Konijn wordt oud, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 13:51

@saskiakefie:
Oke verkeerd begrepen dan. De dip is nu krap een dag geweest, lijkt misschien langer uit mijn bericht, excuus daarvoor maar is vooral omdat deze keer gewoon anders "voelde" dan anders. Inmiddels gaat het weer prima, al blijft hij natuurlijk oud en verdiend extra aandacht welke hij ook krijgt. Had de dip aangehouden, dan wordt hier al paar keer verwoord wat mijn gedachten was.

@nimfee:
Snap dat je het lastig vindt te geloven, maar hij mag meerdere keren per dag los in de tuin, lekker rennen (wat hij ook weer doet). De kippen vindt hij machtig interessant overigens. En ja, ik denk als hij zo blijft dat hij met extra zorg de winter zal kunnen overleven. Wel met de aantekening dat mocht de dip terug komen en dan wel doorzetten, dan is de beslissing snel gemaakt.

Zoolgangster

Berichten: 9651
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:05

Er zijn veel konijnenhouders die hun konijn 's winters een snugglesafe geven, een soort kruik van plastic speciaal gemaakt voor dieren. Je stopt het ding een paar minuten in de magnetron (volgens gebruiksaanwijzing) en het ding blijft ongeveer 8 uur lang warmte afgeven.

kyraties

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-11-12
Woonplaats: Sittard

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:11

Ik volg dit topic ook even, mijn konijn wordt in december 11 ( !!!!!! ). Hij wisselt gelukkig nog goed van vacht, en het gaat goed met hem. Maar ik was idd aan het denken om zo een snugglesafe aan te schaffen, moet je dan in het nachthok leggen?

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 14:16

Dat is een fijne tip, zal eens kijken of dat hier ook ergens verkrijgbaar is.
Vooralsnog lijkt het weer goed te gaan, maar extra zorg kan nooit kwaad.
Voor al mijn dieren heb ik allerlei spullen die ze "misschien" nodig hebben. Ben liever voorbereid dan achteraf een schuldgevoel.

Zoolgangster

Berichten: 9651
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 15:54

kyraties schreef:
Ik volg dit topic ook even, mijn konijn wordt in december 11 ( !!!!!! ). Hij wisselt gelukkig nog goed van vacht, en het gaat goed met hem. Maar ik was idd aan het denken om zo een snugglesafe aan te schaffen, moet je dan in het nachthok leggen?


Die kun je in het nachthok leggen ja.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:14

risje schreef:
@nimfee:
Snap dat je het lastig vindt te geloven, maar hij mag meerdere keren per dag los in de tuin, lekker rennen (wat hij ook weer doet). De kippen vindt hij machtig interessant overigens. En ja, ik denk als hij zo blijft dat hij met extra zorg de winter zal kunnen overleven. Wel met de aantekening dat mocht de dip terug komen en dan wel doorzetten, dan is de beslissing snel gemaakt.


Los laten rennen (met of zonder kippen) is toch niet per se aandacht? Ik bedoel, mijn konijnen zitten in een redelijke ren en lopen ook nog eens vaak los. Maar dat noem ik geen aandacht. Mijn konijnen hebben elkaar, dus daar hebben ze mij niet voor nodig. Jouw konijn zit alleen, vandaar dat ik dan aandacht zie als individuele aandacht dat je echt actief samen bent met je konijn. Maar als ik het goed begrijp, is de aandacht meer het los laten lopen en de kippen (?).

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 18:21

Nee hoor, waar zie je dat ik dat zeg;-)

Dat is een van de dingen, maar niet enige natuurlijk. Gewoon als extra zodat hij ook eens in een wat groter stuk kan rennen en spelen dan alleen zijn hok / ren.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:18

Denk je dat hij dan een winter gaat overleven van -20 graden? Dat was het vorig jaar, zelfs -22 graden. Mijn konijnen konden dat prima aan, SAMEN en zijn nog jong. Mijn cavia's daarentegen niet, die heb ik naar binnen moeten halen. Een schuur is echt niet per se warmer dan buiten, want mijn cavia's staan ook in de schuur.
Maar, jij zit dus uren lang naast hem? In de schuur? Knap hoor, ik zou het te koud krijgen.



@nimfee:
Snap dat je het lastig vindt te geloven, maar hij mag meerdere keren per dag los in de tuin, lekker rennen (wat hij ook weer doet). De kippen vindt hij machtig interessant overigens. En ja, ik denk als hij zo blijft dat hij met extra zorg de winter zal kunnen overleven. Wel met de aantekening dat mocht de dip terug komen en dan wel doorzetten, dan is de beslissing snel gemaakt.

Los laten rennen (met of zonder kippen) is toch niet per se aandacht? Ik bedoel, mijn konijnen zitten in een redelijke ren en lopen ook nog eens vaak los. Maar dat noem ik geen aandacht. Mijn konijnen hebben elkaar, dus daar hebben ze mij niet voor nodig. Jouw konijn zit alleen, vandaar dat ik dan aandacht zie als individuele aandacht dat je echt actief samen bent met je konijn. Maar als ik het goed begrijp, is de aandacht meer het los laten lopen en de kippen (?).

Nee hoor, waar zie je dat ik dat zeg;-)

Dat is een van de dingen, maar niet enige natuurlijk. Gewoon als extra zodat hij ook eens in een wat groter stuk kan rennen en spelen dan alleen zijn hok / ren.

**

Er staat nergens dat je hem aandacht geeft, alleen maar het los laten lopen (met/zonder kippen). In je laatste berichtje staat ook niet per se concreet dat je hem veel individuele aandacht geeft. Dat zou ik moeten interpreteren, maar dan trek ik conclusies die er wellicht niet zijn.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:54

Beetje late reactie misschien van mij, maar mijn oudje was ook aan het "dippen". Ik had een ram en voedster, allebei 13 jaar oud. Het is denk ik ook belangrijk om te weten dat een konijn eigenlijk altijd in werkelijkheid een stuk zieker is, dan hij laat zien. Mijn voedster at de laatste dagen nog maar heel weinig, ze zat de hele dag stilletjes, behalve als ik naar de ren toe liep, dan kwam ze aan gehuppeld. Mijn stalgenoten zeiden nog: zie je wel, ze is nog best fit, maar ze was gewoon niet zoals voorheen. Ik heb haar gisteren laten inslapen, de dierenarts hoorde inderdaad ook al bijgeluiden bij haar hart en haar longen klonken niet goed. Ze is ingeslapen voordat ze echt doodziek werd.
Iemand schreef eerder in dit topic dat konijnen dan opeens dood in het hok kunnen liggen. Helaas klopt dit niet hoor! Voordat ze overlijden gaan eerst de organen het opgeven, dit kan een paar uur duren. Gedurende die tijd liggen ze op hun zij in het hok en kun je ze horen piepen/zachtjes gillen. Het is echt een rotgeluid en het diertje heeft dan veel pijn. Zorg in elk geval dat je vóór die tijd je beestje laat inslapen. Het is dan wel niet de natuur, maar de natuur kan gewoon erg wreed zijn.
Je ziet waarschijnlijk zelf het beste aan je konijn wanneer hij echt bergaf gaat en dan kun je alsnog een beslissing nemen. Succes met je konijn, en misschien gaat hij nog wel een paar jaar mee?? :D

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 22:33

@mona:
Zoals hij nu is lijkt het daar wel weer steeds meer op. Meneer is het er niet mee eens dat hij in de binnenren zit en wordt zowaar opstandig. Heel aandachtig als ik binnen kom, keer op keer. Ook bij vriendlief en anderen. Hij daagt de hond weer uit, en de hond vervolgens baalt dat hij niet met konijn mag spelen, is wat;-)

@Nimfee:
Yup denk het wel. Snap het wel hoor, maar geloof me. Pluk krijgt genoeg aandacht en meer dan hij eigenlijk nodig heeft. Ik bekend, schuldig, hij wordt verwend maar dat verdiend hij (en eigenlijk elk dier) vindt ik!

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 14:56

Lieve allemaal,

Vorig jaar hebben jullie me hier wat advies gegeven en heel fijn meegedacht. Met goede zorgen is Pluk er toen doorheen gekomen. Wel had ik tegen mezelf gezegd als het nog een keer zou gebeuren dat het einde verhaal was.

Hij heeft een jaar lang nog doorgehuppeld, in de winter in de schuur en in voorjaar weer naar buiten. Vaak los in de tuin waar hij dikke vriendjes werd met onze hond.

Gisterochtend trof ik hem aan in zijn kooi, zelfde als vorig jaar. Hij kon zijn achterpootjes weer niet goed gebruiken. Toen was het voor mij genoeg. Hoe moeilijk ook, ik heb direct de dierenarts gebeld. Vanaf toen ging het erg snel, bijna onwerkelijk. Hij liep een uurtje later wel weer in de tuin, heeft nog even met de hond geknuffeld. Maar nog erger, misschien wel veel pijn, ziek de winter in....nee dat kon ik hem niet nog een keer aan doen.

Vorige keer was het al close, maar nog een keer, nee helemaal gaan dokteren met hem wilde ik niet nog eens.

Gisteren rond 11.30 is hij ingeslapen.

En hoewel ik er vrede mee heb en weet dat het beter is, is het zoooo moeilijk. Ook de dierenarts bevestigde de keuze en was het er helemaal mee eens. Maar mis hem nu al.....

Hij was mijn eerste huisdier en ja, schiet dan alweer direct vol......

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Konijn wordt oud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 15:11

Nadeel van dieren houden, er komt ooit een eind aan...

Heel veel sterkte en hij hoefde ieder geval niet te lijden!