Welke brokjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welke brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:56

Om maar niet te rellen , ik heb gezocht maar niet echt gevonden wat ik zocht. Ik zoek vooradvies voor :

[BB] Schuwe kat meenemen

Ik ga haar meenemen , ze heeft snel last van vlooien en bultjes bij haar staart. Ze is dik en niet bepaald actief en ze lust zowat alles :') Nu heeft ze onbeperkt voer maar dat wordt geminderd en met afgemeten porties.

Zo mijn vragen :

-Hoeveel brokken en hoevaak per dag?
-Ze leeft haar hele leven van lidl en aldi en weet ik het allemaal brokjes , niet te duur maar ze eet er prima van en nu krijgt ze 1x per week zacht voer maar dat wil ik meer maken omdat het meer natuurlijk is. Maar welk merk?

Mijn konijnen zijn strontverwend en dat wil ik haar niet aandoen , zo wat kan ik het beste doen? Lees veel over Lidl Premium voer , dat wil ik eens onderzoeken maar wat is nog meer niet gek duur en goed voor een luie binnenkat?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 01:00

Bij bultjes bij/boven de staart denk ik meteen aan een intolerantie of allergie voor het voer dat ze nu krijgt. Is haar vacht wel in goede conditie?

Tja, wat wil je zelf. Wil je droge brokken voeren, of vers, of een combinatie daarvan? Er zijn zo veel verschillende opvattingen over kattenvoer.

Wat je ook voert: weeg het af. Op de verpakking staat meestal hoeveel je kat met een bepaald gewicht van het voer moet hebben. Je dierenarts kan je daar ook bij helpen, en veel praktijken hebben ook een afvalprogramma voor te dikke katten.

Let erop dat dat zachte voer uit de supermarkt slecht is voor de tanden. Katten moeten brokjes of vers vlees eten om tandsteen enigszins binnen de perken te houden.

Anoniem

Re: Welke brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 01:34

Haar vacht is prima , meestal als ze weer een vlooienpipet krijgt is het over. Dan paar maanden later komt het weer en hetzelfde riedeltje.

Ik wil zelf eerst haar aan de harde brokken hebben en eenmaal per week zacht en dat opbouwen , nu krijgt ze zakjes van de ah .

Zou vers vlees 1x per week kunnen? Of moet ze dan gelijk dat dagelijks krijgen?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 07:28

Nat voer heeft niks met natuurlijk te maken... Is nl geen vlees ;)

Vers vlees (dus geen nat voer!) heeft 1x per week geen zin in mijn ogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:24

O nee? Stinkt wel , maar ik zal me inlezen over vers vlees. Is het geen dikmaker? Of ligt dat logisch aan het vet in het vlees?

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:06

Vers vlees vind ik niet stinken, natvoer daarentegen wel :D

Vers vlees (KVV) bewaar je in de vriezer en ontdooi je de avond van tevoren. Is veel over te vinden op internet dus google maar eens wat rond. Dik worden ze er niet van hoor, het bestaat trouwens niet alleen uit vlees zoals wij bij de slager zien liggen, maar ook uit gemalen botten en organen. Dit samen met spiervlees in de juiste verhoudingen zorgt voor een complete maaltijd. Als je dit niet ziet zitten, zou ik persoonlijk kijken naar blikvoer of brokken van hoogwaardige kwaliteit; weinig granen als opvulmiddel maar op basis van vlees. Zou ver van de aldi/liddl/c1000 brokken wegblijven eerlijk gezegd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:33

Oh dat is makkelijk! ik weet dat er in de winkel weleens Carnibest ligt , ik ga me verdiepen :P

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:47

Je hebt kleine worsten en pakjes KVV. Die zijn makkelijker in gebruik dan zo'n megaworst van 2 kg. Dan kan je ook makkelijker testen of je kat iets lust (al moeten ze vaak wel even wennen aan KVV als ze altijd supermarkt-voer kregen).
Er zijn heel veel topics die over KVV en goede brokken gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:48

Ja had al gezocht , maar ik denk dat ik haar op Carnibest probeer te krijgen. Is het volledig als ik een rol koop? , zit ook nog te kijken naar brok met een flink vlees gehalte

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:57

Carnibest is volledig voer, er zit een vitaminemix doorheen gemengd waardoor je er niets bij hoeft te voeren. Als je haar hier volledig opzet is dat helemaal goed. Later kan je altijd kijken of je wat meer afwisseling wilt geven, dat is bij KVV wel makkelijk: je kan gerust wat merken en smaken afwisselen, eigenlijk is dat alleen maar beter.

Zou haar denk ik gewoon cold turkey overzetten omdat je zegt dat het een makkelijke eter is; lukt dit niet kan je altijd nog gaan mengen met blikvoer en dat langzaam afbouwen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:38

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:53

Een kat die nauwelijks beweging krijgt heeft ook weinig nodig.
2x per dag een heeel klein handje voer is zat. Mijn katten (die zelfs wel buiten komen) hebben genoeg aan 2x per dag 15 gram voer. (is overigens wel aangepast voer ivm blaasgruis, wellicht heeft dit qua 'vulling' ook een andere samenstelling, dat weet ik niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:28

Mizora schreef:
Mocht je toch brokjes willen voeren dan zou ik gaan voor Taste of the Wild (TotW). Daarvan krijgen ze 2x25gram op een dag.

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ild/175526

Bij de grootste bestelmogelijkheid kom je dan uit op zo'n 0.30€ per dag aan voer.

Oh die zien ondanks de prijs voor een grote zak goed uit

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:17

Overigens moet je uiteindelijk naar de kat zelf kijken hoeveel gram hij uiteindelijk op uit moet komen. Ik heb nu even de richtlijn van de fabrikant gebruikt.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:42

Een andere optie wat betreft brokjes met een hoog vleesgehalte en geen granen is:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_droog/porta21_kattenvoer/172965
welke een stuk voordeliger is
Vleespercentage is dan ongeveer 75%

Bij ToW staat het er niet bij maar ik meen me te herinneren dat het gelijkwaardig is aan Orijen welke 80% vlees heeft.

Zelf heb ik Porta nog niet geprobeerd maar ik heb een kat die alles eet (lekker makkelijk), maar met grote zakken (ik koop altijd groot in, is voordeliger) doe ik vrij lang, ik heb nu nog voor zeker 6-8 weken Catlovergold staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:48

Oh die porta is ook aantrekkelijk ! , wordt me moeilijk gemaakt misschien maar eerst de brokken proberen en kijken hoe ze daar op reageert

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:53

Als je kat trouwens wel wat mag afvallen moet je niet de richlijnen van de verpakking rigide aanhouden maar kijken naar je kat en regelmatig wegen.

Een kat mag niet te snel afvallen nl, de tip van Koper is een goede als je geen flauw idee hebt waar te beginnen.

Over het algemeen voer je van hoogwaardig voer gemiddeld minder dan van supermarktvoer (wat veel meer vulmiddel bevat).
Als ik echter de voedingstabel voor mijn kat van ToW aan zou houden zou mijn kat dichtgegroeid zijn lol, volgens die tabel zou ze met haar huidige gewicht 66-75 gr per dag moeten krijgen. Ze krijgt van mij 35-45 gr per dag afhankelijk van het seizoen en hoe actief ze is.

edit, ik zie dat ik volgens de fabrikant van porta 90-115 gr per dag zou moeten geven... ik vermoed dat dit veeeel te veel is, zodra ik met dit voer begin beginnen we met de helft... en hou het gewoon in de gaten.

Zo kun je ook een beetje rekenen hoe lang je met een zak doet en dat het uiteindelijk dus niet veel duurder is als supermarktvoer.

Ik voer dus brok, maar ze krijgt ook 2-3 x per week vers, dit is echter een extraatje (kattesnoepjes geef ik nl nooit :P) en ik minder niet in haar brokvoer op die dagen. Dit kan runder/lamshart, kipfilet (wat extra afsnijden voor het koken :P), een kippevleugeltje, wat orgaanvlees (kost geen drol bij de poelier op de markt hier), eendagskuikens, rundergehakt etc. Hoef ik op de kuikens na dus geen speurtochten voor te ondernemen, kan het allemaal in de supermarkt vinden of ze 'deelt' zegmaar in mijn eten mee, alleen krijgt zij het dan rauw :)