En nu moet je verder op 3 poten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
V_eraa

Berichten: 1102
Geregistreerd: 26-02-08
Woonplaats: Zeeland

En nu moet je verder op 3 poten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 12:24

Het gaat hier om een kat van 9 jaar oud. Die meestal lekker buiten loopt.


Vorige week kwam ik thuis van een paar dagen weg en m'n moeder had de kat net aangetroffen. Hij kon nog maar op 3 benen lopen en de andere voorpoot bungelde er maar een beetje bij. Het was al wat later in de avond dus we hadden bedacht om de dag er na naar de DA te gaan. Voor de rest liet hij niet merken dat hij pijn had, kwam gewoon op je schoot liggen en lag op de vensterbank waar hij altijd ligt.. De dag erna naar de DA, allebei de botten waren gebroken zei ze, dat voelde ze..
Er waren 3 opties, een paar weken in het gips en kijken of het aangroeit, een operatie ± 1000 euro en niet met de zekerheid dat het ooit nog goed ging komen of amputeren. Hebben voor het eerste gekozen, kat mocht niet veel lopen en springen dus bench klaar gemaakt en daar moest hij dan maar in blijven de komende weken.. van de week begon zijn pootje erg te stinken dus is mijn moeder met hem terug gegaan naar de DA.. er was nog geen verschil te zien, het pootje hing er nog steeds slap bij, dus moeten we nu beslissen opereren of amputeren.. Kat weer opnieuw in het gips en mee naar huis. Voor de rest eet en drinkt hij goed en is er niks aan te merken.

We hebben de keuze gemaakt om zijn poot te laten amputeren, omdat het niet zeker is of het goed komt met opereren en we zien dat hij nu ook al heel snel vooruit komt op 3 benen en dan hangt het andere beentje er nog bij..

De vraag is nog steeds hoe het is gebeurd, maar daar zullen we helaas nooit achterkomen ..




Mijn vraag is of er iemand hier ook zoiets heeft meegemaakt ? Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat een kat zijn poot heeft gebroken.. En of het is goed gekomen met die kat? Of kent iemand een kat met maar 3 benen?
Laatst bijgewerkt door V_eraa op 26-10-13 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: En nu moet je verder op 3 poten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:27

Ja!
Mijn zus had een kat met 3 pootjes, deze kat is van de 5de verdieping van een flat af gevallen, en brak zijn poot.
Deze kat kon er heel erg goed mee leven, en is er mee oud geworden. Helaas is die nu dood, maar niet door dat gebroken pootje maar omdat hij heel erg ziek was.

nuvel

Berichten: 1477
Geregistreerd: 15-10-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:28

Ik kende een hond die 1 geamputeerde poot had was wel wat jonger toen het gebeurde maar is er 12 mee geworden, kon goed rennen en spelen en was dol gelukkig! *\o/* Dus ik zou als het goed voelt het gewoon doen. Veel succes met je kat, hoop dat het goed komt!

edit: typfouten
Laatst bijgewerkt door nuvel op 26-10-13 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:28

ik snap even niet waarom gelijk voor amputeren is gekozen, terwijl er nog geopereerd kon worden???
Zelf heb ik een kat gehad met 3 pootjes, vanwege een stomme dierenarts die te strak gespalkt had, een vorige eigenaar heeft toen tot amputatie beslist omdat het pootje was afgestorven. Ze is altijd binnen geweest en kon zich hier goed redden. Ze is ver over de 20 jaar geworden.

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:29

Hier heel wat ervaring met het amputeren van pootjes, en wat ik altijd hoorde van eigenaren bij de nacontrole is dat dieren er heel snel mee leren leven en eigenlijk nog verbazingwekkend snel vooruit komen :j

Ik denk dan ook persoonlijk dat amputeren de meest vriendelijke oplossing is op het moment, en zeker omdat het een voorpootje is kan je kat nog steeds goed afzetten met de achterpootjes :j

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: En nu moet je verder op 3 poten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:29


KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:30

Ja vriendin van mij heeft een poes met 3 pootjes. Die mist 1 voorpootje. Redt zich er prima mee. Speelt ook nog leuk en kan gewoon springen enzo

nuvel

Berichten: 1477
Geregistreerd: 15-10-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:31

@mystery1980 ts heeft er niet gelijk voor gekozen, eerst gips en nu neemt ze die beslissing. Het pootje stinkt lijkt me niet erg goed en met operatie weten ze niet of het goed gaat komen, denk dat ts die het kan zien het het beste kan beslissen ook omdat de kat al goed beweegt op drie poten nu. Een wel overwogen beslissing denk ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:33

Onze Poekie heeft ook 3 poten, we hebben rechtsvoor laten amputeren. Was verbrijzeld na een aanrijding. Ze heeft er vanaf het begin zonder problemen mee gelopen, ze is razendsnel en nog altijd de beste jager van de vier hier.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:33

Wij hebben een Duiste Herder die een voorpoot mist. Zo hebben we haar gekregen. En ze kan er goed mee overweg. Ze is behoorlijk snel, en ze kan ook nog poten geven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:37

mystery1980 schreef:
ik snap even niet waarom gelijk voor amputeren is gekozen, terwijl er nog geopereerd kon worden???
Zelf heb ik een kat gehad met 3 pootjes, vanwege een stomme dierenarts die te strak gespalkt had, een vorige eigenaar heeft toen tot amputatie beslist omdat het pootje was afgestorven. Ze is altijd binnen geweest en kon zich hier goed redden. Ze is ver over de 20 jaar geworden.


Omdat de operatie 1000 euro kost en geen garantie geeft dat het goed gaat, en een amputatie rond de 150 en een kat zich prima met 3 poten kan redden misschien?

De duurste is niet altijd de beste oplossing.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:42

Een van onze katten heeft in het verleden zijn poot op 2 plaatsen gebroken. Het bot was 2x schuin af, dus een tussenstuk was helemaal los. De dierenarts heeft het met pinnen vastgezet met moeren aan de buitenkant. Wij noemden het zijn buitenboordmotor, was toch een aardige stellage, maar het is helemaal goedgekomen. Voor de portemonnee was het minder, maar ja, was niet anders. Het is wel meteen de volgende dag gedaan en zeker niet eerst gaan proberen in het gips en dan weer een andere optie. Daarbij was, hij is nu gepensioneerd, het wel een hele handige dierenarts.

V_eraa

Berichten: 1102
Geregistreerd: 26-02-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 12:49

Wow wat veel positieve reacties!

@mystery1980 we hebben niet voor opereren gekozen omdat het inderdaad behoorlijk duur is. En er geen garantie is dat het goed komt, dus raden hun amputeren aan. Zoals Sonja ook al zegt!

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:57

Ik ken meerdere dieren een poot (of meer) moeten missen. (kat die 1 poot, stuk van staart en oog mist. Dier doet het serieus prima...)

Eigenlijk valt in al die gevallen op hoe goed de betreffende dieren zich er mee redden.
Ik zou in dit geval dan ook niet aarzelen, maar doen.
Uiteraard is het altijd afwachten of ook dit dier zich er goed mee redt. Maar gezien de dieren die ik ken, zie ik zo geen reden waarom het hier anders zou zijn.

Waarbij ik aanteken dat oordelen via alleen een klein stukje tekst lastig is.


Ik ben wel benieuwd naar de uiteindelijke beslissing, en updates over hoe het gaat. Blijf je die plaatsen?

V_eraa

Berichten: 1102
Geregistreerd: 26-02-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 13:00

Femke_Tweety schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de uiteindelijke beslissing, en updates over hoe het gaat. Blijf je die plaatsen?

Ik zal jullie op de hoogte houden! Maandag gaat m'n moeder nog langs een andere DA omdat we daar goede verhalen van hebben gehoord van het amputeren van poten bij dieren!

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: En nu moet je verder op 3 poten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:11

Wij hadden ook een kat met 3 poten, had in een klem gezeten met 1 achterpoot, dag na de operatie klom ze al weer in een boom.

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: En nu moet je verder op 3 poten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:14

Een kennis van mij heeft ook zoiets meegemaakt met een kat. Moederpoes kreeg haar eerste nestje en wist helaas niet zo goed wat ze moest doen en heeft per ongeluk een achterpootje van 1 van haar kittens afgebeten. Beestje is met spoed naar de dierenarts gebracht en het is allemaal goed gekomen! Is een enorme kater geworden en hij loopt net zo snel als de rest :).

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:17

Ja hoor kunnen ze heel goed.
De eerste dag zonder die poot staan ze raar te kijken en ging de mijne meer in de achter uit dan vooruit maar in notime hebben ze het door en scheuren de tent door.
Die van jou gebruikt z'n poot al niet meer dus denk gewoon amputeren komt goed.

Elvi_Elisa

Berichten: 1781
Geregistreerd: 28-01-11

Re: En nu moet je verder op 3 poten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:25

Wij hebben op de manege een kat met 3 poten. Is een keer een paard op gaan staan en hij mis nu 1 achterpoot.
Hij doet het nog steeds super goed, is vrolijk loopt en rent nog steeds keihard over het erf haha.

Ik weet niet hoe het zit met voorpoot, maar het lijkt me dat de kat er vanzelf aan went, ze passen zich makkelijk aan dus ik denk dat dat wel goed zit! :)

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: En nu moet je verder op 3 poten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:03

Ook wij hebben goede ervaringen met katten op 3 poten, Manco is daar 1 van die heeft via de TV een nieuw baasje gevonden.
http://www.youtube.com/watch?v=_i4KZGAJqOo
Hij liep vrij snel naar de operatie weer maar was eigenlijk nog iets te zwaar om echt goed te kunnen lopen op 3 poten.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: En nu moet je verder op 3 poten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:12

Ik heb een poes met 3 pootjes. We hebben een pootje moeten amputeren doordat ze vast heeft gezeten in haar halsbandje en de zenuwen naar de poot waren afgestorven. Ondanks fysio kreeg ze geen functie terug in de poot en hebben we na een maand besloten dat het beter was de poot te amputeren.

Lopen op 3 poten is geen probleem. Klimmen met een missende voorpoot gaat niet maar springen gaat prima. Ze heeft wel weer moeten leren hoe ze het beste kan landen omdat ze natuurlijk een poot minder heeft om op te landen.

Met rondhupsen plaatst ze haar poot iets naar het midden van haar romp om een goede balans te krijgen maar rennen kan ze. De meeste mensen zien pas dat ze een poot mist als ze langzamer gaat. Ik ga er wel van uit dat zij eerder last van artrose zal krijgen dus ik let goed op haar gewicht (gelukkig is het van nature een slanke poes) en blijf er op alert dat ze geen last krijgt.

V_eraa

Berichten: 1102
Geregistreerd: 26-02-08
Woonplaats: Zeeland

Re: En nu moet je verder op 3 poten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 19:36

Gelukkig heel veel positieve verhalen! Het klimmen zal die wel jammer vinden want dat deed ie hele dagen!

V_eraa

Berichten: 1102
Geregistreerd: 26-02-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 18:51

Update :
M'n moeder is vandaag naar een andere dierenarts geweest en die heeft aangeraden om het toch nog een week aan te kijken zonder gips! Omdat hij in z'n bench zit kan hij toch niet lopen.. We moeten nog verder met pijnstilling en antibiotica (tegen ontstekingen) De DA denkt dat de kans nog vrij groot is dat het aangroeit.. Dus ik ben benieuwd... Volgende week moeten we terug voor controle, mocht het gaan ontsteken of er veranderd iets dan gaan we natuurlijk eerder terug!

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Re: En nu moet je verder op 3 poten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:52

Hoe gaat het Ts?

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: En nu moet je verder op 3 poten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:52

Ja hier ervaring! Bij die van mij leek het niet goed te komen met zijn achterpoot. Geopereerd en gips gehad. Da adviseerde te amputeren, ik wilde het nog een kans geven en heb me door laten verwijzen naar een dieren orthopeed. Die heeft onder narcose nieuwe foto's gemaakt. Ook stress foto's waar bij ze de poot in een verschillende posities brengen.
Breuk was niet echt meeste zien, maar onze kat had ook veel schade aan de banden en het kraakbeen.
Advies was speciaal voer met glucosamine en nog een paar weken binnen houden.
Springen ed mocht gewoon, pijnstillers moest ik nog een maand geven en daarna afbouwen.

Jack heeft nog steeds 4 poten :+ je kan niet meer zien dat hij de poot ooit zo kapot gehad heeft. Met zitten plaatst hij de poot nog wel eens abnormaal. Zit het liefst op de rand van iets zodat hij zijn poot naar benden kan laten hangen. De poot kan gewoon niet zover meer inbuigen door de artrose. Pijn heeft hij niet, tis de meest blije kat die ik ooit gezien heb. Mocht ik denken dat hij toch pijn heeft dan gaat ie er alsnog af.
Ik controleer de poot regelmatig of hij reageert op pijn en heel soms is de poot iets dikker, ook dat komt door de artrose.

Onze kat was pas 7 maanden. Het deed me wel even mijn in mijn portemonnee :o