bescherming hondenpootjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
countrygirl4
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-05-13

bescherming hondenpootjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:25

Hoi allemaal,

mijn hond is een 'terreinhond' en loopt overdag op een asfalt-plein ter bewaking.
Nu slijten de kussens van de pootjes natuurlijk wel sneller, en ik zag het volgende :
http://wiekeswinkel.nl/dier/verzorging/Fuzzyard_balm

dit lijkt me wel verstandig om te doen (bvb) elke avond als hij toch (binnen) ligt,
alleen vind ik dit potje met zalf nogal duur, hebben jullie een goedkopere creme die je kan aanraden?
Bvb. uierzalf of creme (weet niet of dit ook schadelijk is als ze het oplikken) of nivea??

hoor het graag

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: bescherming hondenpootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:28

Als je de poten tegen het weer wil beschermen kun je evt. vaseline/uierzalf gebruiken. Anders zou ik zeggen laat de kussens mooi eelt vormen, anders houdt je ze zacht en heb je meer kans op doorlopen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:29

Ik denk dat je als de kussens zo snel slijten dat de poot gevoelig wordt je beter naar beschermende sokjes kan voor overdag.

Die zalf is meer voor invloeden van sneeuw en strooizout dan om te beschermen/helpen bij te snel slijten.

countrygirl4
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-05-13

Re: bescherming hondenpootjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:32

oh zo okay,

nee de kussens zijn nog mooi heel enzo maar dacht eerder als preventie tegen slijten,
maar blijkbaar niet zo verstandig dus

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: bescherming hondenpootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:36

Nee gewoon lekker zo laten. Vergelijk het met jezelf, als jij mooi eelt op je voeten hebt en die ga je crèmen, dan verzacht je eelt.
Je kan het wel gebruiken tegen zout/sneeuw etc.

countrygirl4
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-05-13

Re: bescherming hondenpootjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:39

okay, super bedankt voor je reageren!

Nena_

Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:39

Kokosvet :D Honden vinden kokosvet ook nog lekker. Kokosvet werkt verzorgend en kan je o.a kopen bij de tuinen.

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:42

Lekker zo laten als zijn poten er nog mooi uit zien. Zo wennen juist de voetzooltjes goed aan de situatie waar de hond in moet leven. Ik vermoed inderdaad dat je, net als wat tamary als aangeeft, je de voetzolen alleen maar gevoelig gaat maken wanneer je deze gaat inpakken. Met tot gevolg dat hij ze dus wel sneller stuk loopt.

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:57

Wat je misschien wel kunt doen om de zooltjes " harder" te maken is insmeren met kamferspiritus. Dit wordt door wandelaars ook gebruikt om "hardere" voeten te krijgen en zo geen blaren te krijgen.
Dit is dus het tegenovergestelde effect van insmeren met cremes ed waar ze juist zachter van worden.

Zover ik weet is het niet giftig voor honden.

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: bescherming hondenpootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:17

Waarom zou je er eigenlijk iets op willen smeren TS? Die hondenpoten zijn gemaakt om mee te lopen. Zeker als er geen problemen zijn met die voetzolen, niets aan doen.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: bescherming hondenpootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:28

Helemaal niet aan beginnen. Daarmee maak je ze alleen maar zachter. Onze honden lopen ook grotendeels op het verharde en hebben nog nooit problemen met de poten gehad.