Hond gromt als hij bot krijgt.

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:18

brommen mogen mijn honden prima, maar echt grommen vind ik te ver gaan, dan geef ik ze ook aan dat ik dat niet wil hebben. En inderdaad, even opspringen met lawaai/gil/brom als ik per ongeluk over ze zou struikelen vind ik prima, zelf reageer je ook uit schrik. Zolang ze dan niet uithalen of blijven grommen.

De hond uit het filmpje vind ik ook eerder brommen dan grommen, maar zou er zelf niet blij mee zijn in elk geval.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:20

Mijn rottie deed dit ook als ze een bot had en heeft ook nooit gebeten wel het grommen. Idereen wist hier in huis dat als Sandy een bot had je haar met rust moest laten. In die 13 jaar nooit een beet van haar gehad ik kon ook alles afpakken en los was ook los!

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 20:53

Haha leuke discussie op gang gezet :D :o

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:57

ik heb 6 honden en ik accepteer absoluut geen gegrom naar mij toe.Ik kan hun botten gewoon afpakken en als ik er met mijn gezicht bij kom dan gaan ze een stap achteruit.
Onderling mogen ze wel grommen als ze botten hebben,dat is meer dan normaal.
Maar niet tegen mij.Maar ik ben vrij streng denk ik.. ;)

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:03

geerke schreef:
ik heb 6 honden en ik accepteer absoluut geen gegrom naar mij toe.Ik kan hun botten gewoon afpakken en als ik er met mijn gezicht bij kom dan gaan ze een stap achteruit.
Onderling mogen ze wel grommen als ze botten hebben,dat is meer dan normaal.
Maar niet tegen mij.Maar ik ben vrij streng denk ik.. ;)


Wat is de reden dat ze tegen jou niet mogen grommen en onderling wel?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:04

ik ben geen hond...

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:16

Onze hond doet dat ook, wij hebben er eigenlijk geen problemen mee. Zolang we maar van Het bot afblijven. Zou eigenlijk niet weten waarom we hem af zouden pakken. Als we haar willen uitlaten bijv laat ze wel toe, ze gromt dan ook alleen bij een bot of een nieuwe knuffel, is ook een hele eigenwijze hond :Y)

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:17

Onze hond doet dat ook, wij hebben er eigenlijk geen problemen mee. Zolang we maar van Het bot afblijven. Zou eigenlijk niet weten waarom we hem af zouden pakken. Als we haar willen uitlaten bijv laat ze wel toe, ze gromt dan ook alleen bij een bot of een nieuwe knuffel, is ook een hele eigenwijze hond :Y)

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:26

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie toch, net als anderen, duidelijk een hond die zich niet prettig voelt. Prima, maar dan zou ik OF de hond met rust laten OF aanleren dat ze zich niet zo onprettig hoeft te voelen, want ik zie vanuit deze situatie toch echt gebeuren dat de hond nog een keer wél grijpt, afhankelijk van wanneer haar grens bereikt is.
En heel hard roepen dat ie niks doet en ook nooit zal doen, mwah, er worden toch duidelijke signalen gegeven en het zijn de angstbijters die onverwachts uit de hoek komen. Ik ga in elk geval niet mijn handje er gezellig tussen steken :+ .

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:27

Estera schreef:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie toch, net als anderen, duidelijk een hond die zich niet prettig voelt. Prima, maar dan zou ik OF de hond met rust laten OF aanleren dat ze zich niet zo onprettig hoeft te voelen, want ik zie vanuit deze situatie toch echt gebeuren dat de hond nog een keer wél grijpt, afhankelijk van wanneer haar grens bereikt is.
En heel hard roepen dat ie niks doet en ook nooit zal doen, mwah, er worden toch duidelijke signalen gegeven en het zijn de angstbijters die onverwachts uit de hoek komen. Ik ga in elk geval niet mijn handje er gezellig tussen steken :+ .

Ik geef je gelijk...

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:45

Ceriadwen schreef:
Ik denk daar duidelijk anders over.

Toen mijn kind gewaarschuwd werd door mijn kruising kreeg ze er van mij een draai om haar oren achteraan.

Wie kreeg de draai om de oren?? Je kind of je hond?? Ik zal het waarschijnlijk wel verkeerd lezen, daarom vraag ik ernaar.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:09

Nou kan ik ook wel zeggen dat ik geen gegrom tolereer maar dat is te makkelijk, onze honden hebben nog nooit naar mij of welk mens dan ook gegromd, daar heb ik niets aan gedaan of bewust op getraind. Onze alfa teef zal wel grommen als een andere hond haar spullen op het oog heeft en was zelfs niet te beroerd om haar babypups af te snauwen als zij hún eten inpikte (daarom liet ik haar vervolgens apart eten van de pups).

Maar mensen mogen altijd aan haar eten, speeltjes, whatever zitten; no problem! Eén keer heb ik het wel even warm gekregen toen pupkopers voor het eerst kwamen kijken en het dochtertje langs mij heen direct de werpkist indook en de pups aaide. Goddank ging mams braaf opzij en liet het kind haar pups aaien... Mán wat was ik toen blij met haar. Ik heb wel meteen tegen het meiske gezegd dat ze dat beter nóóit meer kon doen omdat sommige mama-honden het níet waarderen als een vreemde zomaar aan haar kroost zit.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 01:59

Ik denk dat je hond gewoon onzeker is. Hij gromt namelijk wel, maar geeft ook meerdere kalmerende signalen af.

Ik zelf zou de hond dus gewoon met rust laten en evt. als je langsloopt (voor de hond gromt uiteraard) iets lekkers toegooien.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 08:21

sallandval schreef:
Nou kan ik ook wel zeggen dat ik geen gegrom tolereer maar dat is te makkelijk, onze honden hebben nog nooit naar mij of welk mens dan ook gegromd, daar heb ik niets aan gedaan of bewust op getraind. Onze alfa teef zal wel grommen als een andere hond haar spullen op het oog heeft en was zelfs niet te beroerd om haar babypups af te snauwen als zij hún eten inpikte (daarom liet ik haar vervolgens apart eten van de pups).

Maar mensen mogen altijd aan haar eten, speeltjes, whatever zitten; no problem! Eén keer heb ik het wel even warm gekregen toen pupkopers voor het eerst kwamen kijken en het dochtertje langs mij heen direct de werpkist indook en de pups aaide. Goddank ging mams braaf opzij en liet het kind haar pups aaien... Mán wat was ik toen blij met haar. Ik heb wel meteen tegen het meiske gezegd dat ze dat beter nóóit meer kon doen omdat sommige mama-honden het níet waarderen als een vreemde zomaar aan haar kroost zit.


Wow dan heb je inderdaad geluk gehad, wij hadden er hier een die ondanks haar hechte band met het baasjes echt met moeite toestond dat die met de pups aan de gang, maar vreemden, daar ging ze tussen staan. Die mochten niet aan haar pups komen!

Urko
Berichten: 2964
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:32

betadine schreef:
ZiekieLove schreef:
Absoluut geen goed gedrag, de hele lichaamstaal op het filmpje laat zien dat je hond zich er heel onpretrig bij voelt dat je in de buurt van zijn bot komt..(oogwit,kop afwenden,grommen)
Fijn dat ie niet bijt en ook geen waarschuwingen geeft dat ie je gaat bijten maar dit kan wel nog gaan komen zou dit gedrag meteen corrigeren en hond niet meer aaien als ie dit gedrag vertoond;)


Volledig mee eens. Tong uitsteken en geeuwen vallen hier ook onder.

Op zo een moment zou ik mijn hond wegjagen en zijn bot even wegnemen. Het pas terug geven als er geen gegrom meer bij komt kijken.

Hier in deze video leggen ze (in het frans) uit hoe je honden beter kunt lezen. Honden die zonder waarschuwing bijten eens nader bekeken en dan blijkt al snel dat de hond al tal van waarschuwingen gaf.



De hond verstijfd, kijkt weg, tongelt en begint uit eindelijk te grommen... nog een paar stappen en hij bijt. (tanden laten zien, harder grommen, uithalen en daarna echt bijten) Hond geeft tal van waarschuwingen dat ze jullie aanwezigheid niet wardeert en ze bang is dat jullie haar bot afpakken. Bot afpakken in deze situatie kan 2 dingen betekenen OF de hond leert dat haar gedrag geen nut heeft en gaat de volgende keer over tot bijten (meest voor de hand liggende optie omdat dit bot heel veel waarde voor haar heeft). of de hond denkt "oke heeft geen nut, ze pakken het toch af". Hier kunnen overigs jaren overheen gaan...

Ik hiel al meteen op met aaien en ging aan de slag op het bot te ruilen voor iets andere mega lekkers. Handen bij jou bot betekend dat er meer lekkere dingen komen. Geloof me, geen hond die daar, na juiste training een probleem van gaat maken!


Ik ben juist blij als een hond nog gromt, want een hond die gromt die waarschuwt iig nog. Heb met genoeg honden gewerkt waar het grommen heerlijk door de vorige eigenaar afgestraft is: heel veel, hond gromt (en laat ook namelijks andere stresssingalen zieN) in het vervolg niet meer en haalt direct uit. LEVENSGEVAAARLIJK!

http://www.moniquebladder.nl/blog/2013/02/25/agressie/ Dit is een heel mooi artikel van hoe agressie bij honden in zijn werk gaat.



Een goede vriendin van mij heeft een border collue die altijd afgestraft is voor grommen (eerste hond van die mensen). Die hond haalt nu, 5jaar oud, uit naar alle honden die in zijn buurt komen, met 1 enkel stresssingaal vooraf: Hij laat namelijk alleen nog het puntje van zijn tong een keer naar buiten komen. Als wij als handler op dat moment met ons ogen knipperen zijn we te laat. Inmiddels zijn we er zelf goed op getraind en krijgt de hond nu training met andere honden dat hij wegkijkt van andere honden en daarvoor word hij beloont. We kunnen inmiddels in een groep van 9 honden gaan wandelen maar we moeten altijd donders goed letten op de border collie, want die geeft dus ook geen singalen meer af aan de andere honden.

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:37

Wij hadden vroeger, toen ik een jaar of 14 was, een schnauzer uit het asiel gehaald. Wat een felle donder na 2 boxers. Maar ook heel link met eten. Het eerste kluif werd ik om aangevallen. Hadden we nog nooit beleeft, zn voer savonds werd echt gemeen grommend opgegeten en hij schroomde niet om aan te vallen.
Dit hebben wij er voor 95% uit gekregen door vertrouwen en idd elke keer als wij bij de voerbak in de buurt kwamen, moesten zijn, deden we er wat lekker is. Wel met lange lepel, een schepje jus, of soep, stukje vlees, maar elke keer wat lekkers.
Met een bot was de hond eerst echt gevaarlijk. lag hij in de tuin met zn bot, met de deur dicht nog naar je te grommen met de tanden echt flink bloot. Na een hele poos, paar jaar wel, lag hij gewoon lekker bij je met zn bot te knagen en kon je veilig over hem heen stappen of het bot met je voeten aan de kant duwen als hij in de weg lag. Dat was in het begin met deze hond werkelijk ondenkbaar.
We zijn wel altijd alert gebleven als hij eten had, vooral met kinderen en zijn eten hadden wij nooit het 100% vertrouwen al heeft hij kids nooit wat gedaan.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:07

geerke schreef:
ik ben geen hond...


Je vertelt net dat je zes honden hebt. Nog geen twee berichten boven je eigen bericht.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:09

ze schrijft ik ben geen hond.... :P

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:12

Nimfee schreef:
geerke schreef:
ik ben geen hond...


Je vertelt net dat je zes honden hebt. Nog geen twee berichten boven je eigen bericht.

Klein verschil.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:17

Nimfee schreef:
geerke schreef:
ik ben geen hond...


Je vertelt net dat je zes honden hebt. Nog geen twee berichten boven je eigen bericht.


Ik neem ook aan dat Geerke geen hond is, anders is het erg knap dat zij hier kan typen en lezen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:31

Nimfee schreef:
geerke schreef:
ik ben geen hond...


Je vertelt net dat je zes honden hebt. Nog geen twee berichten boven je eigen bericht.

Ik HEB 6 honden maar ik BEN geen hond....ze horen mij niet als een soortgenoot te behandelen....

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:52

geerke schreef:
Nimfee schreef:

Je vertelt net dat je zes honden hebt. Nog geen twee berichten boven je eigen bericht.

Ik HEB 6 honden maar ik BEN geen hond....ze horen mij niet als een soortgenoot te behandelen....


Waarom horen ze jou niet als een soortgenoot te behandelen?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:54

Geerke is geen onderdeel van de roedel, die staat erboven!

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:56

Ceriadwen schreef:
Geerke is geen onderdeel van de roedel, die staat erboven!


Als je geen onderdeel bent van de roedel, hoe kun je er dan boven staan?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:57

Nimfee schreef:
Ceriadwen schreef:
Geerke is geen onderdeel van de roedel, die staat erboven!


Als je geen onderdeel bent van de roedel, hoe kun je er dan boven staan?

Dat moet je Geerke vragen, want ik snap dat ook niet.