Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:33

Kaygee schreef:
Onze kat krijgt ook grote pupillen tijdens het spelen.. hoeft dus niet per definitie angst of agressie te zijn.

Nee dat hoeft zeker niet te beteken. Maar gok als de kat kijkt bij zo'n aanval wel. Qua gedrag lijkt ze heel veel op de mijne.

Lente
Berichten: 27793
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 07:38

Tja, dat rijtje met hoe ze benaderd moet worden kunnen wij simpelweg niet bieden. Mijn kinderen kan ik nog wel aanleren haar te negeren, maar verder?

Overigens heeft ze haar pupillen vrijwel áltijd wijd. Eigenlijk alleen niet als ze 's avonds bij me komt zitten op de bank.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 07:50

Hmm ondanks jouw waarschuwing vond ik haar helemaal niet eng destijds.

Als mijn vader nou geen bloedhekel aan katten zou hebben dan zou die zo hierheen mogen komen. Kan wellicht eens in de buurt rondvragen maar kan je niks beloven.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 07:59

zoals anderen boven mij ook al noemden...
Ik vermoed dat dit een kat is met veel energie die ze niet echt kwijt kan, misschien ook omdat ze bij de rest van de katten als laagste in rang staat.

Toevallig merk ik het nu aan mijn kat ook, die gaat sinds 2 maanden als binnenkat door het leven (iig voor de winterperiode) en die heeft me toch een energie... dat ken ik helemaal niet van haar, en dan is deze kat 'al' 10. Toen ze wel dagelijks/overdag buiten kwam sliep ze eigenlijk vooral binnen, danwel lekker op haar plekje of lekker op schoot maar spelen nahhh. Blijkbaar kon ze al haar energie buiten goed kwijt, ze jaagde maar verder zag ik haar ook veel buiten ergens liggen slapen, maar waarschijnlijk kostte dat toch meer energie met alles in de gaten houden/indrukken etc.

De oplossing die ruitje aandraagt lijkt mij prima voor deze kat. Sommige katten aarden gewoon beter als ze ook naar buiten kunnen. Alleen vraag ik me af of 'de tijd' nu wel zo handig is, als binnenkat maken ze toch minder wintervacht aan, persoonlijk zou ik als het voor jou binnen het gezin natuurlijk nog uit te houden is en ruitje het evt. daarmee eens is, over de winter heentillen, als we zo'n kouperiode krijgen als vorig jaar vermoed ik dat dat toch een behoorlijke klap is voor een ex binnenkat die nog niet lang buiten leeft. De zwervers hier (3 stuks) heb ik ook bijgevoerd in die periode omdat ze het nodig hadden terwijl ik echt tegen het voeren van zwervers ben, de rest van het jaar redden ze zich overigens prima.

Wat je eventueel kunt proberen (voor de overbrugging) is een feliway stekker, dat kan tegen de stress helpen, en een of meer ruimtes creëren waar ze niet gestoord wordt en lekker kan wegkruipen. In combinatie met castreren.

Ik heb trouwens vroeger ook zo'n psycho kat gehad lol, ik heb mijn hele leven al katten en vind van mezelf dat ik kattegedrag/lichaamstaal redelijk goed kan aflezen maar die kat kon echt in een fractie van een seconde omslaan in gedrag zonder waarschuwing, anderzijds was zijn karakter geweldig!

Lente
Berichten: 27793
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 08:04

Dank je Maartje. :)
Ik kan me niet herinneren hoe ze toen was, toen jij hier was? Het is fijn als je zou willen rondkijken. Ik ga vandaag proberen de dierenarts te bellen voor informatie.

Ruimtes inrichten waar ze rust heeft gaat helaas niet. Alle ruimtes staan met elkaar in verbinding. Het enige waar ze in zou kunnen is de slaapkamers en daar heb ik mijn dieren liever niet :n

Ik hou jullie op de hoogte.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:04

Annemiek80 schreef:
.... Wat je eventueel kunt proberen (voor de overbrugging) is een feliway stekker, dat kan tegen de stress helpen, en een of meer ruimtes creëren waar ze niet gestoord wordt en lekker kan wegkruipen. In combinatie met castreren. ....


Zo'n feliway stekker heeft bij mijn nogal angstige kat echt wonderen verricht.

In combinatie met het steriliseren zou dat nog weleens een enorme verandering kunnen zijn. :)

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:14

Lente schreef:
Dank je Maartje. :)
Ik kan me niet herinneren hoe ze toen was, toen jij hier was? Het is fijn als je zou willen rondkijken. Ik ga vandaag proberen de dierenarts te bellen voor informatie.

Ruimtes inrichten waar ze rust heeft gaat helaas niet. Alle ruimtes staan met elkaar in verbinding. Het enige waar ze in zou kunnen is de slaapkamers en daar heb ik mijn dieren liever niet :n

Ik hou jullie op de hoogte.



Ik doelde niet op een kattekamer oid hoor, die luxe hebben maar weinig mensen en met een gezin kan ik me voorstellen dat dat inderdaad geen optie is. Je kan ook denken aan 'de hoogte ingaan' en hoekjes creëren, ik weet niet hoe vaak je kinderen aandacht aan haar besteden maar misschien is dit een kat die (helaas) gewoonweg niet van kinderen houdt en haar stress geven. Een plekje waarbij ze 'veilig' is voor kinderhanden kan de stress dan wat verminderen.
Je hebt voor weinig geld bijv muurhangers, en evt. heb ik hier nog wel een radiatormandje voor je liggen (moet wel even een wasbeurtje) die niet gebruikt wordt, ik meen me te herinneren dat je in mijn regio woont dus je zou hem zo op kunnen halen wat mij betreft als je deze (nog) niet in huis hebt.
Muurhangers zijn een beetje hetzelfde als radiatorhangers maar dan aan de muur :')

Lente
Berichten: 27793
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 08:25

Radiatorhanger hebben we gehad, werd geen gebruikvan gemaakt. Maartje herinnerde me er net aan dat Ivy eerst op de tv lag. Tegenwoordig hebben we een flatscreen dus dat plekje is ze kwijt. Er zijn genoeg plekken om zich terug te trekken in die zin nog steeds.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:28

bigone schreef:
Als het niet lukt om een nieuw tehuis te vinden dan kun je haar beter in laten slapen, klinkt hard als ik dit zeg maar heb zelf katten, al ruim 35 jaar. Ik heb nog nooit een kat meegemaakt hier die dit doet. Deze zomer nog een verwilderd katje opgenomen en meteen bij de eerste aanvallen op handen en voeten flink afgestraft, ze is nu de liefste er af. Katten die zonder reden aanvallen hebben een kronkel en komen er bij niet in. Ze kunnen wel zo gemaakt worden, een jong katje van ons die bij vrienden kwam was ook zo eentje en waarom, er werd altijd heel ruw mee gespeeld en na een jaar viel die kat ook alles en iedereen aan, de anderen uit hetzelfde nest hebben nooit dit gedrag vertoond.

Daar ben ik het niet mee eens. Katten zijn geen typische gezelschaps/knuffeldieren. Een kat gaat zijn eigen gang en doet zijn eigen ding, en lang niet elke kat wil geknuffeld worden. Ik heb er hier 1 dat is echt een terrorist. Ze vind het leuk om bij je te zijn, maar op schoot of uberhaupt bij je komen liggen, zou ze nooit doen. Wil je haar aaien, dan is 3 a 4 keer over haar kop genoeg, anders heeft ze je te pakken. Meer wil ze niet, en dat maakt ze duidelijk. Ze verscheurd me niet, maar heeft wel uit het niets haar nagels in mijn hand. Ik respecteer dat en er is geen probleem. Overigens wil ze mijn vriend nog wel eens aanvliegen (in zijn knie ofzo) maar altijd nadat hij haar aait, zij aangeeft dat niet te willen en hij toch verder aait. Ze wordt dan ook niet gestraft, het is haar goed recht om aan te geven wat ze wel of niet wil. Als ze niet geaaid wil worden of op schoot wil, moet ze dat zelf weten, Ik geniet evengoed van haat gezelschap, want ze ligt gewoon lekker op de leuning. En we hebben er nog 2, waarvan 1 zich heel graag laat knuffelen, en de ander het okee vind, maar toch eerder weg zou lopen als ze er zat van is, dan zou uithalen.

Stél deze kat heeft echt een kronkel in zijn hoofd (wat ik me niet kan voorstellen), dan nóg kan hij op een boerderij oid worden geplaatst ipv ingeslapen. En dat is dan een uiterste, want volgens mij zou deze kat prima bij een oud vrouwtje kunnen wonen, of zelfs een gezin, waar ze ook naar buiten kan. Zolang haar grenzen maar gezien en gerespecteerd worden. En met kinderen is dat helaas niet altijd mogelijk. Daarom komt die van mij ook niet in huis als mijn zoontje van 1 beneden is. Die ziet haar waarschuwingen niet, en ze grijpt hem ook als het haar niet zint, dus dat is onverantwoord. Poeslief is dan dus buiten, of in de schuur op de diepvries als ze niet naar buiten wil. :)

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:30

Lente schreef:
Tja, dat rijtje met hoe ze benaderd moet worden kunnen wij simpelweg niet bieden. Mijn kinderen kan ik nog wel aanleren haar te negeren, maar verder?

Overigens heeft ze haar pupillen vrijwel áltijd wijd. Eigenlijk alleen niet als ze 's avonds bij me komt zitten op de bank.

Dat met die pupillen wil ook niet te veel zeggen volgens mij hoor. Onze oude kat van 17, heeft altijd al ronde pupillen gehad, dat beest was de rust en vriendelijkheid zelve. Hooguit dat hij het in zijn jonge jaren leuk vond om onder de tafel vandaan te sprinten, je in je enkels te meppen en weg te rennen. :+ Ik bond elastiekjes om zijn poten, deed washandjes op zijn kop, liet mijn barbie's op hem rijden toen ik klein was, dat dier heeft nooit wat gedaan.

BabFer

Berichten: 236
Geregistreerd: 26-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:46

Beste TS, ik heb thuis ook zo'n kat, maar een laatste optie was dat ik ze zou wegdoen. Ergens ga je wel een engagement aan als je een dier in huis haalt.Het spijt me, maar zo denk ik erover.

Klinkt misschien raar, maar wij hebben er een kattentherapeut bijgehaald en die heeft ons echt kunnen helpen. Mijn grote zorg was, we hebben hier ook een Rottweiler dame rondlopen. De kat viel dus ook geregeld de Rottweiler aan. Ik had die nu wel getraind om het gedrag van de kat te negeren, maar je weet toch nooit. Stel dat Rottie één keer er genoeg van heeft, dan is één beet voldoende om ...
Ik mocht er niet aan denken.

We hebben talloze tips gehad van deze therapeute.
- Bleek dat er niet genoeg schuilplekken in huis waren. Dus to do gedurende enkele weken: kartonnen dozen plaatsen om uit te zoeken waar de favoriete plaatsen waren. Onze miss was natuurlijk niet geïnteresseerd in de kartonnen dozen, dus hebben we maar op goed geluk 2 krabtonnen aangeschaft waar ze in kan liggen en schuilen. En dan ook nog een soort "huisje" waar ze ook in kan schuilen of liggen. Er zijn echt wel leuke dingen verkrijgbaar die passen bij elk interieur.
- Opdracht was om minstens 3 keer per dag +/- 5 min met haar te spelen. Een kat is een jachtdier. Ik heb hier vlug de tip gelezen van de longezweep. Dit is super. Een kat vind het heerlijk om ergens achterna te hollen. En ze moet zeker niet winnen, want in de natuur vangt ze ook niet steeds een vogel. Hier hebben we ons ook een "birdie" aangeschaft.
-We hebben ook geleerd dat staren naar een kat zeer onbeleefd is. Ook al staart ze naar jou, doe dit nooit terug. Hebben jullie toevallig oogcontact, sluit dan even vriendelijk je ogen.

Ik heb nog heel wat tips en kan die gerust op PB plaatsen als je interesse hebt.

Veel succes.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:50

wij hebben/ hadden ook zo'n kat.

die was van iemand, hij valde aan zoals die van jou ook doet.
toen heeft diegene em naar een boerderij gebracht, maar na enige tijd ging ze hem bezoeken en zag hij er vreselijk uit. toen is hij naar iemand anders gedaan. maar daar is hij vertrokken omdat er een andere kat was.
toen is hij bij ons terrecht gekomen. en jahoor, bij ons deed hij het ook.
als hij het deed pakte we hem bij het nekvel zette we hem in de douche en gooide een emmer
water over hem heen :=
na 3 keer weas het afgelopen, tot nu toe is het niet meer voorgekoemn ( 3 jaar later :D )
misschien geen erg diervriendelijke aanpak, maar het hielp wel :=

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:54

spicegirl schreef:
bigone- afmaken en flink afstraffen ?? een echte dierenvriend aan het woord >;)


Met zo'n zin zet je een toon neer die niet leuk is. Je had ook eerst de vraag kunnen stellen hoe ik straf.
En afmaken? Ja, als alles wat je probeert niet helpt en een kat blijft mensen aanvallen en er is door mensen zelf geen ander tehuis te vinden dan is inslapen iets waar je zo'n, meestal verknipt dier, heel veel leed mee kunt besparen.

mayday

Berichten: 1439
Geregistreerd: 12-11-05

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:04

Ik snap de ts prima, ze heeft ook met kinderen te maken en moet daarom een keuze maken, misschien is het beestje ergens waar ze meer plek heeft veel gelukkiger. Als ze geholpen is mag ze best hierheen, maar hier komt ze niet in huis, want de andere 2 mogen dat ook niet. We hebben wel een grote schuur met plek voor nog wel tig andere beesten.

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:12

wij hebben ook zo'n tante in huis. Ze greep idd onze kinderen.... op advies van de DA hebben we haar laten helpen en werd ze idd rustiger in combinatie naar buiten kunnen (s'nachts). Nu is ze 7 nog steeds geen knuffel kat. Wij respecteren dat, en is ze rustiger en vind het zelfs fijn om naast je te liggen....
echt waar die hormonen kunnen heel wat bewerkstelligen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:21

Cerera schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Katten zijn geen typische gezelschaps/knuffeldieren. Een kat gaat zijn eigen gang en doet zijn eigen ding, en lang niet elke kat wil geknuffeld worden. Ik heb er hier 1 dat is echt een terrorist. Ze vind het leuk om bij je te zijn, maar op schoot of uberhaupt bij je komen liggen, zou ze nooit doen. Wil je haar aaien, dan is 3 a 4 keer over haar kop genoeg, anders heeft ze je te pakken. Meer wil ze niet, en dat maakt ze duidelijk. Ze verscheurd me niet, maar heeft wel uit het niets haar nagels in mijn hand. Ik respecteer dat en er is geen probleem. Overigens wil ze mijn vriend nog wel eens aanvliegen (in zijn knie ofzo) maar altijd nadat hij haar aait, zij aangeeft dat niet te willen en hij toch verder aait. Ze wordt dan ook niet gestraft, het is haar goed recht om aan te geven wat ze wel of niet wil. Als ze niet geaaid wil worden of op schoot wil, moet ze dat zelf weten, Ik geniet evengoed van haat gezelschap, want ze ligt gewoon lekker op de leuning. En we hebben er nog 2, waarvan 1 zich heel graag laat knuffelen, en de ander het okee vind, maar toch eerder weg zou lopen als ze er zat van is, dan zou uithalen.

Ben het met je eens Cerera. Ik heb 2 katten en 1 van deze 2 is ook absoluut geen knuffel kat. Wil ook niet geaaid worden en dat doen we dan ook niet. Soms komt hij wel bij je liggen, maar dan aaien we hem ook niet. Heb het wel eens geprobeerd, maar hij begint dan vrij snel met zijn staart te zwiepen (in mijn ogen een teken van irritatie). Als hij ergens op zit en ik ga hem uitgebreid aan staan kijken, dan wordt hij ook geirriteerd. Als ik hem dan bijv toch ga aaien of benader dan haalt hij ook uit. Logisch, moet ik hem maar gewoon met rust laten. Ik weet dat hij er niet van houdt, dus wij laten hem lekker zijn gang gaan.

Verder denk ik dat bij TS het misschien toch wel een groot probleem is dat er te weinig ruimte is. Een kat is volgens mij een solitair levend dier en 4 katten, die niet naar buiten kunnen, kan problemen opleveren.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:24

sommige katten zijn gewoon zo, ik heb er 8 en die gaan prima, maar sinds 2 maanden heb ik er een kater bij en die kan ook niet los bij de rest, hij staart ze eerst heel raar aan en valt dan aan, heel naar, gelukkig niet naar mij toe maar toch eng, via de rasvereniging ben ik hem nu aan t herplaatsen, misschien voor jou ook een idee?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:26

RebeccaC schreef:
Beste TS, ik heb thuis ook zo'n kat, maar een laatste optie was dat ik ze zou wegdoen. Ergens ga je wel een engagement aan als je een dier in huis haalt.Het spijt me, maar zo denk ik erover.


Deels waar.
Maar als de kat bij hen thuis niet happy of op z'n plek is, en zij ongelukkig worden van het gedrag van de kat, is het toch beter voor hen allebei als je een plekje voor 'm vindt waar hij wel gelukkig kan worden? Vind het dan ook niet fair om hem te dwingen zich aan te passen.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:28

Idd TS ik ben ook meestal voor het houden van je dier, maar agressie is voor mij ook een reden om verder te gaan zoeken, is voor het dier ook rustiger als ie straks alle aandacht alleen krijgt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:32

Mijn oudste kat was op die leeftijd ook zo...vreselijk. Heb daar ooit een keer voor bij de huisarts gezeten.

Wat heb ik gedaan om dit iets te fanatieke speelgedrag uit te bannen.

Ten eerste spelen. maak het jezelf makkelijk en koop een pointer. Tijdens het TV kijken de kat afmatten :D
Beestje vind het erg leuk en kan z'n energie kwijt.
Koop ook katten speelgoed.

Ten tweede het ongewenste gedrag negatief bekrachtigen.
Koop een plantenspuit met een flinke straal. Iedere keer dat hij dit gedrag vertoont probeer dan ongezien(zo veel mogelijk) de kat nat te spuiten. Het mag geen pijn doen alleen een schrikreactie teweeg brengen.
Op een goed moment associeert de kat zijn fixeergedrag(en aanvallen) met erg schrikken.
Hij moet niet door hebben dat jij of een van je gezinsleden dit doet want anders doet hij het weer als je de plantenspuit niet in bereik hebt.

Onze kat is nu 11 jaar en een heerlijke huismuts geworden.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:32

[***] schreef:
Cerera schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Katten zijn geen typische gezelschaps/knuffeldieren. Een kat gaat zijn eigen gang en doet zijn eigen ding, en lang niet elke kat wil geknuffeld worden. Ik heb er hier 1 dat is echt een terrorist. Ze vind het leuk om bij je te zijn, maar op schoot of uberhaupt bij je komen liggen, zou ze nooit doen. Wil je haar aaien, dan is 3 a 4 keer over haar kop genoeg, anders heeft ze je te pakken. Meer wil ze niet, en dat maakt ze duidelijk. Ze verscheurd me niet, maar heeft wel uit het niets haar nagels in mijn hand. Ik respecteer dat en er is geen probleem. Overigens wil ze mijn vriend nog wel eens aanvliegen (in zijn knie ofzo) maar altijd nadat hij haar aait, zij aangeeft dat niet te willen en hij toch verder aait. Ze wordt dan ook niet gestraft, het is haar goed recht om aan te geven wat ze wel of niet wil. Als ze niet geaaid wil worden of op schoot wil, moet ze dat zelf weten, Ik geniet evengoed van haat gezelschap, want ze ligt gewoon lekker op de leuning. En we hebben er nog 2, waarvan 1 zich heel graag laat knuffelen, en de ander het okee vind, maar toch eerder weg zou lopen als ze er zat van is, dan zou uithalen.

Ben het met je eens Cerera. Ik heb 2 katten en 1 van deze 2 is ook absoluut geen knuffel kat. Wil ook niet geaaid worden en dat doen we dan ook niet. Soms komt hij wel bij je liggen, maar dan aaien we hem ook niet. Heb het wel eens geprobeerd, maar hij begint dan vrij snel met zijn staart te zwiepen (in mijn ogen een teken van irritatie). Als hij ergens op zit en ik ga hem uitgebreid aan staan kijken, dan wordt hij ook geirriteerd. Als ik hem dan bijv toch ga aaien of benader dan haalt hij ook uit. Logisch, moet ik hem maar gewoon met rust laten. Ik weet dat hij er niet van houdt, dus wij laten hem lekker zijn gang gaan.

Verder denk ik dat bij TS het misschien toch wel een groot probleem is dat er te weinig ruimte is. Een kat is volgens mij een solitair levend dier en 4 katten, die niet naar buiten kunnen, kan problemen opleveren.

Citaat:
Vragen zoals: Zijn katten solitair of groepsdieren, is een vraag die niet eenvoudig te beantwoorden is.

Zelfs de wetenschap is er nog niet helemaal uit. Het is duidelijk dat de voorouders van onze huiskat solitair levende dieren waren. Maar tegenwoordig zijn ons huiskatten geëvolueerd en zijn het niet echt meer de puur solitair levende dieren zoals hun voorouders. Zijn het dan groepsdieren?

Nou, ook niet echt. Zeker niet als je hun gedrag vergelijkt met de “echte” groepsdieren zoals honden en paarden. Onze huiskatten zijn nog steeds territorium dieren en ze verdedigen hun territorium, vaak met veel passie.

Of het verstandig is er een soortgenootje bij te nemen, hangt heel erg af van het karakter van de betrokken individuen, de mate van opvoeding en socialisatie en de feitelijke situatie en omstandigheden (zoals bijvoorbeeld de ruimte die iedere kat heeft).

Katten communiceren ook duidelijk en vaak. Echter, wij mensen “begrijpen” vaak de kattentaal niet, met soms vervelende en verdrietige gevolgen.

Lichaamshoudingen, staartbewegingen, stand van de vacht, stand van de oren, pupillen zijn allemaal middelen die katten gebruiken om te communiceren. Het is de taak aan ons mensen om te leren begrijpen wat de kat nu eigenlijk bedoelt.


Maar ze moeten elkaar maar net liggen. Mijn lieve zwarte katje, heeft al zó veel katten de revue zien passeren, een stuk of 12 volgens mij (Ze is 10, maar ik heb veel katten gehad, heb bijv een poos FIV katten opgevangen enzo) Van die 12 andere katten, was er maar 1 waar ze echt een probleem mee had, zodra ze hem zag, zette ze zich op en vloog hem aan. Ik moest de 1 boven en ander beneden houden, al kwamen ze elkaar buiten ook tegen en dan was het ook meteen vechten geblazen.

Maar situatie van TS is natuurlijk idd niet ideaal. Ik vind het eerlijk dat ze een ander huisje voor hem zoekt :j

Lente
Berichten: 27793
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 11:51

Mijn katten zijn verder echt een groep. Ze slapen tegen elkaar aan, wassen elkaar en spelen samen. Deze dame ook, als haar pet goed staat dan...

Ik kan ook vrijwel nooit één kat op de foto zetten. Staat altijd een tweede op. :')

Ik krijg veel lieve PB'tjes met opties. Daarvoor dank. :)

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:57

Ik denk dat dit katje echt naar buiten moet en moet gaan jagen. Inderdaad is het wegdoen als boerderijkat een optimale oplossing.

Sommige katten doen het gewoon niet goed in een gedomesticeerde setting.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:58

Ik denk toch dat je kat gewoon geen knuffelkat is, die ook nog zit met een energieoverschot. Vooral van dat energieoverschot kunnen sommige katten regelrechte bandieten worden. Ik heb er 3, als ze veel buiten zijn geweest overdag, dan slapen ze gewoon 's avonds, maar als het rotweer is en ze zijn meer binnen, dan zijn ze 's avonds klaarwakker! Vooral mijn rode kater van 6 heeft er een handje van dat hij de anderen gaat pesten. Dan ligt zijn zusje te slapen (die die absoluut geen knuffelkat is) en dan springt hij zo bovenop haar, zwaait met zijn staart, heeft zijn oren plat en blijft op haar inmeppen. Gewoon omdat hij wil spelen en té veel energie overheeft, en dan heb ik het nog maar over een dag binnen. Hij mept dan ook wel op onze handen, maar doet zijn nagels niet uit. Omdat hij gewoon de goedheid zelve is, kan hem ondersteboven houden aan zijn achterpoten, hij doet niets, maar de andere 2 worden dan horendol van hem. Hoe is die kat verder TS? Wat zijn zijn dagelijkse bezigheden?

Lente
Berichten: 27793
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 12:07

Eten, slapen, heel soms wat spelen... En heel veel zitten en mij aankijken. Zij is niet degene die achter touwtjes en dingetjes aan gaat. Ze kijkt alleen toe hoe de anderen spelen. Als kitten was ze wel heel speels trouwens.