Hond gromt als hij bot krijgt.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:00

Ceriadwen schreef:
Nimfee schreef:

Als je geen onderdeel bent van de roedel, hoe kun je er dan boven staan?

Dat moet je Geerke vragen, want ik snap dat ook niet.


Ja snap ik ook niet :+ maar ik ben wel benieuwd hoe Geerke dat ziet, dus mijn vraag aan Geerke: hoe kun je boven een roedel staan als je geen onderdeel uitmaakt van de roedel?

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:06

Nimfee schreef:
Waarom horen ze jou niet als een soortgenoot te behandelen?


Heel simpel, omdat je geen soortgenoot bent!
Een hond leeft in huis niet als dat hij in de natuur zou doen. Je laat hem toch ook niet overal tegenaan piesen, omdat ze dat in de natuur wel doen?!Mijn honden zouden het liefst de hele dag in de natuur aan het speuren/jagen zijn, maar dat gaat/mag niet.
Je bent een baasje van, niet een roedelleider.
De taal die een hond spreekt, zullen wij als mens nooit helemaal begrijpen en/of uit kunnen dragen.
Snap dan ook niet dat mensen dat wel denken te kunnen bereiken.

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:12

Je hoeft geen leider te zijn! Vanaf pup af aan heeft een hond al heel snel door dat hij afhankelijk is van ons. Wij bepalen wanneer en wat hij eet, wanneer hij uit mag etc, wat zijn plekje is in huis. Al deze dingen die je automatisch elke dag doet bepalen al dat jouw hond weet dat ze jou nodig hebben. Dus zonder iets extra's te doen doe je dagelijks al allerlei handelingen die voor de hond een teken zijn dat hij van jou afhankelijk is. Het belangrijkste in de hele opvoeding is dat je je hond vertrouwen geeft waardoor hij jou vertrouwd. Dat is de basis, als dat goed zit dan zal een hond zich prettig en ontspannen voelen bij jou en zullen er geen redenen zijn voor "problemen". Belangrijk is ook wat natuurlijk gedrag is en waarom hond bepaalde dingen doet, net als wat eerder al genoemd is in het topic laat je hond hond zijn en begrijp waarom bepaald gedrag geen probleem gedrag is maar heel normaal honden gedrag.
Veel mensen tegenwoordig roepen direct de hulp in van gedragstherapeuten terwijl de hond heel normaal gedrag vertoont, alleen omdat wij niet weten wat we ermee aan moeten wordt de hond bestempeld als "probleemhond". Vraag je altijd af waarom hond iets doet en wat je daar zelf voor een invloed op hebt gehad, vaak is het antwoord niet zo moeilijk en ligt de oplossing voor de hand.

oja ik maak ook geen deel uit van de roedel hoor, ik ben een mens en geen hond. Probeer ook geen hond te zijn maar een goede baas ;). Honden weet echt wel dat wij geen hond zijn.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:19

Kentaro schreef:
Nimfee schreef:
Waarom horen ze jou niet als een soortgenoot te behandelen?


Heel simpel, omdat je geen soortgenoot bent!
Een hond leeft in huis niet als dat hij in de natuur zou doen. Je laat hem toch ook niet overal tegenaan piesen, omdat ze dat in de natuur wel doen?!Mijn honden zouden het liefst de hele dag in de natuur aan het speuren/jagen zijn, maar dat gaat/mag niet.
Je bent een baasje van, niet een roedelleider.
De taal die een hond spreekt, zullen wij als mens nooit helemaal begrijpen en/of uit kunnen dragen.
Snap dan ook niet dat mensen dat wel denken te kunnen bereiken.


Ja ben ik helemaal met je eens hoor. Ik bedoelde meer met de vraag, een hond is gewoon een hond en zal ook honds op je reageren: dat kan niet anders. Betekend nog niet dat je zelf als een hond kan gedragen, de mens.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:28

Af en toe krijg ik alleen thuis wel te horen dat ik meer met m'n honden 'communiceer' dan met m'n vriend...... :+
En als ze bij mijn thuiskomst helemaal uit hun dak gaan en m'n mond af willen likken, zet ik maar even een knopje om en laat ze lekker hun gang gaan :')

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:08

Sassol schreef:
Ik denk dat je hond gewoon onzeker is. Hij gromt namelijk wel, maar geeft ook meerdere kalmerende signalen af.

Ik zelf zou de hond dus gewoon met rust laten en evt. als je langsloopt (voor de hond gromt uiteraard) iets lekkers toegooien.

Ik zie ook een verschrikkelijk onzekere hond. Tongelen, wegkijken, oren naar achteren, zelfs wegdraaien voor zover mogelijk. Als de hond verder in het nauw gedreven wordt, hij kan niet weglopen zo te zien, zou hij over kunnen gaan tot bijten, maar hij doet er alles aan om het niet te hoeven doen.
Laat de hond met rust als hij een bot heeft, hij is er niet zeker van dat hij het bot mag houden terwijl hij dat wel heel graag wil. Als er kinderen of vreemden zijn zou ik hem op zo'n moment geen bot geven, dan hoeft hij het ook niet te verdedigen.
Als je toch eens het bot weg wilt halen roep dan de hond bij je, beloon hem met iets lekkers en leg dan het bot weg, haal het niet onder zijn neus vandaan.
In een roedel zal een andere hond, hoger of lager in rang, nooit eten weghalen, ieder heeft het recht het reeds veroverde te verdedigen en te houden.

Nooit bestraffen voor grommen, haal dan de hond uit de situatie, zoals hierboven al ergens geschreven is kan het zijn dat de hond het grommen over gaat slaan in de serie van stresssignalen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:54

MyWishMax schreef:
briitje schreef:
Situatie: Hond ligt in bench op botje te knagen. Visite aait hond in bench. Hond wilt dit niet en geeft een grom en knauw. Visite schrikt zich rot. Is mijn hond fout? Menig bokker zou ja zeggen, gok ik :p.


Nee, jij bent fout dat de visite er in de buurt kan komen :P

Maar ik ben opgevoed dat je er niet in de buurt komt en zo hebben mijn honden het geleerd, dus ik geef dat aan mijn visite aan. Hond met rust laten als hij in zijn bench/op zijn plek ligt.


bij mij krijgt de visite idd ook genadeloos op hun sodemieter als ze hondlief in zijn! bench storen. Bench is veilige rustige plek waar de hond zich mag terugtrekken indien nodig, visite heeft daar niks te zoeken :n
baasje is fout omdat baasje de visite niet op voed :+
hier krijgt iedereen die nieuw in huis komt eerst cursusje "groundrules for surviving in this household"

kindvriendelijk huishouden zijn we ook al niet , dus laat de visite de kinders over het algemeen thuis (lekker rustig) hondlief is zo ontzettend reactief en is verder niet echt kinderen gewend...mochten we nu echt vaak kinder contact hebben met hem gaat het al snel beter, maar zo sporadisch als nu ...doe maar gewoon niet

fjordie333
Berichten: 813
Geregistreerd: 09-08-12

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:00

ik zie een hond die stijf staat van de spanning

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:06

Helemaal mee eens Sonja. Ook ik hoef hem niet te storen in zijn bench. Het is zijn rust plaats en dat respecteer ik :).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:09

Briitje, als ik wil zou ik er bij kunnen kruipen hoor :D zou nog passen ook (bench is 120 bij 80 met een altijd open deur) maar goed ik doe het niet we kruipen wel tegen elkaar op de bank , ligt nu ook naast me met zijn poten in de lucht

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:14

Haha nou leg het misschien verkeerd uit. Als hij in zijn bench ligt MET botje, hoef ik hem ook niet te storen. Anders is het geen probleem. Zie ook niet in waarom dit zou moeten. Is alleen maar n machtspelletje imo. Verder ligt meneer overal, waar wij liggen. Ja hij is nogal verwend :)
Laatst bijgewerkt door briitje op 06-12-13 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:15

zou ook nog kunnen denk ik :+ maar hij weet dat ik het toch niet afpak zoals ik wel doe met allerlei onzin die hij onderweg vind en meesleept.

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:21

banketstaaf ben jij zeg }> :+

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:19

ja he...hij heeft zo een slecht leven dat varken :+

dat geeft trouwens bij gevonden etenswaren af en toe best wel confrontatie hoor, dat ie durft te grommen, maar stukken worst onderweg vertrouw ik niet (je weet niet wat voor gek het neer heeft gelegd) dus die levert tie toch echt fijn in , ook als ie last van "mine, mine, mine " heeft

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:38

Ohh ja groot gelijk heb je. Tegenwoordig lees je de gekste dingen he.. :+. @ kentaro.. Ik praat soms ook meer met me hond dan met me vriend, hahaha. Hele verhalen joh O:)

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:43

Kentaro schreef:
Nimfee schreef:
Waarom horen ze jou niet als een soortgenoot te behandelen?


Heel simpel, omdat je geen soortgenoot bent!
Een hond leeft in huis niet als dat hij in de natuur zou doen. Je laat hem toch ook niet overal tegenaan piesen, omdat ze dat in de natuur wel doen?!Mijn honden zouden het liefst de hele dag in de natuur aan het speuren/jagen zijn, maar dat gaat/mag niet.
Je bent een baasje van, niet een roedelleider.
De taal die een hond spreekt, zullen wij als mens nooit helemaal begrijpen en/of uit kunnen dragen.
Snap dan ook niet dat mensen dat wel denken te kunnen bereiken.


Je bent wel heel zeker de roedelleider. Een roedel bestaat uit meerdere honden. In een gezin met een hond, vormt het gezin de roedel voor de hond. In deze roedel bevindt zich een rangorde. Jij staat boven aan, of je man, daarna de ander, dan de kinderen, en dan pas de hond. Als een hond denkt dat hij kans maakt om hoger in de rangorde te komen, dan zal hij dat zeker doen.

MyWishMax

Berichten: 25453
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:53

xx_Horsiex schreef:
Kentaro schreef:
Heel simpel, omdat je geen soortgenoot bent!
Een hond leeft in huis niet als dat hij in de natuur zou doen. Je laat hem toch ook niet overal tegenaan piesen, omdat ze dat in de natuur wel doen?!Mijn honden zouden het liefst de hele dag in de natuur aan het speuren/jagen zijn, maar dat gaat/mag niet.
Je bent een baasje van, niet een roedelleider.
De taal die een hond spreekt, zullen wij als mens nooit helemaal begrijpen en/of uit kunnen dragen.
Snap dan ook niet dat mensen dat wel denken te kunnen bereiken.


Je bent wel heel zeker de roedelleider. Een roedel bestaat uit meerdere honden. In een gezin met een hond, vormt het gezin de roedel voor de hond. In deze roedel bevindt zich een rangorde. Jij staat boven aan, of je man, daarna de ander, dan de kinderen, en dan pas de hond. Als een hond denkt dat hij kans maakt om hoger in de rangorde te komen, dan zal hij dat zeker doen.


Bij jou misschien, bij mij absoluut niet. Ik schat een hond hoger in dan dat hij denkt dat ik ook een hond ben. Roedelleider zoeken ze onderling maar uit, zolang ze naar mij luisteren. Mijn honden zijn helemaal niet bezig om hoger in de rangorde te komen. En als ze al iets proberen, doen ze dat bij elkaar, nooit bij een mens. Ook alle vorige honden niet.

Er was alleen een verschil in: 'naar dat mens moet ik wel luisteren en naar dat mens hoeft het niet altijd'. En dat kwam niet uit de hond omdat die zo nodig hogerop wilde komen, nee dat kwam omdat de hond de kans kreeg om te gaan twijfelen of het nodig was om te luisteren.

EDIT: En als ik roedelleider zou zijn en mijn kinderen ook boven de hond zouden staan, zou de hond juist mogen aangeven dat eten van hem is. Mogen ze immers in een echte roedel ook.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 06-12-13 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:59

Waarom denken mensen nou nogsteeds steevast dat een hond heel de tijd bezig is met hoger op komen... Zucht... Dit is echt niet zo! Dat zou een lachertje zijn zeg als ik heel de dag als politie agentje over mijn honden moest waken! Wij hebben hier gewoon regels net als in een gezin met kinderen. Maar dat betekend toch ook niet dat deze kinderen bezig zijn om de baas over pa of ma te zijn zodra je de "baas" rol niet op je neemt?!
Bij mij gelden dus normale regels als ik vind dat ze op de bank mogen mogen ze dat en daar worden ze echt niet dominant van omdat ze op zelfde hoogte als ik liggen hoor ;)
Mensen kijken echt teveel tv...

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:05

Eens met essiesilly. Zou wat zijn, heel de dag de strijd aan moeten gaan, neehoor dankje. Doen ze hier trouwens onderling ook niet. Ik moet wel zeggen, mijn vorige hond was een echte alfamannetje en hierbij had hij nog wel eens de strijd met mijn vriend. Deze zag die dus ook echt niet als zijn leider. En als hij kon stak hij zijn middelvinger op. :Y).

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:05

essiesilly schreef:
Waarom denken mensen nou nogsteeds steevast dat een hond heel de tijd bezig is met hoger op komen... Zucht... Dit is echt niet zo! Dat zou een lachertje zijn zeg als ik heel de dag als politie agentje over mijn honden moest waken! Wij hebben hier gewoon regels net als in een gezin met kinderen. Maar dat betekend toch ook niet dat deze kinderen bezig zijn om de baas over pa of ma te zijn zodra je de "baas" rol niet op je neemt?!
Bij mij gelden dus normale regels als ik vind dat ze op de bank mogen mogen ze dat en daar worden ze echt niet dominant van omdat ze op zelfde hoogte als ik liggen hoor ;)
Mensen kijken echt teveel tv...


Jammer dat je mijn woorden zo uit verband trekt.

MyWishMax Doordat ze naar jou moeten luisteren ben jij wel degelijk de roedelleider. Een hond denkt echt niet van oh, jij bent een mens, en jij bent een hond. Ik zeg ook nergens dat honden de hele dag bezig zijn met hogerop komen, en nee, honden mogen hun eten niet verdedigen. In het wild eten namelijk ook eerst de rang hogere en daarna pas de rang lagere. Dat is iets wat al eeuwenoud is en dat verandert niet omdat ik zogenaamd teveel tv kijk.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:08

Ik trek niks uit het verband want jij zegt dat er binnen een gezin die hoger is die hoger is die hoger en dan pas De hond en als hij de kans krijgt hij zeker hogerop wil komen
En ik zeg dat dat absoluut niet zo is..

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:11

essiesilly schreef:
Ik trek niks uit het verband want jij zegt dat er binnen een gezin die hoger is die hoger is die hoger en dan pas De hond en als hij de kans krijgt hij zeker hogerop wil komen
En ik zeg dat dat absoluut niet zo is..


Ik heb ook nergens gezegd dat een hond dat altijd zal doen. Maar ik weet wel zeker dat wanneer een hond denkt dat hij boven jou staat, hij jouw echt niet zomaar zijn eten zal laten afpakken.

MyWishMax

Berichten: 25453
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:12

xx_Horsiex schreef:
essiesilly schreef:
Waarom denken mensen nou nogsteeds steevast dat een hond heel de tijd bezig is met hoger op komen... Zucht... Dit is echt niet zo! Dat zou een lachertje zijn zeg als ik heel de dag als politie agentje over mijn honden moest waken! Wij hebben hier gewoon regels net als in een gezin met kinderen. Maar dat betekend toch ook niet dat deze kinderen bezig zijn om de baas over pa of ma te zijn zodra je de "baas" rol niet op je neemt?!
Bij mij gelden dus normale regels als ik vind dat ze op de bank mogen mogen ze dat en daar worden ze echt niet dominant van omdat ze op zelfde hoogte als ik liggen hoor ;)
Mensen kijken echt teveel tv...


Jammer dat je mijn woorden zo uit verband trekt.

MyWishMax Doordat ze naar jou moeten luisteren ben jij wel degelijk de roedelleider. Een hond denkt echt niet van oh, jij bent een mens, en jij bent een hond. Ik zeg ook nergens dat honden de hele dag bezig zijn met hogerop komen, en nee, honden mogen hun eten niet verdedigen. In het wild eten namelijk ook eerst de rang hogere en daarna pas de rang lagere. Dat is iets wat al eeuwenoud is en dat verandert niet omdat ik zogenaamd teveel tv kijk.


Je vergeet alleen voor het gemak dat de ranglagere zijn of haar eten wel mag verdedigen als ze eenmaal aan het eten zijn. Dus dan zou de hond het nog steeds mogen verdedigen tegenover jou. Jij bent klaar en hoeft het niet meer, dus mag de hond eten en mag hij het verdedigen. Dat hoort ook bij een roedel.

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:13

Aan dit gedrag van je hond, moet je heel gauw wat doen. In feite ben je op het filmpje hem al aan het belonen voor zijn gegrom.
Hij is jou de baas.
Gauw een erg goede trainer in de arm nemen. Anders wordt het van kwaad tot erger.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:20

MyWishMax schreef:
xx_Horsiex schreef:

Jammer dat je mijn woorden zo uit verband trekt.

MyWishMax Doordat ze naar jou moeten luisteren ben jij wel degelijk de roedelleider. Een hond denkt echt niet van oh, jij bent een mens, en jij bent een hond. Ik zeg ook nergens dat honden de hele dag bezig zijn met hogerop komen, en nee, honden mogen hun eten niet verdedigen. In het wild eten namelijk ook eerst de rang hogere en daarna pas de rang lagere. Dat is iets wat al eeuwenoud is en dat verandert niet omdat ik zogenaamd teveel tv kijk.


Je vergeet alleen voor het gemak dat de ranglagere zijn of haar eten wel mag verdedigen als ze eenmaal aan het eten zijn. Dus dan zou de hond het nog steeds mogen verdedigen tegenover jou. Jij bent klaar en hoeft het niet meer, dus mag de hond eten en mag hij het verdedigen. Dat hoort ook bij een roedel.


Maar dat zou betekenen op moment dat jij een bot of anders lekkers wegneemt bij je hond hij jou mag waarschuwen en zelfs bijten? Hij mag het immers verdedigen?