Deze vereist natuurlijk wel een beetje nuancering en uitleg.
Bepaalde rassen fokken vind ik dierenmishandeling.
Sommige rassen kunnen nieteens een natuurlijke geboorte krijgen, sommige maar erg moeilijk.
Sommige rassen zijn vanaf geboorte al ziek of verminkt, en de rest al snel op jonge leeftijd.
Denk aan de herders die zulke slechte en verdraaide heupen hebben dat ze op jonge leeftijd al lastig lopen, en ze wankelen en wiebelen alle kanten op, omdat het mooi zou zijn.
Nou zo'n glijbaan hond hoef ik niet.
Of de 'leuke' mopshondjes, zo lekker rustig en klein en je hoeft er niet zo veel of ver mee te lopen.
Weet je waarom? Omdat hun neus zo ver is ingedrukt dat ze maar slecht kunnen ademen, nee dan lig ik ook liever de hele dag op de bank.
De pekineesjes ook, maar die hebben daarbij ook nog eens zo veel haar dat sommige op koel elementen gezet moeten worden om niet te oververhitten.
Of die leuke spaniels met die grappige ronde koppies. Beetje jammer dat een deel lijd aan de aandoening syringomyelia. Dit is een ernstige aandoening die permanent voor hoofdpijn zorgt, en andere ernstige pijn symptomen. Sommige dieren hebben geen dag zonder pijn.
En zo zijn er nog veel meer rassen die ernstige aandoeningen hebben of op jonge leeftijd ontwikkelen.
Heupproblemen, oog problemen, knieen, ellebogen, huid rug, hersens noem maar op.
Steeds meer rassen hebben steeds meer kans op kanker.
Natuurlijk zijn er ook mensen die alleen gezonde honden fokken, ouderdieren compleet getest, pups helemaal getest, en gehouden onder goede omstandigheden.
Dan zien ze er maar een beetje minder uit als een 'mode' hond.
Dus brand maar los!
Wat vinden jullie ervan?
Heb je zelf zo'n hond met een aandoening?
Of kies je juist voor een ander ras?
Waarom dan juist die?
En nog een filmpje voor de mensen met intresse
Het is wel in het engels, maar ik vond het een zeer goede documentaire
http://www.youtube.com/watch?v=TMyqH_Q_ ... P7Kg7MLc58