Konijn laten dekken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelkChocola
Berichten: 33
Geregistreerd: 10-12-13

Konijn laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 23:44

Hee,

Ik zou graag willen dat mijn dwergkonijn een nestje zou krijgen, dit ben ik dus ook van plan in het voorjaar. Hoe gaat zo'n dekking te werk? En wat moet je goed weten als de voedster zou bevallen? Hoe noem je zo'n ram? (Net zoiets als een dekhengst) Beetje stom voorbeeld maargoed.
En waar kan je zo'n ram vinden? Wat zou dit kosten? En is mijn konijn te oud?
Ik heb ook nog een ander konijn een ram, maar dit konijn is groter dan het dwergkonijn en ik had ergens gelezen dat de ram niet groter mag zijn dan de voedster, is dit waar?
Even wat informatie:
Voedster
Dwergkonijn
Kerngezond
Rond 5 jaar oud

Ram
Ras onbekend
Ook kerngezond
Zo'n 7 jaar oud.

Sorry nogal veel vragen :P

Ik wil liever niet heel bokt over me heen met reactie's, over dat ik geen nestje moet nemen.

Groetjes!

Sweetgirl1
Berichten: 4549
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:46

Ik had toen ik klein was me voedster laten dekken door een ram die iets groter was en daar zijn pracht kleintjes uitgekomen, heb er nog 1 over rest was zo verkocht.

Alleen zelf zou ik met de leeftijd zitten,, moeders is dan misschien al 6, dat zou ik al te oud vinden

dollyspikkel

Berichten: 1041
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Konijn laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:47

Persoonlijk vind ik 5 jaar echt te oud om voor de eerste keer een nestje te krijgen.

MelkChocola
Berichten: 33
Geregistreerd: 10-12-13

Re: Konijn laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 23:49

Dankje voor de reactie's!
Zou dat ook voor complicatie's kunnen zorgen tijdens de bevalling?

dollyspikkel

Berichten: 1041
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:50

Ja dit kan inderdaad voor complicaties zorgen tijdens de dracht of bevalling of zelfs erna.
Laatst bijgewerkt door dollyspikkel op 10-12-13 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Monica72
Berichten: 489
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:51

Maxfactor
Er was een zeer goede pool roodoog ram, Max. Hij deed het goed op shows en zorgde voor prachtige jongen onder de dwergkonijnen. Doordat Max zo populair werd en zoveel voedsters dekte, was er in die omgeving op een gegeven moment bijna geen voedster meer te vinden zonder “max” in haar bloed. Door deze inteelt ontstond er een aangeboren afwijking, die noemde men de “Maxfactor”. De jongen werden geboren met ogen open, achterbeentjes krom naar binnen staand, achtervoetjes met een extra teen, en helaas werden deze jongen in de meeste gevallen niet ouder dan 5 dagen. Deze afwijking komt nog voor, en komt voor bij de dwergkonijnen in Nederland, Belgie en Duitsland.

Dwergfactor/Lethaalfactor
Dwerkonijnen zijn ontstaan door een mutatie. Een mutatie is een plotseling voorkomende verandering die in de genen van een dier voorkomt. Sommige erfelijke factoren kunnen opeens veranderen, soms zijn ze opeens verdwenen, maar soms komen ze opeens te voorschijn. De dwergfactor is zomaar opeens ontstaan dus. Omdat fokkers deze dieren selecteren en er mee verder fokken kan er een ras ontstaan. De dwergfactor zorgt er voor dat het konijn klein geboren word, en ook uiteindelijk geen groot konijn word, een dwergkonijn dus.
Uit onderzoek is gebleken dat de dwergfactor de veroorzaker is van de lethaalfactor (lethaal = dood). De lethaalfactor is een dood of niet levenskansrijk geboren jong. De jongen worden namelijk geboren met een te kort neusbeen en een hoog voorhoofd, en ze zijn veel kleiner dan andere jongen. Deze factor komt niet bij alle dwergen voor. Bij konijnen boven de 1300 gram komt de dwergfactor al weinig voor en zal je dit probleem niet snel hebben, maar de lethaalfactor kan dus wel voorkomen bij dwergkonijnen onder dat gewicht. De lethaalfactor is recessief (dat betekend niet de sterkste factor) en kan dus aanwezig zijn in een dwergkonijn, maar niet tot uiting komen. Hij kan dan wel tot uiting komen bij de jongen. Elk ouderdier geeft namelijk één gen voor het dwergfactor door aan een nakomeling. Als er twee normale dwergkonijnen worden gekoppeld heb je 50% kans op een normale dwerg met dezelfde genen als de ouders dus. Daarnaast is er 25% kan op een non-dwerg, dus een dwergkonijntje dat groter wordt dan de ouders en 25% kans op een dier wat van beide ouders het gen mee heeft gekregen en daardoor dus extra klein is, dit is een dwergkonijn met de lethaalfactor. Dit jong zal niet overleven.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:51

Ja hoor je kunt ook dode konijnen krijgen of een moeder die haar jongen doodt of aan de kant gooit en allemaal andere problemen.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:52

je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt..alleen als ratten-voer.
haal er lekker 1 als gezelschap uit een konijnen-opvang, doe je een goede daad.

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:53

Het wordt sowieso sterk afgeraden om te fokken met een voedster die ouder is dan 4 jaar.
Dit omdat ze a: moeilijker drachtig worden en b: het bekken verstard kan zijn waardoor de bevalling moeilijker (kan) worden.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Konijn laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:02

Een voedster mag bij het eerste nest max. 2 jaar oud zijn. Dus dat zou al af te raden zijn en dan heb ik het nog niet over alle andere nadelen.

Heb raskonijnen gefokt en je hebt de nodige kennis nodig om een goede fokker te willen zijn. Daarnaast is de verkoop van konijnen enorm moeilijk. Van dit soort nestjes helemaal.
En er kunnen een hoop kosten bij komen kijken.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Konijn laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:13

Aangezien de TS nog niet/niet meer kan reageren, hier een slotje.