Hond voelt zich niet lekker- staart naar beneden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Hond voelt zich niet lekker- staart naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 23:40

Hallo allemaal,

Het valt mij opeens op dat mijn hond Wobbe, kruising friese stabij x wetterhoun van 11 jaar, zich niet lekker voelt.

Ze is héél erg aanhankelijk, zit de hele tijd tegen je aan en wil geaaid worden, normaal heeft ze daar niet zo'n langdurige behoefte aan. Ze wil niet op haar plaatsje liggen; ze gaat ernaartoe, draait eromheen en komt dan weer terug om aangehaald te worden.

Daarnaast, wat het grootste symptoom is: Ze houdt haar staart strak naar beneden. Niet tussen de benen geklemd, maar gewon recht naar beneden.
Toen mijn moeder haar net een plasje probeerde te laten doen wilde ze hurken, maar ging ze gelijk weer omhoog.

Ogen zijn helder, ze reageerde door naar mijn hand te likken als we bij haar blaas/pinda in de buurt drukken.
Oren veel "zielig" naar achteren, ze drinkt wel (net gedaan).
Ze zit ook onderuitgezakt, met 1 achterpootje vrij ver uitgestrekt. Normaal zit ze al wel echt op haar billen met de pootjes schuin ernaast, maar niet zo ver. Ze draait veel rond, en wil ook niet spelen als we haar uitlokken (normaal altijd). Ze wil ook niet botjekauwen, hoogstens eventjes en dan gaat ze weer zitten en aandacht vragen.
Ze kijkt steeds om naar haar flank.

Onze mogelijkheden:
- blaasontsteking, dat was ons eerste idee
- verstopping of dergelijke last van haar darmen. Gisteren en vandaag heeft ze een lepeltje koude lamsstoofpot uit blik over haar brokjes gehad, als verwennerij. Hier zaten wel kruiden in, het was enigszins pittig.
- Splinter. Gisteren heeft ze op een stok gekauwd die ze uit de haardhoutmand had gehaald.

Ik ben benieuwd of mensen dit herkennen en of ze ook verzachtende middelen weten die mogelijk kunnen helpen.
We kijken het even aan en anders komt er natuurlijk een dierenarts bij.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Hond voelt zich niet lekker- staart naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 23:41

Update: Wobbe speelt nu opeens wel weer, is met mijn moeder met de klos aan het trekken, maar de staart blijft strak naar beneden staan.

speurneusc

Berichten: 5385
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:43

miss cold watertail... gekneusde staart, of pijn door kramp in staart - vaakbij zwemmen in koud water vandaar cold watertail. kan heel zeer doen omdat ze bij alles wat ze doen staart bewegen, bij lopen, gaan zitten etc.

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:43

Ik herken de symptomen niet. wel had onze hond ooit blaasontsteking en die plaste vaak en steeds kleine beetjes.

kun je anders niet gewoon even met de avondpraktijk bellen? Die kunnen je advies geven of je moet komen of niet

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 23:46

speurneusc schreef:
miss cold watertail... gekneusde staart, of pijn door kramp in staart - vaakbij zwemmen in koud water vandaar cold watertail. kan heel zeer doen omdat ze bij alles wat ze doen staart bewegen, bij lopen, gaan zitten etc.


De staart mogen we helemaal aanraken en aaien, tot in hoeverre mijn hond fan is van staartaaierij

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:49

Is ze gesteriliseerd?
Indien nee: Is haar vagina vunzig? Vertoont ze nestelgedrag? Drinkt ze meer?
Zijn de anaalklieren dik?
Wordt ze op tijd ontwormd?

Nu ja, zowieso een hond die zich duidelijk niet goed voelt.
Als ze niet gesteriliseerd is, lijkt 't mij op papier meer een gesloten pyometra.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Hond voelt zich niet lekker- staart naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 23:52

Niet gesteriliseerd, geen dikke pinda (das haar vagina in ons gezin), nestelgedrag of wat dan ook.

Nu ligt ze ook te slapen/rusten op haar zij, staart nog steeds dicht bij haar billen.

T lijkt wel alsof ze een pijnaanval had ofzo. Kan dat blaastontsteking zijn?

verder is ze erg gezond, speels, actief en soepel voor haar leeftijd

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Re: Hond voelt zich niet lekker- staart naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:55

Staart strak naar beneden klinkt voor mij toch als cold watertail.
Hoop voor je dat dit het is, het is even pijnlijk voor de hond maar wel onschuldig.
Sterkte met je hondje

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:00

Kan hoor. Zit dicht bij elkaar allemaal.
'k zou omwille van de leeftijd, 't vage hormonaal gedrag en het niet gesteriliseerd zijn mijn theoretische internetgeld zetten op een beginnende baarmoederontsteking.

Cold watertail heeft toch de duidelijke knik?

In ieder geval gewoon mee naar de DA gaan, is zo sneu dat je hen niet kan uitleggen om het ff uit te zingen.
Als het niets dramatisch is krijg je in ieder geval wat mee om haar mee te verlichten.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 00:08

De staartaanzet - het gedeelte bij de rug - loopt vaak horizontaal terwijl de rest van de staart slap naar beneden afhangt. Bij het optillen van dat stuk valt op dat er geen kracht meer in zit, alsof de staart gebroken is. De aandoening is behoorlijk pijnlijk waardoor de hond zich niet lekker voelt en ook liever niet wil gaan zitten.

Dit lees ik bij Cold Watertail beschrijving. Wob's staart is niet zo, en ze wil ook best zitten. Ze lag rustig in de bench te slapen, we proberen haar nu nog een keer te laten plassen.


Update: Ze heeft geplast! *\o/* en daarna wilde ze niet verder lopen naar onze uitlaatplaats, maar naar het vieze poepveldje waar ze een absolute rothekel aan heeft (wil ze absoluut niet graag haar behoefte doen).
Daar heeft ze ook gepoept, en toen SNEL SNEL terug naar huis en dr bench in gedoken.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Hond voelt zich niet lekker- staart naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 11:02

Vannacht zijn we bij haar gebleven, nadat ze met een jank onder de tafel vandaan kwam.

Vanochtend gelijk naar de dierenarts, en ze heeft prednison gekregen; het is waarschijnlijk een hernia. Morgen terugkomen en vandaag in de gaten houden of het helpt.

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Hond voelt zich niet lekker- staart naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:14

Als het een hernia is , dan zou ik je kunnen aanraden om naar dkt Aharon te gaan , van kreupeldier.nl
Onze Kruissing Whippet van 13 jaar , heeft ze weer op de been gekregen na 3 behandelingen.

Het is wel een pokkeneind rijden...

Sterkte met je hond!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37259
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hond voelt zich niet lekker- staart naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:19

Heeft ze iets raars gedaan met haar rug of staart? Hopelijk trekt het snel bij.

Onze oude man heeft dat jaren geleden op vakantie gehad. Die kwispelde opeens niet meer, niets voor hem. En toen kwamen we erachter dat zijn staart alleen nog naar beneden kon hangen. Bij hem was het een probleem vanuit de nek. Een paar prednisoninjecties gehad een paar dagen en het trok op zich vrij snel weer bij daarna. Binnen een week kon hij alweer voorzichtig kwispelen.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Hond voelt zich niet lekker- staart naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:21

De rottweiler van mijn oom heeft dat ook een keer gehad en die had iets in zijn staart gekneusd omdat die tussen zo'n gat van de bench was gekomen en toen een verkeerde beweging had gemaakt.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Hond voelt zich niet lekker- staart naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:24

Jeetje wat sneu.. Houdt je ons op de hoogte?

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 11:32

Nammie schreef:
Als het een hernia is , dan zou ik je kunnen aanraden om naar dkt Aharon te gaan , van kreupeldier.nl
Onze Kruissing Whippet van 13 jaar , heeft ze weer op de been gekregen na 3 behandelingen.

Het is wel een pokkeneind rijden...

Sterkte met je hond!


Dankjewel voor de tip! Als het zich niet verbeterd kunnen we daar zeker naar gaan kijken.

Ik heb haar zonet "betrapt" op haar staart rechtuit houden terwijl ze zit, eerst klemde ze hem dicht tegen zich aan omdat recht als een worst op de grond pijn deed. Dat is dus al een verbetering.

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden @m1992!



We denken zelf dat het komt door het onder de tafel (uit) gaan. We hebben een lage salontafel waar ze graag onder ligt op een matje tegen de verwarming aan. Daar moet ze dan raar onderuit kruipen, onder de tafel is nu dan ook een verboden plek (tafel ook verplaatst)

Daarnaast is ze natuurlijk ook al ouder en is de kans op ruggenwervelverkalking en daarna een hernia ook groot/groter.


We zijn zelf wel wat bezorgd om de prednison. Ze is heel gevoelig voor allerlei dingen, loopt ook met een tepel gevuld met vocht rond en heeft altijd speciaal voer omdat ze allergisch is voor andere brokjes.
Prednison is natuurlijk wel een harde optater voor zo'n oud omalichaampje.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:42

Onze hond heeft ook al een paar keer een hernia gehad. En herkende mijn hond in jouw verhaal.
In zin geval kreeg hij altijd een pijnstiller in combi met nog iets (ben ff de naam kwijt) waardoor de zwelling afneemt.
Als pijnstiller kregen wij altijd Rymadyl mee naar huis.


Rust is nu echt het allerbeste. Wij mochten met hem alleen naar buiten als hij echt nodig moest en dan alleen in de achtertuin. Voorkeur was zelfs verder alleen in de bench, en niet vrij rondlopen.
Nu heeft onze hond een aangeboren vernauwing van het ruggenmerg en helaas niet operatief te herstellen.

In principe mag hij nooit meer loslopen/rennen (alleen in rechte lijnen) geen bal, trek en duw spelletjes. Niet meer racen met onze andere hond. Kortom eigenlijk opsluiten in een glazen kooitje....
Kijk ooit komt er de dag dat het niet meer beter word/over gaat (was de vorige keer al net aan) maar zolang hij het wil en kan mag hij lekker ravotten met z'n vriendinnetje. Klinkt misschien cru hoor, maar dan misschien een paar jaar korter bij ons maar wel een leuk leven. Hij doet niets liever!
Kijk grote wandelingen etc tja dan mag hij niet meer mee en niet meer dan 2x per week losrennen (al doen ze dat wel een paar keer per dag samen in de tuin).
Maar ondertussen is hij nu een jaar zonder * klopt het af*

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 11:45

Dit is trouwens onze lieve Wobbe;
Als puppewup:
Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 11:48

kiki1976 schreef:
Onze hond heeft ook al een paar keer een hernia gehad. En herkende mijn hond in jouw verhaal.
In zin geval kreeg hij altijd een pijnstiller in combi met nog iets (ben ff de naam kwijt) waardoor de zwelling afneemt.
Als pijnstiller kregen wij altijd Rymadyl mee naar huis.


Rust is nu echt het allerbeste. Wij mochten met hem alleen naar buiten als hij echt nodig moest en dan alleen in de achtertuin. Voorkeur was zelfs verder alleen in de bench, en niet vrij rondlopen.
Nu heeft onze hond een aangeboren vernauwing van het ruggenmerg en helaas niet operatief te herstellen.

In principe mag hij nooit meer loslopen/rennen (alleen in rechte lijnen) geen bal, trek en duw spelletjes. Niet meer racen met onze andere hond. Kortom eigenlijk opsluiten in een glazen kooitje....
Kijk ooit komt er de dag dat het niet meer beter word/over gaat (was de vorige keer al net aan) maar zolang hij het wil en kan mag hij lekker ravotten met z'n vriendinnetje. Klinkt misschien cru hoor, maar dan misschien een paar jaar korter bij ons maar wel een leuk leven. Hij doet niets liever!
Kijk grote wandelingen etc tja dan mag hij niet meer mee en niet meer dan 2x per week losrennen (al doen ze dat wel een paar keer per dag samen in de tuin).
Maar ondertussen is hij nu een jaar zonder * klopt het af*


Rust hebben wij ook voorgeschreven gekregen nu. Onze dierenarts is lekker nuchter en doet niet zo voor het een of ander iets raars of heftigs om er kosten af te kloppen, maar wat moet dat moet.
Dus wobs heeft haar behoefte gedaan en nu ligt ze lekker in de bench te snurken (wij hebben er een kleedje overheen, en het is echt haar holletje)

Wat jij zegt vind ik absoluut niet cru. We zouden hier inderdaad ook haar lekker laten blijven léven, en als dat dan korter is dan wanneer we haar niets meer zouden laten doen, dan is dat zo.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hond voelt zich niet lekker- staart naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:53

Bedankt dat jij het ook begrijpt, liever en leuk korter leven met genieten dan een opgesloten zitten en niks mogen en langer leven.
Maar heel veel mensen snappen dat niet.

Maar hoop in ieder geval dat het snel weer beter met dr gaat

sasja0705
Berichten: 2016
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:58

even offtopic... mag ik vragen waar jij haar vandaan hebt ?
ik had er twee "stawetters "( een is overleden inmiddels) en ik weet dat er toen in het nest van mijn jongens nog een pub was ( was er zelf niet bij ) dus zou wel een mooie toeval zijn :-)
In ieder geval beterschap voor Wobbe

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Hond voelt zich niet lekker- staart naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 12:13

We hebben haar uit Drachten, ouders Mosta en Bennie.
Haar nestje bestond uit 5, Mosta heeft later nog een nestje gehad. Zijn ze gerelateerd?

joyce83

Berichten: 5219
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Hond voelt zich niet lekker- staart naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:20

Eerste gedachte wat ik had was pijn in de rug.

Onze hond heeft spondylose en een van de eerste dingen wat wij merkten was een coldwatertail, dat was echt behoorlijk pijnlijk. Dit was na 1 dag een stuk minder, 2e dag wel nog wat pijnlijk maar weer weg. Toen ze het de tweede keer kreeg hebben we foto's laten maken van de nek, rug en staart.

sasja0705
Berichten: 2016
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Hond voelt zich niet lekker- staart naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:25

@ Nachtlampje : nee, jammer , niet gerelateerd, was wel leuk geweest

Carrotcake
Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:30

Misschien wet tail syndrome. Heeft mijn hond ook eens gehad. De staart is dan overbelast geweest. Bij mijn hond kwam het door zwemmen in koud water.....

Sorry, ik heb er overheen gelezen dat je al weet wat het is!