Mijn guppen bak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troytroy

Berichten: 338
Geregistreerd: 20-07-12

Re: Mijn guppen bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:43

Ja dat is wel zo!

troytroy

Berichten: 338
Geregistreerd: 20-07-12

Re: Mijn guppen bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:43

Ik heb wel 1 jaar geleden sluierstaarten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:45

_Yasmine_ schreef:
Zou ik misschien beginnen met iets anders, en garnalen pas wanneer je meer ervaring hebt met aquaria


Dat hoeft niet, hoor :). Er zijn meerdere soorten garnalen die stukken harder zijn en ideaal voor beginnende aquariumhouders (Neocaridina heteropoda var. red, var. yellow en de Neocaridina cf. Zanghjiajiensis, bijvoorbeeld).

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:47

_San87_ schreef:
_Yasmine_ schreef:
Zou ik misschien beginnen met iets anders, en garnalen pas wanneer je meer ervaring hebt met aquaria


Dat hoeft niet, hoor :). Er zijn meerdere soorten garnalen die stukken harder zijn en ideaal voor beginnende aquariumhouders (Neocaridina heteropoda var. red, var. yellow en de Neocaridina cf. Zanghjiajiensis, bijvoorbeeld).


ik heb er verder geen ervaring mee, ik ben bewust op guppen blijven hangen :)
Vandaar mijn reactie op dat die soort gevoelig was.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:49

_Yasmine_ schreef:
_San87_ schreef:


Dat hoeft niet, hoor :). Er zijn meerdere soorten garnalen die stukken harder zijn en ideaal voor beginnende aquariumhouders (Neocaridina heteropoda var. red, var. yellow en de Neocaridina cf. Zanghjiajiensis, bijvoorbeeld).


ik heb er verder geen ervaring mee, ik ben bewust op guppen blijven hangen :)
Vandaar mijn reactie op dat die soort gevoelig was.


Ik gelukkig wel :). En je hebt in principe ook gelijk, hoor. Niet iedere garnalensoort is even makkelijk te houden en de Crystals waren meer een lokkertje om te laten zien hoe leuk/mooi garnalen kunnen zijn, hoewel deze garnalen voor beginners ook goed te houden zijn, mits er goed op de waarden van het water wordt gelet.

Eleionomae

Berichten: 19599
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Mijn guppen bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:59

garnalen zijn zeker leuk en als je je waardes vanaf het begin goed op orde hebt kan dat ook zeker wel in jou kleine bakje. Ik zou alleen wel een andere bodem gebruiken, garnaaltjes hebben liever zand of ander fijn grind, dan dat glas spul wat je er nu in hebt :j

ik heb mijn garnaaltjes via mp en ze doen het prima :) (ik heb een 30 liter cube) heb er ook nog zo'n algen eter in en 3 mannen guppen :) zal nu al wel weer te horen krijgen dat dat veel te veel is, maar kreeg ze mee van degene die de garnalen verkocht omdat haar bak werkelijk geƫxplodeerd was met guppen en algen eters haha. Ze hebben het bij mij dus aanzienlijk beter als dat ze het daar hadden _O- Heb zelf bewust gekozen voor enkel mannen omdat ik geen zin had om zelf mn hele bakje vol met klein grut te hebben :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Mijn guppen bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:03

Oei, die algeneters zijn waarschijnlijk ancistrussen en die worden veel te groot voor jouw bak.

Eleionomae

Berichten: 19599
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Mijn guppen bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:04

I know en dan gaat ie naar mn vader, die heeft mijn oude aquarium, die is 120 liter :)

LicentioFide

Berichten: 1645
Geregistreerd: 17-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:05

Die steentjes geven af en de kleur gaat eraf en daarvan zijn mijn vissen doodgegaan.

troytroy

Berichten: 338
Geregistreerd: 20-07-12

Re: Mijn guppen bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 22:21

Oke, ik ga echt alles dus veranderen!!

LicentioFide

Berichten: 1645
Geregistreerd: 17-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:22

Het ziet er wel leuk uit! Goede smaak

troytroy

Berichten: 338
Geregistreerd: 20-07-12

Re: Mijn guppen bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 22:23

Bedankt!

troytroy

Berichten: 338
Geregistreerd: 20-07-12

Re: Mijn guppen bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 22:27

Weet iemand nog vissen die in mijn kom passen???

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Mijn guppen bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:28

Zoals gezegd, in je huidige bak kun je geen vissen houden.

Eske_B

Berichten: 15102
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:28

Geen vis, sorry. Als je MP in de gaten houdt, kan je vast een leuk aquarium op de kop tikken :).

troytroy

Berichten: 338
Geregistreerd: 20-07-12

Re: Mijn guppen bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 22:33

Oke, dan weet ik nog niet wat ik ga doen, aan de ene kant stop ik dan gewoon met vissen of ik moet er zooooo veel voor over hebben om een nieuwe bak te kopen ( wand ik wil eigelijk wel een nieuwe bak )

Eske_B

Berichten: 15102
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:35

troytroy schreef:
Oke, dan weet ik nog niet wat ik ga doen, aan de ene kant stop ik dan gewoon met vissen of ik moet er zooooo veel voor over hebben om een nieuwe bak te kopen ( wand ik wil eigelijk wel een nieuwe bak )

Op marktplaats staan denk ik wel bakken voor een leuke prijs :)

caboclo

Berichten: 2632
Geregistreerd: 03-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:37

''goud vissen , zie ook vaak van die vissen met die uitpuilende ogen'' in een vissenkom of van die kleintjes met verschillende kleurtjes? zie je vaak bij chineese resturants staan '' of is dat ook niet ''diervriendelijk'' ik denk maar mee maar ik heb zelf nog nooit een vis gehad hoor ahaha

troytroy

Berichten: 338
Geregistreerd: 20-07-12

Re: Mijn guppen bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 22:40

Ik heb vissen gehad met van die uit puilende ogen die noemde ik: Blub! Hihi :)

caboclo

Berichten: 2632
Geregistreerd: 03-05-05

Re: Mijn guppen bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:41

misschien weer een optie die te halen tot je verder gespaard heb tot je over kan naar groter/mooiers?

succes!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:41

caboclo schreef:
''goud vissen , zie ook vaak van die vissen met die uitpuilende ogen'' in een vissenkom of van die kleintjes met verschillende kleurtjes? zie je vaak bij chineese resturants staan '' of is dat ook niet ''diervriendelijk'' ik denk maar mee maar ik heb zelf nog nooit een vis gehad hoor ahaha


Goudvissen in een kom of in het formaat van de bak van de ts, vind ik pure mishandeling.

Waarom niet gewoon een bak van marktplaats halen ts? Of je verdiepen in garnalen :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:42

caboclo schreef:
misschien weer een optie die te halen tot je verder gespaard heb tot je over kan naar groter/mooiers?

succes!


Nee, want die vissen hebben nog meer liters nodig dan een gup (te weten: 50 liter per vis).

caboclo

Berichten: 2632
Geregistreerd: 03-05-05

Re: Mijn guppen bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:54

ahaha okee daarom zei ik al dat k dus 0,0 van vissen weet vin het igg wel grappig om te zien maar net zo als een zee zal k echt niet zomaar in gaan maar dacht zal me eigen toch is een beetje laten horen zo op een avond als deze waar k me eigen zo verveel ahaha

maar wel stom dan dat je eigelijk vaak wel vissenkommen zie staan met dan echt nog een stuk of 5 guppies in zitten

''riep altijd wel van worden die vissen nou nooit is beu iedere keer het zelfe rondje'' hihi

troytroy

Berichten: 338
Geregistreerd: 20-07-12

Re: Mijn guppen bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 17:31

hoi,
ik zat te denken ik vind diecrystal red garnalen ook heel erg mooi, nog tips als ik die ga kopen?
Ik kijk altijd wel even op internet maar ik vind het ook leuk om van jullie te weten! :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Mijn guppen bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:42

Ja, het zijn niet de makkelijkste garnalen om te houden :). In principe dus ook geen beginnersgarnaal, maar met de juiste instelling moet het wel goed komen.

Ook goed om te weten, het zijn garnalen uit het duurdere segment, dus ik denk dat het voor jou verstandig is eerst te beginnen met vuurgarnalen, citroengarnalen of white pearl (dan wel blue pearl) garnalen :). Vooral vuurgarnalen worden regelmatig voor een erg leuke prijs aangeboden op Marktplaats.

Mocht je toch echt voor Crystal reds willen gaan (Caridina nf. cantonensis 'crystal red'), dan heb je duurdere en goedkopere varianten. Hoe meer wit, hoe duurder, kort gezegd. Belangrijk voor Crystals is een stabiele bak, wat betekent dat je water een pH van 6,5 tot 7 moet hebben, het water moet redelijk zacht zijn (10 dgH) en de temperatuur moet tussen de 18 en 26 graden liggen, daar heb je dus nog redelijk wat ruimte.

Het is ook belangrijk de bak goed op te starten, crystals kun je eigenlijk alleen maar introduceren in een ingedraaide bak. Gelukkig is dit vrij makkelijk te doen mits je een beetje verstand hebt van chemische verhoudingen. Je wilt namelijk, voor je garnalen introduceert, een kunstmatige nitrietpiek opwekken zodat je de juiste bacteriƫn hebt. Zaak is dus, om tijdens het indraaien ammoniak toe te voegen en tussentijds goed te testen hoe de waterwaarden zijn. Gemiddeld is een bak waarin ammoniak is toegevoegd na ongeveer 3 weken klaar om te worden bezet. Je hoeft dan geen rekening meer te houden met de hoeveelheden leven dat je toevoegt.

Een andere manier is indraaien met behulp van wat voer, waardoor rotting plaatsvindt en er dus ook ammoniak vrij komt (dit is maar gering), indraaien op deze manier is makkelijker, maar vraagt wel om geleidelijk toevoegen van leven na indraaien. Helemaal in het geval van crystal reds is dat erg belangrijk. Je zou er dan bijvoorbeeld voor kunnen kiezen vuurgarnalen of citroengarnalen samen met crystal reds te houden, waarbij je eerst de vuurtjes of citroentjes toevoegt, en als dat goed gaat, kun je de crystals toevoegen. (De soorten, neocaridina en caridina, kruisen niet onderling, dus vuurtjes en crystals kun je samen houden zonder dat er gemixte jongen van komen.)

In jouw geval verdient de laatste manier de voorkeur :).