Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:26

En hoe oud is ze nu? Ze gaat wel gewoon met de andere katten om begrijp ik? Heeft ze verder nog rare trekjes, zoals plassen buiten de bak ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:27

Cerera schreef:
Ik denk toch dat je kat gewoon geen knuffelkat is, die ook nog zit met een energieoverschot. Vooral van dat energieoverschot kunnen sommige katten regelrechte bandieten worden. Ik heb er 3, als ze veel buiten zijn geweest overdag, dan slapen ze gewoon 's avonds, maar als het rotweer is en ze zijn meer binnen, dan zijn ze 's avonds klaarwakker! Vooral mijn rode kater van 6 heeft er een handje van dat hij de anderen gaat pesten. Dan ligt zijn zusje te slapen (die die absoluut geen knuffelkat is) en dan springt hij zo bovenop haar, zwaait met zijn staart, heeft zijn oren plat en blijft op haar inmeppen. Gewoon omdat hij wil spelen en té veel energie overheeft, en dan heb ik het nog maar over een dag binnen. Hij mept dan ook wel op onze handen, maar doet zijn nagels niet uit. Omdat hij gewoon de goedheid zelve is, kan hem ondersteboven houden aan zijn achterpoten, hij doet niets, maar de andere 2 worden dan horendol van hem. Hoe is die kat verder TS? Wat zijn zijn dagelijkse bezigheden?

Bij mij is het ook zo dat als de katten veel binnen zijn ivm slecht weer (ze willen dan ook echt niet naar buiten), dan is het na een dag of 2 toch echt "feest" bij ons in huis. Dan racen ze als een stel idioten achter elkaar aan. Ik zet dan vaak even de deur naar boven open zodat ze de trap op en af kunnen racen. Vaak is dit met 10 min weer voorbij.

Ik bedoelde trouwens met "solitair" levende dieren dat het problemen op "kan" leveren als bepaalde katten elkaar niet liggen. Als ze dan ook nog in een vrij kleine ruimte leven, dan vind ik het niet vreemd dat de kat van TS zich zo gedraagt.

Mijn 2 katten accepteren elkaar, soms wordt er ook even stevig ruziegemaakt, maar ze slapen absoluut niet bij elkaar of tegen elkaar aan.

Lente
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 12:31

Ze is 1,5. Met de andere katten gaat ze in principe goed om, maar soms wordt ze dus echt vervelend.

Plassen buiten de bak doet ze niet. :n

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:42

van waar ben je?
wij hebben momenteel ook een vrij strijdlustige poes in huis en willen er nog wel een tweede bij nemen zodat ze mekaar wat kunnen jennen ipv ons :Y)

Lente
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 12:45

Vlakbij Amsterdam :)

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:50

9 van de 10 keer komt dit gedrag doordat de kat te vroeg bij de moeder weg is gehaald. Het beste is om katten tot 12 weken bij de moeder te laten, heel veel mensen weten dit niet en houden 8 weken of jonger aan. Kijk maar eens op http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/pag ... affen.html

Of het is gedrag dat je zelf onbewust in de hand hebt geholpen, door de kat te laten spelen met je handen toen die klein was.

Veel gedrag is te verklaren, de ene kat is er gevoeliger voor als de ander. Net als sommige honden makkelijker bijten dan andere, maar uiteindelijk is gedrag altijd te verklaren.

Het kan zeker veel rust bij je kat brengen als die de ruimte krijgt, dus ik hoop dat het lukt een huisje te vinden :j

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:56

oei da's al een eindje voor ons

Lente
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 13:02

Waar wonen jullie?

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:23

CK88 schreef:
9 van de 10 keer komt dit gedrag doordat de kat te vroeg bij de moeder weg is gehaald. Het beste is om katten tot 12 weken bij de moeder te laten, heel veel mensen weten dit niet en houden 8 weken of jonger aan. Kijk maar eens op http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/pag ... affen.html

Dit in combinatie met dat ze op een leeftijd is gekomen dat ze volwassen is én nog niet geholpen en de katers wel dat maakt dat ze nu de baas is in huis. Ze heeft waarschijnlijk nooit goed geleerd hoe haar nagels/tanden te gebruiken omdat ze redelijk vroeg bij haar moeder vandaan is gegaan (9 weken is echt te vroeg) en nu ze dan ook nog niet geholpen is maakt haar een terroristje.

Daarnaast wat overtollige energie en dan krijg je dit soort gedrag. Open poezen en katers zijn binnen een groep de meest dominanten. Poezen met kittens kunnen ook feeksen zijn tegenover de rest.
Laat haar helpen en ga als ze hersteld is meer spelen en dan zal het gedrag een heel eind verbeteren.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:25

cissy schreef:
Dit in combinatie met dat ze op een leeftijd is gekomen dat ze volwassen is én nog niet geholpen en de katers wel dat maakt dat ze nu de baas is in huis.

Dat lijkt hier niet op te gaan, want TS vertelde op pagina 1 (dacht ik) dat de kat juist de laagste in rang is.

Lente schreef:
Van mijn groep lijkt zij de laagste in rang.

Lente
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 13:26

Ze is absoluut niet de baas in huis. Ze staat het laagste in rang.

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:31

En hoe weet je dat zo zeker, waar blijkt dat uit? Is een vraag en geen verwijt, dus begrijp me niet verkeerd. :)

Lente
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 13:33

Zij kan als laatste een slaapplek kiezen, zij wordt weggeduwd bij het eten door de anderen, zij verliest stoeipartijen en vechtpartijen die zij regelmatig innitieert. Zij wordt op haar plaats gehouden en gewassen.

Dinniej

Berichten: 6464
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Woudenberg

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:35

Misschien een vreemde vraag, maar is het misschien een schildpadpoes? Mijn ervaring is dat dit soort gedrag bij veel schildpadden gewoon in het karakter zit, dat opeens omslaan.

Wat vervelend dat het zo lastig is om een plekje voor haar te vinden. Zo'n kat lijkt me inderdaad veel meer op z'n plek op een boerderij ofzo, ergens waar ze minder schade bij mensen kan aanrichten.

Cremoris

Berichten: 156
Geregistreerd: 18-01-12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:41

Net even wat reactie's teruggelezen en je zegt dat je een vrij actieve kat hebt. Je kan het beste je kat uitputten met speeltjes zodat ze haar ei kwijt kan. In de ochtend en in de avond. Dan heb je s'nachts er geen last van dat ze je bijt en de hele dag heb je gewoon een luie poes die het allemaal wel prima vind.
En ja je kan dit wel proberen toch? Zit wel tijd in natuurlijk. Of je moet er echt helemaal klaar mee zijn, dan zou ik ook zeggen verkopen. Maar alles is een poging waard.
Mijn eigen katten bijvoorbeeld waren altijd buiten en hun deden helemaal niks, vonden alles goed. Maar hun konden hun energie wel kwijt zo. Daarom raad ik je aan om met ze te spelen.

Lente
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 13:43

Het is inderdaad een schildpad. ;)

Gewoon gezond spelen heeft ze weinig interesse in, of de anderen zijn sneller.

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:44

Lente schreef:
Zij kan als laatste een slaapplek kiezen, zij wordt weggeduwd bij het eten door de anderen, zij verliest stoeipartijen en vechtpartijen die zij regelmatig innitieert. Zij wordt op haar plaats gehouden en gewassen.

OK, dat is in dit geval dan niet aan de orde maar kan wel een verklaring zijn voor haar gedrag dat ze nog open is.
Merk je verschil als ze krols is of is ze aan de pil?

Ik heb overigens 3 schildpadden en 1 creme en de creme is de baas/meest ondeugend :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101851
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:49

Len, Lexi van mij is schildpad...Ivy is toch gewoon een lapje?

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:55

Als ik de plek en ruimte had, had ze hier mogen komen. Snap dat dit heel vervelend is voor jullie. Vind dat je fijn reageert in dit topic en ook echt oprecht op zoek bent naar oplossingen.

De tip van het creëren van 'rustplekjes' door middel van bijvoorbeeld hoge plankjes en dergelijke, is een erg goede tip! Dit werkt vaak best goed. Is er helemaal geen mogelijkheid tot naar buiten gaan?

Lente
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 13:57

Ivy is cypers schildpad. Lapjes hebben ook wit.

Tail is ook een schildpad. Gealach trouwens ook.

Mogelijkheid is hier echt niet. Ik woon op de eerste verdieping van een flat met een 50 km weg erachter (waar ze dikwijls nog harder rijden).
Ze komen in de zomer wel eens op het balkon (dan moet ik de deur open zetten) maar dan zitten ze ook maar te zitten (of ze doen pogingen om te ontsnappen).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101851
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:01

Tail heeft een wit kinnetje. <3
Geen idee dat er ook cyperse schildpaden waren. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:02

Tsja eerste verdieping van een flat wordt idd lastig om ze buiten te laten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de 50 km weg een minder groot obstakel vind.

Woon zelf ook aan een 50 km weg, maar mijn katten gaan wel naar buiten. Gelukkig gaan ze het grootste deel van de tijd aan de achterzijde van het huis spelen, jagen, vechten, klieren enz, maar de "niet knuffelkat" steekt met grote regelmaat op zijn dooie gemakkie de weg over.....

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:10

Wij hebben ook een gevaar van wegen. Gelukkig is het bij ons heel rustig, maar 3 wegen verderop zit een 50 weg waar de auto's lekker gassen. Daar loopt onze kleine rode nog wel eens. Maar ja, binnen houden is voor haar geen optie. Ze word (letterlijk :=) gillend gek. Dus dan neem je het risico maar. Zo is mijn kat veel gelukkiger.

Maar snap dat dat hier niet mogelijk is. Lastige situatie! Heb je de rust plekjes al overwogen? :)

Lente
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 14:14

Ja ze heeft kans om hier op de kasten te gaan liggen of zitten maar dat doet ze eigenlijk nooit. Ze ligt meestal op de vensterbank, bank of in een stoel. Heel soms op de dvd speler.

Maar altijd in zit/lig houding. Vrijwel nooit echt opgekruld of languit.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:36

Lente schreef:
Het is inderdaad een schildpad. ;)

Gewoon gezond spelen heeft ze weinig interesse in, of de anderen zijn sneller.

Misschien heb je gewoon het verkeerde speelgoed. :) De 10 jarige van mij is gek op spelen (ook laagste in rang), maar doet het haast nooit met speelgoed. Het liefste speelt ze met zo'n lange grasstengel die ik rond moet zwaaien. :D Af en toe speelt ze eens met speelgoed als ze alleen is, nooit als de anderen erbij zijn, maar met zo'n stengel kan ze zich niet inhouden, en die verdedigt ze ook fel :j

Maar als ik je reacties zo lees, is het in het dagelijks leven een vrij normale poes verder. Niet gestresst of iets anders, ook niet vijandig naar/afkerig van de andere katten, ze vertoont geen territoriaal gedrag tov de anderen en is gewoon sociaal, dus daar kan ze imo geen last van hebben. Blijft niets anders over dan dat ze gewoon met rust gelaten wil worden. Kun je haar dat niet bieden, dan is het helemaal niet goed om iemand te zoeken die dat wel kan. :)