Katten-entingen altijd nodig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 18:56

Dat is mijn vraag..
Ik heb 2 katten die ik elk jaar netjes laat inenten tegen niesziekte en kattenziekte.
En vandaag viel weer de jaarlijkse herinnering op de mat.
Maar nu is mijn vraag.. Is dit eigenlijk wel nodig?
Mijn katten komen namelijk nooit buiten.. Hooguit in de tuin. Maar verder dan dat echt niet.. (Kattenhaters hier -O- )

Dus is het dan eigenlijk wel nodig?? Of is het dan eigenlijk zonde van je geld?

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:03

Het is voor hun eigen gezondheid dus zonde van het geld zou ik het niet noemen. Echter, als ze op dit moment niet ziek zijn en niet in contact komen met andere katten zou het volgens mij geen kwaad kunnen om niet te enten. Als er in jou tuin ook andere katten komen zou ik wel enten

Sweetgirl1
Berichten: 4562
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:08

Ik heb gehoord dat de eerste 3 jaar het belangrijkste is dat ze de enting krijgen erna niet.

Mijne is 17 heeft nooit entingen gehad en loopt los buiten overal en nergens en nooit zien

Anoniem

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:09

Hier krijgen alle katten nooit een inenting. 3 komen buiten (bij mijn moeder) en 4 blijven binnen (bij mijn vader)

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:13

We hebben hier vier katten, komen alleen op het balkon. Ze krijgen geen entingen. Áls ik al een keer met een van de katten naar de dierenarts moet om het een of ander, begint de dierenarts heel toepasselijk te mauwen dat ik ze moet laten enten. Ik snap wel dat hij dat graag wil, want dat zijn dan gelijk acht entingen plus consultkosten, dan kan hij de rest van de week vrij nemen. Ik doe er niet aan mee. Ook toen ik nog een huis met tuin had waar de katten in kwamen, liet ik ze niet enten.

zonnebloem18

Berichten: 24848
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:15

In Den Helder vallen de katten nu bij bosjes neer door de kattenziekte, vooral ongeente katten maar helaas ook goed geente katten.
Maar ik zou liever het zekere voor het onzekere nemen.
Wil je bewust gaan enten kan je ook eerst laten bepalen hoeveel antistoffen er nog in het bloed zitten, dit doe je door te titeren.
Verder hoeft kattenziekte niet elk jaar maar is de enting voor kattenziekte ongeveer 3 jaar werkzaam, daarom ent ik elk jaar tegen niesziekte en om de 3 jaar tegen kattenziekte.

Goof

Berichten: 28872
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:17

Mijn katten zijn nog nooit (8 jaar) geent. In eerste instantie omdat ze nooit buiten kwamen. Inmiddels komen ze dat wel, maar ik heb alsnog besloten niet te enten.

zonnebloem18

Berichten: 24848
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:19

Trouwens over het geval in Den Helder, het niet buiten/niet buiten de tuin/balkon komen maakt niet uit bij kattenziekte.
Zoals je hier kan lezen: http://www.cattery-quibilah.nl/page/nieuwtjes was deze kat goed geent en kwam niet buiten de tuin.

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:20

Mijn katten(7) worden ook niet geënt.

IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:23

Hier worden de katten ook niet geënt. Ik betaal hier per kat meer dan om mijn hond te laten inenten. Vond het echt belachelijk veel geld en heb besloten omdat ze nooit buiten kwamen niet te enten. Inmiddels hebben we een grote ren in de tuin voor de katjes, maar we enten nog steeds niet. Ik durf het risico te nemen. Maar je zult voor je zelf moeten beslissen of jij het risico wil nemen.

Morrie

Berichten: 22322
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:23

mijn 5 katten (1 binnenkat thuis en 4 stalkatten) worden nooit geënt, er is er wel eens eentje dood neergevallen, maar die had een slecht hartje helaas, daar helpt geen enting aan

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:27

Zonnebloem18: Gezien het daar om een kat ging die geent was, in hoeverre werkt de enting? Weet je toevallig voor hoeveel procent?

zonnebloem18

Berichten: 24848
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:59

Overal staat eigenlijk alleen maar dat het niet voor 100% beschermd, feit is wel dat haar andere katten vooralsnog geen problemen/symptomen laten zien.
Ondanks de enting is er altijd een risico, zelfs een kat die kattenziekte overleefd heeft zou het op termijn weer kunnen krijgen.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:16

Mijn 2 gecastreerde katers vroeger waren ook niet geent en liepen buiten...gaan en staan waar ze wilden dus. Eentje is 16 jaar geworden en laten inslapen wegens tumors, verder nooit ziek geweest in z'n hele leven. De andere is helaas maar 14 jaar geworden, een beer van een kat, nog hele goede tanden enzo voor z'n leeftijd...maar die had dus wel degelijk de niesziekte te pakken, is overgegaan in longontsteking en na een week heb ik hem laten inslapen, niks meer aan te doen...arm dier...
Dus nu zijn mijn 3 jonge katjes wel geent...tegen niesziekte, kattenziekte en leucose. Die lopen overdag ook gewoon buiten, dus ik wil het risico niet meer lopen...alhoewel ik ook denk dat het allemaal inderdaad niet 100% bescherming biedt en het mij een half maandloon kost :$
Maar ik heb het mezelf zo verweten dat ik de katers nooit laten enten heb toen de rosse ziek geworden is...dus heb nu een beetje meer gemoedsrust :j

Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 20:18

Bedankt voor jullie reacties.. Dit zet me toch even aan het denken.
Vooral omdat ik vanmiddag even belde voor de prijzen, en die waren 44 euro PER inenting.. En ik zou er dus 4 moeten halen... 88 euro kwijt per kat! :wow:

Maarja als het nodig is doe ik het natuurlijk.. Maar nu twijfel ik toch hoor..

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:30

Ik had laatst voor 2 katjes ( de 3e is jonger en hoeft pas over 3 maand ) een rekeningetje van 95 euries...visite + entingen :roll: Maar 't schijnt dat de enting voor leucose de duurste is....Wel duur daar bij jullie dan seg, misschien even over de grens in belgenland komen laten enten :D

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:35

ik woon dus in den helder... nog nooit van mijn leven katten geent maar nu, tja ik weet t ff niet. heb mn katten nu wel binnen ter bescherming binnen maar ik lees dat dat ook niet helpt?! zucht wat zal ik doen :(

edit: katten komen niet echt uit de tuin.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:41

Ik heb mijn drie katten wel braaf geent maar soms twijfel ik hier ook wel over.
Ik heb alleen het lef niet om ermee te stoppen.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:44

Die niesziekte kun je al meedragen met je schoenen naar 't schijnt...zo worden vaak kittens besmet die nog nooit buiten geweest zijn ( gehoord van de gastgezinnen van de stichting voor zwerfpoesjes :) )
Maar wat ik nog vergat te melden...ik hoorde van mijn DA dat de enting tegen kattenziekte 2 of 3 jaar geldig is ! Dus dit jaar worden mijne gedaan tegen alle 3 die ziekten en dan volgend jaar een zogezegde '' kleine '' enting enkel tegen niesziekte en leucose en dan het jaar daarna weer met kattenziekte incluus. Zij heeft heel veel ervaring in katten en kattenziektes en volgt nog geregeld bijscholingen, waardoor ze goed op de hoogte is van alles en wat mij dus volgend jaar een kleine besparing oplevert bij de enting :P

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:54

Van wat ik weet is de bescherming tegen niesziekte heel klein...
Laatst bijgewerkt door Air op 05-09-13 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 20:57

Goh lastig zeg! Ik twijfel heel hard.. Je zult zien.. Ent ik ze niet.. Word er 1 ziek.. Maarja.. Dit kan dus ook MET inentingen.. Pff...

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:36

Ja, inderdaad lastige kwestie ! Is een beetje zoals paarden jaarlijks enten tegen de griep, is ook geen zekerheid dat ze het niet krijgen want er zijn zoveel verschillende varianten van dat virus, maar moesten ze besmet geraken is de ernst wel minder als ze geent zijn...Is eigenlijk een beetje een soort van verzekering die je neemt hé...duur als je ze niet nodig hebt, maar wel welkom moest het ooit zover komen :)
Die van mij komen ook haast nooit uit de tuin, maar er zijn hier wel 2 zwervers die regelmatig door mijn tuin komen kuieren ( savonds rond 11 als ik een sigaretje rook op mijn terras komt ie er meestal aangewandeld :D ) ... vandaar dat ik ook maar mijn 3 poezies laten enten heb...geeft mezelf wat rust in het koppie :+

just_kiki

Berichten: 6813
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:39

mijn raskatten zijn fokpoes+kater geweest(beide geholpen) hebben ivm shows en nestjes altijd inentingen gehad tot ze bij mij zijn gekomen. katten komen niet buiten, als ze al 5 m de tuin in komen hebben ze lef :+ en worden niet ingeent :)

AfricanLady

Berichten: 8008
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:47

ik heb ook 2 binnenkatten en ent ze elk jaar netjes

maar ook omdat ik het mezelf nooit zou vergeven als ik ze niet ent en ze een ziekte krijgen waarvoor ik ze had kunnen enten
ze zijn me te dierbaar

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:49

3 buitenkatten, de oudste is 15 en de jongste 8 en alle drie nog nooit geënt