hond aan paarden laten wennen

Moderators: MirandaT, Ods, Warboel, Duhelo, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

PocoGaucha

hond aan paarden laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 14:21

ik twijfel of dit goed staat, maar denk het wel. de zoekfunctie hielp niet, dus ik maak zelf een topic.

Wij hebben een herdermix van 10 maanden uit het asiel en ze is beetje bang van paarden. We hebben haar nu ongeveer een half jaar. Ze heeft mijn verzorgpaard nu drie keer gezien maar ze blijft erg raar doen. Ze durft nu wel een beetje te snuffelen, maar als Gentle dan beweegt schrikt ze zich rot en gaat meteen lopen blaffen. Gentle is heel lief en vind het allemaal wel best. Alleen vind hij dana wel een klein beetje irritant, dus ik moet ook opletten dat Gentle niet gefrustreerd raakt.

Ze likte ook aan zijn neus, is dat een goed teken?

Hebben jullie tips om haar een beetje aan paarden te laten wennen. Ik wil haar namelijk vaker meebrengen naar stal en het is dan niet handig dat ze naar alle paarden gaat lopen blaffen. als er een paard in het bos langskomt dan blaft ze ook.

Hebben jullie tips? moet ik het paard vast houden en de hond los doen? of andersom? En weten jullie oefeningen?

Kan het ook helpen om gewoon een parcoursje voor de hond in de bak uit te zetten, en dan het paard los te laten? zodat hij wel met het paard in 1 ruimte is, maar hem moet negeren ofzo?

of vragen of mijn moeder meegaat en dan een rondje in het bos wandelen samen?

Ik hoor het graag,

braooop

MarlindeRooz

Re: hond aan paarden laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:23

Ik zou zeggen dat je hem gewoon vaak mee moet nemen, mijn hond is vaak erg jaloers op de paarden en blafte eerst ook veel. En nu loopt hij er gewoon onder door en als hij bang is gaat hij er zelfs achter staan. :P

Dus ik zou hem langzaam laten wennen, en inderdaad met hem bezig zijn terwijl paard in de buurt is. :)

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:24

Ik zou het paard niet loslaten terwijl je met de hond aan de slag gaat. Samen wandelen vind ik wel een strak plan en op zich het trainen in de bak samen met een paard ook. Maar mocht het paard besluiten de hond zat te zijn, dan wil je niet dat deze los loopt.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:46

Niet samen los. Dat kan fout gaan.
(Daarnaast een parcousje opzetten? Je hond is 10 maanden en te jong zo'n voor degelijke parcoursjes (als je tenminste behendigheidsparcoursjes met sprongen bedoeld) Daarnaast zou je dan ook veel te veel druk op je hond Zetten. Geen goed idee dus)
Je hond moet de klik maken met paard=leuk. Dit kan je doen door je hond te belonen wanneer het bij het paard in de buurt is. Dan wordt het paard=beloning/leuke dingen doen=leuk. Dus wat ziet jouw hond als beloning? Iets lekkers of houdt ze van een apporteer- of trekspelletje?
Dan lekker met je hond spelen of doe wat oefeningetjes met haar voor een beloning terwijl je bij het paard bent. Laat iemand anders het paard vast houden. Wanneer dit gewoon goed gaat en je hond meer oog voor jou en de beloning heeft dan voor het paard kun je eens een wandelen maken. Iemand bij het paard en jij bij de hond. Met voldoende afstand. Ook weer gewoon lekker spelen of belonen.
Blijf eerst op ruim voldoende afstand. Jouw hond vind het eng en moet eerst haar angst overwinnen en het normaal gaan vinden om bij je paard in de buurt te zijn. Wanneer je hond rustig en niet angstig is kun je de afstand tussen de hond en jou en het paard wat kleiner maken. Gewoon heel rustig opbouwen.

Funny Fleece
Vrolijke hondenartikelen van fleece http://www.funnyfleece.nl

Win een speeltjespakket voor jouw hond

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 18:33

bedankt voor de reacties.

Ik wou haar niet laten springen, gewoon een slalom etc, en haar dan laten volgen en de andere oefeningen die we op puppycursus hebben gedaan. Dus zit, af blijf etc. gewoon rustig aan.

braooop

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie