Wie heeft hier ervaring met wilde duiven?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Wie heeft hier ervaring met wilde duiven?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 14:38

Dag Bokkers! Ik zet net op mijn kamer te studeren tot mijn moeder opeens binnenkwam "kom snel, ik heb een duif hier!". Het beestje zag er erg verzwakt uit, heel mager en ademende heel vreemd. Mama heeft meteen geprobeerd om het dier wat drinken te geven, maar dat wou ze niet. Toen zag ik dat ze iets in haar bek had zitten, het bleek een te grote eikel te zijn die ze niet kreeg afgeslikt! Gelukkig zat aan de eikel nog een klein steeltje en kon ik hem zo uit haar keel halen met een pincet, wat een opluchting! Ze heeft erna meteen een paar slokken gedronken en nu aan het slapen. Volgens mij stak dat ding al een paar dagen in haar keel aangezien ze zo mager en verzwakt is.. Dus nu gaan wij voor haar zorgen tot ze weer op eigen krachten is.
We hebben net al naar het Natuurhulpcentrum in Opglabeek gebeld, maar ze weigeren hulp zolang we die duif niet naar hun brengen. Lekker zeg, het Natuurhulpcentrum is voor ons een uur rijden en mijn beiden ouders hebben hier geen tijd voor.

Dus nu ben ik naar hier gekomen, heeft iemand van jullie Bokkers ervaring met wilde duiven? Wat eten ze? Mijn opa gaf vroeger aan zijn parkieten altijd paneermeel gemixt met een hardgekookt ei, kunnen duiven dit ook eten?
Alvast bedankt!

Het arme beest in kwestie :(
Afbeelding

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Wie heeft hier ervaring met wilde duiven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:40


KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:41

Je kunt bij de dierenwinkel Grof Duivenvoer halen, of Tortelduivenvoer. Houtduiven zoals deze zijn ZEER stressgevoelig en kunnen het in stress-situaties gauw begeven. Heb je geen vogelopvangcentrum in de buurt? Je kunt het dier ook door de Dierenambulance laten ophalen.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Wie heeft hier ervaring met wilde duiven?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 14:49

Ze is nu bij mij op mijn kamer, ver weg van de honden en ik studeer in stilte dus hier heeft ze rust. Ik heb ook een handdoek over de mand gelegd. Ze slaapt nu gewoon, net nog even gecheckt :). Ik hoop natuurlijk wel dat ze het haalt..
@KootMiraDrum neen, het dichtstbijzijnde centrum is dat in Opglabbeek en dat is dus een uur rijden, en hier in België hebben we geen dierenambulance..

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Wie heeft hier ervaring met wilde duiven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:05

Even bij de dierenwinkel duivenvoer halen mag ook best wat minder grof zijn. Kan je ook wat verder in de snavel schuiven. Duiven zijn vrij goed op te peppelen. Zet hem lekker warm weg. Heb je eventueel een rode lamp thuis? als ze warm staan hoeven ze daar geen energie voor te gebruiken. En vaak gaan ze dan ook sneller weer eten en kunnen ze de shock ook te boven komen.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:09

In de Aveve kan je duivenvoer kopen (is niet duur) en vogels relaxen het gemakkelijkst op een rustige, donkere plek.

Ergens vind ik het wel logisch hoor van Opglabbeek, wij hebben daar laatst ook een jonge egel afgezet en dit was voor ons ook meer dan een uur rijden. Ze kunnen moeilijk het hele land doorkruisen om dieren bij mensen te gaan ophalen, ze hebben het daar zelf al superdruk.

Succes met de vogel, goed van jullie dat je hem hebt opgevangen! :)

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:09

Ik had van de zomer 2 duiven van straat geplukt, 1 zat vol met veermijt en de andere was ontzettend verzwakt. En beide zijn binnen 2 dagen dood gegaan. Heel vaak kun je niks doen helaas. De mijne zat toen in een hele grote konijnen kooi zodat die kon gaan lopen.

playboysches

Berichten: 775
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:10

Ik heb een tijdje geleden ook een duif gevonden. Deze is toen opgehaald door de dierenambulance en naar een vogel opvang gebracht.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:14

Pb Nickeltje eens. Haar ouders hebben een dierenopvang en zij zijn gewend om ook wilde dieren/vogels op te vangen.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Wie heeft hier ervaring met wilde duiven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:28

we hebben hier sinds 1999 wilde duiven die hier het hele jaar bijna door zitten, zelfde soort,maar ook andere. Ik heb in de jaren ook menig duif opgevangen alleen woon ik niet bij jouw in de buurt denk ik anders had je hem gerust mogen brengen. Wat ik je aanraad is de dierenambulance bellen,daar brengen ze hem weg naar een opvang met alle middelen die nodig zijn en rustige omgeving.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 15:41

Nogmaals: in België is er niets zoiets als een dierenambulance..
De duif heeft geen wondes of gebroken botten, en vanaf het moment dat die eikel eruit was ademde ze weer normaal en heeft ze zelfs meteen gedronken. Ze ligt in een mand met handdoeken en nog een handdoek erover om het donker te maken. Net nog eens even gecheckt, ze slaapt nu zelfs zo diep dat ze niet eens wakker wordt als ik het handdoek omhoog til, ze ademd nog dus ze is niet dood en haar positie is normaal, ze ligt niet in een rare houding of zo..
Mama gaat straks naar de Aveve even voer halen +:)+

Solleke_Noah schreef:
In de Aveve kan je duivenvoer kopen (is niet duur) en vogels relaxen het gemakkelijkst op een rustige, donkere plek.

Ergens vind ik het wel logisch hoor van Opglabbeek, wij hebben daar laatst ook een jonge egel afgezet en dit was voor ons ook meer dan een uur rijden. Ze kunnen moeilijk het hele land doorkruisen om dieren bij mensen te gaan ophalen, ze hebben het daar zelf al superdruk.

Succes met de vogel, goed van jullie dat je hem hebt opgevangen! :)


Neen, dat is logisch, ik verwacht ook niet ze de duif komen halen, maar ze weigerden zelfs om ons verdere instructies te geven over hoe we het dier moeten verzorgen. Ze zeiden letterlijk "als u die duif niet naar hier kunt brengen kunnen wij u ook niet helpen", lekker onbeschoft :')

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 15:42

Neonlight schreef:
Pb Nickeltje eens. Haar ouders hebben een dierenopvang en zij zijn gewend om ook wilde dieren/vogels op te vangen.


Zal ik doen :)

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:45

nee maar in belgie is er helemaal niks dan buiten de nederland bekende dierenambulance?ook niet iets van amivedi die je kan helpen of iets ? wat je kan proberen iedergeval is duivenvoer halen, hebben bijna alle dierenwinkels wel. Gewoon even voer is denk ik het beste, je kan vragen naar vitamines, die kan je vaak in het water doen, om zo even op te peppen. zorg vooral dat hij het niet te koud krijgt want dat kost ook energie om op te warmen, en kijk voor een plekje rustig waar hij niet gestoord kan worden.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Wie heeft hier ervaring met wilde duiven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:47


Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 15:48

In België moeten ze nog dierenrechten uitvinden :Y).
Nee nee, zo erg is het ook weer niet, maar als je België met Nederland vergelijkt staan jullie wel al een paar stapjes voor als het om dierenwelzijn aankomt..

We doen al het mogelijke om de duif terug op eigen kracht te doen komen, al blijft ze de hele winter bij ons, dat maakt niet uit :)

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:50

Snollygoster schreef:
In België moeten ze nog dierenrechten uitvinden :Y).
Nee nee, zo erg is het ook weer niet, maar als je België met Nederland vergelijkt staan jullie wel al een paar stapjes voor als het om dierenwelzijn aankomt..

We doen al het mogelijke om de duif terug op eigen kracht te doen komen, al blijft ze de hele winter bij ons, dat maakt niet uit :)


wat je ook kan doen hoe raar t ook klinkt,is krachtvoer halen is vaak eivoer gemengd met spul hebben ze vaak ook in dierenwinkels dat doe je door het voer

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:50

ik heb ook een wilde duif gehad, heel verzwakt. wij hebben toen de hondenren (buiten) met kippengaas helemaal afgewerkt en ze daar in gezet en dan gewoon duivenvoer bij de dierenspeciaalzaak gaan halen. een paar weken later was de duif weer in conditie en heb ik ze vrijgelaten heeft nog een paar maanden in de buurt gebleven en kwam nog wat eten halen. en daarna met een groep meegevlogen. kijk uit dat ze niet in shock zit, als ze 'slaapt' zonder wakker te worden kan het zijn dat ze gewoon in shock verkeert. zie je meestal aan de ademhaling, dan ademt ze heel snel en oppervlakkig

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Wie heeft hier ervaring met wilde duiven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:55

Heb ooit eens een wilde duif in de tuin gehad die niet meer kon vliegen. Die overleefde heel goed op geplette mais. Als je wat paardenvoer hebt en de dikkere stukjes er uit vist heb je ook duivenvoer :)

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 15:56

Mioux schreef:
wat je ook kan doen hoe raar t ook klinkt,is krachtvoer halen is vaak eivoer gemengd met spul hebben ze vaak ook in dierenwinkels dat doe je door het voer


Mijn opa mengde voor zijn parkieten altijd paneermeel met een hardgekookt ei, dus zoiets kan ik haar ook geven?

craiester schreef:
ik heb ook een wilde duif gehad, heel verzwakt. wij hebben toen de hondenren (buiten) met kippengaas helemaal afgewerkt en ze daar in gezet en dan gewoon duivenvoer bij de dierenspeciaalzaak gaan halen. een paar weken later was de duif weer in conditie en heb ik ze vrijgelaten heeft nog een paar maanden in de buurt gebleven en kwam nog wat eten halen. en daarna met een groep meegevlogen. kijk uit dat ze niet in shock zit, als ze 'slaapt' zonder wakker te worden kan het zijn dat ze gewoon in shock verkeert. zie je meestal aan de ademhaling, dan ademt ze heel snel en oppervlakkig


Ik denk niet dat het een goed idee is om haar buiten te zetten aangezien de tijd van haar jaar :'). Maar ik heb toch maar even voor de zekerheid over haar hoofdje gestreeld en dan doet ze haar ogen even open en slaapt ze weer in. Ze ademt wel normaal denk ik, het is niet abnormaal snel of traag.
Enig idee hoelang het duurt vooraleer ze weer wakker wordt?

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:58

hardgekookt ei zou ik alleen eigeel doen,paneermeel zou ik niet doen,je hebt in dierenwinkels ook speciaal voor vogels dat spul met extra vitamines erin,als je vraagt om eikrachtvoer weten hun het wel. ik zou haar niet aaien of iets, klinkt vreemd maar een wilde duif is dit niet gewent en zal ook niet de goedheid hierin zien maar misschien wel in stress raken

hier voorbeeld,

http://www.zoopermarkt.nl/media/catalog ... 0_gram.jpg
Laatst bijgewerkt door Mioux op 11-12-13 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:59

Sorry, ik kan je niet meer helpen dan wat er al gezegd is...

Houd je ons wel op de hoogte? Zou ik heel leuk vinden, ik hoop dat het goed komt :D

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 16:06

Mioux schreef:
hardgekookt ei zou ik alleen eigeel doen,paneermeel zou ik niet doen,je hebt in dierenwinkels ook speciaal voor vogels dat spul met extra vitamines erin,als je vraagt om eikrachtvoer weten hun het wel. ik zou haar niet aaien of iets, klinkt vreemd maar een wilde duif is dit niet gewent en zal ook niet de goedheid hierin zien maar misschien wel in stress raken

hier voorbeeld,

http://www.zoopermarkt.nl/media/catalog ... 0_gram.jpg


Ok, bedankt voor de tips! Ik kom verder niet aan haar, ik wou gewoon even checken als ze nog wel wakker werd en niet in shock is naar aanleiding van Craiester's comment :)

Floriske schreef:
Sorry, ik kan je niet meer helpen dan wat er al gezegd is...

Houd je ons wel op de hoogte? Zou ik heel leuk vinden, ik hoop dat het goed komt :D


Zal ik zeker doen :j

tweebelgen
Berichten: 713
Geregistreerd: 24-11-09

Re: Wie heeft hier ervaring met wilde duiven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:29

@ Snollygoster, in België is er wel een dierenambulance. In Lommel heb je Blue Cross, over gans Vlaanderen (denk ik) Vetas, en de VZW Dierenwelzijn en Dierenambulance Antwerpen.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 16:40

tweebelgen schreef:
@ Snollygoster, in België is er wel een dierenambulance. In Lommel heb je Blue Cross, over gans Vlaanderen (denk ik) Vetas, en de VZW Dierenwelzijn en Dierenambulance Antwerpen.

Serieus? Dat is de eerste keer dat ik ook maar iets van een dierenambulance hier in België hoor.

tweebelgen
Berichten: 713
Geregistreerd: 24-11-09

Re: Wie heeft hier ervaring met wilde duiven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:47

Je bent waarschijnlijk niet de enigste die het niet weet. Maar als je eens op Google gekeken had...... ;)
Veel geluk met het duifje.