wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:51

Eens, maar dan nog moet je je ervan bewust zijn dat het kan voorkomen dat er ongevraagd een hond bij die van jou in de buurt komt. Vind je dat geen probleem en jou hond ook niet, dan is er geen probleem. Vind jij of je hond dat echter wél een probleem, dan moet je als eigenaar van tevoren je verantwoordelijkheid nemen, hetzij door je hond gewoon aan te lijnen, hetzij door ergens anders heen te gaan, hetzij desnoods door te muilkorven. En ik snap niet dat mensen dat niet doen, want zoals ik zei, dat is voor jezelf toch ook geen ontspanning? Nogmaals, is je hond gewoon vriendelijk en sociaal, en jijzelf ook, dus houdt je rekening met anderen, dan is er geen probleem. Neem je je maatregelen, dan ook niet. Maar weiger je om maatregelen te nemen omdat je vind dat jou onopgevoede/asociale/onzekere/bange hond, net zoveel rechten heeft als andere honden, dan vraag je om problemen. Dan neem je bewust dat risico, dus ben je imo zelf verantwoordelijk wanneer er wat gebeurd. Het is alleen zo jammer dat iemand die zijn hond wel onder appel heeft staan en geen problemen veroorzaakt, thuis kleine kinderen heeft zitten die gek zijn op hond, daar de dupe van zijn...

Er zijn hier overigens genoeg landwegen, velden, paden, noem maar op, waar je gewoon overzicht hebt en waar je niet verplicht bent je hond aan te lijnen, zonder dat je er iemand anders tegenkomt. Maar ik kan me idd voorstellen dat dat in de randstad niet zo is.

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:54

Ik sluit me bij Iris aan en dat zou de rest ook moeten doen ;) :D .

MyWishMax

Berichten: 25394
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:22

LDRD schreef:
Ik sluit me bij Iris aan en dat zou de rest ook moeten doen ;) :D .


Idd, er worden allemaal dingen bijgehaald die misschien voor het eigen gevoel relevant zijn, maar er eigenlijk absoluut niet toe doen.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:37

In een hypothetisch geval kan er natuurlijk van alles aan de orde zijn hè, en lijkt het me helemaal niet verkeerd om iets van het oorspronkelijke geval af te wijken, maar goed. Ik geloof dat dat hier niet gewaardeerd wordt, dus ik haak wel weer af hier.

Musiess

Berichten: 1574
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:44

Ff een voorbeeld:

heel simpel.

Mijn hond loopt aangelijnd (met een reden..)
Ik roep dat je je hond bij je moet houden.. toch gebeurd dit niet en komt JOU hond MIJN kant uit..

Is het niet mijn schuld, mijne is aangelijnd.. dus ik neem voorzorgs maatregelen.
Dat jij je hond dan niet bij je houd is niet mijn schuld.

(snap alleen niet waarom ze met zo'n hond in een losloop gebied loopt)

Ik ken deze situatie uit 1000e.. ik heb ze;f een hond die graag hondjes opeet. daarom is hij altijd aangelijnd!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:44

Alleen nog even een reactie hierop, voordat ik me hier niet meer laat zien:

Cerera schreef:
Eens, maar dan nog moet je je ervan bewust zijn dat het kan voorkomen dat er ongevraagd een hond bij die van jou in de buurt komt. Vind je dat geen probleem en jou hond ook niet, dan is er geen probleem. Vind jij of je hond dat echter wél een probleem, dan moet je als eigenaar van tevoren je verantwoordelijkheid nemen, hetzij door je hond gewoon aan te lijnen, hetzij door ergens anders heen te gaan, hetzij desnoods door te muilkorven. En ik snap niet dat mensen dat niet doen, want zoals ik zei, dat is voor jezelf toch ook geen ontspanning? Nogmaals, is je hond gewoon vriendelijk en sociaal, en jijzelf ook, dus houdt je rekening met anderen, dan is er geen probleem. Neem je je maatregelen, dan ook niet. Maar weiger je om maatregelen te nemen omdat je vind dat jou onopgevoede/asociale/onzekere/bange hond, net zoveel rechten heeft als andere honden, dan vraag je om problemen. Dan neem je bewust dat risico, dus ben je imo zelf verantwoordelijk wanneer er wat gebeurd. Het is alleen zo jammer dat iemand die zijn hond wel onder appel heeft staan en geen problemen veroorzaakt, thuis kleine kinderen heeft zitten die gek zijn op hond, daar de dupe van zijn...


Ben het hier eigenlijk bijna helemaal mee eens, met een kanttekening dat het muilkorven van een hond óók risico's met zich mee kan brengen die niet iedereen zich zal realiseren. Ik heb een kennis wiens hond dus doodgebeten is juist doordat deze een muilkorf droeg en zich tegenover een andere hond wiens baas geen verantwoordelijkheid had genomen door diens agressieve hond niet los te laten, niet kon verdedigen...

Als mijn hond bijt, dan ben ik verantwoordelijk. Is het niet vanwege hoe het juridisch zit, dan is het wel omdat ik mij zelf verantwoordelijk vóel. Morele verantwoordelijkheid dus, dat gaat in mijn geval voor op welke wettelijke aansprakelijkheid dan ook. Aan mij als eigenaar om er alles aan te doen om te voorkomen dat zoiets gebeurt. Bij mij gaat dat prima op de manier zoals ik dit al jaren doe, zie dus geen reden om hieraan wat te veranderen.

Blijft staan dat het voor iedereen prettig is om rekening met elkaar te houden, of je nou een supersociale hond hebt of niet.

Cerera schreef:
Er zijn hier overigens genoeg landwegen, velden, paden, noem maar op, waar je gewoon overzicht hebt en waar je niet verplicht bent je hond aan te lijnen, zonder dat je er iemand anders tegenkomt. Maar ik kan me idd voorstellen dat dat in de randstad niet zo is.


In de Randstad is het inderdaad lang niet overal mogelijk en toegestaan om je hond los te laten lopen, en is heel wat meer drukte dan erbuiten. Komt bij dat er ook nogal wat meer controle is op naleving van de regels, dus de kans dat je bekeurd wordt op loslopen waar dat niet is toegestaan is ook wat groter. Maar ook in gebieden als op de Veluwe zijn steeds meer aanlijngebieden, of zijn honden gewoon niet meer welkom.

MyWishMax

Berichten: 25394
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:04

Odin schreef:
Alleen nog even een reactie hierop, voordat ik me hier niet meer laat zien:

Als mijn hond bijt, dan ben ik verantwoordelijk. Is het niet vanwege hoe het juridisch zit, dan is het wel omdat ik mij zelf verantwoordelijk vóel. Morele verantwoordelijkheid dus, dat gaat in mijn geval voor op welke wettelijke aansprakelijkheid dan ook. Aan mij als eigenaar om er alles aan te doen om te voorkomen dat zoiets gebeurt. Bij mij gaat dat prima op de manier zoals ik dit al jaren doe, zie dus geen reden om hieraan wat te veranderen.


En dat is het dus. Van mij hoef je niet weg te gaan hoor, maar er is een verschil tussen juridische aansprakelijkheid, verzekeringstechnische aansprakelijkheid en morele verantwoordelijkheid. Het is goed om de morele verantwoordelijkheid te bespreken, maar dat doet niks af aan de andere 2.

Ik ben het trouwens met jou eens. Ik kom met mijn ene hond niet in losloop, maar ook niet in aanlijngebieden. Er zijn te veel mensen die in een losloopgebied denken dat een hond zijn goddelijke gang mag gaan of die in aanlijn gebieden de honden alsnog los gooien. De oudste is angstagressief, ze vreet geen honden op, maar ik zou zomaar die vrouw in de openingspost kunnen zijn. Een Duitse herder die uitvalt, dus grommen, blaffen, eigenlijk gewoon vals om te zien. Ik moest alle zeilen bijzetten om haar te houden op zo'n moment (tegenwoordig niet meer). Maar als de andere hond wel bij haar in de buurt komt doet ze niks, behalve dat ze zo'n enorm stresslevel krijgt. Zij kan dus nooit eens los, behalve op een industrieterrein hier in de buurt of midden in de nacht. Gewoon, omdat er mensen zijn die het te veel moeite vinden om hun hond even 2 seconde bij zich te roepen.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:09

Nou ja, exact wat ik al schreef dus eigenlijk. Als iedereen nu eens rekening met elkaar zou kunnen houden, zouden veel meer mensen van hun honden kunnen genieten, en andersom.

Iris82

Berichten: 39855
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:10

LDRD schreef:
Ik sluit me bij Iris aan en dat zou de rest ook moeten doen ;) :D .


We zijn weer een treintje. -:)

Iris82

Berichten: 39855
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:15

MyWishMax schreef:
En dat is het dus. Van mij hoef je niet weg te gaan hoor, maar er is een verschil tussen juridische aansprakelijkheid, verzekeringstechnische aansprakelijkheid en morele verantwoordelijkheid. Het is goed om de morele verantwoordelijkheid te bespreken, maar dat doet niks af aan de andere 2.


Hele mooie aanvulling!!

In de OP werd gevraagd wie er aansprakelijk was.
Daar is antwoord op gegeven.

Dat er een discussie ontstaat over de morele verantwoordelijkheid van het wel of niet los laten lopen van honden in een losloopgebied is prima, maar niet de vraag van TS.

Al heb ik zo het idee dat dit ook meer de richting was die ts zelf voor ogen had met de discussie maar dan had de OP eigenlijk anders in elkaar gestoken moeten worden.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:19

Iris82 schreef:
Al heb ik zo het idee dat dit ook meer de richting was die ts zelf voor ogen had met de discussie maar dan had de OP eigenlijk anders in elkaar gestoken moeten worden.


Tsja, daar kan ik dan weer niks aan doen natuurlijk...

MyWishMax

Berichten: 25394
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:41

Odin schreef:
Nou ja, exact wat ik al schreef dus eigenlijk. Als iedereen nu eens rekening met elkaar zou kunnen houden, zouden veel meer mensen van hun honden kunnen genieten, en andersom.


Idd. Er is al eerder zo'n soort discussie geweest, waar het er toch op neer kwam dat 'ik' maar weg moest blijven met mijn hond uit die losloop en aanlijngebieden, omdat niet iedere hond netjes luistert en er al zo weinig plekken waren waar er nog los gelopen mag worden.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:54

MyWishMax schreef:
Odin schreef:
Nou ja, exact wat ik al schreef dus eigenlijk. Als iedereen nu eens rekening met elkaar zou kunnen houden, zouden veel meer mensen van hun honden kunnen genieten, en andersom.


Idd. Er is al eerder zo'n soort discussie geweest, waar het er toch op neer kwam dat 'ik' maar weg moest blijven met mijn hond uit die losloop en aanlijngebieden, omdat niet iedere hond netjes luistert en er al zo weinig plekken waren waar er nog los gelopen mag worden.


Dat vind ik dus onzin. Net zo goed als iemand mag verwachten dat je met een minder sociale hond je verantwoordelijkheid neemt en zorgt dat die hond geen ellende veroorzaakt, mag je van ieder ander verwachten dat die zijn of haar hond onder appèl heeft lijkt mij.
Het is niet voor niets dat er bij sommige losloopgebieden bij de regels staat, hond los is toegestaan, mits onder appèl.
Een loslopende niet luisterende hond is dus eigenlijk helemaal niet toegestaan in losloopgebieden, maar mensen praten het niet luisteren vaak goed door te zeggen "maar mijn hond is héél sociaal hoor!"

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 14:16

Ik ben het er inderdaad mee eens, dat het een recht is een geen plicht, echter je kiest er voor in een losloopgebied te lopen om je hond los te kunnen laten lopen. Als je hem (continue) moet aanlijnen omdat je een hond tegenkomt die niet neutraal of vriendelijk gereageerd, dan vraag ik me af wat een dergelijke hond in een losloopgebied doet? Je hebt honden die willen spelen, maar ook snuffelen of alleen maar passeren. Ik heb zelf een hondje die normaal kan passeren, soms wil snuffelen, maar zeker een andere hond niet uitdaagt. Het andere hondje was een 8 maanden oude pup, die is erg nieuwsgierig en wil wel veelal spelen. Maar luistert wel al heel goed. Dit was een discussie die ik voerde met het buurvrouwtje. Het is een losloopgebied, de honden mogen daar los en tuurlijk is het niet zo dat ze maar mogen doen en laten wat ze willen. Maar je moet toch enigszins normaal kunnen passeren, als je een dusdanige hond hebt die zo agressief reageert naar andere honden, dan ga je toch elders met je hond lopen. Overal kom je honden tegen, maar een losloopgebied trekt gewoon hondenliefhebbers. En kom je gewoon meer en vaker honden tegen dan op een aanlijngebied. Misschien heb ik de OP wat moeilijk neer gezet. Maar ook hebben we ons afgevraagd, wie was er verantwoordelijk geweest als onze hondjes waren aangevallen met letsel tot gevolg? Wij, omdat de hondjes los liepen en nieuwsgierig zijn naar andere hondjes of gewoon willen passeren of toch de andere persoon, omdat zij met een agressieve hond gaat lopen in een gebied waar veel hondjes los lopen en zoekt min of meer dan de problemen op? Tuurlijk lijn in mijn hondje aan, als ik wordt gewaarschuwd, ik wil ook niet dat mijn hondje wat overkomt. Maar hoort zo'n iemand met een dergelijke hond wel daar te lopen? Wie lokt het dan uit? Wij, omdat wij onze hondjes los hebben lopen, op een daarvoor bestemd terrein / gebied of zij omdat zij met een agressieve hond juist op een ontmoetingsplaats voor honden gaat wandelen? Als je elkaar gewoon kunt passeren met losse honden, wat hooguit even snuffelt, en je roept hem/haar, en direct komt, lijkt mij dat toch voldoende. Of moet de hond aan de voet lopen voor het passeren, is dat onder appél? Maar passeren dat lijd tot agressie, al dan niet aangelijnd, lijkt me zeker niet onder appèl staan.
Ik vind het jammer dat sommige zeggen een zinloze discussie want er is niks gebeurd. Nee, dat klopt, echter het is wel iets dat ons bezig houd. Ik vind het wel heel interessant om jullie mening en visie er op te horen. Misschien is inderdaad mijn vraagstelling verkeerd geweest, maar ik moet zeggen dat ik door deze discussie ook de kijk krijg hoe iemand met een niet-lieve (sociale) hond hier tegen aan kijkt.

MyWishMax

Berichten: 25394
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:39

Zoals ik al eerder heb geschreven, hier maakt het absoluut niet uit of je in een losloopgebied of in een aanlijngebied loopt. In beide gebieden lopen de honden los en zijn er bazen die hun hond niet bij zich willen roepen. Ik kan dus nergens anders meer lopen als op een industrieterrein. Want mijn hond valt uit aan de lijn. Als een hond normaal passeert is er geen probleem, maar de meeste honden komen juist op haar af om even te snuffelen of met hele andere bedoelingen. Dat zorgt er bij haar voor dat het uitvallen heftiger wordt, want ze doet het vanuit pure angst. Los kan ze niet, omdat ze bij angstige situaties wegrent en niet goed genoeg luistert. Ze heeft nog nooit een hond gebeten, maar ik werd voor de meest heftige dingen uitgescholden als ik in een aanlijngebied liep en zij viel uit naar een loslopende hond.

En dan komt het volgende probleem, het is een herder en als die op een andere hond afvliegt (wat ze los dus wel eens wil doen) dan is het bos te klein. Als een labrador (bijvoorbeeld) hetzelfde doet, is er niks aan de hand. Ik zorg er dus al voor dat andere mensen geen overlast hebben van mijn hond door haar aan te lijnen, want ze is niet voldoende onder appel, maar doordat die andere eigenaar dat niet doet, kan ik daar niet meer lopen.

Je gaat je pas realiseren hoe zoiets is als je het zelf mee maakt. Ik vind de labrador uit mijn voorbeeld niet sociaal. Hij negeert de grenzen van andere honden compleet en is gewoon asociaal aan het doordenderen. Andere mensen vinden mijn jongste herder niet sociaal, omdat hij andere honden negeert en een snauw geeft als ze zo aangedenderd komen. Terwijl ik dat normaal sociaal gedrag vind, hij maakt alleen zijn grenzen duidelijk, zonder gaten.

Dus wat is sociaal? Wanneer ben je dan wel welkom in een losloopgebied?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:44

meggiemeg schreef:
Hhilde schreef:
Je moet sowieso je hond aanlijnen als je een andere hond aan ziet komen die is aangelijnd of wordt aangelijnd. Of je nou in losloopgebied loopt of niet.


Precies, dat lijkt mij niet meer dan normaal, soort van ongeschreven regel zeg maar.
Als je ziet dat iemand anders zijn hond aan de lijn doet kan dat betekenen dat die bewuste hond niet even vriendelijk kan zijn.
Helaas doen veel mensen dat niet en zijn daarna niet zo volwassen om dan in te staan voor de eventuele consequenties.


Ben er ook helemaal mee eens. Beetje rekening houden met elkaar kost niet zoveel moeite toch..

Char_elle

Berichten: 3477
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:50

Wanneer die hond jou hond zomaar gebeten had dan zou de eigenaar op grond van artikel 6:179 BW aansprakelijk zijn. Een andere situatie hoef je hier niet te gaan bedenken want elke situatie is verschillend en je kan vantevoren nooit zeggen wie er aansprakelijk is, omdat je de omstandigheden van het geval niet weet.

Iris82

Berichten: 39855
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:01

bridgetF schreef:
Ik vind het jammer dat sommige zeggen een zinloze discussie want er is niks gebeurd. Nee, dat klopt, echter het is wel iets dat ons bezig houd. Ik vind het wel heel interessant om jullie mening en visie er op te horen. Misschien is inderdaad mijn vraagstelling verkeerd geweest, maar ik moet zeggen dat ik door deze discussie ook de kijk krijg hoe iemand met een niet-lieve (sociale) hond hier tegen aan kijkt.


Ja maar TS... je hébt niets aan andersmans visie!

Echt niet.

Daar word je niet wijzer van hoor.

Jij wil weten wie aansprakelijk is.
Dan kan ik wel roepen: de koe van de buurman want dat is MIJN MENING!

Maar wat steek je daar van op?

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:08

Musiess schreef:
Ff een voorbeeld:

heel simpel.

Mijn hond loopt aangelijnd (met een reden..)
Ik roep dat je je hond bij je moet houden.. toch gebeurd dit niet en komt JOU hond MIJN kant uit..

Is het niet mijn schuld, mijne is aangelijnd.. dus ik neem voorzorgs maatregelen.
Dat jij je hond dan niet bij je houd is niet mijn schuld.

(snap alleen niet waarom ze met zo'n hond in een losloop gebied loopt)

Ik ken deze situatie uit 1000e.. ik heb ze;f een hond die graag hondjes opeet. daarom is hij altijd aangelijnd!

Helaas werkt dat niet helemaal zo.

Mijn hond was aangelijnd in een aanlijn-verplicht-gebied!
Een andere hond liep los en kwam richting de mijne.
Na wat heen en weer gehap/geblaf beet de mijne zo hard dat de andere hond schade opliep.
Ik was dus als eigenaar wel verantwoordelijk voor de DA kosten (werd netjes vergoed hoor).
De eigenaar van de andere hond kon (evt) alleen een boete krijgen voor het loslaten lopen van zijn hond op een plek waar het niet mocht.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:11

Gedeeltelijk is het wel waar Brainless, jij hoort jou hond onder appel te hebben. Had jij ervan een rechtzaak gemaakt had je sterk gestaan. Echter vergoede verzekeraars het vaak wel omdat het moeilijk aan te tonen is.

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:14

smurffie schreef:
Gedeeltelijk is het wel waar Brainless, jij hoort jou hond onder appel te hebben. Had jij ervan een rechtzaak gemaakt had je sterk gestaan. Echter vergoede verzekeraars het vaak wel omdat het moeilijk aan te tonen is.

Hooguit was de schuld gedeeld. Maar ik zou altijd voor een (groot) gedeelte verantwoordelijk zijn geweest.
Daarnaast was het bedrag te laag om dat te gaan proberen en het werd toch al vergoed.
Dan was het aan de verzekeringsmaatschappij om evt te gaan procederen.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12745
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:15

Grappig dit, veel mensen vinden dat de aangelijnde hond schuld heeft.

Terwijl er laatst zon soort topic was maar dan andersom, de eigenaar van de aangelijnde hond opende het topic.
Daar was volgens mij iedereen het met elkaar eens: de eigenaar van de niet aangelijnde hond zit fout.

Ik zal eens kijken of ik het topic kan vinden.


Zelf liep ik afgelopen weekend in het bos, met een hond die ik aanlijn als er andere honden in de buurt zijn omdat mijn hond onzeker is en bij contact uiteindelijk zou kunnrm bijten.
Ik kwam een vrouw tegen met een jack russel en vroeg of ze haar hond uit de buurt van mijn hond zou kunnen houden. Haar antwoord was:'laat je hond gewoon los lopen, als beide honden los lopen gebeurd er niets' :')


Uiteindelijk kwam haar hond dus wel achter de mijne aan lopen en mijn hond was er echt niet blij mee. Verder een aandacht gegeven en heel hard samen door gelopen.

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:21

Ik vind het net meer dan logisch dat wanneer er een hond aankomt die is aangelijnd en jouw hond(en) lopen los om ze aan te lijnen. In mijn ogen niet eens een discussie punt maar een normale zaak.

In de regel gaat mijn hond prima met andere honden alleen Cain Terriërs moet ze totaal niets van hebben. Zeker niet degene die hier in de straat wonen (hebben er gemiddeld 7!) maar goed die hebben haar 2x gegrepen toen ze pups was.

Char_elle

Berichten: 3477
Geregistreerd: 01-11-04

Re: wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:23

Ik snap echt niet waarom mensen hier alles VINDEN. Zoals ik hierboven al aangeef staat het gewoon super duidelijk in de wet. Pakt een hond de andere hond, dan is de eigenaar van de hond die gebeten heeft verantwoordelijk. En natuurlijk zijn er tig uitzonderingen, maar dat kan je hier toch niet beoordelen.

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:16

Char_elle schreef:
Ik snap echt niet waarom mensen hier alles VINDEN. Zoals ik hierboven al aangeef staat het gewoon super duidelijk in de wet. Pakt een hond de andere hond, dan is de eigenaar van de hond die gebeten heeft verantwoordelijk. En natuurlijk zijn er tig uitzonderingen, maar dat kan je hier toch niet beoordelen.

Omdat de meeste het over de uitzonderingen hebben, dus dus door bepaalde handelingen (zoals bv aanlijnen zoals gevraagd) voorkomen kunnen worden).