erg vervelend misschien kijken wat kat zelf aangeeft en daar in meefgaan en het weinig wat je er in krijgt voerspuit volhouden. Telkens kleine beetjes ook niet te vaak 2 uur er tussen en kijken of er wat in wil

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 10:35

Ik ben al lang blij met ieder beetje dat erin komt ja.

Poes lijkt zich iets happier te voelen. Hij kwam vanmorgen weer even een aai halen en zit zich nu te wassen op zijn favoriete plekje. Hij lijkt iets aangesterkt dus.

mooney1

Berichten: 1434
Geregistreerd: 20-10-08
Woonplaats: Stellendam

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:38

Misschien kun je de brokjes wat weken in water? krijgt ie gelijk wat vocht binnen. Of wat verse vis koken?

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 10:40

Ik heb a/d van de dierenarts meegekregen. Dat prak ik in een spuitje en dat krijgt hij binnen.
Ik ben helaas het punt van hem overhalen met 'lekkere' dingen voorbij.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:45

Onze da neemt een dier dat er zo slecht aan toe is en dat is een kat na zoveel dagen niet eten, altijd op in haar praktijk. Al is het alleen maar om het dier nog beter te beoordelen. Rekeningen schrijven valt altijd heel erg mee, meestal rekent ze geen "ligdagen".

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 10:47

Hebben we het over gehad idd, maar kat is een stresskip en thuis is hij toch rustiger vandaar dat we afgesproken hebben dat ik eerst dit dwangvoeren ga proberen.
Zou dat niet lukken/ werken zouden ze hem alsnog opnemen en een sonde aanbrengen.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:55

Jammer dat de praktijk zelf geen bloed onderzoeken kan doen en de uitslag zo lang op zich laat wachten. Dat was bij ons in de praktijk ook het geval. Wij hebben daarom altijd geadviseerd om te dwang voederen of het moet er weer uitkomen. Verder aan het infuus dagelijks. Hier gingen de katten wel gewoon naar huis daar de stress niet ten goede komt van het herstel. Twee dagen zonder eten kan voor een kat al fataal worden.

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:01

Balen ook dat je zo lang op de resultaten van het bloedonderzoek moet wachten.

Ik heb 2 jaar geleden ook zo met mijn kat bij de dierenarts gezeten... Hij wilde niet eten maar zag er verder super gezond uit. Normaal gesproken als ze nierfalen hebben, wordt de vacht ook dof en vettig, maar dit had mijn kat niet.
Toch een bloedonderzoek laten doen, want ik vertrouwde het niet. Een kwartiertje moeten wachten op de uitslag... En toen bleek dat hij toch nierfalen had. Gelijk de behandeling gestart. Aan het infuus voor te spoelen, een aantal dagen en daarna speciaal voer en waterfonteintjes aangeschaft om het drinken te bevorderen. Een tijdje leek het beter te gaan, maar hij kreeg na een paar maanden een terugslag en was een hoopje ellende. Ook ik heb gedwangvoedert, maar het werd niet beter. Op een gegeven moment stopte hij ook met drinken. Toen heb ik afscheid genomen van mijn kleine vriendje en hem in laten slapen.

Ik hoop voor jou dat het dit niet is! Veel sterkte.

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:06

Goed dat de kat zich al een klein beetje beter lijkt te voelen. Dwangvoederen is niet leuk, maar ja, het is nu van levensbelang dus jammer dat poes even boos is enzo, het moet gewoon. Ik snap je gevoel wel, helaas is er weinig keus. Succes ermee!

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:30

Ik krijg altijd direct de uitslag van mijn DA... Jammer dat je nu moet wachten, maar fijn dat hij wat heeft binnengekregen en dat hij wat actiever leek. Ik hoop echt zo dat de nierwaardes van jouw lieverd goed zijn, hoor...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:46

Goof schreef:
Ik ben al lang blij met ieder beetje dat erin komt ja.

Poes lijkt zich iets happier te voelen. Hij kwam vanmorgen weer even een aai halen en zit zich nu te wassen op zijn favoriete plekje. Hij lijkt iets aangesterkt dus.


Fijn! Goed doorgaan hoor met voeren, kan namelijk ook heel goed zijn dat hij zich daardoor nog slechter is gaan voelen!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:08

Goof schreef:
Hebben we het over gehad idd, maar kat is een stresskip en thuis is hij toch rustiger vandaar dat we afgesproken hebben dat ik eerst dit dwangvoeren ga proberen.
Zou dat niet lukken/ werken zouden ze hem alsnog opnemen en een sonde aanbrengen.


Hoop dat dat doorzet.
Als je wel dwangvoert, liever 40 x op een dag 1 klein beetje dan in 1 x proberen er hele maaltijd in te duwen.
En als het blikje is wat je geeft, niet direct uit de koelkast, even pingen in de magnetron.
Paar seconden maar, dan is het warm / lauw en ruikt ook veel lekkerder en smaakt beter.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 19:46

Ik doe ook niet meer dan 1 spuitje per keer. Als het erin zit is het klaar.

Helaas kwam zijn laatste maaltijd net er meteen weer uit.... :(