Hen broedsaf maken??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Brievenbus
Berichten: 2116
Geregistreerd: 25-01-12

Hen broedsaf maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 12:25

Bokkers, help!

Kippenleek hier :7 ;
Wij hebben sinds een half jaar zijdehoenen, waarvan er nu 1 aan de leg is. Maar nu is ze voor het eerst broeds... Ze eet niet, drinkt niet en word boos als je haar eraf haalt... :n Ik heb gehoord dat ze zichzelf dood kunnen broeden en dat moeten we natuurlijk voorkomen :Y)

Wie weet de oplossing?

May the road less paved be the road that you follow


xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: Hen broedsaf maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:35


sietske83

Berichten: 1709
Geregistreerd: 19-08-07

Re: Hen broedsaf maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:37

Ik zet mijn hen in een aparte hok zonder strooisel op de bodem.
Bakje voer en drinken en daar een paar dagen laten zitten.
De ene hen is in 2 dagen broeds af maar de ander naar 4 a 5 dagen.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:39

Ik zou gaan voor óf een paar keer per dag van het nest afhalen en het nest even afsluiten zodat ze niet meteen terug kan maar even kan eten/drinken. Ze zal wel weer terug gaan dus na een paar uur herhaal je dat.
Ik deed het bij mijn oppaskip 2x per dag, ochtend en late middag.
Het kan een dikke week duren maar ineens is het dan 'klaar'.

Of je kunt haar een paar dagen apart zetten met eten en drinken. In een bench bijvoorbeeld.

Het natmaken ed: gewoon niet doen. Onzin.

Oppaskip was ook boos, en was een behoorlijk aan de maat zijnde Noordhollands Blauwe en ze pikte.
Ik leidde haar af met mijn linkerhand, en pakte haar dan bliksemsnel met rechts in haar 'nekvel' en sleepte haar van het nest af. En dan met twee handen oppakken en op de grond zetten.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 27-11-13 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Brievenbus
Berichten: 2116
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 12:41

Ja dat had ik al doorgelezen marit, dankje :) Maar eraf halen helpt dus niet echt..
Sietske, laat je haar dan alleen in een kaal hokje zitten?

May the road less paved be the road that you follow

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:42

Idd apart zetten of van het nest afhalen en ervoor zorgen dat ze ook niet meer terug kan.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:43

Vivian__ schreef:
Ja dat had ik al doorgelezen marit, dankje :) Maar eraf halen helpt dus niet echt..
Sietske, laat je haar dan alleen in een kaal hokje zitten?


Hoe lang ben je er al van het nest aan het afhalen?

als je haar in een kaal hokje zet, dan kun je na een dag of twee, drie haar eens een nepei of hardgekookt ei geven. Als ze dat onder zich rolt, dan is het nog niet klaar. Heeft ze geen interesse, dan kan ze weer naar de rest.

sietske83

Berichten: 1709
Geregistreerd: 19-08-07

Re: Hen broedsaf maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:49

Ja zet haar in een kale konijnenhok.
Ik heb zelf ook zijdehoenders. Die hoef je echt niet 2 x per dag van het nest te halen in hun eigen hok want dan gaan ze gewoon ergens anders zitten. Ze zitten bij mij dan gewoon buiten voor de deur verder te broeden.
Ik haal ze daarom uit hun vertrouwde omgeving.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hen broedsaf maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:55

Het lijkt erger dan het is, zolang je ervoor zorgt dat ze makkelijk bij eten en drinken kan zal ze geen 'zelfmoord plegen'. Wij hebben al jaren zijdehoenders en op die manier gaat het eigenlijk altijd goed.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:55

Heb zelf een kaal konijnenhok daarvoor met een bodemplaat van ijzer. Daar leg ik één krant op, zodat het nog altijd koud is aan haar kont.
Haar apart zetten met voer en water, verder geen bodembedekking.

Doordat ze apart zit van de rest in een vreemde omgeving en niets heeft om op te broeden (geen eieren, geen stro en dus geen nest) zal ze vanzelf stoppen.

Haar van het nest afzetten heeft weinig nut, ze gaan er gewoon weer na enkele minuten op.

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Re: Hen broedsaf maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:00

schoonvader had het erover in een jute zak een dagje aan waslijn hangen door het wiegen van de zak zou broedsheid eraf gaan. Zelf hebben we dat nooit gedaan en lekker broeds laten wezen of een broedei geven. Zijdehoentjes zijn al van die trouwe zitters. kan weken tot maanden duren. Net als onze brahma's

It's more important to love, than it is to hate....---->Prince
Bink v hayo, Veel plezier bij je nieuwe baasje
Raika, mn gele fjordendame op de eeuwige velden. 't ga je goed meis,
voor altijd bij mij.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:17

Laptopmuis schreef:
Doordat ze apart zit van de rest in een vreemde omgeving en niets heeft om op te broeden (geen eieren, geen stro en dus geen nest) zal ze vanzelf stoppen.
.


Onze zijdehoenders waren niet te stoppen, ook niet met koude kont en niks om op te zitten.. Kwestie van rustig afwachten en zorgen dat er eten/drinken in de buurt is. Malle beesten :P

Brievenbus
Berichten: 2116
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 13:22

truus1970 schreef:
Zijdehoentjes zijn al van die trouwe zitters. kan weken tot maanden duren. Net als onze brahma's


:wow: Zo laaang?

Haal dr nu 2 dagen er vanaf, maar rent gelijk weer terug en is zwaar beledigd :+

May the road less paved be the road that you follow

pinto_1

Berichten: 2551
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:27

Ik laat mijn wyandottes gewoon zitten. Ze gaan er wel af en toe af om te eten en te drinken, en na een paar weken is de broedsheid voorbij...

strooigoed

Mando

Berichten: 15681
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:29

Ik haalde ze van t nest af en deurtje dicht dan was ze wel boos maarja jammer dan

Inderdaad jute zak... ophangen en af en toe een duwtje ertegenaan dan zouden ze ook broedsaf zijn
Natte kont heb ik ook wel eens geprobeerd in de zomer.. helpt toch niet _O-

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:00

Vivian__ schreef:
truus1970 schreef:
Zijdehoentjes zijn al van die trouwe zitters. kan weken tot maanden duren. Net als onze brahma's


:wow: Zo laaang?

Haal dr nu 2 dagen er vanaf, maar rent gelijk weer terug en is zwaar beledigd :+


Dat is echt niet waar. Hier is geen enkele kip langer dan een week broeds geweest. Je moet natuurlijk wel op tijd en goed ingrijpen en niet de kip eerst weken laten zitten en je daarna gaan afvragen wat je moet doen.

Gewoon apart zetten en het niet zielig vinden.

dollyspikkel

Berichten: 1037
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:49

Mando schreef:
Ik haalde ze van t nest af en deurtje dicht dan was ze wel boos maarja jammer dan


Ja inderdaad, zo doen wij het ook. Gewoon van het nest afhalen en deur van het hokje dicht. (' s avonds natuurlijk terug openzetten zodat ze 's nachts naar binnen kunnen) en na een paar dagen is de broedsheid meestal over.

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light"

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:56

Laptopmuis schreef:
truus1970 schreef:
Zijdehoentjes zijn al van die trouwe zitters. kan weken tot maanden duren. Net als onze brahma's


Dat is echt niet waar. Hier is geen enkele kip langer dan een week broeds geweest. Je moet natuurlijk wel op tijd en goed ingrijpen en niet de kip eerst weken laten zitten en je daarna gaan afvragen wat je moet doen.

Gewoon apart zetten en het niet zielig vinden.

Dat het bij jou niet voorgekomen is betekent natuurlijk niet dat het niet waar is wat truus1970 zegt. Wij hebben hier ook een paar Welsumers die met gemak een week of 2 tot soms wel 3 achter elkaar broeds blijven, ondanks dat we ze vanaf dag 1 ingrijpen ;) .

tweebelgen
Berichten: 713
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:56

Hou de hen eens met haar achterwerk in koud water. Mijn buurman doet het altijd met zijn kippen.

pinto_1

Berichten: 2551
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:01

tweebelgen schreef:
Hou de hen eens met haar achterwerk in koud water. Mijn buurman doet het altijd met zijn kippen.


Ik vind het best zielig om met dit koude weer een kip in koud water te dompelen. Zou er zelf niet voor kiezen...

strooigoed

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:06

Wat wij altijd deden thuis was de hen met de kont in water dompelen en vervolgens een (half) dagje op een betonnen vloer zetten met een kratje erboven zodat ze niet wegkunnen. Dan zitten ze niet meer hoor!
Laatst bijgewerkt door __elise__ op 27-11-13 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

dollyspikkel

Berichten: 1037
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:06

tweebelgen schreef:
Hou de hen eens met haar achterwerk in koud water. Mijn buurman doet het altijd met zijn kippen.


Bij mij werkte deze methode niet.

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light"

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:07

dollyspikkel schreef:
tweebelgen schreef:
Hou de hen eens met haar achterwerk in koud water. Mijn buurman doet het altijd met zijn kippen.


Bij mij werkte deze methode niet.

Hier ook niet hoor.

Pearlx

Berichten: 1366
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Hen broedsaf maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:14

Zijdehoenders kunnen inderdaad heel broeds worden. Ik heb het eens meegemaakt op een kinderboerderij in de buurt dat een hen op onbevruchte eieren zat in het binnenhok en het personeel verder niet opgelet heeft hoe lang dat al bezig was. Eieren gingen rotten en openbarsten, zat de hen met haar borst aan een rot, kapot nest eieren vast geplakt. :( Hier helpt een aantal keer per dag (bijv om de 3/4 uur) het achterwerk van de hen natmaken met koud water. Dan daalt de lichaams temperatuur. In de tussentijd houdt je ze dan in een kaal hok of op een kale vloer.

Qimm

Berichten: 15148
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:17

Laptopmuis schreef:
Dat is echt niet waar. Hier is geen enkele kip langer dan een week broeds geweest. Je moet natuurlijk wel op tijd en goed ingrijpen en niet de kip eerst weken laten zitten en je daarna gaan afvragen wat je moet doen.

Gewoon apart zetten en het niet zielig vinden.


Is dat echt niet waar omdat jij het nooit hebt meegemaakt? 2 van mijn krielbrahma hennetjes hebben meer dan 2 weken op niets gezeten. Was gelukkig in mijn vakantie dus ik kwakte ze een keer of 5 per dag van het nest af en na 2 weken hield het geleidelijk aan op

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Sab1685, SentiBot en 197 bezoekers