Hond likt poot kapot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Hond likt poot kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 19:46

Hallo,

Momenteel zit ik met een hond in huis en dat beest likt zo gigantisch aan zijn poot dat hij hem tot bloedens toe kapot likt -> wond -> likken -> verder kapot... Niet heel handig dus. Nu hebben wij op dit moment niks in huis, maar is er een huis,tuin, keukenmiddel wat we er op zouden kunnen smeren om het likken te beperken zonder dat het het beessie of de wond kwaad doet?

Bij de dierenarts (en dermatoloog) is hij al bekend. Hij lijkt ergens allergisch voor te zijn en we zijn aan het uitvissen wat. Het is even voor korte termijn nu om schade te beperken :) Pootjes zijn al gecontroleerd en we kunnen niks geks vinden.

Hopelijk weet iemand iets! :)

Naranga

Berichten: 1699
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: My house in the middle of the street

Re: Hond likt poot kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:51

MIjn ervaring is dat honden op zo'n moment overal doorheen likken. Je hebt wel van de speciale zalven die heel vies zijn, maar dat interesseerde onze hond niks. Hij had jeuk dus er moest en zou gebeten en gelikt worden. Het enige wat eigenlijk helpt is een kap omdoen en dan een kalmerende zalf smeren zodat die ook echt de tijd krijgt om in te werken.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:51

Je zou er een oude sok omheen kunnen doen met een lintje/touwtje stevig vast knopen, maar wel zo dat het bloed kan doorstromen uiteraard...
Heel veel creme's branden als je dat op schrale huid of open huid smeert, zelf zou ik vaseline nemen dat prikt niet.
Mocht de hond toch likken kan het geen kwaad, misschien wat soepelere ontlasting morgen.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 19:53

Een kap zal het waarschijnlijk worden ja. Kunnen we hem meteen lekker plagen haha :Y) (Gemeen). Maar hopelijk zijn we er gewoon snel achter wat hem dwars zit en is het snel over.

JumpingRider

Berichten: 2070
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:56

Een van onze hondjes doet precies hetzelfde wat jij beschrijft. Die heeft demodex. Ook echt alleen de pootjes en gaan door het likken open.

We hebben al vanalles geprobeerd maar niets helpt, behalve een behandeling met demodex oil. Maar aangezien jouw dierenarts niets heeft kunnen vinden zal het dit wel niet zijn...

Misschien helpen speciale hondensokken? Wat bij die van ons verder helpt (naast demodex oil) is de poten droog houden, en heel goed met een doek afdoen na het uitlaten.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Re: Hond likt poot kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:00

Mijn hond deed dit ook.
Dankzij een biopt erachter gekomen dat hij een auto immuun ziekte heeft.
We waren ook bang voor een allergie.
Wij kregen zalf, kap om tot zijn wondjes dicht waren en de ontsteking weg waren. Ondertussen toch vanwege twijfel verder onderzoek gedaan.

Succes met je hond. Het is niet leuk :(

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Hond likt poot kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:28

Sokken werken niet :P Ollie had laatst zijn pootje kapot, dat irriteert dus: likken. Niet te stoppen, tot aan een licht ontstoken pootje aan toe. Paar dagen flink er bovenop gezeten dat ie niet mocht likken, royaal met de hydrocortiderm gesmeerd en pootje regelmatig in de soda laten weken, klein AB kuurtje voor de ontsteking en binnen een paar dagen was het over. Maar ja, dat kon ook omdat het niet wegens een allergie ofzo was.

tegen acute jeuk: Tea tree! Works like a charm, ook bij muggenbulten trouwens haha!

Hopelijk komen jullie er snel achter wat de allergische reactie veroorzaakt! Jeuk is verschrikkelijk...

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Hond likt poot kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:16

mijn poedel knaagt aan haar achterpoten. Volgens de DA is dit een tic (ze doet het al sinds ze bij mij is). Ik heb haar heel lang schoentjes laten dragen als ik er niet was, echter werd het erger. Toen ben ik naar de da gegaan en die zei dus dat het een tic was en ik haar poten kaal moest scheren ( *\o/* staat haar veel mooier, maar een tijdje niet gedaan om te kijken of de jeuk daarvandaan kwam) en dat ze 2 maanden lang een kap moet dragen om te kijken of we het gedrag om kunnen buigen. Ik ga daar komende week mee beginnen ;)
werkt dit niet, dan gaan we verder kijken.

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Hond likt poot kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:24

Honingzalf werkt ook verzachtend en niet schadelijk voor de hond

putzy
Berichten: 347
Geregistreerd: 18-10-07
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:34

De hond van mijn ouders deed dit ook, die bleek allergisch voor bijna alle soorten gras. Hij heeft heel lang met een kap op gelopen tegen het bijten/likken maar hij krijgt nu spuiten van de dierenarts en laatst een kuur antibiotica en speciale shampoo en de wonden zijn nu bijna dicht. Maar hij wil er nog steeds telkens aan zitten dus ze blijven bezig

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:40

JumpingRider schreef:
Een van onze hondjes doet precies hetzelfde wat jij beschrijft. Die heeft demodex. Ook echt alleen de pootjes en gaan door het likken open.

We hebben al vanalles geprobeerd maar niets helpt, behalve een behandeling met demodex oil. Maar aangezien jouw dierenarts niets heeft kunnen vinden zal het dit wel niet zijn...

Misschien helpen speciale hondensokken? Wat bij die van ons verder helpt (naast demodex oil) is de poten droog houden, en heel goed met een doek afdoen na het uitlaten.


haar hond heeft geen demodex. demodex is een diepgravende mijt.
Als je die wil behandelen kun je dat het beste met dectomax doen, oraal. is off label use, maar werkt super!

ALs je bij een dermatolog loopt kun je vast wel wat hydrocortiderm krijgen, cortaveance of speciale doekjes...

Anoniem

Re: Hond likt poot kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:48

Onze hond is hiermee begonnen toen wij een tijd lang hem niet zolang uit konden laten als eerder. Dus wanneer we veel met hem buiten waren dan deed hij het eigenlijk niet. Naarmate hij ouder werd had hij minder beweging nodig en sliep vaker, waardoor hij daarna ook geen poten meer kapot heeft gelikt.

Stereotype gedrag zou het kunnen zijn dus.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 22:20

Spruitjee schreef:
Onze hond is hiermee begonnen toen wij een tijd lang hem niet zolang uit konden laten als eerder. Dus wanneer we veel met hem buiten waren dan deed hij het eigenlijk niet. Naarmate hij ouder werd had hij minder beweging nodig en sliep vaker, waardoor hij daarna ook geen poten meer kapot heeft gelikt.

Stereotype gedrag zou het kunnen zijn dus.


Dat zou heel goed kunnen. Hij is in de afgelopen maanden 5 keer verhuisd door emigratie (Geen verandering qua klimaat verder) We zitten nu op een vaste plek en hopen dat dit wel rust gaat brengen.

Het is trouwens niet mijn eigen hond :) Hij is van mijn huisgenoot (die werkelijk alles voor hem over heeft, inclusief overwerken zodat hij 's middags extra kan lopen :) )

Honingzalf hebben we ook over nagedacht. Maar hij is verzot op de smaak van honing :P Het beest lust echt alles behalve vis.

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Re: Hond likt poot kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:31

Levertraan zalf? Bij de betere dierenwinkel verkopen ze hondenschoentjes van neopreen die zijn wel handig met wandelen. Ons hondje had het eeltkussentje op haar pootje kapot in de winter, nattigheid en strooizout in het wondje waren geen pretje.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hond likt poot kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:58

Die van mij doet het ook als hij iets verkeerds gegeten heeft. Dan is het of hydrocortiderm smeren en even een sok om, of met honingzalf en dan ook de sok om en meteen gaan wandelen. Sok zodat hij het, als hij wel likt, niet meteen eraf likt en lopen zodat de zalf in kan trekken.

En heel goed opletten, ik kan wel zeggen dat hij niet mag likken, maar moet het niet te streng zeggen, want dan gaat hij uit stress nog erger krabben en likken.

(Ik vond zelf de honingzalf nou niet echt lekker hoor _O- )

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 17:05

Bedankt voor alle tips al!

Van de rest van zijn huid heeft hij helaas ook last. Het lijkt een soort van exceem. In zijn lies heeft hij een wratje zitten wat wel goed laat zien hoe deze plekjes overal op zijn huid er uit zien (gelukkig zijn er niet nog meer wratjes :P )

Afbeelding

Zijn hele rug en hals zit vol en hij heeft er ook duidelijk jeuk aan. Van het weekend gaat hij weer onder de douche met zijn shampoo van de dierenarts (al ben ik bang dat al dat water en de zeep ook geen goed doet) Maar een beetje vertrouwen in de dierenarts :)

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Hond likt poot kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:10

Kokosolie :)