Zaterdag Kassa, Rashond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 18:27

Ten eerste bestaat HD vrij niet.
Als je praat over HD A, praat je over röntgenologisch vrij van HD. Dus op de foto's ziet het er perfect uit.
HD A is HD Normal, alleen de uitslag A, B, C, D en E wordt in Nederland gegeven en de rest in het buitenland.
Staat allemaal netjes beschreven ;)

Verder is het zo dat je HD en ED alleen kan uitsluiten dmv van röntgenfoto's, maar dat wil niet zeggen dat de hond niet het gen draagt wat HD en ED veroorzaken.
De faculteit Gent is bezig met een DNA test te ontwikkelen welke zal moeten gaan aantonen of een hond het gen draagt van HD en ED, maar dat is nog lang niet zo ver.
Ze weten nog steeds niet welk defect gen HD en ED veroorzaakt en hoe het veroorzaakt wordt, aangezien HD en ED beiden multifactoriele aandoeningen zijn.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Zaterdag Kassa, Rashond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:44

Hebben pupkopers geen onderzoeksplicht? Allerlei erkenningen van een fokker lijken mij (als totale leek op hondengebied) iets heel anders dan een gezondheidscertificaat van ouderdieren.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Zaterdag Kassa, Rashond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:50

@paintlinger, zie voor meer info over HD ook de site van de raad van beheer http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-ge ... onderzoek/ . HD vrij bestaat inderdaad niet, wat kamatz ook al schrijft.

ik ga er morgenochtend eens voor zitten, om de uitzending te bekijken.. Verwacht er, na alle reacties, niet erg veel meer van haha _O-

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 18:59

Meldingsplicht staat boven een onderzoeksplicht.
En dan nog roepen de mensen achteraf " We hebben van niets geweten ", ondanks het feit dat er wel aan de meldingsplicht is voldaan en als fokker zijnde trek je gewoon aan het kortste eind.
Tegenwoordig blijkt dat de onderzoeksplicht niet meer nagekomen hoeft te worden......

Nu willen ze het gaan verhalen tot vijf à zes jaar.
Eerst zegt Hans Baaij twee jaar garantie, dan zes jaar garantie.
Al deze garantiebepalingen hebben te maken met consumentenkoop en zolang niet bewezen is dat een persoon handelt in naam van een beroep of bedrijf is het geen consumentenkoop. Dus zijn deze bepalingen niet van toepassing.
Beter dat Hans Baaij zijn waffel houdt omtrent dat feit, want dan komt ie in ieder geval niet zo achterlijk over op tv.

De betreffende honden waar het over gaat komen uit twee HD A ouders, wat ook niet vernoemd is. Vervolgens hebben ze het over zware HD, maar de gradatie wordt ook niet genoemd.
De reu heeft nergens last van, maar toch zijn het twee wrakken die niet los mogen lopen???
Dit is echt het belachelijkste wat ik ooit gehoord heb over een hond met HD. En dat er da's zijn die dit soort dingen vertellen :?

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 19:01


kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:02

Als het zo door gaat is er straks niemand meer die een hond met stamboom duft te verkopen. Ik heb hier een jonge hond lopen maar ik kijk straks goed of ik wel wil fokken met al die regels die je straks de das om doet.

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 19:06

De stamboomhonden zullen idd schaars worden op deze manier ;)
Wie durft nog, want een fokker is totaal niet beschermd meer. En dan tot vijf jaar terug kunnen verhalen, die vent is niet wijs hoor :n

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:07

Maar gaat het nou om enkel boomfokkers? Want feitelijk gezien, moet het imo niet uitmaken of je nou met of zonder boom fokt, als fokkers tot 5 jaar aansprakelijk gesteld zouden worden...

Fokkers worden zo letterlijk vogelvrij verklaard, "geen hond" die dan nog wil fokken..

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:10

En de hondenhandelaren maar lachen! Ongelovelijk dat de serieuse worden gepakt en de mensen die het met vrachtwagens vol uit de fokschuren halen gewoon door kunnen gaan.
Kassa vind ik altijd al anti rashonden , alle andere uitzendingen gaan ook altijd deze kant op.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:27

Maar dan ben je juridisch gezien toch klaar? Uitgaande van non-conformiteit: Fokker heeft met aantoonbaar gezonde honden gefokt en gezonde pups afgeleverd. Koper appelleert na 11 maanden, bewijslast om aan te tonen dat de pups bij aankoop niet ok waren ligt bij koper. Ik wens ze veel succes...
Je kunt met een dier nou eenmaal domme pech hebben.

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 20:33

Half Nederland zit vol met honden waarvan de afstamming geen eens bekend is.
Wie kent de fokker uit Polen? En uit welke combinatie komt de pup uit de puppyfarms?
Wie ga je aansprakelijk stellen voor het oepsnestje van je buurvrouw?

Laatst stond er op een ander forum een enquete die je in kon vullen. Dat waren vragen over wat je hond zoal voor erfelijke gebreken zou hebben of welke ziektes? Je kon van alles invullen, alleen kon je nergens invullen als je hond gezond was.
Achteraf bleek dus dat er iemand geinstrueerd was en dat in opdracht van Stichting Dier & Recht deze enquete gestart was.