Kind te ruw dus honden moeten weg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29749
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:17

wemkelover schreef:
friendly schreef:
Vroeger was het: wie niet horen wil moet maar voelen.

Edit: daarmee bedoel ik niet dat je moet slaan maar iets goed duidelijk maken.


ja dat was vroeger zo. Nu kan je opgepakt worden voor mishandeling.

Gelukkig lang niet overal hoor.
Bij ons in de familie was en is het echt not done om te slaan.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:17

wemkelover schreef:
Kind dat kan lopen, meestal rond 1 a 2 jaar, kan ook al vrij snel een deur open krijgen. Snap nog niet altijd dat het pijn doet bij een hond.
Dus jij zit ff op de wc bij wijze van spreken, kind dan ook maar mee de wc op?

Nee, ik nam de hond dan mee naar de wc :+ Maar je kan echt niet alles voor zijn. Voor ik een kind had dacht ik er ook zo makkelijk over, maar je hebt niet altijd alles in de gaten en je kunt er ook niet altijd volledig bovenop zitten.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:17

Ik ben het volledig met je eens. Volledig!
Een paar maanden terug las ik iets van een labrador die was afgemaakt omdat ie het zoontje van 3 jaar in zijn gezicht had gebeten, maar achteraf kwam het aan het licht dat de ouders het kind uit het oog hadden verloren en dat de hond op het moment dat het gebeurde aan een boom vasthing met een ketting.
Ten eerste zijn honden niet gemaakt om aan een boom vast te hangen;
Ten tweede laat je geen kind van 3 jaar met een hond alleen
En ten derde, wie weet wat dat kind met die hond heeft gedaan dat ie hem zo heeft toegetakeld? Het arme dier had nog niet eens de kans om weg te lopen.

Dikke bullshit allemaal, met de juiste opvoeding is alles mogelijk.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:18

wemkelover schreef:
SuperAssie schreef:
Nee, ze hebben het geprobeerd schijnbaar, maar zoals ik hen ken, is dat echt niet 'goed' gegaan. Meer van: 'Nee nee *naam kind* dat mag niet', kind trekt weer aan poot '*naam kind*, dat mag je niet doen hoor!'
Spijt me zeer, maar als ik vroeger wat deed wat niet mocht kwam er een waarschuwing, bij een tweede 'overtreding' had ik toch een slag om m'n oren te pakken hoor.


Dus jij bestraft het kind met iets wat hij bij de hond doet? Jij zegt met een klap om de oren dat hij dat niet bij de hond mag doen.

Ja inderdaad. Als je kind jou in een arm bijt, zeg je daar toch ook wat van of niet? Dat is bij mij precies hetzelfde als een kind aan de staart van een hond zou trekken, doet die hond toch ook pijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:19

ALs onze hond vroeger van ons wegliep en wij liepen er wel achteraan, dan kregen wij op onze flikker! Onze hond gaf altijd duidelijk aan wanneer het genoeg was en als wij dan door gingen was het onze schuld en nooit dat van de hond :n

Bij onze vorige buren heb ik ook meegemaakt dat de hond weg moest omdat hij gromde naar hun kind. 1x waren we daarbij, ze hadden net jonge kittens opgehaald, dus kinderen waren helemaal hyper en alleen maar achter die kittens aan aan het vangen. Kittens hadden zich verstopt en de hond lag natuurlijk ook op de loer, die vond het ook wel interessant. Op een gegeven moment lag hun dochter (toen 5) half over de hond heen en die gromde dus.. Dochter meteen janken en zielig doen. Toen zei ik tegen dochter dat ze bovenop de hond lag en dat de hond dit natuurlijk niet zo leuk vond. Toen zei ze dat ie haar had gebeten.. Nou ik zat er met mijn neus bovenop en dat was echt niet zo. Maar goed, de hond ging weg, want hij deed dit wel vaker :(

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:20

Langs beide kanten snap ik het wel.
Voor de hond zelf is het beter als hij ergens komt waar het rustig is, en hij niet gek gemaakt wordt door een losgeslagen kind.

Langs de andere kant, eigen schuld dikke bult :+ Als dat kind die hond niet met rust kan laten moet hij het maar voelen..
Ik ben vroeger vaak zat gebeten door de hond van mijn oma, ik maakte hem gewoon helemaal gek en moest de gevolgen maar dragen. Oma zei hier simpelweg op "eigen schuld! Had je hem maar met rust moeten laten!".
Dat was een kleine hond en beet ook nooit echt door.. Als die hond echt gaat doorbijten dan zou ik hem liever naar een rustig huisje sturen.

Tegenstrijdig maar ik ben van mening dat ze het kind maar eens goed de les moeten lezen op dat gebied. Beetje respect bijbrengen voor dieren kan geen kwaad :)

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:20

Ik zeg daar wat van ja, maar ik zou mijn eigen kind niet in zijn arm bijten.
Als mijn kind mij een klap zou geven zou ik ook niet terug slaan.

Brainless

Berichten: 29749
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:20

Tja natuurlijk kan het allemaal verschillende oorzaken hebben;
Maar soms is het beter dat de hond dan herplaatst wordt, dan bij zo'n familie blijven waar straks de hond zwaar op zijn klote krijgt.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:21

wemkelover schreef:
Ik zeg daar wat van ja, maar ik zou mijn eigen kind niet in zijn arm bijten.
Als mijn kind mij een klap zou geven zou ik ook niet terug slaan.

Wat doe je dan wel? Poeslief zeggen dat schatje dat niet mag doen waarna hij je hard uitlacht en wegrent..?

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Kind te ruw dus honden moeten weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:22

Nee je kan ook nog op andere manieren duidelijk maken dat het niet mag, daar hoef je niet voor te slaan. Ik vind slaan een teken van zwakte.

Brainless

Berichten: 29749
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:22

SuperAssie schreef:
wemkelover schreef:
Ik zeg daar wat van ja, maar ik zou mijn eigen kind niet in zijn arm bijten.
Als mijn kind mij een klap zou geven zou ik ook niet terug slaan.

Wat doe je dan wel? Poeslief zeggen dat schatje dat niet mag doen waarna hij je hard uitlacht en wegrent..?

??
Daar zit nog heel veel tussen hoor.
Ik heb mijn kinderen ook nooit teruggeslagen of teruggebeten.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:25

SuperAssie schreef:
wemkelover schreef:
Ik zeg daar wat van ja, maar ik zou mijn eigen kind niet in zijn arm bijten.
Als mijn kind mij een klap zou geven zou ik ook niet terug slaan.

Wat doe je dan wel? Poeslief zeggen dat schatje dat niet mag doen waarna hij je hard uitlacht en wegrent..?

Nee, rustig uitleggen dat dat zeer doet en dat ze dat niet mag doen. Slaan en terugbijten is hier echt not done. Dat is toch ook krom? Ik wil niet dat jij slaat, dus dan sla ik jou om dat duidelijk te maken?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Kind te ruw dus honden moeten weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:26

Ik denk dat die mensen beter hun kinderen ook op marktplaats kunnen zetten.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:27

Brainless schreef:
SuperAssie schreef:
Wat doe je dan wel? Poeslief zeggen dat schatje dat niet mag doen waarna hij je hard uitlacht en wegrent..?

??
Daar zit nog heel veel tussen hoor.
Ik heb mijn kinderen ook nooit teruggeslagen of teruggebeten.

Ik heb het ook niet over terugbijten of iets? Bijten vind ik zelf al raar, en met slaan bedoel ik dus echt niet hard slaan(met vlakke hand oid), maar gewoon een tik geven. Ben er zelf nooit dood aan gegaan hoor en heb het nooit als mishandeling ervaren.

Anoeska27 schreef:
SuperAssie schreef:
Wat doe je dan wel? Poeslief zeggen dat schatje dat niet mag doen waarna hij je hard uitlacht en wegrent..?

Nee, rustig uitleggen dat dat zeer doet en dat ze dat niet mag doen. Slaan en terugbijten is hier echt not done. Dat is toch ook krom? Ik wil niet dat jij slaat, dus dan sla ik jou om dat duidelijk te maken?

Ik vind het nog knap dat mensen serieus een discussie aangaan met een kleuter/peuter. Dat is in mijn ogen hetzelfde als een discussie aangaan met je hond/kat/paard, ze luisteren wel, maar ze begrijpen het de helft van de tijd niet en zijn het na een paar minuten weer vergeten.
Laatst bijgewerkt door Equisync op 11-12-13 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Berichten: 19596
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:28

tja ik heb dan wel een ander verhaal maar sinds deze week ben ik er ook wel even anders tegenaan gaan kijken. Ik heb mijn hondje al 14 jaar, mijn beste maatje. Wel dominant naar andere honden, maar nooit gemeen naar mensen. Tot deze week dus. Onze dochter van 4 (die overigens heel goed weet wat ze wel en niet mag en ook never het dier aan zijn staart of poot of wat dan ook zou trekken) is uit het niets aangevallen door ons hondje. Mn vriend zag het gebeuren (kind zat op de ene bank en hondje lag op de andere) en dan zijn 4 meter lopen nog enorm ver! Kind springt van schrik op van de bank en de hond hing letterlijk aan haar arm. Toen vriend onze dochter wilde wegtillen sprong hij over naar zijn pols en hij kon dus naar de doktersdienst met een flink diepe wond die rakelings langs zijn slagader ging. En daar sta je dan, met groot paniek in de tent. Gelukkig viel het bij onze dochter mee, het was vrij oppervlakkig, maar man, dat wil je echt niet! Maar aan de andere kant, je laat ook niet zomaar je beste maatje inslapen. Vreselijk moeilijk dilemma, maar ik heb besloten om met hem naar de DA te gaan om hem helemaal na te laten kijken of hij misschien ouderdomskwalen heeft (denk aan ogen, oren enz) om te kunnen verklaren waarom hij zomaar opsprong en aanviel. Ik kan er echt niet bij.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:28

een beetje goede sociale hond moet wel wat van een kindje kunnen verdragen. bijten hoeft ook niet gelijk te gebeuren, de hond kan ook grommen, of weglopen.
in hoeverre zou een peuter een hond kunnen "mishandelen "? de intentie is er op die leeftijd nog niet, en de kracht zeker niet.
aan de staart trekken , of een oor, zal niet heel prettig zijn, maar met een kindje van b.v. 2 jaar ook geen halsmisdaad.
die ouders kiezen voor hun kinderen, en indirect ook voor een betere plaats voor de honden..

SophievdV
Berichten: 14755
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:29

Als je kind inderdaad heel ruw is met de hond dan is het vragen om problemen als je ze samen laat. Ik vind herplaatsen voor beide partijen dan een goede oplossing. Hier waren de ouders waarschijnlijk niet vanuit gegaan. Ik vind dat ze juist hun verantwoordelijkheid nemen door een veilige keus te maken.

Onze kinderen zijn gelukkig heel lief tegen onze huisdieren. Ik heb daar niks speciaals voor gedaan, behalve zelf ook vriendelijk zijn tegen de huisdieren en uitleggen dat ze het fijner vinden om geaaid te worden dan in hun ogen geprikt te worden, om maar even een voorbeeld te noemen ;)

Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:30

Wij hebben 2 bouviers die helaas als pup als mishandeld waren door kinderen . Het heeft 2 en 4 jaar geduurd voor ze vrij normaal waren en zijn. Ze blijven wel argwanend en gaan in hun mand liggen als ze iets niet vertrouwen. Dat is hun plek en daar mag ook niemand hun lastig vallen. De angst is nu goed overwonnen die ze hadden

SophievdV
Berichten: 14755
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Kind te ruw dus honden moeten weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:32

Kinderen snappen ook nog niet hoe het werkt met dieren, denk ik. Die kan je daarin niet aan hun lot overlaten. Ze moeten de wereld nog ontdekken..

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:32

Pletje123 schreef:
Kinderen snappen ook nog niet hoe het werkt met dieren, denk ik. Die kan je daarin niet aan hun lot overlaten. Ze moeten de wereld nog ontdekken..

En juist daarom moet je er vroeg 'bij' zijn, om ze te begeleiden in het omgaan met dieren, wat wel en niet mag en kan, wat ze wel en niet fijn vinden etc.
Dan komen er ook geen problemen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25493
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:34

en wat als iets gebeurd en het kind gebeten wordt? Hond maar afmaken? Dan kunnen ze beter nu een ander tehuis ervoor vinden.
Mijn kindje is 3,5 en gek op de hond, maar ook hij heeft wel eens een stoute bui en gaat de hond klieren, Hij mag dit zeker niet van ons, maar kleuters zoeken grenzen op en de ene hond pikt meer dan de andere.
Een hond kan dan beter in een kinderloos huis wonen

Nu gaat onze hond hem dan uit de weg en in de bench liggen en de bench is zijn veilige plek en mag de kleine ook absoluut niet bijkomen.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 11-12-13 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

marjan19

Berichten: 349
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:35

Wat een inlevingsvermogen hebben sommige mensen zeg.. Sorry hoor, maar een hond heeft ook gevoel. En een kind dat kan lopen heeft heus wel kracht genoeg om een hond pijn te doen. Als ouders moet je consequent zijn. Je hebt gekozen voor kinderen, maar ook voor een hond. Vanaf het begin af aan dus maar zorgen dat het kind weet dat het de hond met rust moet laten. Als iemand mij pijn doet, ben ik ook op z'n zachts gezegd not amused. Logisch dus dat een hond eens uithaalt dan. En ik denk inderdaad dat je een kind, ook van 1 jaar, dat heel goed al kan leren door consequent te zijn.

Maar in deze ben ik het er wel mee eens dat ze de honden dan maar weg doen. Is wellicht voor beide partijen het beste, en de honden krijgen dan misschien een plek waar ze wel met respect behandeld worden en niet aan hun staart, oren of poten getrokken worden.

SophievdV
Berichten: 14755
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:36

SuperAssie schreef:
Pletje123 schreef:
Kinderen snappen ook nog niet hoe het werkt met dieren, denk ik. Die kan je daarin niet aan hun lot overlaten. Ze moeten de wereld nog ontdekken..

En juist daarom moet je er vroeg 'bij' zijn, om ze te begeleiden in het omgaan met dieren, wat wel en niet mag en kan, wat ze wel en niet fijn vinden etc.
Dan komen er ook geen problemen.


Zo zwart wit is het niet. Een kind ontwikkelt ook zijn eigen "ik" en daar horen tegendraadse buien bij waarbij ze constant de grens op zoeken.

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:36

Toen ik klein was, en beetje kon kruipen/lopen heb ik een keer onze kitten vastgepakt en daarmee de muur '' schoon '' gemaakt. Mijn moeder was ook aan het poetsen, probeerde ik haar na te doen. Op die leeftijd snapte ik natuurlijk niet dat het niet kan. Moeder heeft toen kitten afgepakt en mij iets anders gegeven.

Kinderen moeten het ook leren, en ouders moeten op tijd ingrijpen. Maar als de situati dusdanig erg is dat het niet meer te vertrouwen is. Ben ik voor om dier weg toen. Veiliger voor het kind, beter het dier en minder stressvol voor de ouder. Ik vind ook dat een hond wel iets moet kunnen hebben. Is het kind wel oud genoeg om echt te begrijpen dat het niet kan, zeer doet, wat de gevolgen zijn, mogen ze op hun klote krijgen en goed ook.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:37

Voor de honden uiteindelijk beter als ze herplaatst worden, voordat ze dit hun leven kost.
Tja, en wat de opvoeding van kinderen betreft, veel mensen hebben daar geen zin in, want opvoeden kost tijd en energie. En een enkele keer loop je tegen een kind aan waar een opvoedkundige tik absoluut niet misplaatst zou zijn. Maar dat mag tegenwoordig ook niet meer. Dus gaan we met een tweejarige maar naar de kinderpsycholoog en het proberen met zoete woordjes. En dat lukt dan niet.
Kinderen hebben recht op grenzen. En als men die niet geven kan (of geven wil), zorg dan dat hij zo min mogelijk schade kan aanrichten. Dus de honden het huis uit. Wel zo veilig voor de honden.