Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:03

Nee, zelf nooit gegeven. Maar een vriendin van mij wel aan haar Benne senner, ik ga over mijn nek als ik t ruik... En ik heb mij zeker wel verdiept in voer, door naar een goede voerhandel te gaan ter info. Dus...... Ik besluit brok te voeren. En tegenwoordig doet dit niet onder voor vlees, als je tenminste goed en duidelijk kiest. En dit forum is om meningen uit te delen. Niet om iets op te dringen.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:06

Als je je verdiept hebt in voer en op de 96% granenbrok uitkomt voor een vleeseter doe je toch wat fout naar mijn bescheiden mening...

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:08

Een mening opdringen is iets anders dan onwaarheden rechtzetten :)*

En een "goede" voerhandel heeft 9 van de 10 keer alleen maar brok, dus die gaan echt niet vlees promoten als je snap wat ik bedoel.

Hoelang heeft je vriendin haar BS rauw gegeven, en wat kreeg kreeg hij ervoor?

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:10

Ach, mensen denken ook vaak dat ze vlees geven als ze hun honden op blikvoer zetten....

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:11

Ik heb voor mijn chi naast kvv brok van simpsons voor training. Dat is 80 procent vlees of vis. Ze krijgt het ook wel als ik vergeten ben vlees te ontdooien of in de kong wobbler.
Het is een vrij nieuw merk en daardoor niet overal nog te krijgen maar wel via zooplus. Goedkoop is het niet maar je hebt er ook niet veel van nodig.
Zit overigens geen granen of rijst in.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:13

Billy schreef:
Ach, mensen denken ook vaak dat ze vlees geven als ze hun honden op blikvoer zetten....

Ja idd, net als dat renske het kvv noemt. Is gestoomd dus gewoon een veredeld blikvoer

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:23

Psies, en dan gaan ze idd stinken.
Moet zeggen dat ik wel eens een enkele keer blik geef hoor, maar da's echt bij hoge uitzondering en wel een goed merk (meadowfields)
Ze vinden het heerlijk :D

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:53

Bij mij hebben ze in het verleden ooit eens een keer blik gehad, maar pffff wat gaan ze daarvan stinken (huis stond bol van het gas hahaah)
Renske heb ik nooit gegeven, maar ook omdat voor mijn enen hond al 4 pakjes per dag van nodig

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 10:58

Ja afwisselen doe ik al met smaken. Ik geef hem de ene dag konijn, dan rund, lam, wild, paard maar dat maakt hem niet uit.
En brok kun je makkelijker laten staan onder het mom van "als hij echt honger heeft dan eet 'ie wel" en dat geeft in de zomer ook niet zoveel viezigheid.

Thnx voor het berekenen, toch maar eens Orijen of Acana proberen.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:35

Lastig die kieskeurige eters! Van de graanvrije varianten staat bekend dat Taste of the Wild goed in de smaak valt bij kieskeurige eters. Orijen wordt vaak wat slechter gegeten. Acana Pacifica ging er hier (ook bij de kieskeurige kat) met smaak in.

Belangrijkste met voer is dat het dier enthousiast is op het moment dat je bezig bent met het voer. Is hij niet enthousiast, moet je ook niks neerzetten. Is de hond wel enthousiast maar loopt na snuffelen of een klein hapje toch weg? Bak meteen weghalen en de volgende keer krijgt ie pas weer een kans.
Kieskeurige eters worden 9 vd 10x gecreëerd door onnatuurlijke voedingsrituelen en heeft vaak niks met het voer zelf te maken.

Zo kan het goed zijn dat als je brokken de hele dag laat staan, je hond alleen maar slechter gaat eten.
Je kunt bijvoorbeeld ook net doen alsof je het buiten 'gevonden' hebt, als je hond buiten wel enthousiaster is voor eten. Of je zet de bak lekker op tafel terwijl jullie eten, laat hem maar wachten. Zelf geef ik 1x per dag eten, 's avonds als m'n hond dus al veel gedaan heeft en z'n eten ook wel nodig heeft.
(Nu dacht ik bij chihuahua's dat er wel aangeraden werd vaker per dag te voeren, maar zeker weten doe ik dit niet)

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:57

maar ,hoeveel eet zo'n chihauhau dan aan vlees per dag?? 50 gram ofzo?? ( echt een idee hoor,ik denk hier in kilo's nl :+ )

dat is een half plakje rodi op een dag? kan je dat niet evt met de hand geven??of eet hij het dan ook niet?

wat ik van de honden hier weet is dat ze gek zijn op meradog brokjes,krijgen ze nooit,maar had eens proefzakjes mee gekregen die er als zoete koek ingingen...

bij zo'n moeilijke eter zou ik vooral gaan voor brokken die hij lekker vind,en eigenlijk zou ik proberen toch dat halve plakje rodi erin te krijgen...en dan wat brokjes als extra ofzo..

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:57

Als ik het hier vergelijk ben ik erg blij dat ik overgestapt ben op kvv. onze labrador moet elke wandeling (en dat zijn er een stuk of 6 per dag) minstens 1 keer poepen. vaak zelfs wel 2 keer en de eerste wandeling van de dag doet ze het standaard 3 keer. Die van mij (die dus op kvv staat) poept 2 keer per dag beschaafde hoopjes en die stinken vrijwel niet. Die van onze lab ruik je op een kilometer afstand.
Verder is de vacht van mijn hond veel mooier en glanzender. Maar eerlijk is eerlijk, onze labrador is ook 9 jaar ouder, die is nu 12. Terwijl die van mij pas 3 is. Dat scheelt natuurlijk ook. De lab stinkt ook gruwelijk uit haar straatje...die van mij alleen even als hij pens gegeten heeft.
Wel ben ik het met udo eens dat vers stinkt als je het voert. Maar ja, dat is zo op en weg. Brokken vind ik ook stinken dus dat maakt voor mij niks uit.
Labje staat trouwens op specific voer, dat haalt mijn moeder bij de dierenarts. ik ben het verder nog nooit ergens tegen gekomen. Maar ze doet het er al 11 jaar prima op. Niet te zwaar en ze is nog helemaal gezond. En dat voor zo'n oudje :)

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:41

mij chihuahua van 2,5 kilo krijgt 50 gram kvv per dag, dat is een dikke plak leverworst ter vergelijking. Overigens is de mijne net een vuilnisvat, die vreet werkelijk alles wat los en vast zit. ik geef haar 1 keer per dag eten, 's avonds.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:18

Udo2001 schreef:
Nee, zelf nooit gegeven. Maar een vriendin van mij wel aan haar Benne senner, ik ga over mijn nek als ik t ruik... En ik heb mij zeker wel verdiept in voer, door naar een goede voerhandel te gaan ter info. Dus...... Ik besluit brok te voeren. En tegenwoordig doet dit niet onder voor vlees, als je tenminste goed en duidelijk kiest. En dit forum is om meningen uit te delen. Niet om iets op te dringen.


nee, je hebt advies gevraagd aan iemand die er financieel beter van word om een bepaald advies te geven... en die smeert jou een hele dure brok aan die kwa ingrediënten maar een derde van dat geld hoeft te kosten om er nog steeds winst op te maken en meer op kippenvoer lijkt dan op hondenvoer.
en je hebt omstanders ervaring met vers voer bij 1 hond.
dat is niet verdiepen in :n

er zijn voldoende goede brokken , RC is er niet! 1 van :n
hier word er vers gevoerd + brok trouwens, dus ben geen vers voer predikant mocht je dat denken.


maar ts, hier dus ook een ontzettende zeikerd met eten, merk inmiddels wel dat externe factoren ook heel erg meespelen, dus , een loopse teef in de buurt = slecht eten. Te veel onrust tijdens het eten? = slecht eten.
hoe vaak voer je per dag, 1 of 2 keer?

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 11:06

Verwend is hij niet, krijg de kans niet om hem te verwennen want hij blieft toch niks haha.
De enigste koekjes die hij lekker vind zijn die stinkstokjes van de Lidl :')
Last van loopse teven heeft hij altijd wel als die in de buurt rondlopen, maar vriendlief wil niet dat zijn ballen er af gaan jammer genoeg.
Ik geef het eten nu 1 x per dag, toen hij nog een pup was ben ik begonnen met 3 of 4 x per dag en toen afgebouwd naar 2 x per dag maar aangezien hij dat toch iedere keer liet staan geef ik het nu 1 x per dag.

Verder krijgt hij 1 x per dag (als ik het niet vergeet) zo'n stokje van de Lidl maar dat is soms ook wel eens een paar dagen niet hoor. Af en toe krijgt hij een plakje ham of kipfilet als mijn vriend zijn brood aan het smeren is en er blijft 1 plakje over maar dat laat hij over het algemeen ook liggen.

Lekker Jilleroo, als je hond zo'n veelvraat is haha :j Leuker als zo'n zeikstraal :P

Kimmie: Rambo mag ongeveer 75 gram per dag (de ene voerfabrikant houdt een iets andere rekensom aan als de andere) maar ik snij altijd stukken van ongeveer 100 gram want dan is wel zo makkelijk bij de worsten van 500 / 1000 gram die ik koop. Hij weegt precies 3 kg.

Rodi worst heb ik nog niet geprobeerd maar ik dacht dat Rodi niet compleet was? Kan het wel een keer kopen hoor, om te proberen.

Bedankt voor de tips Sassol :) Ik ga eens kijken naar Acana en Taste of the Wild. Ik heb pas voeren na lichamelijke inspanning ook al geprobeerd, maakt helaas geen verschil. En dan heb ik het niet over een kleine rondje sjokken hoor, Rambo gaat namelijk ook gerust 5 kilometer mee naast de fiets. Hij loopt naar zijn etensbak, snuffelt er aan, draait zijn kop om en loopt weg.

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:14

De Shih Tzu van mijn ouders is ook zo'n moeilijke eter. Die krijgt nu kvv van Energique en dat gaat helemaal goed! :) Onze Franse bulldog doet het daar ook super op. Geen scheten meer, vacht stinkt niet en glimt mooi.. En het eten gaat altijd helemaal op!

Moet wel zeggen dat de Shih minder kieskeurig is dan jouw Chi als ik het zo lees. Hij eet gerust hondensnoepjes/kipfilet etc. :+ Het is puur de hondenvoeding waar 'ie zo moeilijk mee is.

Edit: Rodi heeft de Shih als pup ook gehad. Je hebt daar ook gewoon een compleet voeding van :j

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:17

je kan van die rodi schijven kopen ( gebruik ik hier ook voor 1 hond om zijn pil in te geven) ,dat is gewoon kvv,in diverse smaken,alleen dan kan je per plakje ontdooien... 1 plak is 100 gram..

je kan het eens proberen,over het algemeen eten hondne hetgraag,maar durf bij jouw hondje daar niet van uit te gaan...

rodi worst is een soort blikvoer,is gekookt waardoor het langer en zonder te koelen houdbaar is..

en oww energique zijn ook plakken... :j

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:18

Voor mijn hond heb ik toevallig vandaag een nieuwe brok besteld, Bosch Bio adult:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... anic/66456

Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding erg scherp dus ben benieuwd.


Ze hebben nu ook een kennismakings aanbieding die heb ik er ook bij besteld mijn hond is totaal niet gevoelig voor overstappen van voer dus ik durf wel verschillende dingen te proberen :j
Dit is alleen niet biologisch!
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... ult/348519

Komt morgen binnen ben benieuwd wat hij ervan gaat vinden

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:37

In kvv zijn er best veel merken.
In de link vind je een overzicht van kvv merken http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 724.0.html

Energique vind ik ook geen verkeerd merk kvv, Duck ben ik persoonlijk geen fan van (diverse honden die ervan gaan braken).

Ik ben persoonlijk een voorstander van vers voeren, maar als je hond het niet eet of het er gewoon niet goed op doet.... tja dan houd het op en zijn er genoeg andere alternatieven.

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 11:50

Enerique ken ik maar heb ik nog niet geprobeerd, Duck was het eerste wat ik kocht maar dat vond ik echt een tegenvaller, dat was ook maar een eenmalige actie. Daarna ben ik overgegaan op Carnibest en toen op Lotgering en Tinlo.
Het liefst zou ik op KVV blijven want het idee erachter spreekt me erg aan en de hond ziet er super goed uit. Prachtig glanzende, diepzwarte vacht, mooie drollen over het algemeen en niet teveel en ook laat hij geen scheten o.i.d.

Maar ja, als je iedere dag dat vlees zo in de vuilnisbak kunt kieperen en dat gerust 3 of meer dagen achter elkaar dan raak ik dat ook wel beu. En zodra het weer warmer wordt, is het helemaal een gedoe. Iedere keer aanbieden, weer terug de koelkast in, het vergeten in de koelkast te zetten als je het huis uit gaat enzo :x

Ik heb niet de hoop dat brokken ineens veel beter gegeten worden hoor, maar die kun je makkelijker laten staan.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Overstappen van KVV naar brok, welke brok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:12

Het voordeel van Energique vind ik dat je bij kleinere verpakkingen ook de portie's kleiner zijn. Dus je ziet niet gelijk met een hele plak of worst.

Maar heb je het idee dat het ook een beetje kvv afhankelijk kan wezen?
Probeer eens een een enkelvoudige zonder bv pens. Want in best wel veel kvv's zit dat erin. En ik heb eerder een hond gezien die dus geen pens luste.

En hoe laat je het ontdooien en hoe geef je het?

Willeke12

Berichten: 419
Geregistreerd: 22-01-07
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:44

Ashley mijn chihuahua's krijgen ook tinlo maar die lusten ook niet alle smaken, konijn eend en kip eten ze niet maar als ik er pensdressing doorheen doe dan wel :o

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 13:50

Ik laat de worsten een kleeiin beetje ontdooien en snij het dan met een scherp mes in stukken van 100 gram, die ik dan in losse diepvries zakjes doe en het gauw in de vriezer doe. De zakjes nummer ik met een stift zodat ik iedere dag een andere smaak kan pakken.
Ik haal het 's avonds uit de vriezer en leg het in een bakje in de koelkast om te ontdooien.
Soms wordt het wel eens vergeven om het er de avond van te voren uit te halen en dan wordt het 's morgens uit de vriezer gehaald.

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 13:53

Willeke12 schreef:
Ashley mijn chihuahua's krijgen ook tinlo maar die lusten ook niet alle smaken, konijn eend en kip eten ze niet maar als ik er pensdressing doorheen doe dan wel :o


Haha ook typisch. Pens vind hij juist niet lekker en Tinlo konijn is zijn lievelingssmaak, dat geef ik als hij weer een paar dagen niet heeft gegeten :-)

Carrotcake
Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:53

ashley1 schreef:
Na lang twijfelen toch maar besloten een topic te openen.

Onze hond is een zo goed als 2-jarige Chihuahua reu en om eerlijk te zijn: ik heb nog nooit een hond gezien die zò kieskeurig is met eten als deze :roll:
Van de fokker kregen we toentertijd een zak Royal Canin Chihuahua puppy brokken mee, deze kreeg hij daar ook en omdat ik toen geen andere Chihuahua pups kende heb ik die zak maar opgevoerd, zonde om weg te gooien tenslotte. Ik had al wel besloten (voordat we hem in huis haalden) dat hij op KVV zou gaan, dat sprak me gewoon aan.
Ook met KVV is hij énorm kieskeurig, ik heb al de volgende merken gevoerd: Duck, Smuldier, Carnibest en nu voer ik Tinlo en Lotgering.
Hij eet soms wel, soms niet. Zo eet hij gerust 2 of 3 dagen achter elkaar niks. Iedere keer zet ik hem weer braaf iets lekkers voor en dan loopt hij er gerust op af, snuffelt er uitgebreid aan en haalt vervolgens zijn neus op en loopt weg. _-:(
Dit durft hij ook gerust met plakjes ham, kipfilet e.d. te doen die hij van mijn vriend krijgt als hij z'n brood smeert. Ook laat hij gerust een vers stukje gehaktbal liggen als het meneer niet zint.

Bij andere mensen op bezoek: denk maar niet dat hij iets aanneemt. Om gèk van te worden, enige voordeel is dat hij lekker slank is haha.
Verder ziet hij er echt super goed uit, mooi slank, hij glimt als een spiegeltje, poept goed en barst van de energie. Hondenkoekjes e.d. krijgt hij eigenlijk bijna niet want hij heeft prima eten in z'n bak liggen, dan eet hij dat maar op.

Nu is mijn vriend het beu met al dat vlees dat steeds blijft liggen en niet opgegeten wordt en wil hij dat de hond gewoon op brokken overgaat maar welke brok? De afgelopen 2 zomers was ook een ellende eerlijk gezegd, met dat vlees buiten de koelkast.
Ik zat te denken aan brok als Acana, Orijen, Taste of the Wild. Best prijzig moet ik zeggen, duurder als KVV volgens mij. Maar ik wil wel goede brok, iets waar veel vlees in zit.

Welke brok is aan te raden en niet al te belachelijk duur? Voordeel van zo'n kleine hond is dat hij natuurlijk ook niet zoveel brok per dag hoeft hihi :P Hij weegt precies 3.0 kg, vorige week bij de dierenarts gewogen.


Is ze nog intact of gesterilliseerd?
Mijn hond was ook zo'n moeilijke eter, at soms een week niet en alles geprobeerd. Maar nadat ze gesteriliseerd was is het een waar vreet monster geworden.
De hond van mijn moeder is ook niet gesterilliseerd en dat is ook zo'n drama met eten.
Ik zou mij er niet zo druk om maken en gewoon KVV blijven voeren. Weghalen als ze het niet eet, later weer aanbieden.
Een hond in de naruur eet soms ook dagen lang niks omdat er geen prooi te krijgen is. Hier is onze huishond ook op ingesteld dus kan echt geen kwaad als ze een paar dagen niet eet. ;)